cmv opgelopen (1e trim) ervaringen?

• cmv opgelopen (1e trim) ervaringen?

Dag allemaal

Ik ben onlangs te weten gekomen dat ik met zekerheid CMV heb opgelopen tijdens de zwangerschap (op 7 weken negatief op 14 weken positief dus moet daartussen gebeurd zijn).

Volgende maand staat de vruchtwaterpunctie gepland. Ik heb al veel gelezen, maar de meeste topics dateren van een tijdje terug. Daarom wou ik even horen of er nog iemand in deze situatie zit en/of ervaringen wil delen...
  • Ik ben besmet geraakt toen ik net zwanger was. Maart 2018 was dat. Punctie op 22 weken was niet goed. Baby was ook besmet. Alle echo's bleven goed. Op 33wk3d heb ik dan een mri gehad. Die was zeer slecht. Daarop besloten dat we de zwangerschap gingen afbreken. Op 34wk (nu net 1j geleden) werd onze zoon levenloos geboren.
    Zelf ken ik nog 1 negatief verhaal en 2 positieve verhalen. Ik zou gewoon rustig afwachten tot de punctie. Tot dan weet je niks.
    Hopelijk is de baby niet besmet.
  • Dag Diedy
    Dank om te reageren. Wat verdrietig om te lezen dat jullie net een jaar geleden jullie zoontje moesten afgeven. Een heel moeilijke beslissing, maar een die wij in dit traject ook zouden nemen mochten we gelijkaardig nieuws krijgen.
    Inderdaad het is de onzekerheid die het zo moeilijk maakt. En zoals je vertelt, kan het pas laat in de zwangerschap zijn dat de gevolgen duidelijk worden.
    Denk dat je daarop nooit echt kunt voorbereid zijn.. Waar werden jullie opgevolgd, in welk ziekenhuis?
  • Hier ook een besmetting opgelopen tussen de bevruchting en de bevestiging van de zwangerschap. Heel vroeg dus.
    Ik liet een punctie doen en die was gelukkig negatief. Ik liet daarna op 28weken nog eens een uitgebreide echo doen. Er zit een foutenmarge van ongeveer 10% op het onderzoek dus het blijft toch altijd een beetje spannend.
    Mijn dochtertje is nu een maand oud. Na de geboorte hebben ze dan een urinestaal afgenomen en getest. Ook dit was negatief en dus was ik 100% zeker dag ze niet besmet is geweest.

Ik hoop voor jullie op dezelfde afloop!
  • Ik heb me laten begeleiden in het uz Gent.
    Ik vond ze heel bekwaam. Zelf een punctie die niet goed is kan tot een perfect normaal kind leiden.
    We hebben gewoon pech gehad. Probeer toch te genieten van je buik. Ook al loopt het slecht af... Het zal de enige herinnering zijn die je kan koesteren.
  • Hier 2 succesverhalen in onze omgeving.
    Heel veel goede moed en zoals @Diedy zegt: geniet ervan... Loopt het goed af: ga je spijt hebben dat je niet meer bewust bezig geweest bent, loopt het helaas slecht af, dan zijn dit de mooie momenten die jullie samen hebben...

Ik duim voor een goede afloop!
  • @diedy en @louise2017 Dankje, jullie hebben gelijk, genieten doe ik steeds meer en meer. We hopen op het beste!
  • Ik heb cmv opgelopen in het begin van het tweede trimester. Ik heb een punctie laten doen en deze was gelukkig negatief. Na de geboorte volgde dan de bevestiging dat onze zoon inderdaad nooit besmet is geweest.
    Probeer er idd van te genieten want ik heb wel spijt dat ik dat te weinig heb gedaan.
  • Ik probeerde te genieten maar telkens was het met angst en tranen. Na de punctie ging dat iets beter. Toen het einde van de zwangerschap naderde nam de schrik weer toe en na de geboorte wou ik zo snel mogelijk een antwoord. Ik flipte af en toe eens. Een van de eerste nachten was ik continu haar gehoor aan het testen... emoties, hormonen, angsten,... het doet wat met een mens!
  • @Sv8 genieten in een angstige periode is ook ontzettend moeilijk en is heel vaak iets, dat we pas achteraf zeggen, eens de rust terug is.
    Op de moment zelf heb je te veel vragen, angst,...
  • Zelf niet, maar wel een vriendin die ook in 1e trimester besmet is geweest.
    Zij heeft geen punctie gehad, wel uitgebreide echo's en extra controles. Echo's zijn altijd goed geweest.
    Met de geboorte hebben ze het getest en was positief. Daarna heeft baby een tijd medicatie moeten nemen en wekelijks op controle.
    Ondertussen is hij anderhalf en gaat alles er goed mee. Ze moeten om de zoveel tijd nog op controle tot aan zijn 6 jaar, want er kunnen theoretisch gezien nog altijd problemen opduiken. (idd gehoor, zicht maar ook leerproblemen etc.)
  • Inderdaad genieten is zeker niet gemakkelijk, maar sommige dagen lukt het al meer dan andere. @OPH al bij al wel een positief verhaal! Of hoe een besmet kindje zich toch volledig normaal kan ontwikkelen.. over 4 weken heb ik de punctie..
  • @Lilo hoe kwam jij erachter dat je besmet was? Had je ook in het begin van zw schap geen antistoffen en dan plots wel (zoals bij mij)?
  • @pimpelmees

Ik was al een hele tijd ziek: grieperig, constante hoofdpijn, af en toe keelpijn, heel moe, soms koorts, .... Het bleef maar duren en dan ben ik bij huisarts geweest. Zij heeft bloed genomen waaruit bleek dat ik op dat moment een cmv-infectie doormaakte. En ik had inderdaad nog geen antistoffen dus het was een primaire infectie, helaas.

• Ik heb iets gelijkaardigs gehad. Alleen was het niet met cmv maar met toxoplasmose.
    Bij de eerste bloedtest waaruit bleek dat ik zwanger was, kwam het resultaat naar boven dat ik recent een toxo besmetting had meegemaakt. Bij verdere tests bleek dat het een besmetting van binnen de 3 maanden was.
    Dan kregen we de keuze van de gyn: of we wachten de vruchtwaterpunctie van 12 weken af en meteen starten met medicatie (3 keer per dag) of een onderbreking van de zwangerschap. Toen ik vroeg aan de gyn wat zij zou doen, liet ze duidelijk blijken dat zij het risico niet zou nemen.
    De kans dat het kindje besmet was, was klein, maar als het besmet was was er meer dan 90% kans op een zware beperking.
    Ik heb dus een abortus laten plegen op 8 weken. Een moeilijke beslissing, maar de juiste vind ik nog steeds.... Dit was op 31 januari van dit jaar.
    Ondertussen ben ik terug zwanger (17 weken) en leef ik nu met die angst voor een mogelijke CMV-besmetting (ik heb al een dochtertje dat net naar school gaat --> hoog cmv gevaar dus).
    Als je zoiets hebt meegemaakt, beleef je de volgende zwangerschap helemaal anders, helaas...

Veel succes!
  • Toxo ook zo een vies beestje. Ik kan de beslissing zeker begrijpen. Ik was al te ver om een eventuele onderbreking te doen dus veel konden we daar niet bij stilstaan... ik had enorme schrik voor cmv (driemaal huisarts bezocht en gevraagd om bloed te nemen, op 10 weken wou huisarts niet omdat ik geen symptomen had, Maarja het is net zo vaak symptoomloos..). We zijn super voorzichtig geweest, en dan toch... mijn angst werd werkelijkheid.

@Lilo dan heb ik echt een identieke situatie zoals bij jou, enkel verliep het bij mij zonder symptomen.
  • @Pimpelmees Ja, ik was ook heel voorzichtig, want met een klein kindje in huis loop je inderdaad meer risico.
    Maar cmv is een virus en dus helaas zeer moeilijk te vermijden.

Laat je goed begeleiden en wacht de punctie/onderzoeken af. De kans is nog steeds veel groter dat jouw baby geen gevolgen zal dragen van jouw cmv-besmetting, ook al lees je op internet voornamelijk de slechte aflopen.
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld