Wie nog foutief geslacht NIPT?

• Ik zou daar het miskraamrisico toch echt niet voor lopen, dus ik begrijp jullie beslissing om te wachten. Hopelijk kan je het toch een beetje aan de kant zetten tot de geboorte. Geniet van je zwangerschap en jullie kleintje. Ik duim mee dat het toch makkelijk en goed te verklaren zal zijn.
  • Ivm stress vermijden door punctie... daar ben ik het niet helemaal mee eens.
    Het is niet dat er een punctie is en de dag nadien het resultaat he.
    Ik zat de eerste dagen na mijn punctie echt pànisch te wachten op een miskraam (die gelukkig niet kwam) en daarna nog weken pànisch te wachten op het resultaat.....
    Qua stress voor mijn baby was dat scenario ook niet ideaal hoor....
    Waarom zou je die punctie dan wél laten doen ? Zou je zo'n kindje ook niet welkom heten als het anders is qua genen ? Indien ja, dan zou ik gewoon afwachten tot na de geboorte en dan de nodige onderzoeken laten doen en kijken hoe je je kind daar het best in kan ondersteunen en begeleiden ?
    Als het kindje sowieso welkom is, wat maakt het dan uit dat je die zekerheid voor of na de geboorte krijgt ?
  • Als het kindje sowieso welkom is zou ik ook geen punctie laten doen met alle risico's vandien... En onduidelijkheid over het geslacht lijkt me nu geen reden om de zwangerschap af te breken, toch? (zelfs niet als er sprake zou zijn van een genetische jongen met uiterlijke kenmerken van een meisje). Hier kregen we een jaar geleden het nieuws dat de NIPT wees op een trisomie van chromosoom 4. De echo's waren nochtans allemaal goed dus dat was een donderslag bij heldere hemel voor ons aangezien een dergelijke trisomie zou wijzen op een kindje dat niet levensvatbaar is. Wij hebben dus wel gekozen voor de punctie en ons kindje bleek volledig gezond te zijn (is ondertussen ook een gezonde baby van 7 maanden).

Naar wat ik ervan onthouden heb, wordt bij de NIPT-test het DNA van de placenta uit het bloed van de moeder gefilterd. Het DNA van de placenta komt meestal overeen met DNA van de baby, maar dat is niet altijd het geval. Vandaar dat er bij een afwijkende test altijd nog een punctie moet gebeuren ter bevestiging want vruchtwater is volledig DNA van de baby. Bij ons zat de trisomie wellicht enkel in de placenta en heeft het vruchtje zich bij de 1ste celdingen al hersteld. Door de trisomie in de placenta had ik wel verhoogde kans op vroeggeboorte en zwangerschapsvergiftiging, wat dan uiteindelijk ook wel het geval geweest is helaas. Maar eind goed al goed smile.gif
  • @Linde
    Wat een verhaal. Ik versta je stress en het niet uitvoeren van de punctie.

Ik zou met je vragen naar gyn gaan en vragen om in detail uit te leggen hoe die nipt in zijn werk gaat. Ik denk dat je daar al veel kan uithalen en veel dingen kan uitsluiten.

Ik duim voor je mee dat je snel antwoorden hebt !
  • Weet je ondertussen al wat meer trouwens?
    Normaal heb je nogmaals een echo gehad begin van de maand en binnenkort weer?
  • Dag Linde,

We zitten in een zelfde situatie. Volgens de NIPT zouden we een jongen verwachten maar de gynaecoloog ziet op de echo duidelijk een meisje.
    Nu gaan we de NIPT opnieuw doen om te kijken of dat resultaat wel correct was. Twee/drie weken in spanning afwachten...
    Laat je weten hoe het bij jou verder loopt? Alvast bedankt en hopelijk kan je de zorgen ook wat van je afzetten.
  • Dag Linde,

We zitten in een zelfde situatie. Volgens de NIPT zouden we een jongen verwachten maar de gynaecoloog ziet op de echo duidelijk een meisje.
    Nu gaan we de NIPT opnieuw doen om te kijken of dat resultaat wel correct was. Twee/drie weken in spanning afwachten...
    Laat je weten hoe het bij jou verder loopt? Alvast bedankt en hopelijk kan je de zorgen ook wat van je afzetten.Papainspe @ 20/05/19 22:24

Heeft de gyn niet gebeld naar het labo om de chromosomen nog eens te laten aflezen? Bij mij zeiden ze meisje, maar op echo was ook duidelijk jongen te zien. Dus mijn gyn heeft dan contact opgenomen met het ander ziekenhuis/labo en hebben ze daar mijn test bekeken en bleek dat ze de chromosomen verkeerd hadden afgelezen en was dus idd een jongen.
  • We hebben ondertussen een tweede NIPT laten afnemen en die geeft aan dat het een meisje is.
    De laatste echo heeft dat ook nog eens bevestigd. Kortom, vals alarm: de eerste NIPT test gaf het verkeerde resultaat.

Uiteraard zijn we even blij met een meisje. We zijn vooral blij dat de NIPT en echo nu overeenkomen, zolang de baby maar gezond is!
  • Dag Linde

Hoe verliep het verhaal af?

Groetjes
  • 12 weken echo meisje nipt jongen

Hey allemaal ben nieuw hier.. ik heb een vraagje ik ben op 12 weken naar de gynaecoloog gegaan en vroeg aan haar of dat ze kon zien wat het gesmacht ging zijn van het babytje.. ze zei tegen mij dat ze voor 80 procent kon zeggen dat het een meisje gaat worden.. ik natuurlijk blij omdat ik graag een dochter wil.. diezelfde dag heb ik ook nipt laten doen en kreeg ik na een week resultaat dat het een jongen wordt.. 1 oktober zou ik terug op controle moeten gaan en heb ik nog steeds het gevoel dat het een meisje gaat worden ben al 3 weken heel de tijd aan het denken..
  • Dag @Lieverdje92

Een nipt-test kan wel al eens leiden tot een fout resultaat (dat zie je ook aan de verhalen hierboven), maar die kans is echt wel héél klein. De kans dat ze het geslacht obv een echo fout voorspellen is veel groter (zéker als je nog maar 12 weken ver was ten tijde van de echo). Ik denk dat de kans dus heel groot is dat je effectief een jongen zult krijgen. Een meisje is niet uitgesloten (je hoort wel al eens dat er in het begin van de zwangerschap twee vruchtjes waren, waaronder een jongen met Y-chromosoom, maar dat dit tweede vruchtje snel is afgestorven) maar ik zou proberen hier niet al te veel op te hopen.

Laat je nog iets weten wanneer je 1/10 een nieuwe echo hebt gehad?

Veel succes en nog proficiat met je zwangerschap!
  • nipt foutief

mijn zus haar nipt zei ook meisje en op echo zie je duidelijk een jongen
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld