prestatie druk

• prestatie druk

hallo,
    twaalf jaar geleden ben ik zelfstandig begonnen. eerst in bijberoep, maar al snel fulltime. de zaken gingen goed, en na een jaar heeft mijn man zijn job vaarwel gezegd om mij te helpen in de zaak. leuke tijden eigenlijk. we groeiden beetje bij beetje, uitbreiding gebouwen, enz... We deden het allebei super graag.
    Maar dan word je nog wat groter, kan je het niet meer aan met zijn twee, en neem je de eerste werknemer in dienst. En daarna nog iemand. En nog iemand.... enz...
    De laatste jaren is de concurrentie bikkelhard in de sector. Leveranciers waar we al jaren trouw aan kopen, zetten ons plots het mes op de keel. Cijfers, omzet, daar draait het alleen maar om. Ze komen met cijfers van jaar ervoor, en zijn dan duidelijk: wil je aan dezelfde prijzen blijven kopen, dan moet er dit jaar x procent meer omzet gedraaid worden.
    En dat zeggen ze ook tegen ons concurrenten. Maar we kunnen niet blijven groeien.
    Ik vind het goed zoals het nu is. We hebben een goed team, man en ik hebben alles netjes onder controle. Nog groeien is weer extra kapitaal inbrengen, enz... ik wil het niet meer. Ik wil nu stabiel blijven.
    Maar ja... zo denkt 'men' er dus niet over. Die leveranciers zijn allemaal onze beste vriend... zolang we blijven bestellen. Is het eens paar maanden beetje zwakker, dan hoor of zie je ze ook niet meer.
    pffft... soms heb ik genoeg van heel die manier van werken. De periodes dat mijn man en ik alleen in de zaak zaten, waren heerlijk. Echt ons eigen ding doen. Maar ja... zo werkt het blijkbaar niet in onze sector. Draaien we niet meer genoeg omzet, kunnen we niet meer scherp genoeg aankopen. En kunnen we niet meer scherp genoeg aankopen, gaan klanten bij ander die goedkoper kan (concurrentie die dus wel genoeg omzet draait). En zo geraak je in een visieuze cirkel met neerwaartse spiraal.
    Die druk rust nu toch wel continue op onze schouders. We willen dat personeel genoeg werk heeft, zodat we ze niet op straat moeten zetten. maar dan kan alleen door te groeien blijkbaar.
    Waar is de tijd dat iedere straat paar winkeltjes, cafées, enz... had die allemaal vredig naast elkaar leefden.
  • mijn ouders hebben ook een eigen zaak en zeggen hetzelfde... vroeger wanneer men uitgenodigd werd bij een leverancier op een event, was dat een leuke gebeurtenis... nu, als men al uitgenodigd wordt (want nu vaak alleen voor de topverkopers in de sector), dan is er altijd wel een nieuwe manier gevonden om hun klanten te 'motiveren' om meer te verkopen (door het uitdelen van bronzen, zilveren en gouden sterren bv... die dan op de website worden gezet van het product zodat klanten kunnen zien welke kleinhandel het beste verkoopt (dat is niet zelfde als goedkoopste of beste service, maar dat telt niet meer blijkbaar, alleen cijfers)

ze zijn de laatste tien jaar meer en meer gedegouteerd geraakt...

We hebben ook al gehoord dat garages bv, die concessiehouder zijn van een merk verplicht zijn om de zoveel jaar hun volledige toonzaal te herdoen (tegels, inrichting etc) Ik vind dat doodbelachelijk! kosten maken die ABSOLUUT overbodig zijn

Misschien dat vroeger niet alles beter was, maar de druk van grote bedrijven en kapitalistische systemen zijn echt VEEL SLECHTER dan vroeger
    kijk naar de wurgcontracten van brouwerijen in de horeca...

En voor de klant is dit NIET beter want zo evolueer je naar handelskartels of zelfs monopolies...
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld