Alcohol in wachtweken

• @Zohra bij mijn eerste kindje heb ik de eerste drie maanden van de zwangerschap geen alcohol gedronken (daarna ook niet hoor, en dat was echt niet moeilijk) mijn omgeving was dat ook niet gewend, dus heb wel alcohol besteld maar niet opgedronken. Mijn vriend dronk mijn drankjes extra op bigsmile.gif ik goot telkens een beetje van mijn glas bij hem en deed gewoon alsof ik van mijn glas dronk. En dan tussendoor nog veel water besteld, omdat "ik me al wat dronken begon te voelen", hihihihi, zo kan je de mensen beetnemen smile.gif
  • @Zohra: echt opletten met die uitspraak over toxoplasmose. Ik ben ook 29 jaar lang niet besmet geraakt, maar net op het moment dat ik zwanger was en echt heel erg oplette met wat ik at, liep ik het op, met een zwangerschapsafbreking op 25 weken als gevolg! levennageenleven.wordpress.com…
  • @Sophia HAHAHA manlief gaat dat niet erg vinden om extra te drinken! bigsmile.gif Hoewel wij vaak andere dingen drinken op feestjes (hij bier, ik cava ofzo), maar denk niet dat dat zou opvallen, moest ik overschakelen. Anderzijds zou ik bvb op n receptie ook cava kunnen nemen en dan van glas wisselen met n vriendin "Jaja, ze hebben net bijgevuld" tongue.gif En zo doen alsof je drinkt, heb je toch weer even die lekkere smaak in je mond gehad.. Bedankt voor de geweldige tip! Moest ik zwanger zijn, zou ik ook geen moeite hebben met niet drinken, want dan heb je een goede motivatie.. Maar nu..

@WSC Dan heb je wel heel veel pech natuurlijk. Net als je er gaat opletten, het wel oplopen.. Die kans is erg klein, maar aanwezig en natuurlijk heel erg als het wel zo is. En dan komt mijn opmerking wel heel bot over. Het spijt me, dat wist ik niet! cry.gif
  • @Zohra: ik had het zo niet opgenomen hoor, lief dat je reageert smile.gif Ik lette wel op mijn eten maar zou er ook nooit bij stilgestaan welke gevolgen zo een besmetting zou kunnen hebben ... Wil gewoon helpen voorkomen dat het andere vrouwen hier op het forum ook zou overkomen ... de impact valt niet te onderschatten (het was mijn eerste zwangerschap). Ik hou mijn hart vast voor een nieuwe zwangerschap ...
  • @WSC Maar nu je het hebt gehad, ben je voor altijd immuun! Dan mag je wel alles eten (behalve listeria natuurlijk).. Bekijk het positief, da's nu een luxe. Succes! hug.gif
  • Hier is het vrij simpel, zodra mijn mogelijke eisprong voorbij is: niets van alcohol of wat dan ook.. liever geen risico dan een klein risico.
    Ik had bij mijn vorige zwangerschap 1 kans op 1000 voor een kindje met down (gezien mijn leeftijd) en het was er toch ook eentje..

Hier kenden ze me ook als iemand die graag wel eens een glaasje mee dronk na het werk, op nieuwjaarsrecepties.. maar ben eigenlijk 2/3 maand voor we begonnen al beginnen met minder alcohol te drinken zodat het minder opviel. En dan als er opmerkingen kwamen in't begin gezegd dat ik wat gezonder probeerde te leven. Die eerste 2/3 maand nam ik de pil nog, dus niemand die er aan dacht dat het voor zwanger te worden was. Daarna stelde niemand nog veel vragen smile.gif (En als ze dat wel deden dan was het mijn goed voornemen voor 2015 bigsmile.gif )
  • Ik denk dat het voor een groot deel afhangt van je persoonlijkheid en je verleden wat je juist doet. Ik kan me inbeelden dat een slechte ervaring als resultaat heeft dat je geen enkel risico wil nemen. Anderzijds moet je wel een leven hebben. Ik heb jaren geprobeerd voor ik zwanger was van mijn zoontje. In het begin was ik ook zeer stipt in het opvolgen van allerhande voorschriften en regels. Na een tijdje werd ik helemaal gek. Alles stond in functie van een zwangerschap die er maar niet kwam. Ik durfde nooit uitgaan, eens een glaasje drinken, mezelf laten gaan en elke maand was er weer die teleurstelling. Ik had het gevoel dat ik soms elke vorm van plezier miste voor een kind dat toch niet kwam. Uiteindelijk ben ik gestopt met al die regels. Dat hielp om me minder te focussen.
  • Goh op die 2 weken per keer zal het wel niet aankomen.. bigsmile.gif
    Om ff compleet te zijn:
    2 weken "gewoon - normaal..." als in: drinken, sushi, alles wat ik wil..
    vanaf de eisprong let ik op tot de NOD en dan weet ik weer wat gedaan, gewoon terug wat drinken of euh ja.. zwanger bigsmile.gif
    Ik weet dat het geen kwaad kan zolang het eitje niet ingenesteld is maar toch disappointed.gif better be safe than sorry?
  • Ik vind het echt enorm knap dat jullie zo voorzichtig zijn, maar het is zoals Amintah zegt, liever geen risico dan een klein risico. Je moet er dan immers de rest van je leven mee kunnen leven.

Mijn vriendin kampt al jaren met een alcohol probleem. Vanaf het moment dat ze zwanger zou zijn, zou ze nooit meer 1 glas drinken (maar dan ben je al meerdere weken ver). Eigenlijk is ze uiteindelijk als bij "wonder" zwanger geraakt. Maar van stoppen is er helemaal niets van in huis gekomen. Dat had ik kunnen/moeten weten en neem ik mezelf enorm kwalijk. Momenteel is ze 7 maanden. Regelmatig vind ik ergens wel een lege fles. Gisteren na enkele maanden nog eens op zolder geweest, +/- 30 lege flessen porto en die zijn met heel hoge zekerheid van tijdens de zwangerschap en ik ben er zeker van dat dat maar een deel is, hoe groot het deel is, dat zal ik nooit te weten komen. Alle testen bij de gyneacoloog zijn vrij OK (orgaantjes ed OK, enkel iets kleiner als normaal, maar niets zorgwekkend), 3D test OK. Maar ik maak me enorm veel zorgen wat de lange termijnschade zal zijn. Geloof me, je gaat er als partner aan onder door, maar je moet volhouden, je kan toch niet je eigen kind (dat waarschijnlijk al achterstand zal hebben) achterlaten bij iemand met dergelijke problemen.

Het is ook verschrikkelijk dat je als partner alleen maar machteloos kan toekijken. De maatschappij vindt het hartverscheurend als een buitenstaander een pasgeboren baby iets aandoet (en terecht), maar een moeder die haar eigen kind om zeep drinkt, wordt eigenlijk niet over gesproken, laat staan dat dit wettelijk verboden zou zijn of er een degelijk opvangnet zou zijn om die mensen dan ergens te plaatsen (een praatgroep zal het in veel gevallen niet onmiddellijk oplossen)

Kleine tip voor iemand die het allemaal heeft zien gebeuren: begin niet aan kinderen (man en vrouw) als de potentiële moeder een alcohol probleem heeft. Ook al denk je dat je ga kunnen stoppen of je zelf geen probleem hebt, bewijs het eerst voor een onschuldig kind het slachtoffer wordt.

Hou zeker allemaal goed vol om geen alcohol te drinken voor en tijdens de zwangerschap, maar lig er ook niet van wakker als over de hele zwangerschap eens een glaasje wordt gedronken.
  • *2 keer aangepast. Laatste keer door Marte op 17/12/2015 22:36
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld