Zwangerschapscholestase

• Zwangerschapscholestase

Met de kleine kans dat iemand dit herkent, want de ziekte is niet zo heel erg verspreid: wie had ook reeds zwangerschapscholestase (ik bij baby 1, ingeleid op 35 weken) en wat zijn jullie eventuele ervaringen?
  • Mijn oudste zus is bijna 2 jaar geleden bevallen van haar jongste en zij had dit ook. In een heel ernstige vorm. Ze is opgenomen op 32 weken met torenhoge waarden dagelijkse monitor in de hoop met medicatie deze waarden te doen dalen met medicatie. Aangezien dit niet hielp is zij ingeleid op 33 weken gezien het risico in de buik groter werd als uit de buik. Alles is goed gekomen.

Ze hebben gaat wel gewaarschuwd voor een eventuele volgende zwangerschap, dit zou iedere keer vroeger in de zwangerschap terug komen. Zij hebben daarom beslist dat hun gezin compleet is!

Ze heeft eigenlijk geluk gehad met een opmerkzame gyn aangezien het idd niet veel voorkomt, haar symptomen niet zo groot maar haar waardes echt niet goed...
  • Is dit hetzelfde als een galkoliek/galcrisis ?
    Of wat is het juist ?
  • Tijdens mijn eerste zwangerschap werd ik ook geteisterd door ernstige jeuk, daarna gevolgd door galkolieken. Ze vonden het risico te groot en hebben mijn gal er uit gehaald op 20 weken...
  • @ Jesske: wow wel ernstig dat!! Ik was binnengegaan op 34 weken met die jeuk, ze hebben me een paar dagen gehouden onder medicatie en het was zogezegd 'beter', drie dagen later moest ik weer bloed indienen en was het ineens ook verplicht bevallen pff... Wat een ellende! Ik ben nu zwanger van m'n tweede en zit er echt mee in..

@ Cera: het is eigenlijk een soort van storing in je leverwerking, waardoor de "galzure zouten" niet worden afgebroken en je die gewoon in je lichaam krijgt. Dit is voor jou als mama niet zo gevaarlijk, maar je kunt er je kindje mee vergiftigen waardoor het in de buik overlijdt. Het enige symptoom is hele felle jeuk (had het echt overal, ook op m'n handen, voetzolen,...).

@amj: klinkt ook heftig zeg!! Weer zoiets waar ik nog nooit van had gehoord (net als die cholestase voor m'n vorige zwangerschap...)
  • @Cassio Dan zal het inderdaad iets anders zijn. Ik heb aanvallen van geweldige pijn in mijn gal waarbij ik niet weet waar te kruipen, maar geen jeuk. Hopelijk blijft het zo wink.gif & blijf ook jij gespaard !
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld