Gender selectie?

• en ik mijn leerlingen maar uitleggen dat je gender niet noodzakelijk samenvalt met je geslacht! smile.gif
  • da zou nog een goeie zijn: ouders "bestellen" een meisje en ze krijgen een meisje dat zich wil laten ombouwen tot jongen (of omgekeerd)
    devil.gif hahaha, dat zou ze leren
  • er is onlangs een reportage geweest hierover.
    het ergste vond ik het deel over de donors zelf...
    in sommige landen is er geen beperking over hoeveel kinderen 1 donor in een regio op de wereld zet. 1 van de donors had er zelfs 123 in 1 regio.
    als die kinderen nog jong zijn is dit geen probleem. maar wat als ze ouder worden en beginnen te verkeren.
    dan kunnen ze onbewust sex hebben met hun broer of zus.
    en met een eventuele zwangerschap als gevolg kan dat catastrofale gevolgen hebben op genetisch vlak.
  • daarom dat ik ook al es bedenkingen geuit heb bij iemand die al voor de 4de of de 5de keer een eicel donatie ging doen...

dat wordt gewoon "gevaarlijk" in mijn ogen?
  • geslachtskeuze

hoi,
    ik heb 7 jongens en ik zie ze doodgraag, alhoewel dat ik het bijzonder moeilijk heb dat ik geen meisje heb.
    We wouden heel graag een groot gezin maar we droomden van de beide geslachten eentje te hebben.
    Bij de eerste 3 had ik er zoveel moeite niet mee ik dacht het komt wel nog, daarna zwanger van een tweeling pff ook jongens, jammer genoeg zijn we de kindjes verloren kort na de geboorte( zijn extreem prematuur geboren) pas op kheb er erg vanaf gezien dat ze er niet meer waren.
    opnieuw zwanger van een jongen joepie , maar dan de volgende weer een jongen en weer een en weer een jongen pff nu had ik het psychisch wel moeilijk.
    Iedereen zegt hoe fantastisch het is dat ze 2 geslachten hebben en dat het toch helemaal anders is deze woorden beginnen nu toch erg pijn te doen en ons ook altijd moeten verantwoorden waarom het niet lukt voor een meisje.
    Kijk gaan winkelen is van moeten want de jurkjes en haarspullen zien doen meer en meer pijn om het te zien liggen en niet te kunnen meebrengen en gebruiken. Mijn vind het leuk dat de jongens zo geintresseerd zijn in de spullen van papa van vroeger en ik kan dit niet echt delen.
    Mijn man mist ook enorm een dochter.
    Alsnog hopen we op een dochter, maar vrees dat dit niet op een natuurlijke manier nog gaat lukken.
    Dus ik ben zeker pro voorstander voor geslachtskeuze en nee als er goede afspraken gemaakt worden komt er geen enkel geslacht in gedrang.
    bv als er bv al een gezin is met 3 van een welbepaald geslacht en mogen kiezen vind ik dat ok, als het een gezin is met 1 vind ik het ook niet kunnen.
    ik vind dit in elk geval beter dan de zwangerschap af te breken door middel van abortus als het niet van het geweste geslacht is.
    Het doet al pijn dat we het niet hebben dat de woorden van mensen die erbij komen het nog is extra pijnlijker maken.
    Ik hoop dat bij wet er terug doorkomt
    Ik heb er al met veel mensen over gesproken en dit is zowel voor de oudere mensen zo dit gevoel als voor de jongere mensen en ik vind dat er evenveel voor als tegen zijn , maar ook die het willen of toch nog voor 1 extra kindje proberen te gaan en hopen dat dit het gewenste geslacht is candle2.gif
  • Dus, als je er maar 2 wil, mag je niet kiezen, maar als je er al 3 hebt wel?
    Ik begrijp uw verdriet mss wel (geen idee, heb enkel een jongen), maar ik ben het niet met je eens.
    Het klinkt heel cliché, maar als ze gezond zijn, dat is wat telt, en dan nog ....
    Neen sorry. Ik kan het nog begrijpen als er een genetische afwijking is die enkel bij het ene geslacht voorkomt, maar verder vind ik niet dat je die keuze moet kunnen maken. Waar eindigt het dan ergens? Sorry.
    Uw zin van beter laten kiezen dan abortus owv het "verkeerde" geslacht komt al helemaal verkeerd binnen.
  • Ik kan u telleurstelling begrijpen, omdat je iets "kwijt" bent: een kans op een meisje, dat ideale beeld.
    ik denk dat veel vrouwen graag een dochter zouden hebben en mannen een zoon.
    Je hebt toch wat meer voeling met uw eigen gender, en velen hopen op dat ideaalbeeld van een soort beste vriend/vriendin in hun zoon of dochter later te vinden, maar dat loopt niet altijd zo.
    Zo belt mijn man zijn moeder dikwijls eens kort na zijn werk en is hij echt een lieve zoon, evenveel als zijn zussen.
    Ik vergeet soms 2 weken mijn moeder eens te bellen en als tiener wou ik nooit gaan winkelen met haar, integendeel we zijn zeer verschillend en het botste hard. Ik zie haar echt graag, maar wij hebben nooit een typische moeder-dochter band kunnen hebben.
    Bovendien heb ik een nichtje dat alle strikken en vlechtjes direct los zat te trekken, en samen met haar broers in de bomen klom (enige meisje van 7 kinderen, en t is de wildste van al).

Maar ik vind het vooral niet correct dat genderselectie zou kunnen gebeuren.
    Er bestaat nu al redelijk wat medische vooruitgang en dat is voornamelijk positief, en heeft voor heel wat mensen geluk gebracht.
    Maar mag er nog een beetje sprake zijn van de natuur ?
    Er is al zoveel maakbaar in de maatschappij, met als idee "maak uw eigen geluk".
    Een kind is één van de weinige dingen dat je niet in de hand hebt, en vele mensen zouden blij zijn als ze eindelijk een kind kunnen krijgen ongeacht het geslacht.
    Ik ben al immens dankbaar dat ik een gezond en gelukkig zoontje heb, en zie hem heel graag in zijn shortje met zijn auto's spelen.
    Een jongen en meisje hebben evenveel recht om geboren te worden.
  • Ik vind heel die post van Ineke verkeerd binnenkomen.
    "En toen waren we zwanger van een tweeling, weer twee jongens, pfff, en toen gingen ze allebei dood, joepie!"
    Ik hoop echt waar dat jouw kinderen deze post van jou nooit onder ogen krijgen, want dan heb je volgens mij niet alleen geen dochters, maar ook geen zonen meer, want die gaan zich compleet ongewenst voelen en niets meer met jou te maken willen hebben.

Ik had zelf een sterke voorkeur voor een bepaald geslacht en heb enkel kinderen van het andere geslacht. So what, ik zou ze voor geen geld van de wereld willen ruilen en ben nu zelfs dolblij dat ik enkel kinderen heb van dat geslacht.
    Maar als ik er nu van allebei de geslachten zou hebben of enkel van het andere geslacht, zou ik even gelukkig zijn.

Zoals het gezegde zegt: 'Zolang ze maar gelukkig en gezond zijn!'
    Genderselectie alleen maar omdat de ouders liever een bepaald geslacht willen, vind ik dan ook absoluut not done. De enige geldige reden voor genderselectie is in mijn ogen om medische redenen, zoals het uitsluiten van erfelijke ziekten die enkel bij één van beide geslachten voorkomen.
  • Ik snap het helemaal. Ik neem jou post totaal niet verkeerd op zoals andere dames hiet boven doen.

Ik heb drie meiden. En heb altijd al een jongen willen hebben. Maakt dat mij minder gelukkig met mijn meisjes? Natuurlijk niet! Maar als ik nu zou kunnen kiezen dat de vierde een jongetje zou kunnen zijn, zeg ik meteen volmondig ja. Gender selectie zou voor iedereen een optie moeten zijn. Natuurlijk moet je dankbaar zijn voor elk gezond kindje dat je mag krijgen, ongeacht geslacht. Maar als je de natuur een handje kan helpen door het geslacht te krijgen van je dromen. Waarom niet? Wie doe je er kwaad mee?
  • Ik zeg alleen ja op genderselectie, wanneer er een effectieve te bewijzen indicatie is voor 1 bepaald gender.
    Maar gender kiezen, op basis van voorkeur of zonder medische indicatie zeg ik resoluut neen.
    Wij hebben zowel een meisje als een jongen, maar voor ons was het voornaamste dat ze beiden gezond waren en zijn!
    Je hebt nu eenmaal 50% kans.

Jouw gemis zal er voor altijd een stuk blijven, omdat je niet weet hoe het voelt om tussen die 7 jongens een meisje te hebben.
    Maar wie zegt dat jouw dochter, vlechtjes, staartjes, rokjes, kleedjes zou willen dragen?
    De dochter kan eventueel nog meer jongensstreken hebben en geen meisjesdingen leuk vinden.
    Niet elk meisje is hetzelfde, zoals geen enkele jongen dezelfde is en gelukkig maar wink.gif.

• Evenwicht tussen de geslachten is - zoals je zelf aangeeft - inderdaad iets om rekening mee te houden. Dus dat genderselectie dan niet zou mogen bij 1 kind kan ik volgen. Anderzijds, door te stellen: na 3 kinderen van hetzelfde geslacht kan het wel, kan je weer bijdragen aan een ander macro-probleem: overbevolking. Als er ineens veel meer gezinnen voor 4 kinderen gaan die anders bijvoorbeeld bij 2 waren gebleven, lijkt me dat voor onze planeet niet zo geweldig positief nieuws. Die zucht en steunt nu al onder het grote bevolkingsaantal, elke mens met zijn eigen ecologische voetafdruk...

Niet dat ik radicaal wil zijn ofzo, maar gewoon om aan te geven dat het een complex iets is en dat er (los van het morele) veel overwegingen bij komen kijken... (niet alleen gender-balans).

Wat betreft je voorkeur voor een dochter: dat kan ik begrijpen. Ik denk dat veel mensen wel een lichte voorkeur hebben voor een geslacht (en moeders die graag min. 1 dochter hebben, hoor je veel). Maar eens hun kindje er dan is, maakt het (voor de moeders die ik ken, incl. mezelf) allemaal niet zo heel veel meer uit. Je ziet dat wezentje immers zo graag... (& ik geloof zeker dat ook jij je jongens enorm graag ziet).

Ik snap de verleiding van het idee van genderselectie, maar ik weet het niet... Los van demografische,... overwegingingen vind ik het ook op moreel vlak toch ook een beetje een moeilijke... Hoe ver moet je inderdaad gaan in de maakbaarheid van het leven? En leidt dit wel altijd tot een groter geluk(sgevoel)?

Genderselectie omwille van medische redenen vind ik trouwens zeker niets mis mee. Integendeel!
  • Zelf zou ik er nooit gebruik van maken. Ik hoor ook helemaal niet bij de moeders die dolgraag een dochter willen. Ik vind 3 zonen GEWELDIG.
    Maar ik vind het geen misdaad dat mensen openlijk toegeven dat ze hier heel bewust zouden voor kiezen als het kon.
    Of het een goed idee is en te verantwoorden, dat is wat anders .
    Waar de drang naar een specifiek geslacht vandaan komt is wss iets bijzonder complex. Ik had bijvoorbeeld een enorme drang om nog een 3de kindje te krijgen en ik voel mij ook nu pas echt compleet, mss is dat gevoel vergelijkbaar
  • Ik snap je wel dat je na al die jongens een meisje mist maar het is nu zo. Ze zijn toch gezond? Wees blij dat je zo een gezegende grote gezin hebt ook al zijn dat alleen maar jongens. Sommige andere koppels hebben dit geluk niet.
    Ik ben een mama van 1 jongen en ik vind het geweldig! Natuurlijk als ik dan eens kleertjes moet kopen voor nichtjes en mete kind denk ik ook eens ach wat toffe kleren en veel meer keuze bij meisjes dan jongens. En al dat roze, zo mooi. Maar als ik naar me jongen kijk ben ik dat snel vergeten!
    mijn papa zelf heeft 5 broers en 1 zus, dus jongens aan de macht. Ik zelf heb 3 zussen dus mijn ouders hebben 4 meisjes, mijn papa wou ook graag een jongen, als het aan hem lag wou hij nog een 5de kindje maar mijn mama wou niet meer. En onze familie zijn er ook meer meisjes geboren dan jongens zoals mijn oudste zus kreeg 2 meisjes en ook mijn nicht heeft 2 meisjes en toen ik zwanger werd was iedereen zo blij met een jongen, hij word dan ook op en top verwend door al zijn tantes en nichtjes! 😁

We zijn hier niet om je met de vinger te wijzen maar ik ben niet met je eens om dan te "mogen kiezen" welk geslacht je wilt tenzij het medisch is maar zo neen dat vind ik niet Ok! We manipuleren de natuur al genoegd vind ik en er zullen daar ook wel risico's aan verbonden zijn.
    Ik hoop voor je een meisje deze keer maat wat ga doen als het dan weer een jongen is? Ik vrees dat je dan nog dieper in de put ga vallen. Het is altijd 50% kans maar ik geloof er wel erin dat sommige koppels alleen maar meisjes op de wereld kan zetten of net omgekeerd net zoals bij jou.
    Succes!
  • hoi lynne dank u voor de reactie,
    ik denk idd dat iedereen mij verkeerd begrijpt , ik zie mijn jongens graag ze hebben niks tekort en dat grote gemis is een ander deel in mij eigenlijk in ons want we zijn met twee dat we heel graag willen opvullen .

en aan alle anderen mijn jongens mogen dit lezen en ze gaan niet kwaad wezen want zei hebben tevens ook dit gemis en ik dacht dat vroeger jongens alleen graag broers wouden dat is dus nee. We praten ook openlijk over die gevoelens met hun zeker sinds 1 van jongens het enorm moeilijk had dat hij weer een broer kreeg, heel grappig hij reageerde het hevigst maar toch zorgt hij graag mee voor hun en ziet hij ze supergraag.
  • Onze oudste wou ook een zusje en de middelste wou een broer en liefst een leuke deze keer 🤪🤭.
    De middelste vraagt af en toe nog eens of we niet nog een baby willen.
    Hij vind het grote broer zijn duidelijk iets geweldig.
    Voor de oudste maakt het allemaal niet meer uit.
    Kleine broer is geweldig voor hem en meer lawaai hoeft niet.

Het 1ne sluit het andere niet uit e.
    Het graag zien en toch graag een dochter willen, staat los van elkaar.
    Toen ik nog heel graag een 3de wou en zei dat ik mij niet compleet voelde, kreeg ik ook wel eens een kwade reactie.
    Want ik moest blij zijn met wat ik had. Alsof ik dat niet was.

• ik kan je gevoel wel ergens begrijpen.
    Gaan jullie nog voor een baby gaan moest het zonder selectie zijn? Want idd, ga je dan niet teleurgesteld zijn moest het weer een jongen zijn ?
    De kans op een meisje zou ook vergroten als je vrijt tot 3 dagen voor je eisprong.
    Vrouwelijke zaadcellen leven langer en zijn trager dus tegen dat de mannekes het eitje zouden bereiken hebben ze de geest al gegeven en zwemmen de vrouwtjes traag maar gestaag verder.
    Mannelijke zaadcellen leven tot max 48u. Vrouwtjes tot 4 dagen dacht ik.

Ik vind ook dat we ons al teveel bemoeien met de natuur en vind genderselectie puur uit voorkeur geen gegronde reden.

Abortus omwille van geslacht? geen enkel arts zou dit toch toelaten ?
    Plus geslacht weet je pas na 12w en dan is abortus in BE niet meer mogelijk tenzij omwille van medische redenen (en dit moet dan nog voor een commissie komen dus ...?? )
  • Wij hebben drie meisjes en dat is al 1 kindje meer dan we origineel planden. Een jongetje komt er dus ook niet bij ons. Vooral mijn man had graag een jongen gehad (hij had ook al enkel zussen en wou zo graag een broer). Maar eens dat kindje er is, wil je toch geen ander meer?? Voor mij was het vooral belangrijk dat ze gezond waren (en blijven). Ik snap die hele geslachtsvoorkeur niet echt. Stel je krijgt dan eindelijk je meisje maar ze houdt niet van 'girly stuff'... Het arme kind zal dan wel een ontgoocheling voor je zijn. Get over it denk ik dan. Er zijn echt ergere dingen.
  • Een jeugdvriendin van mij was een "vijfde dochter". Haar werd ronduit gezegd dat de laatste twee dochters pogingen waren voor een zoon... plezant.
    Wij hebben twee dochters, allebei fantastische, maar oh zo verschillende persoontjes. Geen haar op ons hoofd dat ooit spijt gehad heeft of eraan gedacht heeft om nog eens voor een zoon te gaan proberen. Genderselectie is voor mij enkel bespreekbaar moest er bij één van de geslachten een grote kans zijn op zware afwijkingen of iets dergelijks. Maar toch niet omdat je anders "je zin niet zou krijgen"...
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld