bemoeizucht grootouder

• bemoeizucht grootouder

Wanneer oma komt oppassen, geeft ze altijd advies etc.
    Zo wou zoon zijn leeswoordjes tonen, van oma moet hij leren lezen in de vier richtingen (ook van onder naar boven en van rechts naar links), dat is beter om te automatiseren zegt ze.
    Idem met rekenoefeningen, hij moet zo de brug maken en niet in zijn hoofd tellen etc
    Oma is vroeger nog leerkracht geweest en ze kan het niet loslaten. Ze komt af met rekenbladen, steekt er in de brievenbus, stuurt mails hoe ik zoon moet begeleiden enzovoort

Het probleem is nu dat zoon flipt, want van juf moet hij dat niet en van oma wel en nu weet hij niet voor wie hij goed moet doen (zoon heeft alle hoogsensitieve kenmerken).
    Ik spreek oma hierover aan, dat dat voor zoon voor verwarring zorgt, ik krijg als reactie dat ik haar expertise niet apprecieer en haar wantrouw. Dat dat gewoon speelse tips zijn en dat ze niet begrijpt dat hij daarvan verward kan zijn. En dat zij als enige oma niets mag zeggen over zijn leerproces.

Is dit er nu over dat ik daar mijn grens trek? Dat ik niet wil dat ze dit doet in mijn huis? Zoon reageert er absoluut niet goed op, en neen hij heeft echt geen leermoeilijkheden
    maw dat ze oma is, een spelletje speelt, lego bouwt, gaat wandelen ofzo maar niet dat ze juf is
  • Ik zou dat ook niet kunnen waarderen. Als ik zie dat mijnd kind last heeft door iets wat oma doet, zou ik het ook zeker afkappen. Dan is oma maar even boos en over de zeik, maar het gaat om je kind, niet om een leerling uit de klas!

En met afkappen bedoel ik niet de relatie met oma, maar wel het leerkracht willen zijn.
  • Als je hulp krijgt van grootouders kan het 2 kanten opgaan.
    1-het is geweldig, iedereen geniet en het is een echte hulp.
    2- het is niet aangenaam, er word een beetje te veel gemoeid, iedereen word er nerveus.

Wij kregen 1 uur hulp in de week van mijn ouders.
    Altijd drama, altijd telefoon (ze kwamen omdat ik die dag lang werkte), altijd ruzie met de oudste en als ik vroeg om het wat anders te doen, kreeg ik een heel verhaal en ik moest content zijn dat ze dit deden.
    Ik heb nog eventjes gekeken of het zou beteren en dat bleek niet zo.
    We hebben het dus anders opgelost en schakelen nu geen grootouders meer in.

• als mijn ouders oppassen, dan zijn mijn ouders die periode de baas. Hoe ze met de kinderen werken (huiswerk ed) dat is aan hen dan. Ik moei mij daar niet mee.
    In jouw geval zou ik dus 'haar laten doen' als ze oppast, maar de extra werkjes en blaadjes etc die ze binnenbrengt zouden gewoon de vuilbak in gaan. Ik zou dat ook zeggen, mss dat ze dan stopt met ze te geven.

Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld