Gescheurde meniscus

• Gescheurde meniscus

Dag dames , heb sinds 2 weken serieuze pijn aan mijn knie , dokter heeft me rust en pijnstillers voorgeschreven.volgens haar heb ik n gescheurde meniscus , kan dit zo worden vastgesteld zonder foto of dergelijke , heb wel twee keer serieuze oefeningen moeten doen !
    Kan dit ook zo genezen of is n operatie noodzakelijk ?
    Ben beetje bang voor wat er gaat komen ...
  • Toch even aan je dokter vragen om een foto te laten nemen, dat is het enige dat uitsluitsel kan geven. Tot nu toe twee vrienden gehad hiermee, beiden zijn moeten geopereerd worden (ook weliswaar na een maand platte rust en pijnstillers).
  • Hallo,
    Een gescheurde meniscus is een stuk kraakbeen die los ligt. Dat kan eigenlijk geen kwaad , het is maar als het stukje ergens duwt dat je pijn hebt met eventueel ontsteking. Ze kunnen het losliggend kraakbeen uitzuigen via kijkoperatie. Mijn man heeft dit al 4 keer gehad (voetbal), 2 x rechts+ 2x links). Dat is geen ingrijpende operatie. Herstel is 4 á 6 weken.

Groetjes
  • Hallo
    Ik heb een gescheurde meniscus, een paar jaar gelden opgelopen door een val op mijn knie. Zoiets kan vastgesteld worden d.m.v. een MRI-scan, op een gewone CT-scan zie je dat, voor zover ik weet, niet. Of er een operatie aan te pas moet komen, hangt af van het type scheur. Ik heb een horizontale scheur en die moet niet geopereerd worden. Als ik een beetje let op wat ik doe (niet op mijn knieën gaan zitten, geen vreemde draaibewegingen met mijn knie, e.d.) heb ik er amper last van. Ik kan ook gewoon sporten, al geeft schoolslag zwemmen wel problemen. En als ik ga joggen, zorg ik voor een rustig tempo en een zachte ondergrond. Ik vermijd harde schokken op de knie omdat dit wel tot pijn kan leiden.

Of zo'n scheur zich in zekere mate nog kan herstellen hangt af van je leeftijd en van waar de scheur zit. Als die in het doorbloede deel van de meniscusschijf zit, kan er herstel optreden indien je nog jong bent (tot je 35ste of zoiets, dacht ik eens gelezen te hebben). Ik ben ouder, maar ik merk dat er toch nog steeds een positieve evolutie in mijn knie zit. Ik zorg er dan ook voor dat de spieren van mijn benen stevig en sterk blijven door bijvoorbeeld naar mijn werk te fietsen. Stevige spieren, vooral in de bovenbenen, zorgen voor minder druk op de meniscus en bijgevolg ook weer voor minder last.

Maar, zoals ik zei, veel hangt af van het type scheur en waar die zit.
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld