Leven in 'angst'?

• De oplossing ligt hier voor het rapen.
    Je man is een moslim, mama van een moslima. Jij niet.
    Dus je gaat en staat waar je wil, je draagt geen hoofddoek, draagt korte rokjes in de stad en een bikini op strand, je kan varkensvlees eten en een glaasje drinken, je doet niet mee aan de ramadan, je hebt je eigen mannelijke vrienden en je kinderen hoeven niet noodzakelijk volgens de islam opgevoed te worden.
    Jouw man is gewoon een voorbeeld voor alle andere moslims. Als alle moslimmannen zo open minded waren was het probleem opgelost.
    Die mannen moeten hun geloofsgenoten overtuigen dat het anders kan.
    Dan komt het uit hun eigen gemeenschap en wordt het niet opgelegd door ongelovigen......
    Eigenlijk leidt dit tot dezelfde conclusie: het moet van de moslims komen
  • ja dat is zeker voor een groot stuk waar... maar hoe giet je dat in een beleid? (dat weet ik dus echt niet)
    Ik zie daar dus alleen maar onderwijs en voorlichting als oplossing, blijven hameren, blijven manieren zoeken tot toenadering... maar blijkbaar is dat niet voldoende... dus oprechte vraag nu: welk beleid voer je dan?

• Een korte reactie wegens tijdgebrek (vakantie smile.gif )

Wie denkt dat er binnen de moslimgemeenschap niks gebeurt, kent die duidelijk niet! Er zijn verschillende organisaties die zich inzetten voor de jongeren, kansarmen, onderwijs enz. En zelfs vzw voor holebi's
    eotapid
  • Nele
    Niemand zegt hier dat er niets gebeurt vanuit de gemeenschap.
  • @any,
    Wat een vreemde redenering. Waarom is de man van mama verantwoordelijk voor zijn geloofsgenoten? Voor zijn vrienden- en kennissenkring, zou nog kunnen maar dan nog. Ongeveer 15% van de Vlaamse mannen hebben een alcoholprobleem. Wat heeft jouw man al gedaan om zijn landgenoten daarvan af te helpen? De meeste Belgen zeggen niks tegen de plezante nonkel die elk familiefeest zat is. Raar dat je dan verwacht dan anderen verantwoordelijk zijn voor een hele gemeenschap omdat ze toevallig hetzelfde geloof hebben.

@jongensintwild, je leest weer dingen die ik nooit gezegd heb. Elk kind dat extra ondersteuning nodig heeft, zou dat moeten krijgen, of dat nu is omwille van taal of omwille van een leerstoornis of een beperking of een moeilijke thuissituatie. Elk kind is voor mij even belangrijk. En omdat ik er ook van overtuigd bent dat elke euro die je investeert in onderwijs, zichzelf later dubbel en dik terugbetaalt aan de maatschappij. Dat heeft niks te. Maken met "fluwelen handschoenen" maar met gezond verstand.
    Dat wil ook niet zeggen dat je mensen/jongeren niet aanspreekt op hun verantwoordelijkheid maar we hebben het hier over tieners. Ik weet niet of jij al tieners in huis hebt, maar met tieners bereik je meer met dialoog dan ze "streng aanpakken". Ze mogen de gevolgen van hun gedrag wel voelen natuurlijk, maar als je enkel straft zonder er ook mee te praten bereik je niks, in tegendeel. En dat geldt voor tieners van alle afkomst.
    Ps. Ik lees nog steeds geen oplossingen van jouw kant, alleen bittere opmerkingen

@hanne, you could've fooled me tongue.gif
  • Ik lees ook geen oplossingen bij jiu buiten uitgekotste voorgekauwde zever
  • Want wat jij zegt is geen afgezaagde voorgekauwde zever? šŸ˜

Als je zo bitter en gekwetst bent, zie je ook niet helder meer...
  • @jongensintwild
    QED
  • Duidelijk dat jij jezelf weer beter voelt. Gaan we een dewevertje doen?
    Goh, ik ben onder de indruk.
    Not want spijtig genoeg nog altijd geen constructieve bijdrage van jouw kant.
    Jij bent degene due anderen altijd zegt een oplossing te geven, maar zelf geef je er geen enkele. Ik moet er geen geven, want ik zit any en Hanne niet uit te dagen voor een oplossing. Ik kaats gewoon de bal terug.
    En nu heb ik waarschijnlijk ook weer op oplossing in mijn hoofd die ik niet durf te zeggen zoals deportatie. Zo is het lekker gemakkelijk voor jou om je moreel verheven te voelen

aangepast omwille van de spelfoutenAangepast door jongensintwild op 25/07/2017 08:57
  • Dit wordt hier grappig.
    Jullie vragen naar oplossingen en blijven drammen op onderwijs en voorlichting.
    Nog niemand heeft gezegd dat die dingen niet tot het pakket behoren, alleen dat ze niet alles oplossend zijn.
    De reactie is:' los jij het dan op!'.
    Dat is zoals je in een restaurant zegt dat het eten niet helemaal top is en dat men je antwoordt 'kook dan zelf'.
    Breng je zelf kleine stapjes aan zoals' zet al in de grondwet dat we een seculiere staat zijn zodat nieuwkomers ondubbelzinnig weten dat religieuze wetten hier niet van toepassing zijn', dan zegt Nele 'je kent de wet niet , het staat erin' Qed Nele, maar het zal niet lukken want het staat er niet in.
    Maar dat je denkt dat het er staat is op zich toch positief.
    Zeg je dat mensen uit de gemeenschap zelf ook zouden kunnen bijdragen door als voorbeeld te dienen dan is dat een belachelijk idee.
    Maar goed, dat sluit aan bij links gedachtegoed, hoe linkser je stoel in het parlement staat hoe meer alle verantwoordelijkheid, macht en controle bij de overheid ligt en hoe minder de burger zelf verantwoordelijk is, hoe rechtser hoe minder macht aan de overheid en dus ruimte voor dictators. Voor de goede orde, beide extremen zijn verwerpelijk.
    Om overeenkomsten te vinden zitten we hier dus niet op de goede plaats.
    Voor psychoanalyse wel. Mama kan in het hoofd van Hanne kijken en ze leest daar gedachten die het daglicht niet mogen zien.
    Jongensintwild is dan weer bitter, gekwetst en ziet niet helder.
    Dames, ik zou toch eens een second opinion vragen, misschien blijkt dan dat je gewoon kwaad wordt van weer zoveel holle frasen.
    Zelf ben ik ze ook beu.
    Rechts of links, moslima of ongelovige, ik wens jullie allemaal een prettige vakantie. (en dat meen ik)
  • Amai was hier een tijdje niet geweest en het is wel een hevige discussie geworden... Oplossingen? DĆ© oplossing weet ik niet maar ik weet wel dat de oplossing niet ligt in het alsmaar toegeven. Men heeft het almaar over discrimincatie maar in de poging om die discriminatie tegen te gaan, gaat men 'positive disciminatie' invoeren... maw je discrimineert je eigen bevolking tov de allochtone bevolking. Neem nu onderwijs. Dat is een onderwerp dat iedereen met een kind nauw aan het hart ligt. Tien jaar geleden ging ik onze oudste inschrijven in het vlaamstalige Brussels onderwijs. De directeur bekeek me zeer bedenkelijk en zei enkel 'maar u heeft een universitair diploma'... 'Ja en dan' vroeg ik ietwat verbaasd (het ging om een kleuterschool dus wat mijn diploma ertoe deed is me tot op vandaag onduidelijk... ) Ja, wij geven voorrang aan kinderen met een moeder zonder diploma... Dat is voor mij dus een propere manier om te zeggen dat in hoofdzaak voorrang gegeven wordt aan allochtone kinderen. En dat kan dus zomaar he, bij wet vastgelegd... Je kan een driejarige de toegang tot je school ontzeggen om de simpele reden dat zijn of haar moeder een diploma heeft, of nederlandstalig is (er was iets met GOK uren voor anderstalige kinderen). Hallo?? Je reinste discriminatie maar gewoon gestemd door de meerderheid. Gaat mijn petje dus ver te boven.
    Intussen gaat dochterlief naar het Franstalige onderwijs en moest ze dit jaar ingeschreven worden in het middelbaar.... Opnieuw voorrang voor kinderen uit wijken met een laag socio-economisch gehalte (lees allochtone kinderen). Wij hebben geluk gehad en hebben een plaatsje kunnen bemachtigen in de school van onze voorkeur, maar vele kinderen hebben dat geluk niet en moeten noodgedwongen naar scholen die niet in hun buurt liggen omdat kinderen afkomstig uit lagere sociale wijken naar de betere wijken kunnen gaan (al moeten ze daar soms een uur trein tram bus voor nemen). De logica is gewoon zoek... Investeer in het onderwijs, doe wat voor lagere socio-economische klassen (in Brussel is dat op uitzonderingen na dus een exclusieve voorrang voor allochtone kinderen) maar doe dat niet ten koste van de bevolking die het meest bijdraagt aan het financiƫle plaatje van onze maatschappij... Zo creƫer je namelijk wrevel en ongenoegen.
    Toegevingen doen we al jaren (op onze katholieke school wordt het woord 'communie' al lang niet meer uitgesproken, is de mis tijdens de lunchpauze (zodat een kind kan kiezen of hij wel of niet gaat) en is het kapelleke omgebouwd tot eetzaal). Maar het lijkt nooit voldoende; het moet altijd meer zijn. Ben zeker dat binnenkort aparte zwemlessen zullen geƫist worden ed... Waarom kom je naar een katholieke school als er met geen woord over Jezus mag gerept worden? Er zijn voldoende alternatieven in de buurt.
    De hoofddoek is voor mij nog zo een probleem. Dat is niet zomaar een stukje stof he. De onderliggende gedachte is belangrijk. Ik vind dat een hoofddoek tot de privesfeer had moeten beperkt blijven van in het begin... Iets wat je thuis draagt. Men zegt 'laat mensen die dat uit vrije wil dragen gewoon doen'. Maar ik denk dat de wereldgeschiedenis ons wel leert dat de hoofddoek verre van altijd uit vrije wil gedragen wordt. Wat met rechten van niet-moslims? Geloof me vrij, het is niet leuk als je de enige vrouw in de tram of op straat bent zonder hoofddoek... Het recht om de hoofddoek niet te dragen primeert voor mij om het recht om het wel te dragen.
    De oplossing ligt voor mij dus niet in het ontkennen en wegcijferen van onze eigen cultuur; in de steeds verdere aanpassing van de maatschappij aan de wil (Eisen eigenlijk) van de nieuwkomers. .
    Het is ook twee richtingsverkeer he. Er is ook heel wat discriminatie tov blanke mensen. Ben je blank en heb je een meningsverschil met een gekleurde medemens, dan ben je vast een racist. Iets anders kan het niet zijn... Wordt er een aanslag gepleegd, dan is de arme dader slachtoffer geweest van racisme vanuit de vuile blanke racistische gemeenschap. En ja er zijn moslims die vinden dat elke vrouw die geen hoofddoek op heeft een hoer is, dat holebi's van torens mogen gegooid worden en dat vrouwen moeten trouwen met hun verkrachters. Is dat een meerderheid? No idea? Maar het feit dat er zijn die zo denken gaat niet weg door degene die de stelling uitspreekt een racist te noemen. Jan Jambon zegt dat er 200 moslims dansten bij de aanslagen. Iedereen had het over de vuile NVA separatist en vreemdelingenhater. Neemt niet weg dat Abdeslam zich maandenlang aan het gerecht kon onttrekken dankzij de steun van een deel van de moslimgemeenschap...

Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld