Wie wil er nog vanaf april 07 voor gaan?

• Aiko: nog gefeliciteerd met Quentin, trouwens!!
  • Musje mag ik vragen wat jouw overwegingen zijn voor thuis onderwijs? Ik ga je niet bekritiseren, want ik vind dat iedereen daar zijn eigen mening over mag hebben. Ik ben zelf namelijk leerkracht en ben wel nieuwsgierig waarom jullie daarvoor kiezen.
  • Onze keuze voor thuisonderwijs is gebaseerd op een heleboel verschillende afwegingen die tot de conclusie hebben geleid dat onze kinderen thuis het beste tot hun recht zullen komen. Onze keuze staat los van of regulier onderwijs wel of niet goed is. Dit moet ik eerst gezegd hebben omdat er vaak gedacht wordt dat je kiest voor thuisonderwijs omdat je het reguliere onderwijs niet goed vindt. Maar, het reguliere onderwijs in Nederland is prima: het heeft z'n gebreken, maar dat heeft thuisonderwijs ook.

Wij kiezen voor thuisonderwijs omdat we het heel erg leuk vinden om net zo intensief bezig te zijn met onze kinderen als nu, als ze 4 jaar en ouder zijn. Ik ben van mening dat iedere ouder thuisonderwijs geeft tot de kinderen naar school gaan en eigenlijk daarna ook nog buiten schooltijd om. Wij kiezen ervoor om ook binnen schooltijd zelf onderwijs aan te bieden. Omdat we een op een aandacht kunnen besteden aan de kinderen, ipv 30 kinderen per klas zoals hier in Den Haag, kunnen we onderwijs op een andere manier aanbieden: meer 'leren van het leven' in plaats van leren uit een boek. Zo zullen wij op een andere manier naar de dierentuin gaan met onze kinderen. Het is natuurlijk een uitje, maar we zullen zo'n moment meteen aangrijpen om te vertellen over van alles wat ze maar willen weten. Met in het oog houden wat kinderen na verloop van tijd wel moeten weten, laten we hen vrij in wat ze wel en niet willen leren. Op die manier volgen we hun interesses en kinderen die iets interessant vinden leren veel makkelijker. Natuurlijk wil ik dat de kinderen ook leren lezen, schrijven, rekenen etc. maar ik heb niet perse voor ogen of ze dat op hun 6de, 7de of 8ste pas kunnen. Als ze het maar kunnen en er plezier aan beleven om het te leren. Aangezien Nura nu al bezig is met letters en cijfers, en ik dat ook stimuleer, verwacht ik niet dat daar grote problemen zullen ontstaan.

Het sociale aspect van onderwijs is natuurlijk ongeveer het eerste wat je nu wil zeggen dat kinderen missen die niet naar school gaan. Maar, zowel thuisonderwijs als regulier onderwijs hebben zowel voor als nadelen qua sociale aspecten. Bij thuisonderwijs zal je als ouder op een andere manier sociaal contact tussen kinderen moeten organiseren. Dit vergt meer tijd en wss ook geld. Maar, de kinderen worden veel minder blootgesteld aan de negatieve kanten van gepest en getreiter. Natuurlijk is het zo dat kinderen daar 'hard van worden' en het in deze maatschappij later ook tegen zullen komen, maar ik ben de mening aangedaan dat hun beste weerstand tegen deze negatieve aspecten van de maatschappij is om een plek te hebben waar ze volledig en onvoorwaardelijk zichzelf kunnen en mogen zijn: beschermd en veilig thuis om van daar uit de wereld te ontdekken en mocht het nodig zijn altijd een veilige schoot dichtbij te hebben.

Ik probeer heel voorzichtig te omschrijven waarom wij kiezen voor thuisonderwijs. Ik merk dat ik me vaak moet verdedigen omdat het nou eenmaal niet zo'n reguliere keuze is. Ik loop vaak tegen vooroordelen en waardeoordelen aan. En dat maakt mij soms ook erg in de verdediging gaan.

Hoe kijk jij tegen thuisonderwijs aan?
  • He musje,

Jij hebt hier waarschijnlijk al heel lang over nagedacht, dus durf ik daar zo geen antwoord op te geven. Ik geloof best dat er voor en nadelen aan gewoon en thuis onderwijs vast zit. Maar daar zou ik eerst eens even goed over willen nadenken.
    Mijn persoonlijke voorkeur zou wel naar gewoon onderwijs uit gaan.
    Gaan jullie ook methodes aanschaffen. Ik ben wel heel nieuwsgierig hoe je in de praktijk dit gaat uitvoeren. En nee hoor, je hoeft je niet verdedigen. Ik ben op dit forum ook voor mijn lol content.gif
  • Hoe het precies gaat lopen en of we methodes gaan aanschaffen dat zal de toekomst leren. Ik denk dat we wel veel boeken zullen gaan gebruiken, maar of dat echt lesmethodes zijn, dat denk ik niet. Ik zie het ook niet gebeuren dat ik van 9 tot 3 een soort school ga naspelen thuis. Dan kan ik ze beter naar school doen smile.gif

Nee, ik denk dat je thuis dus echt op een hele andere manier les kan geven. Afhankelijk van het kind zou ik wel werkjes willen laten maken, maar vooral veel leren van dingen doen: naar de kinderboerderij, musea, spelerij, boeken lezen, puzzelen, loco, etc etc... Ik denk dat je als ouder goed kan inschatten waar je kind aan toe is en dat je dat moet aanbieden. Ik zie dus dat Julyan nu erg goed reageert op muziek en dus is dat wat hij aangeboden krijgt. Zie ik dat zijn interesse daarvoor verslapt dan stimuleer ik hem om het opnieuw interessant te gaan vinden en zo niet dan kijken we wat hij dan leuk vindt. Zo zal het later ook gaan. We hebben veel contact met andere thuisonderwijzers en hun kinderen en dus kunnen we goed zien hij zij dingen met succes (of niet) aanpakken en daar leren we van. Het zal een grote zoektocht zijn met vallen en op staan, maar in de tussentijd leren we als gezin elke dag weer bij.

In België is het overigens een reguliere keuze die je kan maken, terwijl in Nederland je echt vrijstelling moet aanvragen.
  • Bloem, Inge, hoe gaat het met jullie?
  • Hier alles goed hoor!! Ik begin zo langzamerhand erg naar de bevalling toe te leven. De kwaaltjes en de dikke buik beginnen op een gegeven moment toch wel zwaar te worden. Hopelijk nog een weekje of 5 en geen 7! Maar we zullen zien. Een gezond kindje is nog steeds het belangrijkste!
  • hoi

hier gaat ook alles goed
    ik heb bijna tot geen kwaaltjes geen gekke eetgewoontes of erg emotieoneel
    lekker stabiel.
    gister hebben wij onze 20 weken echo gehad
    oooo wat was dat mooi zeg
    alles is goed
    het mondje, hartje, navelstreng alles helemaal gezond.
    het blijft voor ons nog wel een verassing wat het word, dit wilde mijn man graag
    zelf had ik het wel willen weten maar ja een verassing is ook wel leuk.

bloem, ik zou best wel willen geloven dat het op het eind zwaar is vooral als er dan weer kwaatjes bij komen kijken.
    ik hoop voor je dat je niet overtijd gaat.
    geniet nog maar even een paar weekjes van het leven in je buik, want dat zou je strakts vast wel missen.

en hoe is het met jou lievelien?
    gaat ook al hard zeg?
    heb je al weer je zwangerschapskleren aan?

en hoe is het met de rest?

musje wanneer staat er weer een operatie gepland?

liefs inge
  • Fijn dat alles in orde was. Toch een spannend moment, of niet!

Onze operatie staat op 10 juni gepland. Nog anderhalve week dus sad.gif
  • Even een kort berichtje van mij!! Leuk dat er weer wat leven is op ons topic!

Bij ons gaat alles heerlijk..
    Marino wordt volgende week alweer 1!! Jeetje wat gaat de tijd snel! Hij woog vorige maand zo'n 11kg en is 81cm...een boom van een ventje!! Hahaha! Verder is ie lekker lui, hij loopt en praat nog niet. Hij tijgert nu sinds een weekje.

Dinsdag wort Raven geopereerd aan haar oogje, ze heeft een ptosis van het linkeroog...dwz dat haar ooglid afhangt.Dit wordt dinsdag dus verholpen.

Musje, spannnend ook bij jou...sterkte meid!!

Inge en Bloem, veel succes nog met de rest van de zwangerschappen en de bevalling natuurlijk!!

Wij gaan bbq-en vanmiddag, dus tot later!!!
  • Musje hoe gaat het met je mannetje? Is de operatie meegevallen? Hopelijk gaat alles goed bij jullie!

Groetjes weer!
  • De operatie is goed gegaan en Julyan heeft nog wel moeite met eten en heeft nog flink pijnstilling nodig, maar herstelt verder goed.

Manlief heeft een heel verhaal geschreven op [url=www.hofstrakids.nl">www.hofstrakids.nl]www.hofstrakids.nl">www.hofstrakids.nl[/url]
  • gelukkig is alles goed gegaan! Heb wel aan jullie gedacht, hoor!
    Bloem, hoe gaat het met jouw laatste loodjes?
    Hier gaat alles goed, het gaat ongelofelijk snel, maar traag tegelijk, vind ik...
  • Musje, gelukkig is alles goed verlopen. Heb ook de stukjes op jullie site gelezen...zo herkenbaar. Ook ik vond het vreselijk mijn meisje slapend achter te laten bij een arts die haar pijn ging doen. Het was echt wel nodig, maar zo'n dubbel gevoel. Mijn tranen hebben ook rijkelijk gevloeid, terwijl Raven zich als een bikkel gedroeg. Alleen toen ze net wakker werd heeft ze even gehuild en verder helemaal niet! Zelfs niet met het zetten van het infuus...Ben zó trots!
    Ze is de laatste weken wel heel erg boos op mij. Ik heb haar meegenomen naar de ok en toen ze haar hebben wakker gemaakt stond ik nog op de gang. Ze is dus alleen wakker geworden en het gevolg is dat ze heel erg boos is. Ze doet echt heel lelijk tegen mij en is tegelijk heel erg aan het vragen om bevestiging. ALs ik maar zeg hoe lief ze is en hoeveel ik van haar hou is het goed, maar als ik even met Marino bezig ben of aan t koken ben ofzo krijgt ze gewoon een woedeaanval. Heel moeilijk en pijnlijk... cry.gif
  • Musje fijn dat alles goed is verlopen!!
    Brrr, ik moet er ook niet aan denken hoor om zo'n kleintje achter te laten op de ok!

Luna ik hoop dat je dochter, het straks een beetje van zich af kan zetten. Hiet is niet leuk als ze zich nog weken tegen je gaat afzetten.

Lievelien hier alles oke hoor! Ik ben er klaar voor, maar goed het zal waarschijnlijk nog wel een paar weken duren. Vanaf morgen mag ik thuis bevallen, dus dat is fijn. Manlief moet vanavond dan ook nog even de klossen onder het bed zetten.

Als ons pukkie is geboren dan laat ik dat zeker nog even weten!

Alles goed met de andere zwangeren?? Inge, bij jouw gaat het ook al weer hard zeg. Fijn dat de 20 weken echo goed was. Dat is toch weer een gerust stelling!
  • Fijn dat het met iedereen zo goed gaat!
    Voor jou komt het echt dichtbij eh Bloem, geneit maar van elk moment.
    Voor ons even geen tweede. Wij stappen volgend jaar in het huwelijksbootje dus een tweede zal voor 2011 zijn bigsmile.gif

Groetjes,
    Aiko
  • En nog niet bevallen ondertussen Bloem?
    Anders nog veel sterkte met de laatste loodjes, zal niet simpel zijn met dit weer smile.gif
  • Hallo allemaal,

Na een hele heftige bevalling kan ik jullie nu vertellen dat wij de trotse ouders zijn van Noelle Esmay. 3400 gram en 52 cm lang. Een lang dun poppetje dus.

Woensdagochtend ingeleid. Hartje van de baby reageerde te heftig op het infuus en schommelde dus nogal. Binnen 4 uur bevallen. Dus ik heb echt een weeenstorm gehad. Flink ingescheurd. Baby is gehaald met de vaccumpomp en helaas wilde de placenta niet vanzelf komen dus die moest er op de ok uitgehaald worden. Heel veel bloed verloren en zit nu aan de staalpillen.

Ons dametje doet het goed. Borstvoeding begint nu een beetje op genag te komen, dus dat gaat de goede kant op.

Liefs Bloem
  • Proficiat Bloem!!!
  • hiephoi voor Bloem en Noelle!
    Wel een heftige bevalling blijkbaar, maar gelukkig gaat alles nu goed. Je klinkt ook goed. Ben je thuis bevallen eigenlijk?
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld