vaderschapstest

• heb dit eigenlijk nog met niemand besproken maar ben wel benieuwd of iemand hier er iets over weet.

bij mijn ukkie is het niet 100% zeker of de papa wel de papa is zeg maar ik heb nogal een uitstapperige periode gehad rond de tijd van mijn zwanger raken.

nu wilde ik na de geboorte wel zeker weten hoe het zit maar durf niet echt met iemand erover te praten aangezien mensen hun oordeel van maatschappelijk incorrect al klaar hebben liggen zonder verder de situatie te weten.

iemand hier die weet waar ik terecht kan voor zoiets?
  • Misschien beetje laat, maar lees het vandaag pas ...
    Het is zekers mogelijk om een DNA test te laten doen. Je hebt er twee soorten; die voor jezelf en de juridische. Het resultaat komt uiteindelijk op hetzelfde neer, natuurlijk.
    Bij de juridische betaal je (veel) meer, maar daar kan je later mee bij een rechtbank terecht (voor de juiste vader te laten erkennen enzo) Die voor jezelf geeft jou een resultaat, maar dat is het dan. Als je later beslist daar iets mee te doen, moet je alsnog die andere laten doen. Ik weet niet of ik nog duidelijk ben, maar uiteindelijk is het exact dezelfde test, alleen het papierwerk verschilt. Zo?
    Over waar je het kan laten doen? Ik denk overal, maar ik woon in Leuven en hier is een universitaire kliniek waarvan ik z?kers weet dat het kan.
    PS Nog een kleine opmerking. Ik weet dit NIET omdat ik het zelf heb gedaan, maar een buurman zat in de rats over zijn nieuwe vriendin die plots zwanger bleek en die heeft het laten doen toen de baby er was, zonder medeweten van die vriendin trouwens.
  • kun je zoiets niet gewoon via je dokter aanvragen. die mensen hebben het recht niet om te vragen waarom je dat wilt en hebben beroepsgeheim.
    succes ermee.
    groetjes lisa
  • @ ChoCho

Hier in Nederland mag er n??it een vaderschapstest worden uitgevoerd zonder de toestemming van de moeder!!!
    Deze heeft het laatste en eigenlijk ook enige recht om zo'n test uit te laten voeren.
    Was het bij de buurman wel in orde? wink.gif
  • je kan zon testen ook via internet kopen, via ha denk ni dat gaat kan altijd vragen natuurlijk.
    Er zijn veel meer vrouwen die ni echt weten wie de vader is dna je denkt en vind jammer dat zo dames wordt uitgescholden of zo want in ouden tijd was het zeker ni beter we. Dus je moet je ni schamen of zo, 60% vd zogezegde vaders zijn niet de echte vaders van zijn kinderen hoor en dat is overlaatste bewezen geweest.

Das nu eenmaal het leven e !! proficiat met je zwangerschap wink.gif
  • thx voor de reactie mja de vermoedelijke vader en vader zijn allebij in mijn leven en blijven dat zoiezo ik vind het gewoon beter gezien als er medisch iets is ofzo dat we weten wie biologisch papa is zelfs al zal mijn man hoe dan ook altijd de opvoedende papa zijn.

mja mijn omgeving zal het niet best snappen denk ik als je zegt dat je van 2 mannen houd word het de meeste mensen al teveel
  • Holysweet,

je moet je niks aantrekken van wat je omgeving er van vindt. Als jij van 2 mannen houdt, dan hou je van 2 mannen. Al zijn het er 10, daar heeft niemand zaken mee buiten dan de betrokken partijen.
    Los daarvan hangt het er natuurlijk van af van waar je bent. Hier in Belgi? is de wet sinds 1 juli veranderd en heeft de vader meer rechten gekregen. Hij mag dus wel een vaderschapstest aanvragen en de moeder mag dit niet meer tegenhouden.
    Je kan idd ook een test via het internet aanvragen maar heb zelf mijn twijfels over zo'n testen. Ethisch gezien druist dit in tegen de privacy van het kind.
    Ik zou er toch eens met je huisarts over praten. Zoals eerder gezegd hebben zij beroepsgeheim en zij weten toch waar je hiervoor terecht kunt. Denk dat zij ook wel zo'n test kunnen aanvragen maar ben daar niet zeker van. Je zult hoe dan ook moeten wachten tot het kindje er is, maar dat wist je al dacht ik h??

Veel succes en ik hoop dat je er snel uitkomt. thumbup.gif
  • ja hoe dan ook moet ik wachten tot het kindje er is moet er eigenlijk ook met de verloskundige over hebben want beide papa's gaan aanwezig zijn bij de bevalling vind het alleen enorm moeilijk om zoiets bespreekbaar te maken.

voel mezelf er ongemakkelijk bij omdat bij ons in het gezin een probleem kindje is waardoor wij veel contact hebben met jeugdzorg ect en als het *uitlekt* naar jeugdzorg zou dat veel complicaties kunnen veroorzaken doordat ze het gezin dan anders gaan behandelen dat dat het is.

mijn kinderen hebben maar 1 vader alleen is de oppas die de buitenwereld ziet voor mij veel meer dan alleen maar een oppas de kinderen zijn niet dom die weten dit wel maar ze weten ook dat het niet normaal is dus houden ze hun mond er verder over.

ik vraag me af in hoeverre een huisarts hier zijn mond over houd als een instantie komt vragen zeg maar....

arg ik heb dit de hele zwangerschap voor me uit geschoven mja moet er toch echt wel iets mee gaan doen zeg maar.

misschien is dit iets voor de ruthgerstichting ofzo en anders toch maar de huisarts proberen ben gewoon enorm onzeker atm over welke kant op te draaien.
  • De vader mag dus wel een vaderschapstest aanvragen en de moeder mag dit niet meer tegenhouden.

De buurman heeft de test gedaan, weet ik, maar ik heb nooit iets over de resultaten gehoord. Ik denk dat hij zich nu een beetje schaamt dat hij dat toen - in een moment van zwakte - aan mij heeft toevertrouwd.
    De mama en het kindje wonen nu bij hem en ze lijken me gelukkig. Ik weet ook dat mama twee andere kindjes heeft, die ze al jaren niet meer mag zien wegens 'slechte moeder'. Bij dit kindje wordt ze enorm gecontroleerd, maar ze mag het toch houden. Misschien omdat deze papa haar steunt ?
  • Holysweet,
    zo lang er geen geldige reden is om vragen te stellen, zal een arts zijn beroepsgeheim niet schenden. Ik denk dat ze enkel en alleen verplicht zijn iets te melden op vermoeden van mishandeling. Het feit dat je zwanger bent en van wie het kind is ... daar heeft NIEMAND zaken mee, ook zulke instanties niet. Waarom zouden ze je gezin dan anders benaderen? Dat staat er toch compleet los van?
  • ik hoop het ook thx voor het opzoeken smile.gif en zal inderdaad maar is met de huisarts gaan praten zodra de smurf geboren is smile.gif
  • ben bang dat de test niet nodig gaat zijn... gaan hem wel doen om het zeker te weten maar het lijkt op de verkeerde zeg maar heel erg veel...

mijn man is een schat hoor de kleine zal er echt niks van merken maar op een of andere manier doet het wel iets met mij dat mijn vriend blijft ontkennen dat het van hem is...

stom he dat je zo enorm veel waarde kan hechten aan dat kleine stukje erkenning van je kindje...

we hadden met zijn 3e alles zo goed door gesproken voor dat ze geboren werd en de heren houden zich keurig aan de afspraken hoor maar mijn gevoel bokt als de nete als ik zie dat de papa zich gedraagd zoals hij dat tegenover al mijn kinderen doet zo los zonder band zeg maar....

*ik gooi het op het moment maar op mijn hormomen aangezien ze pas 5 daagjes oud is tongue.gif*
  • Allereerst Holysweet, natuurlijk van harte gefeliciteerd met de geborte van je dochter! Ik hoop dat je bevalling goed is verlopen en dat met je dochter alles goed is.

Ik denk dat het inderdaad goed is om alsnog een vaderschapstest te gaan doen. Dit in verband met de medische geschiedenis. Je weet nooit wanneer je die gegevens nog nodig zult hebben. Daarnaast geef je aan dat jullie nu met zijn 3-en goede afspraken hebben gemaakt, maar je weet natuurlijk niet hoe die situatie over 5, 10 of 15 jaar is. De biologische vader van het kindje heeft natuurlijk ook rechten en kan daar dan juridisch gezien ook aanspraak op maken. Daarnaast kan de niet-biologische vader ooit nog besluiten om niks met het kidnje te maken willen hebben (al kan ik me dat weinig voorstellen, maar het gebeurt). Misshcien dus wel verstandig om uit te zoeken wie nu de biologische vader van je kindje is.

Dit staat natuurlijk helemaal los van het feit hoe jullie dit nu thuis regelen. Je man kan net zoveel van dit kindje houden als van kinderen waarvan hij wel de biologische vader is. Hoe jullie dit willen regelen is helemaal aan jullie 3-en en niemand hoort zich daar mee te bemoeien of zich daar een mening over te vormen (hoewel dit helaas in de praktijk waarschijnlijk wel zal gebeuren, maar daar moet je boven staan).

Je geeft aan dat je het vervelend vind dat je vriend (als ik het tenminste goed begrijp) blijft ontkennen dat het kind van hem is. Ik kan me dat heel goed voorstellen, iedereen zou toch supertrots op zo'n mooie dochter moeten zijn! Maar aan de andere kant kan ik het me van je vriend ook wel voorstellen. Hoe goed jullie er van te voren over hebben gesproken, als het kindje eenmaal daar is, is het toch voor beide mannen best een vreemde situatie. Misshcien durft hij zich niet goed aan het kind te hechten omdat hij bang is teleurgesteld te worden als blijkt dat het kindje biologisch gezien niet van hem is!

Al met al dus best een ingewikkelde situatie. het kindje heeft maar 1 moeder, da's zeker. Maar wie nu de biologische vader is, is nog niet zeker. Ik kan me voorstellen dat dat voor de vaders ook vreemd is.

Misschien heeft het (en je vriend ook) allemaal gewoon wat tijd nodig!

Uiteindelijk is het voor je kindje het belangrijkste dat zij genoeg liefde en verzorging krijgt, en volgens mij hoeven jullie je daar helemaal geen zorgen over te maken en is die er in overloed.

Heel veel succes met je nieuwe kleine spruit!!!!
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld