Softijs

• Softijs

Dag mama's

Vorige vrijdag zijn we naar pairi daiza geweest en mijn broer trakteerde met een dame blanche voor zijn verjaardag.
    Er was zodanig veel chocolade saus over dat ik niet direct doorhad dat het om een softijs dame blanche ging...
    Ik natuurlijk in alle staten want ik wil niet nog een kindje verliezen 😥😥
    Gisteren zei de gynaecoloig dat hij softijs sowieso afraadt (ik at het sowieso nooit) en wanneer ik hoge koorts krijg direct contact moet opnemen...
    Het vervelende is natuurlijk dat de incubatietijd zo lang is.
    Wie kan mij geruststellen... Mentale dip...
    Ik ben 21 weken zwanger van ons regenboogje

Liefs
  • Uuuh. Ben ik dan zo onwetend?? Hier word gewoon gewoon softijs gegeten. En na mijn weten ook niet afgeraden. Maar hebben ze zo niet elke keer watml, bij nienke mocht ik cervelaat eten. Bij emily mocht dat in eens niet meer want zou schadelijk zijn ?? Ik eet alles. Behalve rauw vlees en vis.
  • Zou door de bacteriën groei zijn in de machine. Het is allemaal zeer verwarrend en eerlijk gezegd beetje vermoeiend. Ik durf bijna niet meer te ademen om iets fout te doen. De eerste drie zwangerschappen was ik ook niet zo panisch hoor, maar nu... 🙄
  • Heb vrij recent ook softijs gegeten (2d na elkaar) maar niks van geweten. Wist het ook niet astonished.gif
  • Het gaat over Listeria die blijkbaar kan voorkomen in softijs
  • Kan voorkomen in het ijs àls de machine niet goed gereinigd is. In schimmige cafés zou ik dat niet eten, in Pairi Daiza (waar veel volk komt en waar ze dus wel in orde zullen zijn met de hygiëne-maatregelen) eet ik dat wel.
  • Denk dat het eerder gaat om machines die weinig gebruikt worden. Ale dat er dan meer risico is e. Heb niks ondervonden ma Ga er ook mee opletten. Jammer want softijs is zo lekker tongue.gif
  • Rustig maar (ik begrijp je wel... ook panisch geweest na een spaghetti carbonara) er zijn per jaar zo'n 65-75 gevallen van listeriose.
    De kans is heel klein. Ik zou idd geen softijs nemen in een warm land (Turkije, Tunesië enz) maar ik denk dat in België en zeker in pretparken/dierentuin waar zoveel verloop is en de hygiënie zo belangrijk is, er niet teveel gevaar is.
  • Softijs kan namelijk besmet zijn met de bacterie Listeria Monocytogenes. Deze bacterie kan bij zwangere vrouwen vroeggeboorte en miskramen veroorzaken. De risico's zijn groter als de betreffende ijsmachine al ouder is, of als het ijs gekocht wordt op een plek waar weinig ijs verkocht wordt. Als je zwanger bent, let dan dus goed op waar je je ijs koopt!

Ik denk niet dat dit park met oude machine werkt en amper ijsjes verkoopt.
    Zou me geen zorgen maken.
  • Dankjewel allemaal!! Voel mij alweer wat rustiger 😘☺️
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld