internaat omwille van gedrag

• internaat omwille van gedrag

Hallo,

Kan je je kind op internaat steken omwille van gedragsproblemen , krijgen ze daar meer discipline? We hebben al vanalles geprobeerd maar nu is de maat echt vol!
    Tips en ervaringen zijn welkom!
  • als ouders over hun kind zeggen ze dat ze ze op internaat gaan 'steken', dan is het misschien goed voor dat kind ja. Wie spreekt nu zo over zijn kind??

Concreet , nee dat helpt geen bal. Als ik de verhalen hoor vn wat ze allemaal uitspoken op internaat... Ik ken iemand die zo drie nachten per week op internaat slaapt als begeleider. Daar wordt wat af gezopen , drugs, kinderen die buiten vliegen... Alle miserie kids bij elkaar en dat is een gerenommeerd internaat, op papier. Als je wil dat je kind met nog meer kinderen die niet luisteren naar hun ouders wordt samengezet....
  • Hoi,

Ik heb ook een zoon die een moeilijk gedrag heeft, hij heeft het vooral moeilijk met disipline en dergelijke, hoe oud is je kind en wat hebben jullie al geprobeert, misschien dat we elkaar wat kunnen ondersteunen. Want ik ondervindt vaak ook onbegrip in de nabije omgeving. Een kind MOET luisteren en als je dat als ouder niet lukt ben je een mislukkeling , maat ze weten vaak niet wat er allemaal al is aan vooraf gegaan. Als je wil praten of schrijven ik ben bereidt je te ondersteunen. Ga nu werken maar als ik terug kom kijk ik zeker even.
    Wij hebben ookal aan een internaat gedacht, maar daar komen steeds de ergste gevallen en wat gaat hij dan og allemaal zien, denken we dan

Groetjes'christa
  • Misschien eens denken aan een kinderpsycholoog?

De psychologen kunnen tips geven over gedragsproblemen van het kind.
  • Hey,

Christa men zoon is 7 jaar. Sinds hij in het eerste leerjaar zit loopt het de spuigaten uit. Bang om naar school te gaan en te moeten aanhoren wat hij nu weer gedaan heeft...en zoals je zegt disipline, structuur, het is alsof je tegen een muur praat . Hij beseft niet wat er verkeerd is, wanneer je hem terecht wijst doet hij alsof het niets is. Ik heb reeds contact gehad met clb , die stelden info avonden voor en dergelijke. Ik ben eventueel bereid voor begeleiding aan huis helaas is er een hele lange wachtlijst en in tussen tijd moet je je plan maar trekken. Kinderpsychologe staat hier nog op het programma , hoop deze zomervakantie nog te kunnen langs gaan. Ook resultaten op school zijn sl echt waardoor hij jaar moet overdoen. Ik heb ng 2 kinderen hij is de middelste , bij de oudste verliep / verloopt alles vlekkeloos voor de jongste ben ik bang dat ze zijn voorbeeld volgt... Hij kan lief zijn alleen is het van heel korte duur!! Ergens gaan met hem durf ik bijna niet. Alleen bij goede vrienden en familie die hem kennen. Ik hoopte dat een internaat een mogelijke oplossing zou bieden , meer disipline en structuur maar zo te horen niet.... Hoe oud is jou kind?
    De reden dat ik nu ook wakker lig, is Door het piekeren.

Grtjs
  • hulp zoeken.
    zijn er geen time out projecten in de buurt? Naar een kinderpsychiater stappen of zelfs kinderneuroloog?

Een kind op 7 jaar naar internaat sturen omwille van probleemgedrag, sorry, dat vind ik niet dat je dat doet.
    Als je graag hebt dat de band met je kind voor de rest van jullie leven getekend is, moet je dat doen.
    Dat is gewoon tegen je kind zeggen: ik geef het op, trek je plan.
    Volgens mij kan je je kind geen slechter gevoel geven dan: jij bent niet meer welkom in dit gezin.
    En ook al bekijk jij het zo niet, zo zal je kind het zo ervaren!

Ik werk in de opvoedkundige sector. Ken heel wat mensen die opvoeders zijn. 1 iemand in time out project en dat helpt voor heel wat kinderen in combinatie met psychologische begeleiding voor kind én ouder.
    1 iemand met 'probleem'kinderen die tijdelijk geplaatst worden in een instelling.
    De weg die jij wilt opgaan leidt alleen maar naar meer miserie.

zoek je écht goede hulp, ongeacht kostprijs, afstand en wachttijden, ga dan eens bij Adriaenssens Peter in Leuven.
    En eerlijk gezegd, je praat hier over je kind van 7 jaar! Dan zou je eerst hemel en aarde moeten bewegen voor je zulke drastische stappen zet.
  • Is jouw zoon getest?

Mijn oudste zit in een MPI, enerzijds omdat de school waar er plaats voor hem was gewoon te ver lag, anderzijds omdat de structuur en routine die hij nodig had, te rigide voor ons gezin was, dat wij constant vastliepen en hij dus ook. Als een kind zoveel probleemgedrag vertoont, denk ik niet dat dit is omdat er niets aan de hand is
  • Opvoedingswinkel

Wat is er weer veel begrip sad.gif. Kinderen opvoeden kan een heel zware job zijn. En zeker als alles niet loopt zoals het zou moeten. Kinderen kunnen je heel ver drijven. Wil dit zeggen dat de persoon die dit berichtje plaatste haar kind niet graag ziet? Ik weet zeker dat zij haar kind op plaats nr. 1 plaatst! Het probleem is vaak dat mensen, bij wie het allemaal wel lukt, niet echt veel begrip hebben voor ouders waar het niet lukt. Die ouders zijn zogezegd niet streng genoeg. Of "bij mij zou het niet waar zijn zenne".
    Dit gewoon om je te zeggen dat ik snap hoe je je voelt. Wat ik je als raad wou meegeven is dat er zoiets bestaat als de opvoedingswinkel. Dit initiatief bestaat in verschillende gemeenten. Het is ook helemaal gratis. Je kan bellen, mailen en langsgaan voor raad. Zelf heb ik beroep op hun gedaan wegens een slaapprobleem met de jongste. Op één week tijd was dit opgelost dankzij hun raad. Ik zeg niet dat ze wonderen kunnen verrichten, maar ik denk een luisterend oor bij hun je al heel veel deugd zal doen.
    Nog veel succes!
  • Fleur, je hoopt deze vakantie langs te kunnen gaan wij een psychologe. Waarom is dat niet al lang gebeurd? Bel vandaag nog voor een afspraak en wacht daar niet langer mee!
    Wij hebben vorig jaar en lastiger jaar gehad, maar helemaal niet zo erg, maar toch zijn wij bij 2 kinderpsychologen geweest, waarvan eentje uit een multidisciplinair centrum, als er meer aan de hand was, kon hij daar ook getest worden.
    Maak werk van het zoeken naar de oorzaak!
    Een internaat zie ik nu ook echt niet als een oplossing.
  • Hoi,

Wij zijn met onze zoon naar de psychiater geweest, er zijn inderdaad lange wachtlijsten, we hadden ook geprobeert via een psychiater in een ziekenhuis maar dat ging nog langer duren, wij hebben uiteindelijk het geluk gehad dat een collega van mij een dochter had die bij de psychiater ging en zijn zo via haar zeer snel kunnen langsgaan.
    Onze zoon was toen 9 jaar en ik wist van geen hout nog pijlen te maken, er was steeds ruzie om het minste, huiswerk werd niet gemaakt, dus punten gingen ook achteruit, hij was ook echt agressief, roepen, tieren, slaan,.... soms kwam het zelfs tot een gevecht met mij omdat hij vond dat ik hem ten onrechte strafte, dat was voor mij de druppel die de emmer deed overlopen, vandaar de psychiater. Hij is de oudste van 3 en ik kon het allemaal niet meer aan en gans ons gezin ging eraan ten onder, ook was ik bang dat zijn broers de zelfde toer op gingen.
    De psychiater heeft eerst met mij gepraat, samen met hem, om alles af te toetsen, daarna zijn er verschillende sessies geweest waar ze alleen met hem heeft gepraat en daarna met mij en papa samen zonder onze zoon. Ze gaf ons allemaal tips om de moeilijke siruaties thuis te doorbreken, het was niet altijd even gemakkelijk maar het heeft ons toch geholpen. Ondertussen weten we allemaal hoe we met de situatie moeten omgaan en doorsnee gaat het goed, maar er zijn ook nog momenten dat het de spuigaten uitloopt. Ik merk ookwel dat door ouder te worden mijn zoon zich ook beter onder controle kan houden, ook merken ze op school een verschil. Op school hebben we ook bepaalde afspraken gemaakt als hij het daar meoilijk heeft en dat werkt daar ook goed.
    Probeer zo vlug mogelijk prof hulp vast te krijgen,een psychiater of dergelijke bedoel ik dan, met het clb ben je niets, alle dat is mijn ervaring
    Groetjes christa
  • Een psychiater heeft lange wachttijden, maar een psycholoog niet, daar zou ik dan toch al eens contact mee opnemen.
  • @anoniem,

dat heeft niets met onbegrip te maken, de raad hier.

Ik vind dat internaat een oplossing is voor de ouder, niet voor het kind en al zeker niet om de problemen op te lossen.
    Wat verwacht je als ouder?? Dat je kind een week weg is, maar dan plots vrolijk, luisterend het weekend bij je binnen komt??
    In de week zit je 5 dagen op je gemak, om dan héél weekend op tippen van je tenen te lopen én in vakanties kan het helemaal weer ontsporen.

Niemand die hier zegt dat de problemen de schuld zijn van de ouders. Niemand die zegt dat het door lakse opvoeding komt.
    Er zullen misschien heel wat andere factoren meespelen die niemand hier kent.

Moest ts schrijven over een 14 jarige, die al jaren begeleiding krijgt enzo..
    Maar het gaat over een 7 jarig kind! DIe enkel al gezien is door een CLB. Er zijn zoveel andere stappen die je eerst kan ondernemen. Zolang je dat niet eerst een kans geeft, dan komt het bij mij over als je kind 'dumpen' ergens anders. Handen eraf, laat een ander het maar proberen.
    Dat vind ik als ouder te snel opgeven van je eigen kind!
    Ik zeg niet dat ze de afgelopen jaren slechte ouder is geweest, ik zeg wel, als ze dit bekijkt als de enige oplossing en ook effectief zou doen, dat dit wel een foute keuze is als ouder.
  • Ik begrijp niet dat zo'n kind inderdaad niet al lang getest is, onderzocht,... een kind van 7 jaar is niet normaal in mijn ogen als die dat gedrag vertoont. Dat zijn kwajongens dingen toch, daar zit een problematiek achter.Dan vind ik een internaat ook een zeer verkeerd signaal en in elk geval voor niemand een oplossing.
  • Hoi,

Wat vervelend voor je,...ik zelf heb ook een zoon met een wat moeilijker karakter...Nooit vrolijk,gesloten,apathisch...Toen hij kleiner was had hij ook last van driftbuien heel erg.Ik was ook altijd bang om ergens naartoe te gaan met hem.Al bij al zijn die driftbuien er wel wat uit gegroeit maar simpel is het niet om hem nooit eens echt vrolijk te zien.Enkel als het over voetbal gaat kan hij eens wat enthousiast zijn en hij heeft gelukkig wel vrienden.Op school gaat het niet slecht qua punten maar gedrag kan beter.Hij werkt niet goed mee in klas en heeft weinig respect voor zijn medeleerlingen.Soms voelt hij hem meer of een ander ook al is dat meer een stoere façade denk ik meer omdat hij niet weet hoe hij op een normale manier moet communiceren met anderen.Zijn vader (mijn ex) heeft daar ook moeite mee...Ik probeer zo positief mogelijk te doen en het goeie voorbeeld tonen.Als je je kind in een internaat steekt als 'straf' zal je het omgekeerde effect krijgen volgens mij hij zal hem het buitenbeentje voelen van jullie gezin...Ik begrijp wel dat je ten einde raad bent.Ik heb ook momenten dat ik me afvraag waarvoor ik het allemaal doe ik krijg er zo weinig voor terug.Ik probeer het los te laten en meer aan mezelf te denken.
  • zoek hulp

Zoek hulp! Ik ga met mijn dochter al 3 jaar naar het Revalidatiecentrum: logopedie, ergotherapie, bewegingstherapie, groepstherapie "sociale vaardigheden". + op mijn vraag gesprekken met de psycholoog en de kinderarts van het centrum. Zonder die mensen zou ik niet weten hoe ik mijn meisje moest helpen.
    Momenteel gaat ze samen met haar tweelingzus naar een gewone school. Op school worden ook afspraken gemaakt in geval als ze moeilijk heeft. Haar schoolresultaten zijn beter dan die van haar zus. Haar gedrag is veel verbeterd. En het belangrijkste vind ik dat ze zich goed voelt in haar vel en dat ze een gelukkig kind is.
  • Niet alles hoeft perfect te lopen om een goede moeder te zijn.

Feit dat je een oplossing zoekt voor je kind en jezelf is al een hele stap en niet evident. Ikzelf ben context begeleider. Ik werk met maatschappelijk kwetsbare gezinnen die ernstige opvoedings problemen hebben. Ik zelf heb 4 kinderen 16,15,12 en 9 jaar en loop ook wel eens met mijn neus ergens tegen aan. Blijven zoeken naar iets dat jullie kan helpen of rust kan brengen is toch het gene dat een moeder moet doen? Het is niet omdat je weet hoe het moet en dit nastreeft dat een kind dit volgt. Een kind blijft een kind. Sterkte in je zoektocht.
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld