schoolvakantie

• Beste ano (de laatste, ik veronderstel dat dit ook de meest reagerende is?), ik vraag me echt af of je ergens een dieper leerkrachten-probleem hebt? Een roeping om zelf leerkracht te worden die niet uitkwam, een slechte ex die leerkracht was, een boze juf met een pik op jou?
    Wat is eigenlijk het nut van je herhaalde reacties? Wat wil je bereiken?
    Relax, laat het los! (en nee, ik ben zelf niet eens leerkracht)
  • @ano: Je vat alles wel enorm zwart wit op. Wie beweert nu eigenlijk dat het verlof van een leerkracht dient om te werken of een compensatie is voor het vele werken tijdens het jaar? Ik heb nog nooit gehoord dat een leerkracht de hele vakantie werkt. En ik heb nog nooit gehoord dat een leerkracht beweert dat de vakantie puur een compensatie is voor alle overuren die ze in het schooljaar presteren. Dat maak jij ervan. De meesten erkennen gewoon dat dit een voordeel is aan de job, maar dat die ook verschillende nadelen heeft. En in die zin is dat een "compensatie", voor de nadelen, net zoals alle jobs voordelen hebben die de nadelen compenseren. Er zijn heel wat mensen die het onderwijs na een paar jaar verlaten en naar de privé gaan.

Ik heb trouwens toch wel de indruk dat je het onderwijs wat onderschat. Je inschatting van 10 à 15u extra naast 21u les is toch wel weinig. Voor een LO-leerkracht zal dat misschien kloppen, maar de meeste leerkrachten besteden toch wel meer tijd aan hun werk. De meeste leerkrachten zeggen me dat ze meer tijd besteden aan alle neventaken dan aan het lesgeven zelf. Naast het voorbereiden van de 20u les die ze moeten geven, hebben ze ook toezichten op de speelplaats en tijdens de middag, vergaderingen (toch wel gemiddeld één per week), hebben ze springuren die soms te kort zijn om werk te kunnen doen, moeten ze tussentijdse toetsen en examens opstellen en verbeteren, mails beantwoorden, kopies maken, individuele begeleiding aanbieden, schoolreizen, -feesten, -vieringen,... voorbereiden.

Ik kan je overigens wel verzekeren dat vele leerkrachten tijdens het jaar ook veel meer kosten hebben dan bedienden. Zelf instaan voor schrijfgerief, mappen, computers, printer,... Op mijn werk krijg ik alles gratis, van blanco roller en blauwe pen tot mappen, printerinkt,... (ook voor degenen die deels thuis werken). Daarnaast ben je in het onderwijs steevast (moreel dan toch) "verplicht" om pennen voor de damiaanactie, sleutelhangers voor vredeseilanden, tombola voor de school aan te kopen en gadgets in de schoolwinkel van de leerlingen bedrijfskunde aan te kopen. Waar ik op het werk verschillende keren op een etentje in een restaurant wordt getracteerd, ken ik zelfs leerkrachten die moeten betalen voor het eindejaarsetentje op school (waarbij aanwezigheid verplicht is). Waar in een ander beroep weekend- en avondwerk extra worden vergoed, is dat niet het geval in het onderwijs. Opdienen op restaurantdagen, schoolfeest in goede banen leiden, aanwezig zijn op de opendeurdag en oudleerlingendag,... gebeurt allemaal in het weekend en zonder extra vergoeding.
  • Vakantie is volgens mij vakantie, maakt niet uit welke job je doet.
    Ik word niet graag gestoord tijdens mijn vakantie,
    dus ik zal ook geen andere personen lastigvallen als ze verlof hebben.
    Dat is voor mij nogal eenvoudig.
    Wat me wel opvalt is dat mensen in het onderwijs vaak thuis blijven.
    Dochter zit in echtscheiding, ha da's een reden om lange tijd niet te gaan werken en kleinkind op te vangen.
    Wederhelft moet geopereerd worden dus blijven zelf eveneens meer dan 5 weken thuis.
    Sterfgeval, dan slaan we een trimester over....
    ik kan nog eventjes doorgaan.
    Misschien is de job inderdaad te belastend om nog andere tegenslagen bij te incasseren.
    ik weet het niet.
    Ik weet wel dat zowel op mijn werk, als dat van mijn echtgenoot er niet veel begrip zou zijn....
  • Dank u voor de veralgemening, weeral.

Mijn broer is vorig jaar in juni heel onverwacht gestorven. Ik ben 2 dagen thuis gebleven: de dag van de begrafenis en de dag ervoor. Ik heb mijn examens allemaal zelf verbeterd, gaan delibereren, ... Mijn moeder (ook lkr) heeft haar examens voor het grootste stuk ook zelf verbeterd en is ook naar de deliberaties gegaan, zij is wel wat meer dagen thuis gebleven maar gezien de omstandigheden ...
  • Ik wil niet veralgemenen,
    maar in de lagere school van mijn kinderen valt het gewoon op.
    Mag ik je mijn medeleven aanbieden.
    Het was zeker niet de bedoeling iemand te kwetsen.
  • Wat A bedoelt, denk ik, is dat het onderwijs die mogelijkheid geeft om thuis te blijven in sommige omstandigheden. Dat is niet bij elke job hetzelfde...
  • @A : Dat kan dan toch niet anders dan in een bepaald verlofstelsel zijn, de afwezigheden die jij opnoemt? Want voor zulke dingen kan ik op school niet zomaar zeggen 'trek jullie plan maar'.
    En verlofstelsels, draai het of keer het zoals je wilt, daar moet je van bovenaf toch toestemming voor krijgen?

Ik vind het inderdaad ook nogal een grove veralgemening. Ik ben iemand die halfziek nog gaat werken, omdat anders mijn klas zonder opvang zit, er collega's mee belast worden, de kinderen maar wat 'bezigheidstherapie' krijgen in sommige gevallen omdat het niet anders kan.
    Voor de begrafenis van mijn grootmoeder ben ik 's morgens nog een paar uurtjes gaan werken, terwijl ik recht had op een volledige dag.
    De dag nadat mijn miskraam werd vastgesteld ben ik gaan werken...met dat dode vruchtje in mijn buik ja...wetende dat ze het twee dagen later zouden wegnemen.
    Tijdens mijn zwangerschapsverlof ben ik nog oudercontacten gaan doen.
    En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Gemakkelijk thuisblijven van je werk ligt niet aan de job, maar aan de persoon!
  • Is dat ook niet omdat dat opvalt dat de vaste juf/leerkracht van je kind er niet is?
    Als er een andere bankbediende aan het loket zit of een andere dame achter de kassa bij wijze van spreken, valt dat niet of minder op. Bij leerkrachten is dat anders lijkt me?
  • Ik vind het onderwijs net niet makkelijk om zo maar thuis te blijven. Hoeveel begrafenissen ik al gemist heb, omdat ik geen verlof kan nemen en ik er geen dag voor "krijg".Mij lijkt dat ook echt niets met onderwijs maar met persoon te maken hebben.
    Een trimester thuis omdat je man moet geopereerd worden, zo ken ik echt niemand hoor? In de lagere school van onze kinderen is het net opvallend hoe weinig de lk afwezig zijn. Als in de lagere school van jouw kinderen veel mensen afwezig zijn, ligt dat aan de school zelf, de omkadering, de directie... niet aan " het onderwijs".
  • of zou het niet zijn dat net omdat leerkrachten zo moeilijk een dagje vrij kunnen nemen dat ze bij problemen gemakkelijker kiezen voor dan maar langere tijd in tijdskrediet te gaan bv?
    Als je man in ziekenhuis ligt kan je niet zomaar thuisblijven, als blijkt dat revalidatie langer gaat duren, is het mss een idee om dan zelf tijdskrediet te nemen ipv je uurrooster aan te passen (want dat laatste is vrij moeilijk tot onmogelijk in het onderwijs dacht ik)
  • Ik kan alleen maar mijn eigen ervaring neerpennen.
    Betere formulering was misschien: "Het valt me op dat leerkrachten in de school van onze kinderen ....."
    Het is voor mij een groot raadsel hoe die afwezigheden in mekaar steken,
    voor jullie is het precies ook niet helemaal duidelijk.
    Het zal idd meer opvallen, omdat het de vaste leerkracht is.
    Je merkt dat het voor kinderen toch vaak moeilijk is,
    zeker als vervanging vinden niet vlot gaat.
    Ben verder tevreden over de school,
    dit is tot nu toe het enige minpunt

• Van mij mogen ze in ieder geval hun verlof hebben...Ik neem graag eens een dagje voor mezelf als mijn kinderen op school zitten.Leerkrachten mogen het hebben tegenwoordig met al die leerlingen die niet op hun mondje zijn gevallen en de ouders die direct met hun armen in de lucht staan als hun kind eens straf krijgt ofzo...Ik denk dat je les geven mentaal niet mag onderschatten...Ik werk in de zorg en als ik een dag veel moeilijke klanten heb gehad dan ben ik leeg...Leerkrachten zijn heel belangrijk in het leven en de ontwikkeling van je kind en ik heb er veel respect voor ook al heb je natuurlijk goeie en minder goeie leerkrachten.

Om antwoord te geven op de topic opstartster,bij mijn zoon in school zouden dat al voor de vakantie opgelost hebben.Ik vind het niet kunnen dat ze dit zolang laten aanslepen.Mijn zoon heeft zo ook zijn problemen op school en zelfs de directeur komt erbij op oudercontact om te kijken hoe we de problemen gaan oplossen.Eens aankloppen bij de directie zou ik zeker doen.
  • of zou het niet zijn dat net omdat leerkrachten zo moeilijk een dagje vrij kunnen nemen dat ze bij problemen gemakkelijker kiezen voor dan maar langere tijd in tijdskrediet te gaan bv?
    ano @ Vandaag 15:18

Dit ook, ja. Een collega heeft vorig jaar een trimester "vrij" genomen omwille van persoonlijke problemen (zieke ouder + kindje met problemen). Een bediende kan eens een dag verlof nemen om met je moeder naar't ziekenhuis te rijden, een lkr kan dat niet zo gemakkelijk: je lln krijgen dan geen les en lopen een achterstand op. Dan neem je beter een hele tijd vrij zodat er tenminste een vervanger kan gezocht worden.

Maar zulke dingen heb ik dus niet vaak weten gebeuren...
  • @Kat Niss: Ik vind ook dat de situatie niet zo lang had mogen aanslepen. Maar ik weet niet of je de school dit kan verwijten. Het blijkt wel heel duidelijk uit het verhaal dat de school al lang verwittigd had dat de dochter niet zou kunnen volgen. Dat was vorig schooljaar al aangegeven, dat bleek uit het tussentijdsrapport en er werd niet eens meer verwacht dat het kerstrapport goed zou zijn.

Je hebt gelijk dat er sneller knopen zouden doorgehakt moeten worden, maar als school kan je dit niet altijd. De school moet steeds een moeilijke afweging maken tussen voldoende kansen geven en op tijd de knoop doorhakken. Sommige ouders dringen erop aan dat hun kind toch nog een kans krijgt. Ook hier hebben de ouders blijkbaar de raad van de school in de wind geslagen, omdat de dochter "absoluut" niet verder wou gaan in deze richting. Je kan dan als school wel een b- of c-attest geven, maar steeds vaker komen daar dan betwistingen van en moet de school alsnog een a-attest geven. Als ouders het tot het uiterste willen trekken, vinden hun advocaten vaak toch nog wel één of ander argument om de school in het ongelijk te stellen, terwijl die school eigenlijk gewoon het best voorhad met de leerling. Het gevolg is dan ook dat scholen niet meer zo snel een b- of c-attest geven. En uiteindelijk is de leerling daar de dupe van.

@A: Je ervaring over leerkrachten die er af en toe eens een paar maandjes tussenuit trekken, kan in niet bijtreden. Ik heb het eigenlijk nog nooit gehoord dat een leerkracht omwille van familiale problemen een paar maanden vrij neemt. Ik wil niet beweren dat het nooit voorkomt, maar ik heb het zelf als leerling nooit meegemaakt en de vele leerkrachten die ik ken hebben dit nog nooit gedaan. Het verhaal van Austen heb ik daarentegen wel al vaker gezien: leerkrachten die maar een minimaal aantal dagen thuis blijven na een moelijke gebeurtenis omdat ze geen verlof kunnen opnemen of zelfs leerkrachten die niet op een begrafenis van een oom of tante aanwezig kunnen zijn.
  • Systeeeeiiim

Steek het allemaal op de Belgische maatschappij en samenleving. Moesten ze eens niet allemaal zo een domme regels maken dan zou niemand hier last van hebben. Fuck de systeem is een regel waar ik onder leef. Maak misbruik van het systeem wanneer je het kan want dat doen de politiekersi ook constant met ons bigsmile.gif
  • Leerkrachten zijn niet verplicht om tijdens hun vakantie/vrije dagen te werken, net zoals alle anderen!
    Als je in een kledingwinkel staat ga jij tijdens je vrije dagen/vakantie toch ook niet alvast thuis kleding per maat sorteren, een poetsvrouw doet thuis ook geen was en strijk van haar werk tijdens de vakantie.

Wie weet was die juf op skivakantie....

Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld