thuiswerken met baby?

• Ik werk zelf vaak thuis, maar niet met kinderen in huis. De reacties van bedrog enz. vind ik toch erg overdreven. Bij ons op het werk is het voor thuiswerk zo dat niet je uren tellen, maar wel het werk dat je doet. Is je werk klaar en goed gedaan, dan doe je dat thuis hoe en wanneer je wilt. En dat vind ik een prima regeling. Als iemand 10 uren wilt werken met een baby in huis in plaats van 7u30 zonder baby, dan kan je daar toch geen problemen mee hebben? Ik ken mensen met een huilbaby die hun baby nog geen half uur alleen konden laten en ik ken mensen die hun rustige baby een hele dag niet horen. Voor de ene zou thuiswerken met een baby waarschijnlijk heel moeilijk worden, voor de andere lijkt me dat wel doenbaar.

Over thuiswerk bestaan er nog zoveel vooroordelen en hebben mensen zo'n strenge opvattingen. Maar ik merk juist dat ik veel geconcentreerder en harder werk wanneer ik thuis werk. Op mijn werk komen elke dag wel mensen binnen gevallen op mijn bureau zonder goede reden, wat eerlijk gezegd soms storend werkt. Als ik snel een koffie wil gaan halen, hangen er altijd mensen rond de koffiezetmachine die wachten op iemand om een praatje mee te slaan. Ik vind dat moeilijk, want enerzijds wil ik mijn werk op tijd gedaan krijgen, maar anderzijds wil ik ook niet de asociale persoon zijn die geen tijd heeft voor een praatje. Voor mij zijn de dagen dat ik thuis werk juist de dagen dat ik het meeste werk verzet.

@Leena: Ik ken iemand die als vertaler werkt bij de overheid en die op haar thuiswerkdagen haar kinderen thuis hield omdat ze inderdaad op een paar uurtjes alle werk heeft gedaan. Ze heeft regelmatig dagen die zo rustig zijn dat ze nog de was en de strijk tijdens haar werkuren doet of het eten voorbereidt. Je kan haar dat moeilijk verwijten. Zodra er werk binnenkomt zit ze achter haar computer. Maar als er geen teksten binnenkrijgt om te vertalen, dan kan ze ook niet werken en dan doet ze wat huishoudelijk werk. Dit is inderdaad een slecht personeelsbeleid.

• 'Maar ik merk juist dat ik veel geconcentreerder en harder werk wanneer ik thuis werk.'

Dat klopt, als ik thuis werk, werk ik ook geconcentreerder, maar toch niet wanneer je een baby in huis hebt? Dan ben je meer met die baby bezig dan met je werk! Dat is nog veel storender dan vervelende collega's die je bureau komen binnenvallen wink.gif
  • Ik begrijp de reacties niet zo goed.

Ik heb recent van thuis gewerkt net omdat ik geen opvang had voor mijn zoon op woensdagnamiddag. Mijn baas wist dit, zei er ook niets over en ik heb mooi de uren gewerkt die ik moet werken. Mijn zoon heeft zich mooi bezig gehouden met buiten spelen, tv kijken enzo. En ook al vraagt die iets daar heb ik niet echt last van op het werk vragen ze ook dikwijls vanalles

Ik vind het net super thuis werken en kind thuis zijn. Tenminste geen gehaast en gespurt en ik kan langer werken
  • @lili maar da's geen baby meer he. Ik maak er uit op dat je kind al naar school gaat, dan kan je die ook al wat uitleggen en afspraken maken he. Met een baby is dat toch anders... een baby vraagt nu eenmaal toch veel werk.
  • Jij spreekt dan ook over eens een half dagske en een kind dat zich kan bezighouden.
    Kinderen die gewoon zijn van veel in de opvang te zitten, zijn ook al eens blij dat ze thuis zijn en kunnen zich vaak al eens beter bezighouden met hun speelgoed en als het goed weer is valt dat zeker mee.
    Ik vind dat toch een speciaal vergelijk ze.
    Kheb toch de indruk dat sommigen hier niet veel met hun baby's thuis zijn geweest.
  • @lili, en liet je hem ook buiten spelen en tv kijken toen hij baby was of is dat toch iets van sinds hij ouder geworden is?
    Dit lijkt mij iets in de zin van appelen met peren vergelijken wink.gif
  • Hoe grappig de reacties als iemand zegt dat het wel moet kunnen. Er waren al een aantal reacties van mensen met grotere kinderen soit

Ja met mijn baby had ik dit ook gekund, nu zou ik het geen vijf dagen aan een stuk maar bevoorbeeld wel twee dagen per week.

En dat moet je van kind tot kind bekijken. Ik zou opteren twee dagen thuis drie dagen opvang. En alles hangt af van het werk dat je moet doen.

Als je dikwijls aan de telefoon hangt dan lijkt het me moeilijk maar als je administratief werk doet dan snap ik ni goed wat het probleem is.

• @Lina: zoals ik al zei: sommige baby's vragen veel aandacht, anderen zijn heel rustig en storen je minder dan collega's. Dat hangt van baby tot baby af. En als je af en toe eens pauze neemt, maar dat compenseert door langer te werken, kan dat misschien lukken.

Wat ik vooral wou zeggen, is dat op het werk aanwezig zijn geen garantie is voor goede concentratie en hard werk. Veel mensen hebben nog moeite met de idee van thuiswerk, omdat ze denken dat er dan geprofiteerd wordt, terwijl het vaak zo is dat juist op het werk geprofiteerd wordt.
  • @lili akkoord het hangt misschien ook van kind tot kind af. Als je echt een heel makkelijke baby hebt kan het misschien lukken. Maar da's de vraag van de TS niet he wink.gif zij heeft net een nieuwe job en moet nog zwanger worden. Dan vind ik dat toch riskant om minder opvang vast te leggen. Met mijn zoontje had dat NOOIT gelukt. Ik geraakte op sommige dagen eens niet aangekleed, laat staan dat ik thuis zou kunnen zitten werken en me concentreren. Ze denkt dat het haalbaar is tot de baby kruipt. Dus het gaat echt over een jonge baby smile.gif En dat vinden velen hier dus (terecht in mijn ogen) niet haalbaar.
  • Die begonnen hier wel al te kruipen op 5 maanden. Daarvoor kwam een periode van snel gefrustreerd te geraken omdat ze niet konden maar wel wouden.

Ik zou eerlijk gezegd inderdaad nooit minder opvang voorzien om een dagje thuis te werken met baby.
    Zelfs bij oudere kinderen is dat niet simpel. Nu ze tegen de puberteit lopen, kan dat al gebeuren. Je moet aanwezig zijn, maar je moet hen niet meer zo hard entertainen, als je moet thuiswerken. In de vakantie gebeurt het dus al eens dat de papa boven werkt en een van de oudsten of alle twee beneden zitten en zichzelf moeten bezig houden.
  • @Anoniempje, ik heb helemaal geen probleem met thuiswerk, integendeel zelfs (voor bepaalde personen, want je weet zo wie er gaat profiteren en wie niet). Ik ijver er al lang voor om dit meer toe te laten bij ons op het werk.
    Ik heb wel een probleem met thuiswerk terwijl je voor een baby moet zorgen. Want zelfs al heb je een rustig kind, je moet je nog altijd met dat kind bezighouden. Geen enkel kind slaapt van 's morgens vroeg tot 's avonds laat. En wanneer je kindje wakker is, leg je dat niet ergens weg in een box of zo, dan houd je je daarmee bezig, vind ik.
    Dus hoe je het ook draait of keert, als je beide tegelijk moet doen, verwaarloos je ofwel je werk ofwel je baby. Geen van beide lijkt mij een goed idee.
  • Ja amai, tot dik twee jaar in het park shocked.gif goed voor de ontwikkeling zal dat niet geweest zijn .... en vooral heel erg zielig.kathleen @ 8/05/17

die kruipen er toch al een pak eerder uit?
    Dat was nog voor ze een jaar waren als ze er al uit kropen, ik vind dat dan toch niet meer veilig
  • In het park op de laagste stand kruipt mijn 18-maander er niet uit. Er ligt wel geen 'hoog' speelgoed in (want dan gaat hij daarop staan en dan kan hij er wel uit). Maar wij gebruiken het park enkel nog voor momenten waarop we even echt iets moeten doen en niet op hem kunnen letten. Meestal kijkt hij van daaruit eerst een kwartiertje tv en speelt daarna verder. Hij is er superbraaf in wel en ik vind dat best makkelijk om even te kunnen doorwerken (huishouden dus). Hij kan zo toch wel een uurtje flink zijn. Maar dan is het op. Als ik gewoon rondloop in huis, speelt hij ook vaak uit het park uiteraard. Thuiswerken zou niet lukken met zo'n kleintje. Ik heb een vriendin die zelfstandig vertaler is. Haar dochter van 6 zit meer op de opvang dan onze kinderen. Tijdens de kantooruren werkt ze en gaat het kind naar school en opvang, anders kan ze niet doorwerken. Ik vind dat niet meer dan logisch. Als het kind thuis is, is het gedaan met werken.
  • @Lina: Je reactie "ofwel verwaarloos je je werk, ofwel je baby" en "wanneer je kindje wakker is, leg je dat niet ergens weg in een box of zo, dan houd je je daarmee bezig" vind ik erg overdreven. Denk jij dat ze in een crèche elk moment dat je kindje wakker is, ermee bezig zijn? Ik denk dat je weinig mama's zal tegenkomen die hunkind voortdurend bezig houden wanneer het wakker is. Heb je nog nooit het eten klaargemaakt, de strijk gedaan,... terwijl je baby wakker is?

Zoals ik al zei, bij ons op het werk is het het resultaat dat telt. Ik ken iemand die regelmatig een dagje thuiswerkte terwijl haar kind thuis was. Het werk was altijd gedaan. Overdag werd ze al eens afgeleid door de kinderen, maar de verloren tijd haalde ze 's avonds in als de kinderen naar bed waren. Ik zou dat zelf niet fijn vinden om mijn werk over een lange dag te spreiden, maar als dat werkt voor iemand anders en het werk goed gedaan is, heb ik daar geen probleem mee. Ik heb een andere collega die haar kinderen op haar thuiswerkdag naar de crèche brengt omdat dat haar te veel afleid. Daar kan ik ook inkomen.

Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld