Rokende oma

• Rokende oma

Dag iedereen,

Ik ben in blijde verwachting van mijn eerste kindje . De grootouders zijn ook heel enthousiast en willen zelfs graag meerdere dagen per week oppassen als ik terug aan het werk moet. Ik kan mijn kindje naar hen thuis brengen en dan kunnen ze heel de dag samen spenderen.
    Allemaal heel leuk en ik prijs me gelukkig dat ze dat willen doen. Alleen heb ik één probleem.... de toekomstige oma is ene verstokte roker.
    Ze rookt dan ook nog eens binnen. Als ik opgroeide heb ik altijd meegerookt tot ik uiteindelijk samen ging wonen.
    Ik heb er nooit echt grote problemen van gemaakt. Het was niet aangenaam dat als je er nog maar 2 min ging en weer buiten kwam je naar de sigarettenrook rook...
    Maar nu ik zelf zwanger ben, realiseer ik me dat ik hier toch wel een probleem mee ga hebben.
    Ik wil mijn kindje niet achterlaten in een rokersruimte. Laat staan dat het kindje 1 tot 2 dagen bij de grootouders zal verblijven.
    Ik heb schrik voor de gezondheid van mijn kindje.
    Er wordt ook niet naar gekeken. Het roken wordt gewoon in mijn buurt gedaan en als ik er iets over zeg, wordt het weggewuifd of eens hartelijk om gelachen.
    Ik heb ook de indruk dat het haar weinig kan schelen en dat ze zal blijven roken ookal verblijft mijn kindje bij hen.

Ben ik aan het overdrijven dat ik hiermee een probleem zou hebben?
    Hebben jullie ervaringen of tips hoe ik dit kan aanpakken?

thx!

• Tips heb ik niet maar ik wil niet in rook zitten. Zeker niet als ik zwanger ben en mijn kindjes mogen ook absoluut niet in de rook zitten. Gelukkige heb ik nog geen problemen hiermee ondervonden. De rokers die ik ken (waaronder dichte familie en vrienden) roken nooit in de buurt van mijn kinderen en roken ook niet binnen.
    Ik zou mijn kind niet bij hen thuis laten. Ofwel komen ze bij jou babysitten ofwel moeten ze stoppen met binnen roken. Ook als je er niet bent. En dat laatste lijkt me moeilijk, je kan dat ook niet controleren. Maar als je kind er meerdere dagen per week gaat zijn dan is het nog soms dat er daar nog binnen gerookt wordt (mijn mening).

Ik vind dus zeker niet dat je overdrijft en ik vind dat je je eisen mag stellen als het over de opvang van je kind gaat. Het is nu toch al een tijd algemeen geweten hoe slecht het is om bij kinderen te roken?

Succes ermee!

Grts
    G
  • Roken is in het algemeen heeeel slecht voor je gezondheid. En dit vind ik dan net weer een onderwerp waar je niet over kan zeggen "mensen moeten zelf weten wat ze doen". Want hier gaat het over de gezondheid van je kind. En eigenlijk ook over die van de oma maar die lijkt er niet zo mee te zitten.

Ik zou serieus een Gesprek gaan voeren. En niet een opmerking tussen neus en lippen door gaan maken wat weg gelachen word. Nee echt aan tafel gaan zitten en heel duidelijk maken dat dit niet goed is voor je kindje. Zoek eej middenweg samen. Kan de oma buiten roken? Misschien zelfs als er echte wilskracht is, stoppen? Ben bang van niet hoor want ze rookt ook gewoon bij een zwangere vrouw. Vind dat best zorgelijk eigenlijk want dat kan ook echt niet

Je moet voor jezelf ook eens gaan bekijken, wat als de oma dit niet wil? Buiten roken gaat niet gebeuren. Wat doe jij dan? Breng je je kindje dan nog voor de goede vrede te bewaren wat wel je kindje zn gezondheid schaad. Of ga je andere opvang zoeken? Dat kan je beter voor jezelf eerst na gaan voor je het gesprek aan gaat.

SuccesAangepast door Lynne op 02/02/2017 08:37
  • Hier is mijn schoonvader gestopt met roken, even nadat de baby er was. Toen ik zwanger was, ging hij in een andere ruimte roken, ver weg van mij. Ook niet ideaal want rook kruipt overal maar wel beter dan niks. Ik was wel een stijfkop: in een ruimte waar de baby kwam werd niet gerookt en voor we binnengingen werd alles verlucht. Ik denk dat hij dat allemaal een heel gedoe vond en mede daarmee gestopt is met roken smile.gif Maar no way dat ze mijn kindjes hadden mogen opvangen in de tijd dat hij nog rookte ... Een baby die stinkt naar de rook, echt degoutant.
  • Ik zou toch ook eens serieus met haar gaan praten.
    Niet gemakkelijk, dus misschien kan je het eerst eens op papier zetten of zo.
    Gewoon, als leidraad voor jezelf.
    Probeer ook niet te aanvallend te zijn want dat werkt net verkeerd. Zeker bij mensen die zelf niet inzien dat het een probleem is. Probeer misschien vanuit jezelf te spreken: "Ik ben bezorgd om de gezondheid van ons kindje (en die van jou) Ik wil dit echt niet en ik zou het jammer vinden want ik weet dat je een hele lieve oma zal zijn maar als je binnen blijft roken mag ons kindje hier niet komen.
    Probeer vastberaden te zijn, misschien voel je je sterker met je man erbij?

Gemakkelijker gezegd dan gedaan, ik weet het. Maar de gezondheid van je kindje staat (nu al!) op het spel.
    Als je moeder veiligheidsgordels niet belangrijk vindt en je kindje telkens in de auto vervoert zonder vast te zetten zou je daar toch ook tegenin gaan en eisen dat ze dit wel doet en anders je kindje niet meer meegeven?
  • Hey,

Ik denk niet dat je hier ruzie over moet maken, als ze niet wil stoppen kan je haar niet dwingen.
    Maar je kan wel duidelijk zeggen dat je kindje niet bij hen blijft zolang ze (binnen) rookt. Je kan gerust een andere opvang vinden voor overdag. Daarmee is de kous af en ligt de hele beslissing bij haar.
    Af en toe eens op bezoek zou ik nog wel doen, je moet de familiebanden ook niet zomaar gaan verbreken. Maar een hele dag in de rook is nog wel iets heel anders dan af en toe een uurtje, vind ik.

Groetjes, Lies
  • Ik volg even mee, zit namelijk met hetzelfde 'probleem'.

Hier ook een verstokte rokers oma. Toen ik zwanger was van mijn eerste, ging ze buiten roken als wij er waren. Maar als wij niet daar waren, rookte ze wel binnen. Ergens blijven die giftige stoffen dan wel hangen natuurlijk... Toen ons zoontje geboren was, rookte ze ook buiten of in een andere kamer, niet waar hij bij was. Nu ben ik zwanger van de tweede en heb ik de indruk dat ze dat precies een beetje vergeet af en toe. Zit ik in de living, dan zit zij in de keuken met de deur open te roken... Als ons zoontje daar gaan logeren is, wast ze zijn kleertjes die hij heeft aangehad uit om goed te doen. Maar ik moet ze dan toch thuis opnieuw wassen omdat ze nog steeds stinken naar de rook, gewoon van daar te liggen.

Wij durven er niets meer over te zeggen. Mijn man heeft een hele tijd geleden een keer gezegd dat het vervelend is dat onze kleren zo hard stinken naar de rook als wij daar zijn geweest, dat wij steeds alles moeten wassen. En toen werd ze boos en vroeg ze 'Mag ik dan helemaal niets hebben??' Ze is nogal snel op haar tenen getrapt... Nu durven wij er dus niks meer van te zeggen.
    Zelfs de kinderarts van mijn zoontje heeft een keer tegen haar gezegd dat binnen roken super ongezond is. Toen heeft ze een tijdje niet meer binnen gerookt, maar ze herviel snel in haar gewoonte.

Wij hebben haar dan een keer voor haar verjaardag zo'n elektronische sigaret gekocht, en gezegd dat ze zo kon afbouwen met het nicotine gehalte om dan uiteindelijk te stoppen. En dat vond ze goed en ze was er ook echt mee bezig. Maar de laatste tijd weer minder en minder....

Wij weten ook niet meer wat te doen nu. Ik ga mijn man nog eens vragen of hij nog eens tegen haar een opmerking erover wil maken. Het is zijn moeder, ik hoop dat ze het van hem beter zal aannemen dan van mij...
  • Rokende oma

Bedankt voor jullie reacties! Doet me deugd om te lezen dat ik toch niet de enige ben die er zo over denkt. Vroeger was alles anders dan was dat maar normaal dat je rookte waar je kind bij zat. Er was nog niet zoveel aandacht voor.

Het klopt dat je familiebanden niet zomaar moet verbreken en dat is ook absoluut mijn bedoeling niet. Daar zou ik me ook niet goed bij voelen. Ik wil eigenlijk vooral begrepen worden door haar. Dat begrip is er niet.
    Ik heb er vandaag over zitten nadenken wat ik kan doen om dit duidelijk te kunnen zeggen zonder aanvallend over te komen.
    Ik vind het een goed idee om het eerst allemaal op papier te zetten. Desnoods zelfs flyers gaan zoeken of info die ik haar kan tonen. Dat ik toch kan aantonen dat ik het goed meen. Zowel voor de gezondheid van mijn kindje als dat van haar.
    Zelf zit ze niet in met haar gezondheid... Het hele gedoe rond buiten roken, vindt ze ook een aanslag tegen de rokers. ' We mogen om de duur niks meer' is dan ook de meeste gebruikte zin als het daar al eens over gaat.

Mijn man steunt me daarin volledig. Hij wil zelfs de boeman zijn als het moet. Heel lief van hem natuurlijk. Maar ik heb nu eerder het gevoel dat ik het zelf moet doen omdat het mijn moeder is.
    Van mij hoeft ze niet volledig te stoppen, want daar zie ik haar toch niet in slagen.
    Ik heb haar in al die jaren maar 1 poging weten te nemen dat ze eens geprobeerd heeft om te stoppen. Ik moet zeggen dat het rampzalig was en dat ze slechts anderhalve dag was gestopt. Dat zegt al genoeg.

Ik zou eerder vragen dat ze het huis genoeg verlucht en buiten rookt de dag(en) dat ze zou oppassen. Het is al iets.
    Een collega van mij zei zelfs dat ik ook kan vragen dat ze bij ons thuis oppast i.p.v. bij haar thuis als ze het roken binnen niet kan laten.
    Want bij ons thuis wordt er niet binnen gerookt en dat respecteert ze wel (logisch want het is ons huis...)

Vanaf het moment dat we wisten dat ik zwanger was, hebben we ons kindje ingeschreven in de crèche. Dus voorziening van opvang is geregeld als mijn moeder zich niet wil aanpassen... Ons plan was om het aantal dagen aan te passen bij de crèche, daar hebben we nog tijd voor dat werd ons ook verteld door de crèche zelf.
    Ik weet dat het haar zeker hartzeer zal doen als ze niet zal mogen oppassen op haar kleinkind om die reden. Ze vind dat ze nu al te weinig dagen krijgt... We willen eigenlijk dat het kindje 1 of 2 dagen bij haar is. De rest van dagen in de crèche en bij mij tijdens mijn 4/5e dag.
    Daarmee hoop ik dat ze het wel serieus neemt en zich niet aangevallen voelt. Ze is ook iemand die heel vlug op haar tenen is getrapt.
    Want het gaat niet over haar, maar over het kindje en momenteel dan over mezelf omdat ik haar kleinkind draag; waar ze trouwens dan zolang op heeft gewacht!

Volgende week is het dan de verjaardag van mijn pa. Moeten we ook naar toe en dan weet ik dat ik een hele avond in de rook zal zitten.
    Ik zie er nu al tegenop. Ik wil geen banden breken, maar ik heb het gewoon moeilijk met de mentaliteit dat er niet naar gekeken wordt.
    Ik doe niet moeilijk en als ik dan vraag om toch op te letten dan wordt het gewoon weggelachen. Daar heb ik het wel moeilijk mee.
    Ik kan wel zeggen dat ik niet heel de avond in de rook wil zitten, dus dat ze maar in de keuken moeten roken met de deur dicht. Dat moet dan toch wel al kunnen. Beter iets dan niks voor die avond dan denk ik.

• Ik wist niet dat het nog gedaan werd, binnen roken. Dat is toch echt niet meer van deze tijd. Ik zou er zeker niet tegen kunnen. Maar los daarvan vind ik structurele opvang in de creche beter. Grootouders die er 'recht' op zouden hebben? Ik bracht ze steeds naar de creche en op zaterdag of zondag gezellig op bezoek bij de grootouders en als ze ziek zijn, wat helaas op jonge leeftijd al eens voorvalt, konden ze er altijd terecht. Wij hebben zo heel veel problemen voorkomen.
  • Ik zou die regeling met de creche aanhouden. je kind is niet verplicht een aantal dagen naar een oma te gaan. Je kan ook veel op bezoek gaan zodat je ook ziet wat ze doet, blijven roken of niet, in het eerste geval nodig je haar meer thuis uit, waar ze niet mag roken.
  • Ik zou toch ook nu al op je strepen gaan staan: 1 sigaret opsteken in jouw bijzijn = opstappen. Het gaat over superschadelijke rook waarvan iedereen weet dat het ook ongezond is voor ongeboren kinderen. Je kan daar niet streng genoeg over zijn.

En die crèche zou ik ook houden. Ons zoontje gaat ook 4 dagen naar de crèche + 1 dag bij mij thuis, grootouders zijn er voor de fun, niet voor de opvoeding.
  • Rokende oma

Dat klopt grootouders zijn er voor de fun, niet voor de opvoeding. Dat was niet de oorspronkelijke vraag.
    Het gaat mij puur over het probleem rond roken en hoe ik het beste kan aankaarten dat ik hiermee een probleem heb.

Maar ik heb wel goeie tips gevonden in jullie reacties. Het is niet meer van deze tijd om binnen te roken. Het wordt genoeg in de media verspreid.
    Ik ga echt op mijn strepen staan. Zelfs voor de aankomende verjaardag. Ze moet het maar begrijpen.

• Heb er gisteren ook nog eens met mijn man over gepraat. Hij gaat er volgende keer als we daar zijn nog eens iets over zeggen tegen zijn moeder. Ik zei ook dat ze er eerst wel rekening mee hield, maar de laatste tijd toch weer veel binnen rookt. En hij vond dat ik gelijk heb, gelukkig, dus hij gaat haar er nog eens voorzichtig over aanspreken. Vind het ergens wel vervelend om erover te moeten beginnen. Ik vind dat zij eigenlijk zelf het besef zou moeten hebben dat dat super ongezond is. Ze is echter van dezelfde mening als bij jou, Mila, 'wij mogen niets meer'... Ze heeft al jaren problemen aan haar stembanden. Af en toe staan er blaasjes op en kan ze bijna niet meer spreken. Maar dat komt niet van het roken hoor, zegt ze dan smile.gif Ach ja, zal al blij zijn dat ze niet meer binnen rookt als wij of ons zoontje daar zijn. Hopelijk toont ze opnieuw begrip.
  • altijd binnen roken en enkel buiten roken als de kleinkinderen er zijn, is even ongezond als gewoon altijd binnenroken.
    Die rook hangt binnen, en die ene dag zal echt het verschil niet uitmaken.

• Mijn ouders hebben ook altijd binnen gerookt (ma sigaretten en mijn pa zijn sigaren). Ik vond het niet zo leuk, maar stoorde me er als kind ook niet aan. Pas als ik op kot ging besefte ik echt hoe hard het stinkt en begon ik me er wel aan te storen.

Toen mijn schoonzus zwanger was werd er bij bezoek maar in 1 kamer gerookt. De andere kamers werden goed verlucht. Nu zowel ik als mijn broer wonen op meer dan een uur rijden van m'n ouders dus komen we er vaak maar 2 keer per maand. Ergens rond die periode stelde mijn ma voor om mijn strijk mee te nemen omdat ik had vermeld dat ik hopeloos achter stond. Ik heb toen vriendelijk gezegd dat ik het lief vond, maar het niet wou doen want dan ruiken al mijn kleren en gezegd dat altijd alles in de was ging na dat ik op bezoek kwam.

M'n ma was op haar tenen getrapt, maar toen ik bij haar was heb ik uitgelegd dat ik besef dat ze wel moeite doet als ik of mijn broer komt, maar dat de geur echt wel blijft ondanks het verluchten en nt meer dat moment in de kamer roken. Sindsdien proberen ze zo weinig mogelijk binnen te roken, in de winter gebeurt het vaker. Als ze dat doen is dat dan in de garagedeur of onder de dampkamp. De geur in huis is al sterk verminderd. Wel telkens iets meer in de winter, in de zomer roken ze enkel buiten. Ze doen hun best. M'n ouders willen in een paar jaar gaan verhuizen. Tegen dan wilt ze niet meer binnen roken en ze proberen dus in kleine stapjes. Het is dus voorlopig nog niet ideaal, maar gezien wij er maar een paar keer op een maand zijn maximum ben ik al blij dat ze moeite proberen doen en ik geloof ook echt dat wanneer ze verhuizen het gedaan is met binnen te roken. Ze zullen wel een overdekt terras voorzien in hun nieuw huis denk ik.

nu moest mijn dochter er elke week zijn zou ik echt wel op staan dat er niet meer binnen gerookt wordt. Dus in jou geval echt neerzitten en bespreken. Toch al basisdingen veranderen als niet binnen en in jou buurt roken als jij er bent en als ze willen oppassen op je kind en ze niet bij hen buiten willen roken op andere momenten dan voorstellen bij je thuis te doen.
  • Uiteindelijk ben ik het gesprek aangegaan met mijn moeder. Een heel nare discussie met heel wat verwijten van haar kant naar mij en mijn man.
    Ze zei zelfs of ik niet teveel last had van mijn hormonen en daardoor niet meer logisch kon redeneren. Want dan moest ik nooit meer buitenkomen met ons kindje. Dan mag je niet in Antwerpen rondwandelen want daar heb je verontreinigde lucht...
    Het feit dat haar kleinkind wekelijks (1 of 2 dagen) bij haar en door haar in de rook zou zitten en wij dat niet willen, begreep ze niet.
    We nemen haar kleinkind op deze manier af van haar. Want eigenlijk wil ze liever dat hij dagelijks komt ipv naar de opvang gaat.Daar hebben we ookal commentaar op gekregen. Als alternatief hebben we voorgesteld dat ze bij ons zou kunnen oppassen. Omdat we ook niet kunnen eisen dat ze stopt met binnen te roken in haar eigen huis. Dat beseffen we ook. Maar dat is voor haar geen optie. Het is bij haar thuis of niet.

Achteraf hebben we wel een bericht ontvangen dat ze zou stoppen met roken. Wat zelfs niet de vraag was, buiten roken was voldoende, maar ik zag het als een stap van haar om toch een opoffering te doen voor haar kleinkind.
    We zijn nu 3 maanden verder. Het kindje zal bijna geboren worden en er is nog niks veranderd.
    Ze rookt nog steeds en ook nog steeds binnen. Ik krijg nog steeds opmerkingen te horen als ze buiten gaat roken of naar de andere kant van de tuin trekt om niet in mijn buurt te roken. Terwijl ze dat uit zichzelf doet. Ik vermoed uit schuldgevoel na het gesprek, maar deels vind ik het ook dat ze ermee spot aangezien ze zelfs in de buitenlucht ergens anders gaat staan...
    Ik heb de indruk dat ze het niet serieus neemt en denkt dat ik zal bijdraaien tegen dat mijn zwangerschapsverlof gedaan is en het kindje opvang nodig heeft.

Ik heb geen zin in nog zo'n discussie. Mijn man wil het nog eens aankaarten bij mijn pa, zodat mijn pa het nog eens rustig met haar kan bespreken. Om zo hevige discussies te vermijden.
    Ik heb eerder de nijging om ' wie niet horen wil, moet voelen' uit te voeren. Als zij niks wil veranderen of niet wil oppassen bij ons thuis, dan zal ons kindje die 1 à 2 dagen extra naar de crèche moeten. Ik denk meer aan de gezondheid van mijn kindje dan aan haar eis/ wil.

Maar ik vind het zo'n zielige situatie cry.gif sad.gif
  • @Mila ik begrijp jou helemaal. Ook hier nog steeds een verstokte rokers-oma. Mijn man heeft ze er ondertussen al wel eens op aangesproken, maar ze zegt dat ze nu zo veel rookt door de stress en dat ze er op gaat proberen te letten. Maar ondertussen is er nog niets verandert... Ik durf haar er zelf ook niet goed op aanspreken omdat daar al is een keer ruzie van is gekomen (net zoals jullie oma zei ze ook dat we dan maar niet meer moesten buiten komen en 'mag ik nog iets hebben?!') Ik ga mijn man nog maar eens vragen of hij er haar eens nog eens op wil aanspreken...
  • @mila. Als moeder zijnde denk je aan je kind zn welzijn en gezondheid en niks anders. Je gaat je kind absoluut niet in een omgeving zetten die schadelijk is voor zn gezondheid. Als de baby eenmaal geboren is gaat die drang van bescherming nog sterker worden. Ik ben dan ook voorstander om die extra twee dagen na creche te doen.
  • Ik volg Lynne.
    U druk maken in iets en uiteindelijk toch alles laten gebeuren is tijdverspilling.
    Als ik niet akkoord ben met iets bij mijn ouders of schoonouders, dan pas ik mijzelf wel aan en dan gaan ze maar niet.
    Oma en opa mogen leuk, lief en geweldig zijn maar als ze geen rekening houden met de gezondheid, dan zou ik al lang beslist hebben.
    Oma kiest in dit geval zelf voor jullie kindje niet bij te houden e, u geen schuldgevoel laten aanpraten.
  • Helemaal mijn (ex) schoonmoeder,ze rookte wel onder de dampkap als de kids er waren maar zodra ze in hun bed lagen of weg waren gewoon binnen...Ik kon er niet veel aan doen omdat het mijn ex was die ze naar daar bracht...Ze rookte echt overal zelfs in bad...Is dat nu echt zoveel gevraagd om buiten te roken..??En dan zoentjes geven met die nicotineadem...Bah shocked.gif
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld