Wie kan er mij helpen? (Over vervangingscontract)

• Hey,

Ik heb een vraagje. Heeft er iemand ervarng met vervangingscontracten?
    Ik heb gisteren een nieuw gekregen. Maar normaal staat er altijd een einddatum op en nu niet. Nu vraag ik mij af of ze mij direct kunnen ontslaan als ik zwanger ben. Er staat op dat het voor vervanging is van een zwangerschap tot de dag dat die persoon terus is. Maar als ik nu zwanger ben voor dat zei terug is, kunnen ze mij dan ook direct ontslaan? Er staat ook op dat ze het contract onmiddelijk kunne beeindigen als die person vroeger terug komt.

Groetjes lien.
  • Hoi Lien,

In principe mogen ze je niet ontslaan moest je zwanger geraken tijdens je 'vervangingsopdracht' owv je zwangerschap. Andere redenen om ontslaan te worden kunnen altijd bv zoals voldoet niet meer aan de eisen van de functie, dringende reden, ... Dit moet echter wel gegrond zijn en je zwangerschap mag zeker niet de aanleiding hiervoor zijn.

Van zodra je weet dat je zwanger bent en alles verloopt naar wens moet je je WG hiervan schriftelijk op de hoogte brengen dmv een attest die je gynae opstelt. Vanaf dat moment ben je beschermd tegen ontslag...

Hoop dat je voldoende weet...

Moest die persoon eerder terugkomen dan is het helaas wel mogelijk dat jou contract wordt stopgezet aangezien dit in je contract staat en je deze ook ondertekend hebt...

Groetjes,
  • Dat helpt mij al veel vooruit.
    Dus ze kunnen me zeker niet ontslaan zolang dat die persoon niet terug is?
    Ben je daar 100 procent zeker van? Het probleem is dat ik vroeger zelfstandig was en ik nog niet aan mijn 260 gewerkte dagen kom om te doppen. Maar normaal ging mijn contract tot 25 april duren en dan zou ik er wel komen. En dan kan ik daarna doppen. Maar nu staat er geen einddatum op en vreesde ik er voor als ik nu zwanger ben , dat ze mijn contact vroeger zoude kunnen stop zetten en dan kom ik niet aan mijn gewerkte dagen en dan kan ik niet doppen. Begrijp je?

Groetjes Lien en alvast heel erg bedankt!!
  • Zit in hetzelfde schuitje... (ivm met vervangingscontract dan hé)
    Omwille van de miskraam heb ik het er al over gehad met mijn bazin.
    Zolang mijn contract loopt word ik betaald door het werk. Daarna is het gaan doppen.

En als je echt 100% zeker wilt zijn, eens raad vragen bij het ACV.
    Ik heb een mailtje gestuurd maar nog geen antwoord gehad. Zij kunnen je zeker verder helpen!
  • Maar ook als er geen eind datum op het contract staat? Op mijn vorige contracten stond er wel een op.
    En ik moet onmiddelijk stoppen me werken. Jij ook?

Groetjes lien
  • Op mijn één contract stond er ook geen datum en dat liep gewoon af wanneer die persoon terug komt. Dus ik denk als jij nu zo een contract hebt zonder einddatum, dat het dan gewoon vervalt als die persoon terug komt.
    Weet jij hoeveel dop je krijgt dan?

Wat is onmiddellijk stoppen met werken? Wij moeten blijven werken tot 8/9 weken zwangerschap (werk als kinderverzorgster). En in andere KDV's moeten ze stoppen met werken vanaf het moment dat ze zeggen dat ze zwanger zijn... Ga dat ook nog eens navragen hoe het daarmee zit...
    Moest ik geen miskraam gehad hebben, dan was ik 10 weken toen ik moest stoppen met werken.
  • Ik werk ook als kinderverzorgster en ik moet idd stoppen vanaf ik weet dat ik zwanger ben. Ik ga morgen voor de zekerheid eens naar de vakbond bellen. Maar ik ben al heel wat gerust gesteld!!! Bedankt alvast!! Ik zag mijn droom al in het water vallen disappointed.gif
    Ik hoop dat jullie gelijk hebben.

Spijtig van je miskraam!! sterkte alvast!!

Wist je dan maar zo laat dat je zwanger was? Het is natuurlijk een voordeel dat we zo kunnen genieten van ons ( toekomstige) zwangerschap doordat we snel thuis moeten blijven he.

Groetjes Lien
  • Deeltje van mijn mail die ik terug heb gekregen van het ACV: "Wanneer u zou zwanger worden tijdens uw vervangingscontract, blijft uw contract lopen tot de werknemer die u vervangt volgens uw contract terugkeert dus zolang die werknemer niet terugkeert, blijft u in dienst."

Ik wist al vanaf 4 weken dat ik zwanger was. Maar wij moeten van onze werkgever blijven werken tot als je een echo hebt gehad waar het hartje klopt. Dus ongeveer tot 8-9 weken zwangerschap. En op 11 weken moeten we gestopt zijn met werken.
    Op de 9 weken echo is gezien dat het niet meer gegroeid was en ben dan de week nadien binnen moeten gaan voor een curettage.

De bepaling van wanneer in moederschapsbescherming te gaan hangt af van onderneming tot onderneming en is in samenspraak met de arbeidsgeneesheer. In de verzorgingssector is er blijkbaar geen algemene regel voor. Dit heeft het ACV me ook verteld!
  • Heel erg bedankt alvast!! dat stelt mij gerust. De vrouw die nu zwanger is zou een maand vroeger bevallen, dus dat betekend dat ze ook een maand vroeger zou terug komen sad.gif
    Maar ja, we zin wel.

Spijtig van je vorige zwangerschap. Hopelijk is de volgende zwangerschap een succes he.

Groetjes Lien
  • Hoi Lien,

Info die zonneke heeft ontvangen van de vakbond klopt... Moest je tijdens je vervangingscontract zwanger worden en is er een werkverwijdering dan val je op een bepaald fonds wat betreft uitkeringen dus tis niet dat je werkgever daarvoor zal 'opdraaien' lelijk gezegd... Tis wel zo dat de arbeidsgeneesheer je werkverwijdering moet attesteren...

Indien je nog vragen hebt laat je maar weten meid... Werk zelf op HR-afdeling en ken er wel het één en ander van wink.gif

Groetjes,

Sabrina
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld