Zoon 5 jaar valt veel

• Zoon 5 jaar valt veel

Hoi

wij hebben een zoontje van 5 jaar oud. Hij heeft nog een oudere broer van 8 jaar.
    Beide zijn ze niet van nature wild. Ze kunnen zich écht rustig bezighouden. Maar jongste zoon valt continue. Die zou zelfs over zijn eigen voeten durven vallen.
    Hij lijkt enorm op zijn papa en laat die nu ook zo extreem onhandig zijn. Plaats beide in een grote lege zaal met 1 baksteen in het midden, man zou er zijn voet tegen stampen en zoon zou erover vallen... zo erg dus zijn beide.

Maar bij jongste zoon begint het écht erg te worden. Littekens en meermaals opname in spoed. IK zit op den duur met de angst dat ziekenhuis eens anders gaat beginnen denken, dan gewoon ongelukken!!
    Dit jaar alleen al: 2 hersenschuddingen, tand kwijt, gespleten lip, genaaid boven zijn oog... en dat los van dagelijks vallen, snede, wondjes, bloedneuzen. de vraag op de dag is niet meer: gaat hij vallen?? tegenwoordig is het: wanneer gaat hij vallen!
    Vandaag naar buitenspeeldag. Hij kan het presteren om zodanig te vallen op een springkasteel voor kleintje dat hij zware bloedneus had. Bloed spoot er letterlijk uit.

Is hij gewoon zo extreem onhandig?? Of zou er toch meer kunnen zijn?? Soms denk ik echt dat er iets is met zijn coördinatie.
    Herkent iemand dit??
    Hij is heel slim en meer dan klaar voor 1ste leerjaar, hij is vrolijk en sociaal, dus als er iets zou zijn, is het echt puur iets fysiek... maar kan gelijk niet plaatsen wat er is...
    En gelukkig is het wel een vrij straf kind. Hij zal zelden huilen. Hij laat zich verzorgen en 2 min staat hij weer op springkasteel of kruipt hij weer op zijn fiets. Zelfs toen hij genaaid moest worden, heeft de dokter dit gedaan zonder verdoving omdat de prik even lastig ging zijn... geen kik heeft hij gegeven, dat zelfs de dokter ervan schrok.
    Bij rode kruispost vandaag ook, stonden versteld hoe kalm hij er gewoon bij zat... geen traantje, geen angst, geen pijn, niets...
    En misschien héél héél dom... maar ooit in een serie gezien van een kind dat geen pijn kon voelen... nu hij kan wel pijn voelen, maar lijkt er veel minder op te reageren. Het moet precies al véél pijn zijn. En ALS hij huilt is het dan vaak als hij valt en moe is, niet echt van pijn.Bestaat dit?? en zou dit er mee te maken kunnen hebben?? Durf de vraag niet aan de dokter stellen, moest het een gewoon domme vraag zijn...

Raad gevraagd dus!
  • Denk dat ik hier hetzelfde heb rondlopen... onze oudste zoon is enorm kwiek en klibber.
    Maar de jongste: misschien hard om zoiets te zeggen als moeder, maar hij is zo lomp!
    Hij is nu al 9 jaar, en echt beterschap is er niet.
    Eigenlijk was het voor ons al duidelijk als peuter. Hij is laat beginnen stappen en zo. (of toch in vergelijking met zijn grote broer).
    Denk in 2de of 3de kleuter was het juf die aan de alarmbel trok. Het viel zo hard op in klas dat hij zo onhandig was in zijn grove motoriek, dat ze ons aanraadde verdere stappen te ondernemen. Als ze bv op de zitblokken moesten rechtstaan, geraakte hij er niet alleen op. Trappen gingen zeer moeizaam. Loopfietsjes waren een ramp. Als hij 10 meter moest lopen viel hij gerandeerd wel één keer. Maar ook andere zaken, zoals bv. een deur opendoen gaat hij altijd voor de deur staan. Dan doet hij ze open maar gaat hij niet opzij zodat hij erdoor kan. Na enkele testen kwam aan het licht dat hij dus problemen had met zijn grove motoriek. Ben hiervoor dan 2 jaar naar de kiné moeten gaan. En eerlijk: vindt niet dat dat véél heeft uitgehaald. We hebben het vorig jaar stopgezet, ook omdat kinesiste zelf zei dat er weinig evolutie inzat. Met de fiets rijden kan hij dus nog maar paar maanden, en dan nog zeer moeizaam. Hij heeft in al die jaren echt 100-den keren gevallen met zijn fiets. Op voetpad stappen en er is één putteke, gerandeerd struikelt hij erover en valt hij. Een bal vangen lukt hem ook amper.
    We hebben ons er al bij neergelegd dat het nooit een sportief type zal worden. Hij sport wel graag, maar beginnen nu sinds dit jaar wel merken dat hij wat uitgelachen/gepest wordt door zijn onhandigheid. Als ze in kleuter of 1ste leerjaar zitten, is het allemaal nog echt spel. Vanaf 3de-4de leerjaar, willen kinderen ook echt winnen. En als er daar dan een lomperik in de bende zit die constant alles om zeep helpt, dan wordt die al vlug uitgesloten. De turnjuf is op de hoogte, en probeert hem wat aangepaste oefeningen te geven. Maar als er bv. groepjes moeten gekozen worden, is hij altijd de laatste die blijft staan.
    tja, niet makkelijk als ouder. Maar ben er zeker van dat hij veel andere talenten heeft waar hij die grove motoriek niet voor nodig heeft. Hij is zeer knap in wiskunde, en heeft echt een hart van goud. Is nooit boos of teleurgesteld, zeer vergevingsgezind. Zaken die ik dan niet direct terugvind bij de oudste. Dat is meer een strever, kan moeilijk verlies verkroppen, gooit zich er 100% voor maar als iets niet volgens planning verloopt gaat zijn potje nogal vlug overkoken. Iets wat ik bij de jongste nog nooit gezien heb.
  • Jaaa ik herken het! Mijn oudste dochter van bijna 4 valt en struikelt ook heel veel. Over de laatste trap trede. In en uit stappen van tuin naar de keuken. Over speelgoed op de grond. Buiten over stoeprandjes etc.

Hier moeten we maandag na de oogarts in het zkh. Mijn dochters zijn beide geboren met ernstige hypertensie. De oudste kwamen we pas na half jaar achter. De dokter denkt dat de hoge bloeddruk schade heeft gegeven aan haar ogen.

Maar het zou zomaar eens kunnen dat jou zoontje niet goed ziet. Zou eens afspraak maken bij de oogarts.
  • Over de onhandigheid kan ik niet veel zeggen, maar over je vraag over het aanvoelen van pijn wel.
    Er zijn inderdaad mensen die minder pijn voelen dan anderen. Die pijn is er wel maar wordt niet zo sterk geregistreerd door de hersenen. Hypogevoelig wordt dat genoemd. (En andersom heb je ook hypergevoelig.) Die vraag kan je dus zeker bij de dokter stellen.
  • Ik heb ook een zoontje van vijf. Constant valt hij, loopt hij ergens tegen, heeft hij dingen 'niet gezien'...overal blauwe plekken, vaak kapotte lippen/knieën/ellebogen/..., tanden die gesneuveld zijn en regelmatige doktersbezoekjes.

Het grote probleem bij hem is vooral dat hij erg impulsief is en dingen doet zonder er goed bij na te denken of op voorhand in te schatten. Bij alles wat hij doet denk ik al: wat gaat het nu weer zijn? Naar bijvoorbeeld een speeltuin gaan is voor mij de hele tijd mijn hart vasthouden... wink.gif
    Ik vrees dat we het laatste met hem nog niet hebben meegemaakt...
  • ons zoontje is 7, en die komt ook altijd vanalles tegen; zijn grootste probleem is dat hij precies geen inzicht heeft. ik las hier van iemand over die deur openen en ervoor blijven staan: exact hetzelfde. Hij loopt naar de deur, neemt handvat, trekt naar beneden zodat slot los komt, trekt dan de deur naar zich toe, maar die botst dan gewoon tegen zijn eigen lichaam (tenen, romp, hoofd.. wat het meest uitsteekt op dat momentà). We hebben het hem al zo heel vaak voorgetoond maar wil niet in dat koppeke. maar zo kan ik nog tientallen andere voorbeelden geven. uit een auto kruipen is ook al zoiets. vaak trekt hij al de deur dicht en zijn benen hangen nog buiten. op zijn fiets kruipen: gegarandeerd gaat dit samen met valpartij. hij wil al fiets tegen muur zetten maar been hangt er nog over. enz enz enz.
    precies of hij heeft moeite met het coördineren van meerdere bewegingen (bv als ik trek aan deur moet ik stapje opzij gaan).

• heb je al laten nakijken of hij die wel goed ziet?? Dat zou zeker mijn eerste idee zijn. En idd hij kan ook gewoon achter zijn qua motoriek, dat kan ook getest worden.
    Ik zou alvast 2 afspraken maken: eentje bij de oogarts en eentje bij de kine.
  • ww.kijkopontwikkeling.nl/artikel/signalen-motorische-problemen/
  • Mijn jongste dochter viel vroeger ook veel of ze wou haar zus achterna doen door van de zetel te springen terwijl ze nog niet kon springen, pal met haar hoofd tegen de stenen... Zo zijn we 3 x naar het ziekenhuis moeten gaan en blijven overnachten. Dan bleef ze wenen tot ze niet meer naar adem hapte.
    En ja ze is nu nog wat klunzig soms wink.gif maar vallen doet ze niet meer. Geen zorgen maken!
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld