naar politie gaan of niet?

• naar politie gaan of niet?

16 jarige was vorige week getuige van een incident vlak aan school waar politie bijgeroepen is.

Ze is er eigenlijk volledig van onder de indruk. Vooral het politie-optreden dat ze totaal fout vond.
    Ze praat er vaak over, beetje te vaak.
    Ze zit vooral met het feit dat ze niet meer is opgekomen voor het slachtoffer en dat ze haar mond meer had moeten opendoen.
    Wij proberen haar vooral duidelijk te maken dat feit dat ze al gebleven is, super is van haar. (heel wat andere zijn gewoon weggelopen)
    Zij heeft geprobeerd het slachtoffertje te helpen. (jongen van 15 jaar).
    Haar ook gezegd dat opkomen tegen een groep pesters niet altijd eenvoudig is. Dat zelfs heel wat volwassenen gewoon weg stappen vandaag de dag.

Nu speel ik met het idee om met haar eens langs de politie te gaan. Even gesprek aan te gaan over dat incident, waar zij haar bezorgdheid kan uiten en waar ze moeite mee heeft.
    Nu zit ze met het gevoel; als er iets is en je belt de politie, die doen toch niets.. zelfs tegenovergestelde en het slachtoffer mee behandelen als dader.
    Mss kan zo een gesprek verhelderend zijn.
    Achteraf gehoord dat de politie idd iedereen wat gelijk behandeld heeft, maar omdat ze vooral niet goed wisten, door het aantal volk, wie er nu wat gedaan had.
    Als ze dus die uitleg kan krijgen, niet via ons, maar hun en dat bij problemen de politie er wel is, ook voor slachtoffers.. mss kan ze het dan wat beter plaatsen?

Wat zouden jullie hiermee doen?
  • Dus als ik het goed begrijp: een incident met een slachtoffer en een groep daders. Politie bijgeroepen, maar die 'begrepen de situatie niet' en behandelden iedereen dan als slachtoffer/dader?
    Persoonlijk vind ik dat de politie hier dan tekort is geschoten. Pesten is een ingewikkelde problematiek, dat begrijp ik, maar als men slachtoffers niet kan helpen (niet wilt helpen?) dan geraakt het niet opgelost.
    Ik zou zelf niet naar de politie gaan, maar als je dit toch wil doen dan zeker niet om de politie hun gedrag te laten vergoelijken, maar net om antwoorden te eisen op de vragen van omstaanders en slachtoffer.
    Ik zou zelf eventueel met andere ouders (ouderraad?) contact zoeken en de school laten bemiddelen (lees: vragen of zij misschien een sensibilisering/ debat/ infomoment willen organiseren)
  • ik zie niet in wat een bezoek aan de politie gaat helpen. Die gaan verder niets meer zeggen over dat hele dossier of dat hele incident.
    Die mogen dat ook niet
  • Misschien hebben jullie een vaste wijkagent die je kunt aanspreken? Die agent was zelf misschien niet bij dit incident, maar kan het optreden van zijn collega’s wel op de juiste manier kaderen. Aangezien je dochter ook twijfelt over hoe ze gereageerd heeft, kan hij misschien ook tips geven over hoe je zo’n situatie best benadert.
  • Men zal haar vragen of ze een verklaring komt afleggen als getuige.
    Als ze enkel komt om 'wat te babbelen over waar ze het moeilijk mee heeft', dan zal men haar naar slachtofferhulp verwijzen...
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld