7 jarige alleen op straat

• 7 jarige alleen op straat

Een moeilijke .... Het is ook niet de bedoeling een discussie uit te lokken. Ik wil vooral even horen of we ons terecht zorgen maken.

Een kindje in de omgeving, moet nog 7 worden, enig kind. Ouders hebben op mij al eerder de indruk gemaakt 'wat minder sterk in hun schoenen te staan op verschillende vlakken'
    Een andere ouder in de omgeving post een algemeen bericht op haar facebook met als titel 'bezorgd'. Inhoud van het bericht: ik maak mij zorgen om een kindje dat hier hele dagen (weekend) en 's avonds op straat rondhangt. Het is nu 20u33 en hij loopt hier nog.
    Ik weet meteen over welk kind het gaat en spreek haar aan in een privé bericht. Mijn vermoeden klopt.

Locatie: een rustige deelgemeente. Met enkele behoorlijk rustige speelpleinen. Alles in een straal van pakweg 500 - 750 meter rond de woonplaats van het kind.

Is het onrustwekkend dat het kind alleen op straat rondhangt, of kan dit volgens jullie wel? Hij zit op of rond de speelpleintjes, passeert bij de vele klasgenootjes in de buurt. Dus helemaal alleen is hij niet. Maar er is ook niemand die specifiek een oogje op hem houdt.
  • Dat het kindje in het weekend eens een halfuurtje alleen op,de speelpleinen rondloopt zou ik nog oké vinden. Maar op dat uur zou hij toch thuis moeten zijn om klaar gemaakt te worden om te gaan slapen (als hij al niet zou moeten slapen op dat uur). Ik zou het als mama niet toestaan om zo laat op straat te laten rond hangen. Hij heeft op dat moment toch ook geen leeftijdsgenootjes om mee te spelen? Ik zou dus ook wel bezorgd zijn.

Je geeft aan dat de ouders 'minder sterk in hun schoenen staan'. Misschien eens langsgaan voor een kopje thee of koffie en maak er een gezellige boel van. Je eigen kindjes zijn rond dezelfde leeftijd als ik het zo zie. Neem ze mee of nodig de ouders of een an hen met hun kindje bij jullie uit om eens te babbelen. misschien kan je ze ergens wel mee helpen maar weten ze niet dat ze bij jullie terecht kunnen
  • Onze zoon mag heel af en toe eens alleen van school naar huis toe komen, is gewoon de straat uit.

Maar wij hebben hier een speelplein achter de hoek, maar daar mag hij van mij enkel naartoe als zijn grote broer erbij is of 1 van ons
    Zeker niet alleen, wie weet wie loopt daar nog rond.

En dat uur is zeker niet normaal. 18u zou voor mij toch het max uur zijn.
  • Ik heb dezelfde reactie als iedereen hier... Dat ze al eens een kort stukje alleen in 't verkeer gaan moet al eens kunnen, maar daar hele avonden en weekends alleen rondhangen vind ik niet normaal. Kinderen moeten op die leeftijd nog beschermd worden.
  • ok, en dan?!?
    Je weet dat hier iedereen dezelfde reactie gaat hebben en dat ze dit niet verantwoord vinden. En dan?
    Wat voor zin heeft het om hier allemaal jouw meningen bijeen te sprokkelen, gaan die ouders nu ineens hun zoontje minder alleen laten? Gaat er iets voor dat kind veranderen?.
    Wat is het doel van dit?
  • ik wou gewoon even zeker zijn dat ik niet aan het overdrijven was. Maar dan is nu de volgende vraag... wat nu ....?
    Mij niet met andermans zaken moeien?
    Of toch ergens bepaalde instanties aanspreken, met als doel het gezin te ondersteunen. Maar wat als die instanties dan meer doen dan enkel ondersteunen en die mensen hun kindje 'kwijt' geraken als ze niet ingaan op de ondersteuning die hun geboden wordt? Dat zou ik zeker wel doen als het kind in gevaar is of zo, maar dat is het voor zover ik kan inschatten niet.
    Zelf de ouders aanspreken wil ik liever niet. Ik zou graag een bepaalde afstand bewaren. Ik ben er ook redelijk zeker van dat het weinig zin zou hebben. Ik bracht in het verleden bij de papa als eens langs mijn neus weg het onderwerp ter sprake dat het zoontje 's ochtends alleen naar school wandelt. Er kwam een reactie genre 'ik vind dat ook niet zo ideaal, maar hij wil dat zo'. Ook hier weer een randgeval. Het is echt niet ver en het traject is op zich wel veilig.
  • Ik zou dus echt wel zelf wat ondersteuning bieden mocht ik zoiets zien. Iets verderop in de straat woont ook een gezin dat het moeilijk heeft. Mama vechtscheiding, 1 kind met enorme adhd (maar echt zo druk dat normaal functioneren moeilijk gaat, hij is 5 een zit in de klas van mijn jongste), dochter van 7 met autisme die ze dagelijks op de bus moet zetten voor speciaal onderwijs (niet in de buurt) en dan nog een oudere zoon die een handicap heeft overgehouden aan een auto-ongeluk.

En dan geen vangnet, kinderen alleen op wandel naar school of van 7 tot 7 in opvang...
    Heb al eens een speeldate geregeld voor de jongste, een keer haar jongste mee opgepikt aan school en bij ons mee laten spelen/eten tot zij terug was van het werk enz. Niet simpel want is een ventje met een behoorlijk rugzakje, en kleine dingetjes op zich. Maar alle beetjes helpen denk ik dan he...

Is er niet zoiets wat je (sporadisch) kan doen? Beetje zelf ondersteunen zonder teveel op te dringen? Ik vind van mezelf niet dat ik me "moei met hun zaken" (wat ik weet weet ik gaandeweg ... dat er problemen waren was vrij snel duidelijk), maar als ik wat tijd en energie over heb vind ik het geen moeite echt daarin wat te investeren en hoop ik op mijn manier voor de mama kleine rustpuntjes te geven.
  • Er is een gratis nummer dat je kan bellen 1712. Meer info op kindermishandeling.be. Je kan dan met een vertrouwenspersoon spreken over je twijfels. Misschien is er niets aan de hand, misschien kunnen de ouders en het kind wel hulp gebruiken. Berichtjes op Facebook of een forum helpen niemand verder. In jouw geval zou ik echt wel een melding doen. Een 7 jarige hoort om 20u30 niet alleen zop straat rond te hangen.
  • Direct kinderbescherming bellen?
    Is het een allochtoon kindje? Die zijn vaak veel losser daarin. Hier in de buurt lopen en fietsen kleinere kindjes in hun straat, midden op de weg, waar toch ook auto's komen, dus toch ook best gevaarlijk.
    De omgeving die je beschrijft lijkt me ook vrij rustig.
    Wij wonen in een doodlopende straat waarlangs een groot braakliggend stuk ligt. Aan de andere kant van dat stuk ligt ook een doodlopende straat. Je moet eens zien hoeveel kinderen hier op dat braakliggend stuk lopen. Soms fietsen of steppen ze dan door naar onze straat en zo langs andere straten terug naar huis. Die zullen niet veel ouder zijn dan 7 jaar.
    Ik ben op dat gebied ook een zeer bange mama en mijn kind mag dat niet, maar ik zie dat nu toch wel vaker, dus om daar kinderbescherming voor te bellen ...
  • Met de informatie die ts hier geeft, zou ik inderdaad kinderbescherming bellen. Het kind loopt helemaal alleen rond om 20u30, er wordt nergens gesproken van andere kinderen die om dat uur nog op de speelpleintjes rondhangen. Hier is er vlakbij ook een doodlopende straat en daar spelen en fietsen en steppen de kinderen ook op de straat. Er is veel sociale controle. De ouders zitten niet naast hun kinderen, maar iedereen houdt een een oogje in het zeil. Maar wie let er op dat kind dat helemaal alleen ronddoolt?

Misschien is er wel meer sociale controle dan dat de post doet vermoeden? Misschien lopen er dan nog kinderen rond? Dan zou ik me ook geen zorgen maken. Maar zoals het hier beschreven is wel.
  • Er zijn altijd wel een aantal ogen die iets gezien hebben, maar niemand let specifiek op hem. Als hij overdag en pakweg tot een uur of 6 rondhangt hebben er hem wel meerdere mensen gezien en tijdens het weekend overdag of op woensdagnamiddag zijn er ook wel speelkameraadjes (met ouders of begeleiding) aanwezig op de speelpleinen waar hij komt.
    Het probleem werd intussen (door mij en door een andere mama) aangekaart bij zijn juf en bij een plaatselijke kinderopvang die een beter beeld heeft op de thuissituatie. Ik wacht even af wat daar uit de bus komt.
    Kinderbescherming lijkt mij niet aan de orde. Volgens mij is er enkel ondersteuning nodig, Moest ik er van uit gaan dat het kind echt gevaar loopt, had ik al lang alarm geslagen. Van kindermishandeling is al helemaal geen sprake.

Bedankt voor jullie reacties allemaal. Ik denk dat we het onderwerp hier mogen afronden.
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld