tweeling samen of aparte groep in creche/school

• Binnenkort gaat onze tweeling (2 meisjes - eeneiïg)veranderen van creche en daar zijn er 2 groepjes per leeftijdscategorie. Vanuit de creche stellen ze voor om ze elk in een apart groepje te zetten omdat ze ervaren dat tweelingen vaak naar elkaar toe trekken en dus niet met andere kindjes spelen.
    Hoe zit dat bij jullie? Zit jullie tweeling samen of apart in de creche/school en wat zijn jullie ervaringen.
  • hier 2 jongens (niet identiek) en altijd samen gezeten, ze zijn nu bijna 4. Geen enkel probleem. Volgens mij is dat iets van 'vroeger'. Als je het opzoekt blijkt uit recente studies dat het vaak beter is ze samen te laten tot een jaar of 6-7. Tenzij er eentje erg dominant is tov de andere. Eeneiïge zouden meer last hebben van splitsen en gelijke geslachten van de twee-eiïge ook. Jongen-meisje tweeling zouden er het minst last van hebben. Zie je zelf problemen dan?
  • Hier een eeneiïge meisjestweeling. Bijna 12. Kleuterklas steeds gezeten. Steeds miserie gekend! Sedert 1ste leerjaar apart en nooit meer problemen gehad. Denk dat het een beetje afhankelijk is van de kindjes!
  • Hier hebben ze in de creche altijd samen gezeten. Nooit problemen gehad, binnenkort gaan ze naar school en zullen ze ook samen zitten.
    Mijn zussen zijn eeneiig en hebben tem middelbaar samen in de klas gezeten en hebben elk een eigen karakter en persoonlijkheid. Ons mama heeft er ook nooit problemen mee gehad. Ik denk idd dat het vooral afhankelijk is van kind tot kind.
  • Hier een jongenstweeling (2-eiig) van bijna 4. Altijd samen -- geen problemen.
  • Hier een jongenstweeling (tweeëiig) van net drie.

Altijd samen gezeten in de creche en nu ook in de 1e kleuterklas.
    Ze spelen niet heel de tijd samen en hebben hun eigen vriendjes.
    Tot hiertoe nog geen problemen gehad.

In hun klas zit er nog wel een jongetje van een tweeling waarvan het broertje in een ander klasje zit.

Hangt inderdaad echt van je kids af denk ik. Soms hoor ik het wel wanneer 1 kindje te dominant is tegenover het andere dat ze dan splitsen om zo beide kindjes de kans te geven om zich te ontplooien.

Veel succes!
  • Op zo'n jonge leeftijd zou ik toch eerder geneigd zijn om ze samen te laten blijven. Ik vond het juist een heel fijn idee dat ze elkaar hadden wanneer ik ze daar 'achterliet'. Ook puur praktisch heeft het toch heel wat voordelen.
    Wij hebben een identieke jongenstweeling en die hebben tem de laatste kleuterklas altijd samen gezeten. 't Zijn altijd heel erg 2 handen op 1 buik geweest. Toen raadde de juf van het laatste kleuterklasje ons heel erg aan om ze uit elkaar te halen omdat ze heel sterk de neiging hadden om zich in hun tweelingwereldje terug te trekken en ze dan nog maar weinig mee hadden van wat er in de klas gebeurde.
    Dus sindsdien zitten ze elk apart (nu 9 jaar ,4e leerjaar). Dat gaat vrij goed hoewel ze allebei nog altijd veel liever samen zouden zitten. Zo gauw het speeltijd is, zoeken ze elkaar meteen op en ook in de nabeweking zijn ze altijd samen. Ze hebben dezelfde vrienden en die noemen hun namen nog steeds in 1 adem... Op en top tweeling, enorm close met elkaar; dat gaan wij heus niet veranderen door ze in afzonderlijke klassen te steken... wink.gif
  • Ik zou ze toch ook samen laten! Dat is nu net hun grote voordeel, dat ze samen met hun broertje zijn! De juffen denken zeker 'verdeel en heers' ponder.gif
  • en hier een jongens-meisjestweeling van 19 maand,
    onze jongen slaat altijd maar op ons meisje,(nooit op een ander kind) steeds weer opnieuw,
    dus moest ik de kans nu hebben om ze te splitsen, dan zou ik dat doen,
    maar als er geen problemen zich voordoen, waarom dan?
  • In het belang van de kindjes zeker samen laten ..! Echt waar !
    Ze gaan inderdaad veel met elkaar optrekken maar ze hebben elkaar net nodig om zich veiliger te voelen & zo dus de omgeving en de vriendjes te kunnen ontdekken!

Vanaf de kleuterklas kun je dan misschien kiezen om te splitsen, maar nu ze nog zo kleintjes zijn zeker niet!
  • Hallo,

Hier jongen-meisje van 5 en tot instapkalsje( was maar 2 maand) samen. Nadien apart en is heel goed voor hen. Ieder heeft zijn eigen verhaal en vriendjes in de klas en ieder eigen juf. Ik zou ze niet meer samen willen zetten.

Thuis spelen ze mooi samen en hebben wat te vertellen.

Maar zo klein zou ik ze ook nog even samenlaten...

groetjes
  • Hier een ééneiïge meisjestweeling en zowel in de kribbe als nu in de eerste kleuterklas zitten ze samen. Zoals iemand hier al zei; doet goed als ouder om te weten, als er iets is, ze hebben elkaar.
    Ze hebben in de klas ook wel elk hun eigen vriendjes.
    Moesten ze echt in hun eigen tweeling-wereldje zitten zou ik ze misschien uitéén halen, maar anders... net zo leuk toch, iemand om alles mee te delen smile.gif
  • onze meisjes zijn ook samen naar de crèche geweest en zitten nu sinds september vorig jaar samen op school. Af en toe is er nog eentje droevig (soms Noa, soms Finn) en dan zie ik dat ze wel veel steun hebben aan elkaar. De een neemt de nadere dan vast, of neemt haar handje vast en ze gaan gaan spelen in de klas. De juf zegt wel dat ze in de klas met andere kindjes spelen, maar als ze op de speelplaats zijn ze steeds samenhangen.

Onlangs was Noa ziek geworden en moest ik haar 's middags van school halen. Toen vroeg ik aan Finn: "ga jij bij de juf blijven dan komt mama jouw strakjes afhalen" en spontaan liep er een traantje over haar wang en keek ze mij heel zielig aan. Heb ze dan maar alle twee meegenomen.
    Deze week was Noa terug ziek, maar ons Finn zag het wel niet zitten om alleen naar school te gaan. Noa is bij papa gebleven en Finn bij de meme. Toen ik 's avonds Finn bij de meme ging halen (waar ze supergraag naar toe gaat) zat ze in zak en as. Zo zielig en ze zei helemaal niets. Toen ik vroeg omdat het was omdat zusje niet bij haar was zij ze ja...Eenmaal thuisgekomen zijn ze in elkaars armen gevolgen en hebben ze de ganse avond samen gespeeld zonder ruzie te maken.

Ik wil maar zeggen dat ze hier echt wel aan elkaar hangen, maar ik laat ze nu liever samen, zou het niet over mijn hart kunnen krijgen. Ze zijn nog zo klein, en als ze ouder worden zullen ze wel begrijpen dat, als er ééntje ziek is, zusje wel naar school moet gaan.
  • Bedankt allemaal voor de reacties.
    Als ik mijn gevoel volg zet ik ze samen in 1 groep, maar doordat ze in de creche tweelingen 'standaard' uit elkaar halen "omdat dat beter is voor het individu" begon ik toch te twijfelen. Maar ik ga mijn gevoel volgen en gewoon vragen om ze samen te zetten.
    Later (basisschool) kunnen we dan nog zien of we ze 'uiteen' halen.
  • Onze meisjes zijn dan wel geen tweeling, maar ze zitten wel allebei in de 3e kk. Bij ons op school zitten tweelingen niet samen, tenzij expliciet gevraagd door de ouders. Ook onze meisjes hebben ze in aparte klassen gezet. Zowel wij als de school vonden dit de beste oplossing en daar staan we nog altijd achter, anders zou de kleine zus veel te hard achter grote zus lopen. Zelfs nu ze in aparte klassen zitten, heeft het een jaar geduurd vooraleer kleine zus op de speelplaats niet direct naar haar zus trok, dus samen in de klas zou voor hen echt geen optie geweest zijn.Aangepast door Bieke op 12/01/2012 21:03
  • Hallo,
    Mijn kindjes zitten ook samen in de opvang, ik zou ze zeker zo vroeg niet uit elkaar halen. In sommige scholen halen ze 2lingen uit elkaar maar ik hoop toch dat onze 2 kids samen mogen blijven.
    groetjes,
    Tinne
  • Dag dames,

Ik ben nog niet zo ervaren als jullie want ik ben nog maar 9weken zwanger van mijn tweeling, maar vandaag ben ik ze gaan inschrijven in de creche van de gemeente. Hier hebben ze voor de baby's ook twee groepen, maar hier werd direct voorgesteld om ze wel samen in 1 groep te zetten. Ze vonden daar ook dat als ze nog zo klein zijn dat ze beter samen in een groepje zaten. Persoonlijk voelt dit voor mij ook beter aan, dus ben blij dat ze niet voorstelden om ze te splitsen. En als ik jullie ervaringen zo lees, bevestigt dit mijn gevoel wel smile.gif
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld