Politieke mening leerkracht lagere school

• Politieke mening leerkracht lagere school

De leerkracht van onze dochter uit het derde studiejaar heeft het erg vaak over armoede, discriminatie, racisme, migranten.... Ze steekt daar bij haar persoonlijke mening niet onder stoelen of banken. Mag een leerkracht dit eigenlijk? Ik vind dit wat op politieke propaganda lijken...
  • in mijn klas zat vroeger een kind van een VB-parlementslid. Wij hadden een leerkracht die haar mening en haar afkeer voor die partij en bij uitbreiding voor dat kind niet onder stoelen of banken stak... Ik deel haar mening over het VB, maar vond het wel erg voor dat kind, die er ook niets aan kon doen en nog maar een kind was uiteindelijk
  • Wij als ouders zijn het hier ook niet eens met de mening die deze juf verspreidt... Imo moet een juf in eerste instantie kennis over brengen... Objective data doorsluizen. Wat zij doet, is haar politieke ideeen als absolute waarheden verkopen. In het kader van een debat in het middelbaar zou ik daar minder last mee hebben. Hier zijn het kinderen van 8 jaar. Voor velen heeft de juf de waarheid nog in pacht. Ik vind dat dus een vorm van machtsmisbruik... Onze dochter heeft gelukkig Al een kritische geest en was het niet met de juf eens. Gelukkig hield ze dat ook wijselijk voor zich.
  • nu bepaalde zaken leren ze ook gewoon in school: fair rade, medeleven met armoede, het belang van hulp bieden etc
    ik vind dat wel belangrijk. Dat moet wel zonder politieke kleur te benoemen (hoewel in een katholieke school dat eigenlijk al ingebakken is, die verzuiling en kleur, zou je kunnen zeggen)
    de school van mijn kinderen is een okan school en werkt samen met vluchtelingencentrum in de buurt, er zitten dus veel nieuwe migranten (geen tweede of derde generatiemigranten) op school. Dit wordt door de meeste mensen toch als een verrijking aanzien. Ik ben het eens met de policy van de school. Op zo'n school gaan leerkrachten natuurlijk eerder 'linkse' ideeën verspreiden zou je kunnen zeggen. Gelukkig ben ik het daar mee eens.
    Ik persoonlijk vind dat niet erg trouwens. Ik kom uit een rechts nest en ben zelf eerder links, o.a. dankzij die school, waar andere dingen verteld werden dan thuis. Als je niet wilt dat je kinderen blootgesteld worden aan andere ideeën, dan komt dat voor mij in de buurt van indoctrinatie
  • Je zegt zelf dat je gelukkig bent dat je het met de linkse ideeen van de school eens bent. Stel dat ze bij jou op school de ultra recht ideeen gaan promoten. Niet alleen zeggen dat ze bestaan Maar eveneens zeggen dat die ideeen de juiste zijn net als twee plus twee vier is en dat linksere ideeen per definitie fout zijn... Je zou dat ook niet apprecieren. Hier werd gezegd dat mensen die kritiek hebben op de migrantenaanpak van de Europese unie eigenlijk in de gevangenis moeten zitten
  • Ik zou mijn kinderen niet op zo'n school zetten (bv de school van Theo zal wel zo'n ultrarechtse nazischool zijn, zou ik nooit mijn kinderen naartoe sturen)
    Als je het niet eens bent met de school, verander dan...

Het lijkt mij zeer sterk dat een leerkracht zou zeggen dat tegenstanders van het migratiepact in de gevangenis moeten. Ik vrees echter wel dat als NVA en VB volgende verkiezingen samen aan de macht komen (en dat zal gebeuren), dat er mensen voor veel minder naar de gevangenis gaan moeten... of mss een nieuw strafkamp of twee invoeren?

zie je, politiek gaat eigenlijk over goed en kwaad. en het is heel duidelijk wie het kwaad is en wie goed is. Als je maatschappelijke beslissingen neemt uit negativiteit, uit 'tegen iemand of iets anders zijn', uit angst en zelfbehoud. Dan ben je niet goed bezig, hoe hard je ook kan gaan roepen dat dit is wat de laagdrempelige mensen (heeft NVA zijn kiezers gisteren nu ECHT DOM genoemd? smile.gif ) willen...
    De wereld zal niet mooier zijn met een extreem rechts bestuur...

• 'politiek gaat eigenlijk over goed en kwaad. en het is heel duidelijk wie het kwaad is en wie goed is. '

Ben jij die juf misschien?? wink.gif. Het is helemaal niet zo dat het in de politiek duidelijk is wie goed is en wie kwaad… Maar dat zo een zinnetje van een links gericht persoon komt, verbaast me niks.
    Ik zou mijn kind ook niet naar de school van jouw kinderen sturen. Maar feit is dat mijn school dit niet op voorhand heeft meegedeeld en dat het ook zeer sterk afhangt van de juf. Bij jullie weten mensen dat bij de inschrijving.
    Het ging ook niet over het pact. Het ging over mensen die hun deur niet openstellen voor migranten (letterlijk dan) en die tegen die migrantenstroom zijn. Er zijn namelijk veel ouders bij ons op school die illegale migranten herbergen bijvoorbeeld. Mensen die daartegen zijn zijn racisten en racisten horen in de gevangenis.

• Is het enkel de juf die zo radicaal haar standpunt meedeelt aan kinderen, of is het een volledige school die zich zo opstelt??
    Dat zou bij mij van groot belang zijn.
    Als het de school is, dan verander je hé.
    Is het de juf, dan ga je in gesprek, met haar én/of directie.

Hier volgen ze godsdienst en in het 1ste leerjaar moest ik even wennen aan de manier van lesgeven van de juf.
    Nochtans heel jong iemand, maar wel met een godsdienstige visie van de jaren 60.
    Maar om nu enkel voor dat vak mijn kinderen van school te veranderen?? OF toch kiezen voor zedenleer??
    we zijn nu 4 jaar verder en ik zie nu dat mijn kinderen zo ook geleerd hebben om zelf verder na te denken.
    Je kan aan een 6 jarige verkondigen dat ze dichter bij Jezus staan als ze een kruisje dragen en dan geloven die dat. Maar als ze 8/9 jaar zijn bekijken ze het zelf al iets kritischer en leren ze ook zo voor zichzelf dingen uitmaken. en dat is ook fijn om te zien!
    Het 'negatieve' kan dus ook positief uitdraaien.

Onlangs was ik op een reünie en sprak ik met een leerkracht informatica. Ik schrok enorm over zijn racistische uitlatingen over leerlingen in zijn klas.
    Ik vind dat je binnen bepaalde functies een voorbeeldfunctie hebt. Ook buiten je job. En dat je dan je mening geeft binnen familie of vriendenkring, dat is ok. Maar op openbare evenementen hoor ik toch niet graag leerkrachten zo praten hoor.
    En ik kan nog zo beroepen zeggen.
    ik heb zwijgplicht. Ik zou gerust in een groep vreemde mensen kunnen voluit vertellen over mijn werk, met het idee: niemand kent die toch..
    Maar dat hoort gewoon niet.
  • Het is toch wel een algemene teneur in de school. Deze juf drukt het allemaal nogal expliciet uit. Maar de linkse ideeën zijn hier wel 'in de mode'.
    Niet zeker dat ik een school met andere strekking vind Veranderen is ook niet altijd even makkelijk. Je trekt je kinderen toch weg van hun vrienden ook.

• 'politiek gaat eigenlijk over goed en kwaad. en het is heel duidelijk wie het kwaad is en wie goed is. '

Best wel toevallig om dat te lezen. Ik zag eergisteren Calvo nog in Ter Zake bezig en op een bepaald moment had ik echt zo iets van 'man, jij bent gewoon kwaadaardig'. Hoe die zat te wentelen en met nietszeggende argumenten zijn gelijk wou halen... Beangstigend wat voor een instelling die man heeft. Ook beangstigend: de oikofobie die bij sommige politici en bij een deel van de bevolking heerst.

Ik ben overigens leerkracht en ik zal mijn 'politieke overtuiging' op geen enkele manier in de klas laten merken. Nooit! Ik zet politieke overtuiging overigens bewust tussen aanhalingstekens omdat ik geen politieke overtuiging heb, ik vind me in geen enkele partij terug. Ik heb eerder een maatschappelijke overtuiging en die is heel kort samengevat: als iedereen zijn steentje bijdraagt aan de maatschappij, er geen profitariaat is en we allemaal wederzijds respect tonen dan zijn we al een heel eind op de goede weg. Maar, dat zal altijd wel een utopie blijven vrees ik. down.gif
  • Calvo is ook gewoon kwaadaardig, dat is een miniversie van De Wever, maar bij hem denken ze al heel snel 'het doel heiligt de middelen' en dan laten ze oogluikend toe wat hij doet en zegt, terwijl hij qua populisme en opportunisme niet moet onderdoen voor De Wever. Maar hij heeft de goede principes, de goede waarden, de goede ideeën en iedereen die tegen hem is, wordt afgedaan als 'slecht'; in calimero spelen is hij trouwens ook heel goed, het is de kleine broer van De Wever
  • en verder politiek gaat niet over goed en kwaad, want die van links vinden zichzelf verheven tegenover die van rechts en omgekeerd exact hetzelfde. Ik vind dat beangstigend, die mentaliteit van polarisering en de andere groepen automatisch als lomp, dom, racistisch, naïeve geitenwollensok, landverrader... te noemen en zo elk debat te ondermijnen.
    Of aan de ene kant oproepen voor begrip voor de gele hesjes en de aanslagen, maar aan de andere kant S&V te willen lynchen.
    Is er nog wel nuance? Is er nog wel debat. Politiek wordt teveel als een zaak van "kwaad" en "goed" gemaakt en iedereen vindt zichzelf dan nog verheven boven de anderen, zij hebben de goede normen en waarden.
    En iedereen volgt maar gewoon een andere meute, en die zijn niet perse slimmer of beter in het kritisch denken, dat zijn ook maar groupies

• Niet zeker dat ik een school met andere strekking vind Veranderen is ook niet altijd even makkelijk. Je trekt je kinderen toch weg van hun vrienden ook.leentje @ Gisteren 15:28

Vrienden die uit een nest komen waarvan de ouders zich mogelijks wel in de visie van de juf en/of school kan vinden en misschien dus ook zelf 'gekleurd' worden van thuis uit... Dus om even heel kort door de bocht te gaan (niet per se op jouw reactie): als je het niet eens bent met de visie van de school, dan ben je het misschien ook niet eens met (het gedachtegoed van) de vriendjes

Uiteindelijk denk ik niet dat de oplossing is naar veranderen naar een school of omgeving waar iedereen hetzelfde idee heeft. Maar kinderen leren om vanuit een open en kritische houding die zaken te filteren en mee te nemen waarin zij zich herkennen. En hierover in gesprek te kunnen gaan met iemand met een ander idee, maar mét respect voor de andere persoon (los van zijn mening). Als mijn kind dit kan, hoeft hij/zij zelfs niet dezelfde (politieke) visie als mij te hebben...
  • Voor mij hoeven de vriendjes en hun ouders niet hetzelfde gedachtengoed te hebben. Ook de juf hoeft mijn mening niet te delen. Alleen wil ik niet dat ze haar mening opdringt door ze te onderwijzen als het enige mogelijke gedachtengoed. Ik vond de dochter op haar 8 vrij wijs. Ze was het niet eens met de juf Maar had ook door dat de juf enige tegenspraak niet zou apprecieren en dus zweeg ze.
  • De leerkracht heeft een autoriteitsfunctie en mag een politieke, ideologische of religieuze mening hebben, maar op de werkvloer moet hij (buiten voor godsdienst en zedenleer) wel neutraal zijn. De kinderen moeten zich veilig genoeg kunnen voelen, om ook een andere mening te uiten, dan die de leerkracht uit, als je wil dat je kinderen leren omgaan met diverse meningen, moet je als leerkracht neutraal zijn, zodat die verschillende meningen ook ruimte kunnen vinden in het klaslokaal om zo je eigen mening te kunnen vormen.
  • Politiek gaat helemaal niet over goed en kwaad, wat een onzin. Politiek gaat over je visie op mens en maatschappij vertaald zien in een beleid. Ik ben leerkracht geschiedenis in de hogere jaren van het middelbaar. Als leerkracht moet ik zo neutraal mogelijk lesgeven, wat niet wil zeggen dat mijn lesgeven waardenvrij moet zijn. Denk aan respect, mensenrechten,... In mijn vak komen heel wat meningen aan bod. In het leerplan staat ook dat ze een mening moeten kunnen vormen en die kunnen onderbouwen met argumenten. In de vakoverschrijdende eindtermen komen burgerzin en democratie ook aan bod, waarbij het dus ook gaat om attitude. Soms vragen mijn leerlingen naar mijn mening. Dan zeg ik telkens duidelijk voordat ik mijn mening geef, dat dit mijn persoonlijk standpunt is, en dat ze gerust van mening mogen verschillen. Dat er niet één waarheid is (laat staan dat de ene goed en de andere kwaad zou zijn).
    Ik vind het niet kunnen dat een leerkracht in de lagere school op die manier een mening verkondigt. Ooit kwam één van mijn kinderen thuis met iets dat voor mij echt niet door de beugel kon (de verheerlijking van Leopold II). Ik heb beleefd in de agenda genoteerd dat ik dit samen met mijn kind besproken heb en de leerkracht verwezen naar wat literatuur met objectieve feiten. Dit is mij nooit kwalijk genomen, integendeel zelfs.
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld