Financiële kant van een kind

• Financiële kant van een kind

Beste allemaal,

Ik en m'n vriend hebben al geruime tijd een kinderwens. Nu is er eigenlijk maar één probleem en dat is de financiële kant van een kind. Mijn vriend heeft een relatief goed inkomen, maar ik heb helaas geen inkomen. Het is ook niet mogelijk om een inkomen te verwerven uit arbeid omdat ik eigenlijk helemaal niet arbeidsgeschikt ben door bepaalde zaken. Op een uitkering heb ik helaas ook geen recht omdat m'n vriend zijn inkomen hier te hoog voor is. Maar een kind kost uiteraard veel geld en ik weet eigenlijk niet zo goed hoe ik dit allemaal moet gaan bekostigen. Ik ben financieel afhankelijk van mijn vriend en ik heb alles wat ik nodig heb, maar als we ook nog eens een kind moeten onderhouden van m'n vriend z'n inkomen... Ja, dan komen we er gewoon weg niet meer... En ik zou het eigenlijk ook helemaal niet fijn vinden moest m'n vriend ook nog eens voor al die kosten moeten instaan. Dus ik vraag me eigenlijk een beetje af hoe jullie dit allemaal doen? En of er nog ouders zijn "zonder" inkomen maar toch een kind te onderhouden hebben...
  • Je bent daar bepaalde zaken arbeidsongeschikt?
    Krijg je dan een invaliditeitsuitkering? Of effectief van geen instantie geld?
    Wat is een hoog inkomen? Voor de ene persoon is dit al dan niet hoger dan voor een andere persoon.
    Huren jullie een huis of hebben jullie 1 of andere lening lopen?
    Hoe lopen de kosten momenteel? Hebben jullie nog geld over op het einde van de maand?
    Een kind kost hoe dan ook heel veel geld,..
    bevallen kost geld, slaapkamer, kleren, pampers en noem maar op.
    Jullie kunnen zelf een beetje weten, wat kan of niet, want elke situatie/ huishouden is anders.
  • Ik vind het wel knap dat je hierbij stil staat vooraleer jullie aan kindjes beginnen. Meestal is het omgekeerd, met soms alle gevolgen van dien.
    Hier ook dezelfde vraag, heb je volledig geen inkomen? Ik ken natuurlijk jouw situatie niet, maar als je bv door ziekte niet kan werken, heb je zeker recht op een uitkering.

Dat je niet wil dat je vriend alle kosten wil dragen, siert je. Maar zoals ik het nu lees, dan doet hij dat nu toch ook al?
    Een kind kost inderdaad geld. In het begin valt dat nog mee, bedje, buggy, maxi-cosi, kleding, dat kan je allemaal tweedehands vinden. Als je niet gaat werken, hoeven ze ook niet naar de creche, wat toch ook een grote kost is. Als ze ouder worden en naar school gaan, beginnen de kosten wel op te lopen. Natuurlijk vind je nog steeds speelgoed e.a. tweedehands, maar naarmate ze ouder worden, wordt er ook steeds meer verbruikt (voeding, elektriciteit, water,...).

Het is aan jullie om eens te bekijken wat er maandelijks binnen komt en wat er weer buiten gaat. Sparen jullie?
    Zijn er kosten die (ev. tijdelijk) kunnen geschrapt worden? (vb een dure hobby, reizen,... )
    Reken niet op het kindergeld, maar zie dat al een extra'tje.

Hopelijk raken jullie er uit. Veel succes!
  • Hou er ook rekening mee dat er onvoorziene kosten bij kunnen komen.
    Wij zaten soms meerdere keren per week bij de kinderarts, daarbij medicatie, kiné en een dure melk, dan lopen de kosten snel op.
  • alles kan maar vanaf je zwanger bent kost het geld. en alles eerst eens uitrekenen en altijd een extraatje achter de hand hebben geeft je toch een veiliger gevoel.
    de maandelijkse doktersbezoeken. + nog extra kosten bv nipt test, suikertest, … tijdens de zwangerschap

de bevalling zelf kost hopen geld, je kan je bv al aansluiten voor een ziekenhuisverzekering moest dit nog niet zijn. scheelt een hoop kosten!
    een baby kost veel ,en hoe ouder ze worden hoe meer het kost.
    eten,kleding,school...maar er zijn ook instanties die je kunnen helpen,eventueel daar ook al eens horen.
    en er zijn tegenwoordig genoeg thuisjobs. Mijn man werkt fulltime en ik ben thuismama maar ik verdien mijn eigen centjes door thuis te werken.

ik hoop dat jullie eruit komen en dat je je wens in vervulling kan laten gaan
    succes!
  • @jamina, mag ik vragen wat voor werk jij doet? Woon je in België?
  • Hahaha Suus , ik vroeg mij net hetzelfde af smile.gif.
    Ik ben benieuwd.
  • @neuzeke, ik zou het zalig vinden om thuis wat te kunnen verdienen.. Maar ik ken geen enkele manier, waarvan ik weet dat het betrouwbaar is? Ja, onthaalouder, maar das niks voor mij.
  • Hier net hetzelfde smile.gif.
    Onthaalouder is volledig de eigen privé in beslag nemen en dan zou ik mijn oudere kinderen niet zelf kunnen afhalen.
    En verder zo van dat inpak werk zag ik al en vertaler ( kan niet iedereen natuurlijk) en enquêteurs .
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld