kinderen en gezond eten

• kinderen en gezond eten

pfft, hebben jullie het ook zo moeilijk om jullie kinderen gezond te laten eten??
    Als ze kleintjes zijn, vind ik het allemaal nog goed te doen. Kan je wat mooie praatjes maken en zo, en dan lukt het wel om ze vanalles te laten proeven of eten.
    Maar onze oudste zoon is nu 16, en ik voel me als moeder soms echt gefaald hebben als het over zijn eetpatroon gaat. Hij zit in het middelbaar, en eet warme maaltijd. Om te beginnen eet hij er nooit soep. Hij is nooit een soep-liefhebber geweest (of jawel: soep uit blik...). Ik maak iedere week grote kom verse soep, maar hij zal nooit spontaan soep drinken. En als we hem 'dwingen' te nemen, zal hij dan klein schepje doen.
    Groenten?? Enige wat hij lust zijn wortelen, bloemkool en bepaalde soorten sla. Al de rust lust hij niet: tomaten, witloof, champions, brocoli, enz...
    Ik ben soms beschaamd als we ergens gaan eten, en hij weer zit te peuteren in zijn bord. Als hij 'brokjes' in de spaghettisaus ziet, is het al zover... stel eens dat hij stukje paprika of ui inslikt...
    Een gezond tussendoortje kent hij ook niet. Wel chips, wafels, enz...
    Thuis drinken we altijd water, maar ik heb wel cola en tafelbier staan voor eens de zondagmiddag of als er bezoek komt. Soms betrap ik hem er ook op dat hij achter onze rug een heel blik cola leegdrinkt, of een flesje tafelbier.
    Dessert?? Alleen als het pudding of koek is of zoiets. Als het fruitslaatje is, of zo 'heeft hij genoeg'...
    Boterhammen: altijd met choco. Kaas, of hesp eet hij niet graag. Hij zaagt soms om eens salami of hespeworst of zo mee te brengen, maar dat koop ik al jaren niet meer en dat houden we zo.
    Hopelijk is het de puberteit, en gaat het over. Want als hij zo de rest van zijn leven blijft eten...
    Ben ik de enige bezorgde mama?? Ik let er wel zoveel mogelijk op, en spreek hem er ook telkens op aan, maar ik kan toch niet blijven zijn handje vasthouden en zeggen wat gezond en niet gezond is??
  • ik ben 30 en heb nog altijd dat eetpatroon. Ja gezond is het niet, en mij zul je dus nooit op restaurant zien gaan maar ik heb nog nooit een vitamine tekort gehad en heb nooit last gehad van overgewicht ofzo. Dus ik snap niet waarom mensen zich hiervoor schamen.
    Ik zou je dus niet schamen, het is niet dat je zoon geen eten krijgt he.
    Ik ben het ondertussen echt beu om zo "veroordeeld" te worden omdat ik zo ongezond eet. Mijn schoonouders snappen het na 10 jaar nog altijd niet happy.gif

• Wat ik mij afvraag, hoe at hij dan vroeger? Dingen als spaghetti-saus hebben wij nooit gemixt, dat aten ze vanaf het begin (1 jaar) met stukjes. Als je begint met zo'n dingen te mixen, zit je achteraf met de problemen natuurlijk. Groenten krijgen ze bij ons alles en moeten ze ook eten. Sommige dingen aten ze in het begin niet graag, maar door te blijven aanbieden, kwam dat dan wel goed. Ze eten nog altijd niet alles even graag, maar ze eten wel (zo goed als) alles.
    At hij vroeger fruit?
    Ik kan mij wel inbeelden dat de eetgewoonten van een puber wat minder kunnen zijn, maar ik denk dat dat wel weer goed komt op voorwaarde dat ze voor de puberteit wel gezond aten.

Kopen jullie voor op de boterham enkel kaas en hesp? Dat lijkt mij nu wel eentonig. Als ik elke dag hetzelfde zou krijgen op mijn boterham, zou ik dat ook beu zijn en niet meer willen eten.

Ik denk dat je soms gewoon een beetje te streng bent en daardoor het tegengestelde effect bereikt. Er is niets mis met eens een boterham met salami of hespenworst, of met een blikje cola (dat tafelbier zou er bij mij dan weer niet inkomen).
    Hier eten ze elke dag fruit, elke dag groenten, maar evengoed ook eens chips of frisdrank. Choco eten ze dan weer zo goed als nooit.

Dessert is iets wat wij nooit eten. Zeker als hij toch enkel alleen maar de ongezonde dingen wil eten, zou ik dat gewoon afschaffen.
  • Ik zou me ook zorgen maken een dergelijk eetpatroon. Het is niet omdat je geen overgewicht hebt dat je gezond bent hé?

At hij al voor de pubertijd zo slecht?

Het is ook echt niet gemakkelijk hé. Mijn ouders waren vroeger heel streng en ik eet echt zo goed als alles. Ik lust niet alles even graag maar eet het wel. De ouders van mijn man niet en hij eet bijna niets. Eet op restaurant altijd hetzelfde en verre reizen zijn voor hem echt een probleem enkel en alleen omwille van het eten. Dat vind ik spijtig.

Heb hier nu ook echt een peuter puber die tot voor kort alles at maar sinds kort 'lust ik niet' heeft leren kennen. Ze eet in de opvang goed, ook haar groenten nog en als ze 's avonds met ons nog mee eet moet ze alles proeven. Ik dwing haar niet te eten maar wel te proeven. Soms ben ik al tevreden als ze er aan likt. Ik hoop dat ze terug alles goed gaat eten. Als ze enkel nog thuis zal eten zal ze haar volledig bordje moeten op eten, dus ook groenten voor ze mag bij nemen. Dus een beetje van alles moet eten. En ze moet tevens alles minstens proeven. Ik heb als kind ooit 2u alleen aan tafel achter een spruit gezeten. Ik lust ze ondertussen best graag.... 😁

Hoe je het nu nog kan veranderen weet ik eigenlijk niet goed. Mss dat het na de pubertijd terug beter zal worden?

Alleszins veel succes!
  • Lina: is tafelbier,dan zoveel slechter dan cola? Ik snap het niet zo goed. Wij hadden als,kind ook dikwijls tafelbier bij ons eten.

Ik ben er geen alcohollieker van geworden smile.gif

Ik heb er af en toe nog eens goesting in, vooral bijnemen lekker stukje vlees.

Als zus van twee broers weet ik dat ze raar kunnen doen in hun pubertijd ... hoe meer je er gaat op,doordrammen, hoe slechter denk ik. (Maar ik snap het wel,hoor)

Ik heb een dochter en maak me dan eerder zorgen dat ze ofwel overdreven slank zal willen zijn als tiener. Ofwel er helemaal niet naar kijken en al erg zwaar zijn als jong meisje ...
  • @Inge, cola hebben we ook niet in huis wink.gif Maar feit blijft dat ook tafelbier alcohol bevat, in tegenstelling tot cola. En hoewel het alcoholpercentage van tafelbier laag is, van 1 tot 4 graden (4 graden is bijna hetzelfde als een gewoon pintje, want dat is 5 graden!), zou ik het nooit aan kinderen geven, gewoon om het feit dat kinderen geen alcohol horen te drinken.
    Een 16-jarige is natuurlijk geen klein kind meer, maar kans is groot dat hij thuis toch al van jongere leeftijd tafelbier kreeg dan.

Maar zoals je zegt, ik zou er ook niet op doordrammen, want dat gaat niet helpen. Hoe meer je gaat 'zagen', hoe meer hij zich gaat afzetten.
  • @Inge daar maak ik me voor mijn meisje ook wel zorgen over! Ik hoop dat ze beseft dat ze mooi is hoe ze ook zal worden (dik, dun, groot of klein). Ik let er ook op dat ik me zelf ook zo gedraag. Ik zou gerust wel wat slanker willen zijn maar ik heb voor haar ook een mooie buik! 😊 Ik zeg ook altijd tegen haar dat ze mooi is. Ik zeg nooit ben je dik gegeten (dat zeggen ze zo bij ons) maar vraag of ze genoeg heeft. Als ze zegt dikke buik zeg ik altijd mooie buik. Weet niet of het zal werken maar onzeker zijn over je uiterlijk is heel erg.
    Het belangrijkste is uiteraard dat ze gezond is! En daarom vind ik het ook belangrijk dat ze gezond eet!
  • Ik geef les aan 16 -jarigen. Als ik zie hoe vreselijk slecht die eten, wat een troep die op een dag in hun mond proppen?? Chips, chocomelk, hele pakken koeken, elke middag Mcdo of frieten... en die zijn allemaal mager. En die sporten veel. En ik blijf zeggen " troep, eet beter" ... maar ja ik ben hun moeder niet:)

Ik zou heel ontgoocheld zijn als mijn kinderen zo zouden eten in hun puberteit en als 30-jarige nog steeds zo eten?? Dat snap ik echt niet.

Ik hoop, dat door nu hun hele jeugd zo te hameren op gezond en gevarieerd eten, dat dat ooit toch resoneert en blijft hangen.
  • Ano van hierboven hier. Zo blijven doordrammen op gezond eten help niet, trust me. Mijn mama heeft jaaaaaaren gezaagd dat ik beter moest eten (nu nog zelfs) en ik heb vroeger als kind dan ook uren gespendeerd aan tafel met mijn groenten. De dag dat ik verhuisd ben heb ik nooit meer een stuk fruit of groenten gegeten en ik heb tot op vandaag nog altijd niet de neiging om dat terug te beginnen eten.

Ik zou begot niet weten welke voordelen mij dat zou opleveren? Mijn vitaminen zijn altijd in orde, ik heb een mooi gewicht, ik ben letterlijk NOOIT ziek (geen griep, geen verkoudheid, nooit koorts, nooit hoofdpijn, nooit keelontstekingen ofzo). Ik moet er wel bijzeggen dat dit mijn enige slechte gewoonte is. Voor de rest leef ik gezond (nooit in mijn leven een druppel alcohol of frisdrank aangeraakt en ik rook niet). Natuurlijk geef ik dit voorbeeld wel niet door aan mijn kinderen. Ik voed hun op met de boodschap dat groeten en fruit belangrijk zijn zodat ze later zelf kunnen kiezen of ze het wel of niet eten.

• Dat geldt echt niet voor iedereen. Ik at als kind slecht, maar moest altijd proeven, minimum eten van alles. Ik heb vaak zitten kokhalzen aan tafel. Maar ik eet quasi alles nu, alle groenten, alle fruit, kook en eet graag en geef dat ook door aan mijn kinderen. Als baby aten ze alles, als kleuter weigerden ze sommige dingen. Mijn reactie was dan ook opnieuw zoveel mogelijk erop staan dat ze proeven. Beide kinderen aten als kleuter bv. geen rauwe tomaat. Op 6-7 jarige leeftijd heb ik hen dan elke dag een tomaatje laten proeven, tegen hun zin. Ik weet zeker dat ik er door velen voor ben afgekeurd, hoe ze daar aan tafel zaten... Maar na 14 dagen waren ze dol op tomaten, ze vragen ze nu mee naar school, eten ze als tussendoortje en zijn blij als het op tafel staat. Ze zijn nu 10 en eten quasi alles. Uiteraard: bij een tiener kan aandringen misschien wel averechts werken en op die leeftijd koop je zo ook niet zomaar meer om met iets lekkers als beloning ofzo wink.gif

Ik ben nu wel nieuwsgierig of hij altijd al problematisch at... Ik ben nu zo tevreden met de eetgewoonten van mijn kinderen - ik hoop dat dit over 5 jaar niet volledig teniet gedaan is...
  • Denk dat er wel meer pubers zijn die ongezonder eten. Hoe waren we zelf? Rond je 15-16 jaar krijg je wat meer vrijheid van je ouders. Je wordt wat inventiever om dingen stiekem te doen, enz...
    Als ik van mijn moeder naar de winkel moest achter iets, gebeurde het vaak dat ik snoep meebracht. Een paar Snickers of zo. Ze controleerde me niet, of telde geen geld. Moest natuurlijk geen 500 frank 'pikken', dan zou ze het wel gemerkt hebben.
    Of als het 's middags slecht was op school, gingen we na het 'eten' stiekem stad in om iets te kopen. En dat was ook steeds brol.
    Soep eten was totaal niet cool, dus deed niemand het aan onze tafel.
    Als je dan begint uit te gaan: frieten, hamburgers, enz...
    Maar het is (met mij toch) allemaal goed gekomen. Ik eet niet alles, maar toch zeer veel.
    Moet wel zeggen: ik werd wel grootgebracht met ouderwets kost. Echt de worst/rode kool/aardappelen - methode.
    Van fruit en groenten ook de gewone dingen. Paprika's of kiwi's en zo aten wij nooit. Maar ik heb dat wel allemaal leren eten toen ik al wat ouder was (18 jaar of zo). Mijn mama had eigen zaak, en eigenlijk weinig tijd om te koken. Ze deed het ook niet graag. Haar menu dat echt héél veel op tafel kwam was biefstuk met gekookte aardappelen en erwtjes uit blik. Bah, ik walg ervan als ik eraan denk. Ik ben nooit echt gek geweest op biefstuk. En gekookte aardappeln ook echt beu gegeten. En erwtjes uit blik smaken naar niks. Maar omdat het zo snel klaarwas, aten we dat echt paar keer per week, zonder overdrijven. Nonkel was boer en die deed paar keer per jaar een koe dood voor het vlees, en dan kochten mijn ouders een deel. Een hele diepvries vol biefstukken. sad.gif
    Tafelbier dronken wij ook regelmatig als kind. Bij mijn man thuis zelfs alleen maar tafelbier op tafel. Ik lust dat niet, en als ik dan water vraag vinden ze me echt een rare. hihi. Als we tafelbier drinken thuis, drinken de kinderen ook gewoon mee. Ze vinden dat leuk dat ze dan een schuimsnor hebben.
  • @ano het is niet alleen geen overgewicht of vitamine tekorten hebben hé? En ook hoe kan je nu geen tekorten hebben als je niets van groenten of fruit eet? Neem je supplementen? Je bent nu wsl nog jong maar wat op lange termijn? Hart en vaatziekten? Hoge cholesterol? Suikerziekte? Het is uiteraard een persoonlijke mening en je doet er mee wat je wil maar ik denk dat TS zich terecht zorgen maakt.

Ergens weet jij het ook want je leert het je eigen kinderen ook anders aan het? Ik zou dan opteren om het goede voorbeeld te geven. Maar weerom dat is voor iedereen persoonlijk.
  • Eigenlijk denk ik dat je daar niet zoveel kan aan doen,behalve stimuleren dan en er op toe zien dat het een beetje binnen de perken blijft...Ik ben een zoon die slecht eet en een dochter die goed eet.Ze krijgen allebei hetzelfde voorgeschoteld maar mijn dochter zal vlugger uit haarzelf fruit eten of een wrap gevuld met groentjes,pastasalade,...mijn zoon zal dat nooit eten.Ik zelf eet ook gezond en er staat altijd vers fruit,verse soep,...alles wordt aangeboden.Vroeg of laat betert dat wel of niet maar je kan het niet in hun mond duwen tenslotte...
  • hier ook 2 zonen die hetzelfde voorgeschoteld krijgen, en toch dag en nacht verschil. De oudste is zeer kieskeuring op zijn eten, nochtans al 14 jaar. Als hij brokjes durft 'voelen' in de purree, is het al zover. Als die spaghetti eet, zit hij echt te scheppen om geen/zo weinig mogelijk groentjes te hebben in zijn bord. Hij zal nooit spontaan een stuk fruit eten. De jongste daarentegen eet gewoon alles. Hij is 11 jaar. Zelfs als hij het niet lekker vindt, eet hij toch gewoon door. (ik overdrijf misschien: rauw witloof lust hij niet, en scampi/garnaal toestanden). Hij zal bv. spontaan fruit meenemen naar school ipv een koek zelfs als het geen 'fruitdag' is. Terwijl de oudste op "fruitdag" dan gewoon niks meenam.

De oudste is ook veel meer met eten bezig. Hij zal altijd vragen wat we gaan eten, als ik ga winkelen zal hij vragen om dit of dat mee te brengen. Hij eet echt graag (maar dan zijn dingen). Weet ook altijd op voorhand wat ze op school zullen krijgen om te eten, enz...
    Terwijl de jongste eet omdat hij moet eten om te overleven, maar voor de rest interesseert het hem niet. Hij zal nooit vragen wat we gaan eten 's avonds. Of vragen 'mama, breng je dit of dat eens mee van de slager/winkel?'. Hij eet op wat voor zijn neus staat.
  • Jamaar, verandert dat dan zo fel tijdens de puberteit? Ok, ik snap dat ze dan tussendoor misschien wat meer rommel eten, omdat ze zelf al eens iets kopen of met vrienden ofzo, maar de basis? Mijn zonen zijn bijna tieners en eten quasi alles. Ook ongezond uiteraard, maar evengoed elke dag gewoon hun maaltijden ook, met alle soorten groenten, fruit, vlees, vis, kaas... Is het dan zo vaak dat ze op tienerleeftijd dat allemaal echt weer gaan weigeren?
  • denk dat het toezicht ook heel wat minder is. hier in het lager (klein dorpsschooltje) zijn de kinderen verplicht van alles te nemen. Als ze iets echt niet lusten, wordt er toch klein schepje in het bord gedaan en moeten ze dat proeven/opeten.
    In het middelbaar is het anders (of toch hier in school van onze kinderen) Zelfbediening, en ze nemen wat ze willen. De dames die het eten in de leerlingen hun borden scheppen, liggen er niet wakker van als ze geen groenten nemen. Als het iets is wat ze echt niet lusten, hebben ze mogelijkheid tot belegd broodje ipv warme maaltijd. Willen ze daar geen groentjes op?? geen probleem.
    Ze mogen ook één dessert nemen, dagelijks iets anders. Maar als ze geen dessert nemen, krijgen ze in de plaats blikje frisdrank ipv water. Onze oudste is echt geen fruit-eter. Dus als het geen koek of snoep is als dessert, maar bv. appel of mandarijntje, gaan hij blik frisdrank nemen.
  • Gelukkig zijn er ook middelbare scholen die wel met gezonde voeding bezig zijn en waar geen frisdrank gedronken mag worden.
    Ik zou sowieso mijn kinderen al nooit warm laten eten op school, maar zéker niet als je er dan zeker van bent dat ze toch geen groenten of fruit eten. Onze kinderen nemen boterhammen mee naar school en in hun brooddoos zitten ook altijd rauwe groentjes. Of het fruitdag is of niet, maakt voor hen niet uit. Ze nemen elke dag fruit mee naar school. En dat is helemaal vrijwillig, ze pakken zelf hun boekentas in wink.gif
    Vaak eten ze na school nog een extra stuk fruit als ze honger hebben. Nadat ze een klein snoepje gegeten hebben dan wel bigsmile.gif
  • hangt wel van persoon tot persoon af, denk ik; mijn man eet nooit spontaan fruit. al heel zijn leven. niet dat hij het slecht vindt, maar gewoon niet echt verzot op zijn. als ik 's morgens fruitsla maak, zal hij wel paar stukjes eten. of als ik een peer aan het eten ben en vraag of hij eens wil bijten, zal hij dat doen, maar daar stopt het bij.
    van kinderen hetzelfde: de jongste eet zeer veel fruit, de oudste moet ik constant aanmoedigen. Die oudste heeft altijd wel een reden om geen fruit te eten. haha, van een appel krijgt hij een hongergevoel. Van een banaan gaat je mond enorm stinken nadien. Van een peer plakken je handen helemaal. Een kiwi heeft zo'n akelige zaadjes die tussen je tanden kraken. Sinaas en mandarijn vind hij al die 'velletjes' in je mond zo vies. enz....
    maar: zowel mijn man als oudste zoon compenseren hun fruittekort met zeer veel groenten. Zijn allebei grote groenteneters.
  • Hier eten ze ook geen warme maaltijd op school. Dat willen ze niet. En ze maken ook zelf hun boekentas met zowel fruit als koek (en op fruitdag enkel fruit). En verder water en een lunch (brood, vaak aangevuld met groenten, of een wrap of pastaslaatje en soms ook een dessertje). Ze zeggen zelf dat de maaltijden op school er niet lekker, niet vers en niet gezond uitzien, en ik geloof ze.

Ik ben echt eens benieuwd of hun eetpatroon de komende jaren echt zoveel zal veranderen.

Overigens begrijp ik echt niet dat je als volwassen persoon nooit groenten of fruit eet. Wat eet je dan wel?
  • hier eten ze wel warme maaltijd, en soms heb ik ook mijn bedenkingen... sad.gif
    Er is toch minstens één keer in de week dat er geen groenten zijn (bv. macaroni, spaghetti,...) (ik zie de groentjes die eventueel in spaghetti zitten niet als een volwaardige portie groenten). Of dan geven ze bv. ook spinazie, of witloof. Dan weet je toch op voorhand dat de helft van de kinderen al geen groenten eet. Als ik bv. spruitjes, of witfloof of zo klaarmaak, zorg ik steeds ook voor groente die kinderen wel graag eten (tomaatjes, wortelen, bloemkool,...). Dan moeten ze eens proeven aan de dingen die ze niet lusten, maar eten ze daarnaast toch nog hun deel andere groenten.

Maar we lossen het groententekort op door 's avonds veel groenten te eten. Zowel mijn man als ik eten warm 's middags. En 's avonds is ons probleem dat we door job van mijn man pas laat kunnen eten (19u30- 20u, soms zelfs nog later). En apart eten wil ik niet.
    Dus eten we allemaal 's middags warm, we eten een 'rijkelijk' vieruurtje (boterhammen, fruit, yoghert,...) en dan 's avonds eten we iets lichts, vaak zelfs alleen maar groenten. (een tas verse soep, slaatje, enz...). Rare gewoontes misschien maar we voelen ons er goed bij. En is nu toch al 4-tal jaar dat we zo eten, en er zijn zonder te dieeten zelfs wat kilo's af bij mijn man en mij. Waarschijnlijk omdat we 's avonds nog weinig eten. Ook de kinderen voelen zich goed zo.
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld