infodag toekomstige ouders op de kraamafdeling - weigeren?

• infodag toekomstige ouders op de kraamafdeling - weigeren?

Hallo iedereen,

Binnenkort (binnen een maand ongeveer) houdt het ziekenhuis waar ik eind januari zal bevallen een infoavond voor toekomstige ouders. Hier krijg je een rondleiding op de kraamafdeling, kan je de vroedvrouwen spreken, zie je de verloskamer en is er ook een infomoment over borstvoeding. Super-interessant volgens ons, ook omdat het voor mijn vriend en mezelf ons eerste kindje wordt.
    Mijn vriend werkt elke week op zaterdag en de infodag in het ziekenhuis is natuurlijk enkel op zaterdag. Nu had mijn vriend vorige week verlof aangevraagd voor die ene dag (eigenlijk alleen de namiddag) met de duidelijke reden erbij. Nu heeft hij vandaag te horen gekregen dat dit niet mogelijk is (zonder verdere uitleg). Stom natuurlijk, zeker omdat het ruim op voorhand is aangevraagd. Ik vroeg mij af of zijn werkgever hem dit wel zomaar kan weigeren....?
    Misschien overdrijf ik en is dit helemaal niet interessant voor een man, maar ik had toch heel erg graag gehad dat we dit moment met z'n twee konden doorbrengen en samen de nodige informatie konden opdoen. We zijn nu vrij boos en teleurgesteld omdat we hier nu niet samen naartoe kunnen gaan. Zijn er nog (toekomstige) mama's die zo'n infomoment alleen hebben meegemaakt? En hoe gingen jullie mannen hier dan mee om?

Liefs,
  • ik vind die info momenten compleet overbodig, en al helemaal voor mannen. Ga daar gewoon alleen naartoe als jij het perse wilt horen.
  • *Aangepast door Marte op 18/12/2015 00:12
  • Persoonlijk vond ik het infomoment bij eerste zwangerschap niet zo speciaal. Veel belangrijke vragen werden daar (door de papa's) niet gesteld behalve : "is er WiFi in de arbeidskamer " goofy.gif
    Wat voor ons wel interessant was om weten was waar het verloskwartier zich bevond en hoe we ons konden aanmelden omdat ik in een nieuw ziekenhuis ging bevallen. Hoewel ik het in jouw plaats ook niet zo leuk zou vinden dat mijn man geen verlof kon krijgen zou ik inderdaad een goede vriendin, moeder of moederfiguur meevragen. Dan ben je inderdaad niet alleen.
  • *Aangepast door Marte op 18/12/2015 00:12
  • Deze reactie werd verwijderd.
  • Ik vond het ook wel interessant, omdat ik dit ziekenhuis nog niet ken (verder dan de gang van de gyn ben ik nog nooit moeten zijn). Mijn man was mee, maar dat was op zich niet nodig smile.gif
  • *Aangepast door Marte op 18/12/2015 00:13
  • Je werkgever mag dit uiteraard weigeren. Op die manier kan je elke week wel iets bedenken dat je niet kan of wil missen.
  • Deze reactie werd verwijderd.
  • *Aangepast door Marte op 18/12/2015 00:13
  • @Fienemien : trek je van die aanvallende reacties niets aan. Ik wist veel dingen ook niet hoor, maar had wel foldertje gekregen van de gyne met daarin ook belangrijke telefoonnummers zoals die van het verloskwartier.
    En via spoed binnengaan? Nee hoor! Zelfs tijdens de zwangerschap mocht ik bij eventuele problemen van mijn gyne niet naar spoed gaan maar meteen naar verloskwartier. Met mijn miskraam ben ik inderdaad naar verloskwartier geweest. Zij bellen dan uw eigen gyne. Op spoed bellen ze de gyne van wacht. Dat is dus niet in elk ziekenhuis hetzelfde.
    En waar ik 3x bevallen ben was arbeidskamer ook meteen de verloskamer. Bed kon omgebouwd worden. En dat is zeker niet in alle ziekenhuizen hetzelfde.
    Aangepast door Erwtje op 12/11/2015 22:46
  • @Erwtje. hug.gif
  • "Als dokter, vpk, vroedvrouw weet je toch dat je s 'nachts via spoed binnen gaat"

--> lol, het ziekenhuis waar ik ga bevallen, heeft geen spoeddienst, dus nee, zelfs de dokter weet dat je NIET via spoed binnen gaat 's nachts. Dat was dus ook een van mijn belangrijkste vragen tijdens die infosessie: hoe geraak ik hier binnen? Waar is de materniteit? Meld ik me eerst aan of loop ik door naar de materniteit?

Ik ben dan geen dokter of verpleegkundige, maar waarom zou een dokter die in een ander ziekenhuis werkt, meer weten over die dingen dan ik? Wij zijn toch allebei vreemden in dat ziekenhuis?
  • Ik ben nooit naar zo'n infosessie geweest. Bij ons kon je gewoon even langs de materniteit lopen na een bezoek aan de gyn en dan antwoordden de aanwezige verpleegsters met veel plezier even op je vragen. Dat ging veel sneller dan zo'n infosessie en was veel persoonlijker.
    We kregen ook een folder met de belangrijkste vragen en telefoonnummers. Op het moment dat de bevalling begon, moest je even naar de materniteit bellen en dan zeiden ze wat je moest doen en zorgden ze dat je kamer klaar was tegen dat je er was.
  • Ik vond zo'n infomoment en rondleiding heel interessant.
    Je ziet dan ook de verloskamer en arbeidskamer al een keer. En de gegeven informatie was grotendeels interessant.
    Waar je binnen kan 's nachts of op zondag, of je moet aanmelden en waar je vervolgens heen moet... is wel handig op te weten.
    Ik vond het voor mijn man ook wel interessant en ik zou het best jammer gevonden hebben als hij dit had moeten missen.
    Uiteraard kan je de info gewoon aan hem doorgeven en is het geen must dat hij de verloskamer al eens gezien heeft. Maar wij hebben alle bezoekjes aan de gyn, alle infomomenten, zelfs de sessie bij de kine, de geboortelijst, alle spulletjes, enz. samen gedaan. En ik zou het dan best jammer vinden als hij daar niet bij kon zijn.

Kan je niet nog eens vragen op het werk wat juist het probleem is en of er niemand anders kan invallen die namiddag?

• Wij zijn ook samen nr die info sessie geweest, maar eerlijk? Ik vond dat eigenlijk overbodig. Ik weet dat ik dat deed, omdat je precies al een slechte moeder was vd start als je dat allemaal niet interesseerde en man is gevolgd omdat ik zei: " we moeten dat doen", maar eigenlijk vonden we dat allebei stom:)
    Wij hebben 2 IVF kids, en tijdens die rondes ben ik ZO vaak nr de dokter moeten gaan, dat je dat zeker niet altijd samen kan doen, en tijdens de zwangerschappen dus ook niet. Proberen ja, maar als hij er niet was, tja dan was dat maar zo. Heeft geen enkele baby noch ikzelf schade van ondervonden.
  • werkgever kan dit weigeren.

Maar ik begrijp wel dat jullie dat niet leuk vinden!
    Als je voor het eerst moet bevallen, heb je soms meer vragen. Dan kan zo een info-avond nuttig zijn.
    Ik ben enkel geweest omdat bevallingskwartier net verandert was en ik het dus wou zien.
    En dat je vriend niet mee kan.. toch super dat hij zich zo betrokken voelt. Mijn man zou dat ook niet leuk gevonden hebben.

Enige raad die ik kan geven. Leg je erbij neer en ga alleen of vraag iemand mee zodat je niet alleen bent (goede vriendin, je mama).
    Je kan nadien dan alles uitleggen aan je vriend.
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld