Slechtziende/blinde papa: hoe pakken die zindelijkheid aan?

• Slechtziende/blinde papa: hoe pakken die zindelijkheid aan?

Ik heb even gezocht en nagedacht waar ik deze vraag zou stellen, maar misschien is dit de beste plek.

Ons zoontje gaat sinds september naar school, maar is nog niet zindelijk.
    Op school hebben ze de 'enkel in het onderbroekje, ze worden wel zindelijk door nat gevoel'-aanpak, gecombineerd met regelmatig op toiletjes zetten.

Deze aanpak thuis verder zetten is op de dagen dat ik thuis ben al makkelijker toe te passen, dan op de dagen dat ik werk.
    Ik sta in een bibliotheek, dus ik ben vaak heel laat thuis.
    Mijn man is slechtziend, bijna blind, dus voor hem is het een nachtmerrie als er ongelukjes zijn.
    Hij heeft het te laat door, weet niet waar ze voordeden, ons zoontje zegt ook steeds pas als het te laat is 'Pipi/kaka op de pot'...hem zelf op de pot zetten is ook een nachtmerrie, want zoontje spant zich volledig op als een plank en wil niet gaan zitten. Ongelukjes komen dus veel meer voor dan succesjes. Om niet te zeggen dat we eigenlijk geen succesjes hebben.

Op school houdt hij hem eerder op dan dat hij samen met de andere gaat...hij heeft ook steeds maar 1 maximum 2 ongelukjes op school en dit niet eens elke dag, hij is soms hele dagen droog op school...door ophouden...

Hoe pakken slechtziende of blinde papa's het best aan als ze alleen zijn met hun zoon/dochter? We willen ook geen druk op ons zoontje zetten, dat krijgt hij op school al genoeg (denken we).

De traditionele aanpakken hebben we allemaal al geprobeerd, belonen lukt niet want zoontje doet alsof hij het niet begrijpt. Samen naar het grote toilet doet hij, hij zegt ons dat de pipi/kaka daar moet, maar hij doet het zelf niet.
    Doortrekken is dan weer geweldig, maar hem zeggen dat hij altijd mag doortrekken als hij op het potje gaat, helpt ook niet als stimulatie...

De papa heeft het best moeilijk met dit deel van de opvoeding...en ik uiteindelijk ook, want ik ben onvoldoende thuis om te helpen...
  • hoe oud is hij?
    Het ligt volgens mij echt niet aan de papa dat je zoontje nog niet zindelijk is.
    We hebben met de kleinste geprobeerd en geprobeerd (ook katoenen luiers) en het heeft geduurd tot meneertje een maand voor zijn derde zelf besloot op het potje te gaan zitten.
    Het feit dat papa slechtziend was, had hier echt niets mee te doen.
  • Inderdaad, hoe oud is je zoontje?
    Het klinkt voor mij alsof hij er eenvoudigweg nog niet klaar voor is. Mijn advies zou dus zijn: gun hem nog wat meer tijd.
    Wij hadden de (grote) luxe dat onze tweeling tot 3 jaar naar de kribbe kon en pas naar school begonnen gaan op ruim 3 jaar. Ze zijn ook maar kort voor hun 3e verjaardag zindelijk geworden maar dan wel ineens op korte tijd (en meteen overdag en 's nachts).
    Ik zou het pragmatisch aanpakken en voorlopig bij papa nog een pamper (of mss beter: een katoenen luier, kwestie van het te voelen) gebruiken. Als jij er bent kunt je hem dan wel in een sponsen of joggingbroekje laten lopen, met potje in de buurt.
    Idd, ik ben helemaal akkoord dat potjestraining geen stresstoestand mag worden voor kind. Of voor de ouders.
    Veel succes!!
  • Onze dochter was ook pas zindelijk op goed 3 jaar. Wij (en ook de juf op school) hanteerden het principe: proberen zonder pamper voor eventjes en als het niet lukt terug pamper aan.
    Ik hoor toch overal dat kindjes er klaar voor moeten zijn en de klik moeten maken. En dat gaat meestal op enkele dagen. Als je na een week zonder pamper nog geen resultaat hebt dan is het kind er volgens mij niet klaar voor en kan je beter de pamper terug aandoen.
    En dat lost het probleem met de papa ook op: pamper aan = geen ongelukjes overal in huis.
    Ik moet toegeven dat ik toch ook soms heb lopen zoeken naar de plaats van het ongelukje, meestal kon ik gewoon de natte sporen volgen maar voor een slechtziende papa lijkt me dat niet evident.

Grts
    G
  • Mijn zoontje is nu van september droog en dadelijk zonder veel ongelukjes (nog maar 1 tot nu toe) maar hij is wel al van juli 3. Het lukte gewoon niet ervoor en plots van de ene dag op de andere had hij het door en geen probleem meer. Ik zou gewoon thuis een pamperbroekje aandoen en hier staat het potje in de living zodat hij altijd snel erbij is. Komt wel in orde hoor gewoon niet teveel druk zetten
  • Het zoontje is 2,5 sinds augustus (dus ondertussen 2 jaar en 7 maand). Wij hebben ook eerder de indruk dat het aan hem ligt, niet klaar voor, maar "de omgeving" denkt dan weer vooral dat het aan het ontbrekende zicht van de papa ligt. Dat de papa dus te rap naar het gemak van de pamper grijpt...

Bedankt voor de reacties, blij om te lezen ook dat het geen uitzondering is dat het niet voor 3 jaar in orde was.

Wij houden ons dus nu gewoon aan hoe het gaat.
    Op school : onderbroekjes met de nodige ongelukjes (de juf kiest er eigenlijk zelf voor dat ze zo natte broeken en dergelijke heeft)
    Bij de papa: het pampertje/katoenen trainingsbroekje...het komt wel goed.
    Bij de mama: onderbroekjes/sponsen broekjes en potje in de buurt...

We zijn dus niet slecht bezig content.gif en wachten op de klik...Aangepast door MareA op 30/09/2015 14:21
  • Gewoon geduld hebben en komt wel in orde. De juf van ons zoontje zei ooit: ken niemand van 20 die nog met een pamper rondloopt omdat het niet wil lukken wink.gif
  • @MareA ik denk ook dat het inderdaad goed is zo te doen als nu. ik heb wel meer gehoord zeker bij jongetjes dat het iets langer duurt. maar wat is lang he, ieder heeft zijn eigen tijd voor dit soort dingen.

Ik denk dat jullie het erg goed doen zo en dat die klik wel komt, hoe gaat het er nu mee? het is al weer een aantal maand geleden.

ik vind het ook wel heel spannend hoe het hier straks gaat. Mijn vriend is ook blind en we verwachten ons eerste kindje in oktober.
    Dus eigenlijk zou ik wel erg graag contact met jou willen bigsmile.gif
  • @Bianka het gaat hier ondertussen met vraagtekens smile.gif volgens de juf gaat hij gewoon mee met de andere kindjes naar de toiletjes, maar de juf mag niet gaan kijken. Dus, het kan heel goed zijn dat hij op school pipi op het toiletje doet.

Thuis blijft hij het pas melden als het te laat is, of in de pamper of in het broekje als ik thuis ben smile.gif

Ik wil best wel contact hoor, ik zal hier eens kijken hoe wink.gif
  • @MareA Onze zoon was zindelijk op school vanaf een 2 jaar en 8 maanden. Met uitzonderlijk nog een ongelukje (2 per jaar ongeveer). Maar was pas op 5 jaar zindelijk thuis. Ik had echt meerdere ongelukjes per avond na school. Maar niets op school.
    Nuja ik was al lang blij dat het op school ging. Ondertussen is hij thuis ook zindelijk. Tot vorig jaar had nog geregeld een natte plek in zijn broek maar dat is nu ook voorbij.

Grts
    G
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld