van job veranderen: hoe beslissen

• van job veranderen: hoe beslissen

Ik heb een goed vaste job: goed loon, veel vakantie, een aantal verzekeringen en een grote 'veilige' werkgever
    ik ben ondertussen mijn job, die best boeiend is, wel wat beu gezien. Er is ook geen mogelijkheid om nog veel te groeien.

ik moet nu beslissen tussen deze veilige omgeving en een nieuwe job. Eentje met veel uitdaging (maar wel in zelfde lijn als wat ik al doe, wat mij toch wat tegensteekt), met een ander soort maar ook interessant salarispakket, dichter bij huis wel maar veel minder verlof. Het is ook bij een familiebedrijf en daar heb ik geen ervaring mee... (alleen maar bij grote werkgevers gewerkt tot nu toe)

Ik ben zo bang om de foute beslissing te nemen... wat zouden jullie doen, of hoe zouden jullie beslissen? moet ik aan mijn gezin denken en voor de veilige weg kiezen (bv als ik sterf krijgen mijn kinderen van huidige werkgever een serieuze som geld, dat is niet bij nieuwe werkgever) of toch de stap zetten, en zien wat er van komt (kan goed zijn, kan slecht zijn en dan moet er weer iets nieuws gezocht worden)
    ik ben midden 30 dus ik heb nog wel wat tijd maar een junior ben ik ook niet meer en zo wil ik dus ook niet meer betaald worden smile.gif (in geval van mislukking bij deze nieuwe werkgever)
  • je zegt beu gezien, maar kiest voor iets nieuw wat in dezelfde lijn ligt? waarom verander je dan? wat precies ben je beu gezien?
    mijn ervaring: het gras lijkt groener, maar is het niet altijd. Ik ging weg, veranderde intern, maar zat daar niet op mijn plaats. Ze hebben mij ontslagen (oef) en na een aantal maanden rustig zoeken zit ik opnieuw op een plaats waar ik tevreden ben.
    Je bent bang voor verloning als het mis loopt, maar als je ervaring hebt in een bepaalde richting en in die richting blijft, komt verloning wel in orde. Veel hangt af van hoe flexibel je dan bent voor een nieuwe tewerkstelling. Ik koos er bewust voor om dicht bij huis te blijven, met mooie uren, maar heb daardoor veel mogelijkheden afgeblokt die mss meer verloning (want in dezelfde lijn als mijn ervaring) zouden hebben gehad.
    Ik zit nu op een nieuwe plaats die totaal niet in de lijn ligt van wat ik tot nu toe deed, en dat is toch niet te onderschatten, als 30+ totaal opnieuw beginnen.
    Maar ik ben nog altijd blij dat ik op plaats 1 ben weg gegaan. Ook al deed ik mijn job graag, de redenen waarom ik ben weggegaan waren achteraf gezien echt wel belangrijk genoeg om het risico waard te zijn. Maar je omschrijving 'beu gezien' om dan iets in dezelfde lijn te doen, roept bij mij wel vragen op. Zul je het niet beklagen achteraf? Of zit er toch een grondige reden achter die je (terecht) liever voor jezelf houdt.
  • met beu gezien bedoel ik: het kost mij steeds meer moeite om mij op te laden om effectief beginnen te werken. Eens ik bezig ben dan vind ik het wel leuk, maar ik verdoe veel tijd met prullen en uitstellen. En daar voel ik dan zo'n weerstand bij (bij het idee van nu begin ik aan mijn to do lijstje)
    ik maak mij dus inderdaad zorgen dat het in dezelfde lijn zit, alleen, ik heb geen idee wat ik 'anders' kan doen. ik zit eigenlijk een beetje in een down periode professioneel gezien... en misschien is het dan verkeerd om van werk te veranderen en te verwachten dat zich dat wel vanzelf oplost...
  • al eens over loopbaanbegeleiding nagedacht? Via de VDAB, of via andere diensten, vb ADMB. Kun je ook met 'opleidingscheques' of iets dergelijke betalen dacht ik, waardoor het eigenlijk ook best wel betaalbaar is.
  • Ik ken niemand die al een goeie ervaring heeft gehad met een familiebedrijf. Ze zijn meestal veel minder flexibel ivm overuren en verlof en dergelijke. Ik zou niet veranderen en wachten op iets beter.
  • @nina, dat is zo, maar het hangt er ook vanaf hoe groot het familiebedrijf is. Als het een groot is, dan kan je al wat meer verwachten he. Maar een te klein familiebedrijf is inderdaad niet fijn. Zo heb ik ook in eentje gewerkt waar je nog 1 verlofdag zelf kon kiezen. De rest moest je opnemen in de weken dat de familie de zaak dicht deed, want ze gingen allemaal samen op verlof.
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld