Tonijnsalade

• Tonijnsalade

Dames,

is het effectief zo schadelijk om tonijnsalade te eten als je zwanger bent? Wanneer ik dit opzoek op het internet, zou tonijn absoluut niet mogen. Is dit effectief zo gevaarlijk om af en toe tonijn te eten?
  • Ik heb het gewoon gegeten bij alle drie de zwangerschappen. Nooit heeft iemand mij verteld dat dit niet mocht. Of is het weer iets nieuws?

Toen ik zwanger was van nienke mocht ik gewoon cervelaat eten. Toen ik zwanger was van. Emily mocht dit in eens niet meer...Aangepast door Lynne op 14/03/2019 19:57
  • Ik kijk steeds op gezondzwangerworden.be als ik ergens over twijfel. Dit is een site van de federale overheid met objectief advies volgens de laatste richtlijnen.

www.gezondzwangerworden.be/vis

Tonijn is een vissoort die veel methylkwik bevat, een te hoge inname hiervan kan schadelijk zijn. Er wordt aangeraden vooral vis met een lage hoeveelheid methylkwik te eten.
    Daarnaast zijn zo’n slaatjes gevoeliger voor besmettingen (dat geldt voor alle slaatjes, ook vleessla, kip curry,...).

Wat de methylkwik betreft kan 1 keer tonijn eten vast geen kwaad, als je er 1 keer enorme zin in hebt. Maar ik zou het niet wekelijks op het menu zetten.

Wat slaatjes betreft: ik durf wel al eens zo’n bereiding te eten maar van de supermarkt, voorverpakt. Dit is strenger gecontroleerd en kan niet al dagen open staan. De mayonaise die hiervoor gebruikt wordt is ook industrieel en dus veiliger dan verse mayonaise met verse eieren etc.
  • Als je twijfelt, er is nu ook een nieuwe app ZwangerHap. Op deze app kan je alles opzoeken en lees je ook waarom iets niet mag
  • Eens een broodje zal geen ramp zijn maar ze raden grote hoeveelheden af.
  • Ik eet het ook wel (heb het deze middag nog gegeten), maar inderdaad niet dagelijks en zelfs niet wekelijks. En ik zorg er ook voor dat ik zeker weet dat hij niet al dagen in de koelkast staat.
  • Ik heb gisteren nog maar tonijn gegeten…. geen salade maar gebakken met patatjes in de oven…. Heeeeeeerlijk!!!

't is nu niet dat dat alle dagen en weken op het menu staat hé, daarvoor is het veel te duur. Of hier in ieder geval toch, ik heb 28.5 euros/kg betaald.
    Ze raden af om er veel van te eten maar eens een keer gaat je lichaam echt vol met kwik zitten hoor
  • Ik had er geen weet van ...
    Grote hoeveelheden. Wat zijn dat ? Volgens mijn moet je dan 100 kg tonijn eten voor je daar nadeel van ondervindt. En is de hoeveelheid van die kwik nog hetzelfde eens bewerkt ?
    een andere reden om geen tonijn te eten is uiteraard dat het een beschermde diersoort is en dus met uitsterven bedreigd (toch zeker de wilde tonijn). Bij ons staat het om die reden niet op de menu. smile.gif

Zo mag je ook geen Tonic drinken omdat de stof kinine eraan toegevoegd wordt en dit de weeën kan opwekken. Maar van één tonic krijg je heus geen weeën. Van twee ook niet. Kinine (en een dosis) heeft pas invloed op bevallen als je lichaam en baby er al klaar voor zijn. Dus als laatste duwtje ... maar het is nog altijd zo een huis-tuin en keukenmiddel.

Zolang je natuurlijke producten eet en met gezond verstand denk ik dat er niets is waar je schrik van moet hebben. De zwangere mensen zijn goed bezig tegenwoordig. Niet roken, niet drinken, geen huis bouwen, geen rauwe vis, geen rauwe eieren, ... Tonijn of een tonic of zelfs sushi gaan je baby niet beschadigen (sushi wordt afgeraden omwille van de mogelijke salmonella - heel naarstig voor de mama maar het schaadt de baby niet)
  • Als zwangere vrouw kunt u best twee keer per week vis eten, waarbij u vette vis kan afwisselen met magere vis. Dit heeft zeer veel gezondheidsvoordelen voor u en uw baby. Sommige vissen bevatten echter zware metalen zoals kwik, waarvoor ongeboren baby’s gevoelig zijn. Vooral roofvissen zoals zwaardvis, tonijn, snoekbaars, haai en koningsmakreel bevatten veel kwik in vergelijking met andere vissen. Toch is het niet verboden deze te eten. Bij maximaal twee porties per week is er geen gevaar. Tonijn uit blik bevat veel minder kwik dan verse tonijn.
    Dit advies geldt ook voor niet-zwangeren

Deze info komt van uz Leuven.
  • @Asil Ah…. het sprookje van de Tonic goofy.gif
    Ik moest maar Tonic drinken… het zou wil in gang schieten bij emma…. vlak voor ik ingeleid zou worden op 41w4d dacht ik het toch maar eens te proberen want ik lust het eigenlijk niet. Twee dagen aan een stuk 1l tonic gedronken en ze kwam er nog nie uit!
    samen met wandelen, sex, pittig eten,... ik heb heel wat geprobeerd en dan nog was ze er pas op 42w1d...
    Ik geloof daar dus ook niet in tongue.gif Je moet al echt "klaar" zijn vooraleer dat een impact heeft denk ik ja
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld