Zwangerschapsverlof tweeling

• Hey iedereen,

Heb je bij een zwangerschap van een meerling nu recht op 17 of 19 weken zwangerschapsverlof?
    Ik vind beiden op internet maat weet niet welke info correct is, of meest recent.

Alvast bedankt!
  • Hey,
    Als ik mij niet vergis is het 17wkn.maar indien beebjes in couveuse moeten liggen, dus langer dan jou in het ziekenhuis moeten verblijven, dan krijg je die dagen er ook bovenop.
    Je krijgt dan een attest van de dokter, die geef je af aan je mutualiteit en die voegen die dagen of weken bovenop je zwverlof.
    Indien je veel vroeger stopt met werken door ziekte dan is de zwverlof weer na bevalling korter..dit geldt niet voor banen waar je verplicht moet stopen van werkgever door werksituatie.

Groetjes
  • Bij een eenlingzwangerschap heb je recht op 15 weken, bij een meerling kunnen daar 2 tot 4 weken bovenop komen. Dat mag je zelf bepalen.
    Ik was ook wat in verwarring: ik dacht dat ik 19 weken zou krijgen, tot ik van het werk een brief kreeg dat ik na 17 weken weer op het werk verwacht werd. Naar de personeelsdienst gebeld om opheldering te vragen, en toen bleek dat ik wel degelijk nog twee weken extra mocht nemen, maar ik moest er zelf om vragen. Maar ik heb dus wel degelijk 19 weken gekregen. wink.gif
  • Wat Kat zegt klopt, ik heb het net bevestigd gekregen van onze personeelsdienst die het vroeg aan SD Worx. Je hebt 15 weken verplicht en eigenlijk 4 weken facultatief. Ik heb dit reeds besproken met mijn baas en gelukkig zei die dat ze het niet meer dan normaal vindt dat ik de 19 weken wil nemen.
  • Ik had 19 weken (België). Mij hebben ze nooit de vraag gesteld voor die twee weken, dus ik weet daar niet van. Wel is het zo dat mijn kindjes tien dagen in het ziekenhuis lagen, dus die tien dagen kwamen er dan nog bij. Maar dan nog vind ik vier weken extra een peulschil. Als je twee kindjes na elkaar krijgt, heb je wel recht op tweemaal 15 weken. Ook wat vaderschapsverlof betreft. Mijn man kreeg maar tien dagen, dat zou er toch mogen 20 zijn? Precies alsof een tweeling als 1 kind wordt beschouwd. Nu ja, we moeten tevreden zijn met datgene wat we krijgen?
  • Zelfstandig dus 9 weken... disappointed.gif
  • als die 4 weken facultatief zijn, krijg je daar dan ook een uitkering voor?
  • Als je ze neemt wel wink.gif
  • kwestie van zeker te zijn, hé?! want met al die wijzigingen vandaag de dag, weet je niet meer waar je nog recht op hebt...
  • twice happy, als je op 6 maanden ofzo moet stoppen op het werk, dan heb je enkel 9 weken na je bevalling hoor. wink.gif
    Kan er van mee
    spreken.
  • hier ook moeten stoppen op 6maanden (van het werk uit).

kindjes 5 weken couveuse dus moederschapsverlof wordt dan verlengt, alleen wordt dan ons borstvoedingsverlof ook ingekort. dus hoe we het ook draaien wij moeten terug beginnen werken als de kindjes 5 maanden zijn (tenzij je verlof of ouderschapsverlof neemt).
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld