Vruchtwaterpunctie na NIPT

• Vruchtwaterpunctie na NIPT

Vorige week hadden we onze 12 weken echo en de nekplooimeting was goed 2,2.
    Op aanraden van de gyn dan toch nog een bijkomende nipt test laten doen om meer zekerheid te hebben.
    Gisteren dan telefoon gehad van de gyn dat uit de nipt blijkt dat we een verstrekte kans hebben op trisomie 21 (ben wel vergeten te vragen hoe hoog die kans is door de schok)
    Gyn stelde vruchtwaterpunctie voor omdat deze nog nauwkeuriger is dan de nipt en ook aangezien de nekplooi ok was zullen we deze ook laten doen.
    Heb er wel wat schrik voor, iemand hier ervaring met een vruchtwaterpunctie ?
    Wordt sowieso nog wachten tot ik 15 weken zw ben.
  • Hoi,

Ik heb een vruchtwaterpuntie gehad, wat wil je graag weten.
    Ik heb ze wel enkel laten doen omdat bij ons het risico op Down ( 1/79) groter was dan het risico op een miskraam na de puntie
  • Ik moet morgen nog bellen hoe hoog onze kansen op down ligt maar willen sowieso toch een punctie laten doen.
    Hoe was jullie resultaat dan na de punctie ?
    Hoorde al verschillende verhalen dat de nipt verhoogde kans aan gaf maar de punctie aantoonde van niet en ze toch gezonde kindjes kregen.
  • Hoi,

Onze puntie was negatief en hier loopt nu een stevige kerel van 13 jaar rond ondertussen.
  • Oh Christa wat super ! We hopen ook heel hard op een negatief resultaat.
    Vandaag nog eens gebeld naar mijn gyn maar die kan mij niet zeggen hoe hoog onze kansen waren, er stond in mijn dossier enkel een verhoogde kans op trisomie 21 maar nog hoe hoog of 1/...
    de afspraak is allesinds gemaakt voor de punctie dus nu nog enkele weekjes afwachten.
  • Hier een punctie moeten laten doen na een verdikte nekplooi van 3 mm...
    punctie gehad op 15 weken maar lukte niet...pijn deed het niet maar de vliezen waar het kindje inzat hingen nog niet aaneen waardoor ze wel door het 1ste vlies kon prikken maar niet door het tweede...
    zei dat het nipt was om vw punctie te doen op 15 weken wegens die vliezen.
    Op 17 weken nieuwe punctie gehad en toen wel perfect verlopen...
    én er loop nu een super mannetje rond van bijna 6 (is vierde kindje)
  • Spannende tijden... Ik dacht dat de NIPT geen kansberekening doet zoals de combinatietest, maar aangeeft of er aanwijzingen zijn voor een genetische afwijking. Ik heb al wel meer gevallen gehoord waarbij de NIPT vals positief was en de punctie toch in orde bleek te zijn. Alvast veel sterkte in deze onzekere tijden en hopelijk komt alles toch nog goed!
  • @Ellemie1978 Dankje ! Ondertussen een professor van het UZ Leuven aan de lijn gehad deze week die uitgebreid mijn resultaten heeft besproken met me.
    Bij de nipt teste ik negatief op trisomie 13 en 18 maar bij trisomie 21 kwam er een noch een positief noch een negatief resultaat uit de bus dus val ik in een grijze zone. Dan hebben ze twee opties of een nieuwe nipt of een punctie. Hijzelf was ook voorstander van een punctie want de nipt kan terug het zelfde resultaat geven bij mij en dan moet er alsnog een punctie gedaan worden en dit zou tijd verlies zijn.
    Vermits de nekplooi meting heel goed was en mijn jonge leeftijd acht hij de kans klein dat ons kindje het down syndroom zal hebben dus ml en ik zijn enorm opgelucht bij dit nieuws. Binnen twee weken hebben we de punctie en dan zijn we 100% zeker.
  • Ah da's toch al redelijk goed nieuws. Een onbeslist resultaat bij de NIPT geeft toch al veel betere vooruitzichten dan positief (wat mogelijks nog vals positief kan zijn). Ik duim voor je!
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld