huis bouwen sleutel op de deur?

• huis bouwen sleutel op de deur?

wij zijn eens aan het rondzien om een woning te bouwen. we zien dan veel reclame van sleutel op de deur bouwers, die telkens heel redelijke prijzen hanteren. Als je echter een reeds gebouwde of in aanbouwzijnde woning wil kopen, blijkt deze toch altijd zeer veel duurder te zijn dan zo'n sleutel op de deur... dus nu vraag ik mij af, hoe realistisch zijn deze prijzen? is dat een minimumprijs en komen er sowieso extra onvoorziene kosten bij? wat met de kosten voor aansluitingen, architect etc... hoeveel moet je daar voorzien? Grond zouden we apart aankopen met heel de procedure die erbij hoort...

hebben jullie ervaring met zo'n firmas? Is de prijs effectief wat ze beloven of toch heel wat meer? (begint al van rond de 100 000 eur excl btw)
  • Niet helemaal hetzelfde hier, maar wij hebben ons huis gekocht toen het ruwbouw winddicht was. We konden kiezen, zo kopen of sleutel op de deur.
    Wij hebben dat laatste gekozen omdat we geen van beiden handige Harry's zijn in dat soort dingen.
    Wij wisten wel waar we aan begonnen, want we hadden al eens een nieuwbouw appartement gekocht. Dan weet je al dat je met het budget niet ver springt.
    Wij zijn dus uiteindelijk nog een serieus bedrag boven het oorspronkelijk gegaan, omdat we weten dat we hier willen blijven wonen en we dus niet op een euro gekeken hebben voor de afwerking.
    Bij sleutel op de deur zijn de budgetten voor vloeren, deuren, keuken, badkamer ... vaak heel miniem. Wil je een mooiere vloer, dikkere deuren, ... betaal je bij, soms veel bij smile.gif
    Vaak is de wc niet betegeld, is er amper een badkamermeubel voorzien ...
    Vraag naar de budgetten per artikel en ga eens kijken in de winkels wat je voor dat budget hebt.
    Voordeel is wel dat zij alles regelen en dat alles netjes op elkaar volgt (bij ons toch), de vloerder volgde de chapper mooi op, de badkamer werd direct na het vloeren en betegelen gezet, ...
    Je betaalt uiteindelijk natuurlijk meer dan wanneer je alles zelf doet, maar voor ons was het dat waard.
    Voor 100000 euro ga je echter niet veel hebben vrees ik.
  • Wij hebben 2 jaar geleden gebouwd, houtskeletbouw, sleutel op de deur.
    We hebben met een architect waar zij vaak mee samenwerkten gewerkt en die rekende een vaste prijs. Vaak zijn er ook architecten die met een procent van de totale prijs van de woning werken, dus een duurder huis = duurdere architect.
    Wij wisten op voorhand perfect waar we voor stonden.
    Aan de hand van het plan van de architect maakten zij dan een raming op. Na het kiezen van alle materialen werd de totale prijs berekend, en daar is geen cent meer bij gekomen. We hebben uiteindelijk zelfs nog wat zaken gratis bij gekregen (maar dat heeft misschien ook te maken met het feit dat we niks van de prijs hebben afgeboden).
    Ons huis heeft in totaal 256.000 euro gekost (enkel het huis. Architect, aansluitingen ed niet inbegrepen) en was volledig in orde. Enkel in de slaapkamers en de hal boven moesten we nog laminaat leggen.

We zouden het direct overdoen en met dezelfde firma. Op 3 maanden tijd was ons huis klaar. Timing was voor ons ook heel belangrijk omdat we in tussentijd een andere woning moesten huren en wilden niet te lang dubbele kosten hebben.

Grt
  • Sleutel op de deur dirma’s Moeten ook hun winsten halen. Als het te mooi lijkt om waar te zijn, is het meestal ook niet waar. Zulke firma’s gebruiken vaak het goedkoopste van het goedkoopste op alle vlakken, zowel in ruwbouw als in afwerking. Wil je aan de afwerking wat veranderen, geen probleem, als je maar dik bij betaald. In de Trend van nieuwe auto: oh je wilt ook wielen? 500€ extra, ah ook een stuur nodig? Nog eens 500€ erboven op,...
    Behalve dat je hoogst waarschijnlijk een stuk boven hun voorgestelde budget gaat , zit je ook met een vaak minder kwalitatieve ruwbouw. Denk dunnere chape, goedkope pvc ramen met basis dubelglas, dunne muren, koudebruggen,... bespaard op alles waar bespaard op kan worden.
  • Hier ook sleutel op de deur gebouwd & erg tevreden over. Correcte firma, op voorhand erg duidelijk over het financiële plaatje en de inbegrepen werken + budgetten. Wij zijn hier en daar boven budget gegaan. Dit leek soms onvermijdelijk (vb. keukenbudget van 6.000€), maar je beslist uiteraard zelf in welke mate. We hadden uiteraard eerst een keuken kunnen zetten voor het inbegrepen budget en 10 jaar later een nieuwe keuken kunnen zetten, maar dat wilden we niet. Maar dit zijn uiteraard eigen keuzes. Wat was bij ons niet inbegrepen: aansluitingen, bezetten, chape van eventuele zolder, terras, vliegenramen,... Qua stopcontacten en lichtpunten zijn ze meestal ook vrij nipt voorzien. Een extra stopcontact kostte ong 50€, dus dat loopt wel wat op. Je denkt dan uiteindelijk er genoeg voorzien te hebben, maar die heb je dus altijd te weinig (daar kan je, naar mijn mening, dus niet zot genoeg mee doen). Ook qua timing en afstemming van de werken ging het goed. Ideaal voor ons want wij woonden niet echt id buurt van ons nieuwe huis en konden dus ook niet zomaar altijd snel even gaan kijken.

edit: 100.000€ lijkt mij wel heel erg weinig trouwens. Ik weet natuurlijk niet over welk type woning, grootte,... het gaat. Maar dat lijkt mij, zoals hierboven reeds gezegd, te mooi om waar te zijn. De kans dat je u qua budget dus lelijk zal mispakken lijkt mij met zo'n richtprijs wel reëel
  • Hier ook een sleutel op de deur woning en supertevreden. Mijn man en ik hebben 2 linkerhanden, dus zouden sowieso alles uitbesteed hebben. Vraag het lastenboek van woningen die je interessant vindt en kijk gewoon wat er voorzien is. Het is inderdaad zo dat er een basisbedrag voorzien wordt dat soms echt wel laag is. Wij hebben vooral extra betaald in de keuken (waar we Miele toestellen wilden) en voor de tegels. Vergeet ook niet dat er 21% BTW bij komt kijken. Maar ik had niet het gevoel dat er ergens onverwachte kosten bij kwamen.
  • Gelukkig werken ze niet allemaal zoals de ervaringen hierboven.
    Hier echt ruim voldoende stopcontacten voorzien, overal. Op elk verdiep aansluiting tv en internet voorzien, ook op de "zolder" die ineens helemaal afgewerkt is.
    Na een inbraakpoging rolluiken laten plaatsen (jammer dat deze niet ingebouwd waren, maar wisten ze op voorhand). De man die de ramen kwam opmeten zei "goed dat je ze laat zetten, is altijd een voordeel voor inbraak en warmte, maar in deze ramen gaan ze echt niet snel binnen raken hoor". HIj schrok er een beetje van dat het zo'n degelijke ramen waren ...
    Dus ook nog eerlijke firma's gelukkig wink.gif
  • Ik zou het zo samenvatten (maar is maar mijn visie er op)
    - sleutel op de deur: heel vaak is het budget geadverteerd niet hetgeen waar je op uit ga komen, maar dit hangt van verschillende dingen af. Is het een project in een grotere verkaveling bijvoorbeeld dan kopen de aannemers materialen aan in bulk (is niet altijd van minder kwaliteit, is ook vaak niet de top range he, maar kan dus zeer degelijk zijn). Kies je zelf materialen komt het vaak duurder uit, maar het wordt jou thuis dus heb je dit misschien voor een aantal zaken over. Is de afwerking nog niet bepaald dan voorziet vaak de aannemer een bepaalde budget voor elk onderdeel bv 30 euro de vierkante meter voor een tegel. Kies je net tegels die 50 euro de vierkante meter zijn kom je natuurlijk duurder uit. De ene aannemer is wat realistischer in zijn basisbudget dan de andere. Eens je een plan hebt opgesteld en je materialen bent gaan kiezen krijg je een realistische kostenraming en daar komt dan vaak geen onverwachte kosten meer bij. Vaak wordt er met een aantal firma's samengewerkt en kan je niet zomaar bij een ander bepaalde materialen gaan kiezen. Maar ook net door samenwerking met vaste partners kan de bouw vlot verlopen. Ook een belangrijke is iets niet ok is de aannemer eindverantwoordelijke dus ook al is er iets met je ramen, is het eigenlijk aan hem om tussen te komen, ook al was het de fout van de ramen firma en moeten zij het onderling maar regelen.
    - winddicht ruwbouw kopen: ofwel werk je met een projectmanager en dit kost je ook geld ofwel moet je alles zelf regelen wat niet altijd evident is. Voordeel is hier dat je alles zelf kunt bepalen en onderhandelen aan prijzen bij verschillende firma's. Nadeel is dat het vaak een hele project is... Zeker een goed optie voor handige harry's
    - Sommige aannemers bieden ook een tussenoplossing aan: Voor elk onderdeel kan je kiezen of het voorstel van de aannemer en zijn partners, of zelf iets voorzien. Hierdoor kun je soms de aannemer ook onder druk stellen om wat lager te zakken in hun prijs als je een heel goede deal ernaast kan leggen. Maar is niet bij alle aannemers mogelijk om dit zo te doen (meer niet dan wel)...

Dit is nu uit eigen ervaringen dat ik spreek, ben zeker geen expert
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld