Wat zouden jullie doen?

• Wat zouden jullie doen?

Hey, ik werk al sinds enkele jaren in het onderwijs, spijtig genoeg nog steeds niet vastbenoemd, ik ga nog van de ene interim naar de andere. Nu sta ik sinds begin dit schooljaar op een school waar ik echt niet graag werk, allemaal kliekjes bij de collega's, kan me niet echt inwerken, geef een vak dat ik minder graag geef, weinig steun van de directie, hoge werkdruk, etc. Ik sta momenteel in de uren van iemand die loopbaanonderbreking heeft genomen en net heeft laten weten dat zij ook volgend schooljaar niet zal terugkomen. Ik mag dus volgend jaar terug komen. Nu ben ik zwanger en moet eind december bevallen. Ik heb dus de keuze: ofwel neem ik de uren aan voor het eerste semester, ga dan in december in bevallingsverlof en daaropvolgend ouderschapsverlof tot juni óf ik weiger de uren en loop het risico niet meer aan de bak te komen voor het eerste semester. Mijn gevoel zegt dat ik er weg moet omdat ik me vaak slecht voel en aan mezelf begin te twijfelen, maar mijn rationeel gezien is de slimste oplossing om voor volgend schooljaar ook daar te blijven. Wat zouden jullie doen?
  • Hangt er wat vanaf hoe sterk jullie stabiel staan he. Als jullie even doorkunnen zonder uw loon zou ik niet meer terug gaan... Ik heb ook 1.5 jaar ergens gewerkt waar ik echt niet graag was dus weet perfect hoe het voelt.
    Als jullie het daarentegen niet aankunnen zou ik toch even doorbijten en eventueel af en toe op ziekenkas gaan om het dragelijk te houden.
  • Ik zou nog een aantal maanden doorbijten en het eerste semester in die school doen. Ik denk dat de kans om ergens anders aangenomen te worden heel klein is als je met zo'n dikke buik gaat solliciteren...
  • 'Als jullie het daarentegen niet aankunnen zou ik toch even doorbijten en eventueel af en toe op ziekenkas gaan om het dragelijk te houden.'

Huh, neem het aan en ga dan op ziekenkas?! Daar krullen dus mijn tenen van van zo'n mentaliteit!
    Ofwel kan je het aan, neem je de job aan en doe je ze ook tot december, ofwel ga je ervan uit dat je het niet aan kan en dan neem je de job niet aan, wat natuurlijk je goed recht is. Maar zeggen dat je het gaat doen en je dan ziek melden, waardoor je niet enkel je collega's, maar vooral ook de kinderen in de steek laat, dat vind ik zo not done!
    Hatelijk, mensen die zo redeneren en profiteren van het systeem.
  • Ik zou ook gewoon doorbijten. Voor je het weet is het weer december. Maar als je denkt dat je het met mega veel tegen zin gaat doen dan sta je daar chagrijnig te wezen. Dus de keuze ligt bij jou
  • Wat zou je doen als je niet zwanger was?

Ik zou de job gewoon aannemen en intussen wel elders solliciteren. Dat lijkt op het eerste zicht misschien niet netjes naar de huidige schooldirectie toe, maar omgekeerd weet je nu al dat deze job je geen werkzekerheid biedt, en je ook geen werkzekerheid opbouwt. Een schooldirectie die respect heeft voor zijn leerkrachten, brengt hier heus wel begrip voor op (bij ons is dit althans zo). En het is alleszins veel netter dan het voorstel van hierboven om af en toe op ziekenkas te gaan.

• Het is toch maar 3 maanden werken, allerheiligenverlof, kerstverlof ertussen en daarna tot eind augustus betaald. Ik zou niet twijfelen.
    Ik werk wel niet in het onderwijs.
  • Goh, call me crazy maar ik zou de noch de sociale zekerheid noch de belgische belastingbetaler laten opdraaien hiervoor. M.a.w. als je gezond bent en je krijgt werk aangeboden, dan lijkt het me maar logisch dat je werkt ...
  • Ikzelf sta in het basisonderwijs, ik veronderstel dat jij in het middelbaar onderwijs les geeft?
    Ik zou het toch nog wat volhouden.
    Misschien vind je niks anders en ben je werkloos, maar misschien kom je wel ergens anders terecht waar je je ook niet goed voelt? Dat weet je op voorhand niet hé...
    Door de zwangerschapshormonen bekijk je alles misschien nog wat negatiever (niet slecht bedoeld, maar ik had dat toch...)
    Probeer je zelfvertrouwen uit andere zaken te halen (verwen jezelf wat meer, denk aan de zekerheid van een inkomen en wat je daarmee voor je kindje kan kopen,...) en de negatieve sfeer op school achter je te laten.
    Het zijn tenslotte maar 3 maanden. Anders zou zijn als het een volledig schooljaar zou zijn, dan is het natuurlijk moeilijk om ergens zo tegen je zin te werken.
    Wat die raad van 'werken en op ziekenkas gaan' betreft: jammer dat er leerkrachten zijn die zo denken! Die geven het beroep een slechte naam...
    Bovendien zijn vooral de kinderen hier de dupe van en dat is toch net de drijfveer van een leerkracht: dat de leerlingen zich goed voelen?
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld