Tweeling: rechten en plichten

• @ sterretje: zeker even bij je mutualiteit gaan vragen, volgens mij kun je de weken dat je kindjes in ziekenhuis zijn toch achteraf nog opnemen
  • een eigen tweeling

ik vind dit alles maar niets. ik ben poets vrouw en moet zwz thuis blijven op mijn 18 weken
    wat dus wil zeggen dat ik niets meer over heb om bij mijn kids te blijven?
    dit kan nu toch niet?
    maar als ik mij niet vergis heb je per kind toch een maand ouderschaps verlof?
    en dat heb ik bij mijn eerste kind nog niet genomen.
    heb je bij een 2ling dan recht op 1maand of op 2maand?
  • Per kind heb je 4maanden ouderschapsverlof helaas is dat echt weinig betaald..waarom moet je op 18weken stoppen? Ben nm ook poetsvrouw met dienstencheq en 1x tot 37w blijven werken en 2de bij 6maand gestopt omdat ik zelf wou
  • Jij hebt wel recht op tijd met uw kindjes achteraf hoor.
    10tal weken zal dat zijn en mss dat dit bij een tweeling nog anders is.
    En ouderschapsverlof is voor uw tweeling 4maand betaald per kind en afhankelijk van de leeftijd van uw oudste, 3 of 4 mand betaald ouderschapsverlof.
  • Even nog iets extra, bij ons bedrijf stoppen de dames die werken met dienstencheques vroeger met werken vanwege het risico op dragen van lasten.
    Lijkt me maar een beetje normaal dat ze in zo een job kijken naar wat fysiek haalbaar blijft voor werknemers.
    Ivm uw ouderschapsverlof zou ik vooral goed rekenen. 2 kindjes in de opvang zal u duurder uitkomen dan wat langer thuisblijven met een kleinere inkomen.
  • Je hebt 15 weken zwangerschapsverlof, waarvan 9 weken sowieso moeten worden opgenomen na de geboorte van je kindje.
    6 weken heb je dus pre-nataal verlof.
    Bij een tweeling mag je 8 weken pre-nataal verlof opnemen en kan het post-nataal verlof ook verlengd worden met 2 weken (dus 11 weken).

Als je ervoor moet thuisblijven omwille van risico's in je job (bv. heffen en tillen) heet dit profylactisch verlof (of preventief verlof) en krijg je hiervoor een uitkering van je ziekenfonds. (alles wat je moet thuisblijven voor je 8 weken pre-nataal verlof dus)

Geen paniek dus wink.gif Je 6 of 8 weken pre-nataal zal je sowieso kwijt zijn, maar je hebt dus nog 11 weken post-nataal. Let op die verlenging van 2 weken moet je wel aanvragen. Verder bestaat er ook nog ouderschapsverlof idd, je hebt recht op 4 maanden waar je nog volledig thuis kan zijn. Dit moet opgenomen worden in periodes van telkens 1 maand. (Je kan dus bv. geen 1,5 maand nemen, tis dan 1 maand of 2 maand) De bedragen liggen echter vast (niet afhankelijk van loon) en voor een fulltime was dat bij mij ongeveer 600 euro per maand. Plus, je moet de goodwill van je werkgever mee hebben, want zij moeten je ouderschapsverlof goedkeuren.
  • Ik was van de tweeling redelijk vroeg thuis van mijn werk. Ik werkte als verzorgende in een rusthuis. Je hebt 19 weken moederschapsverlof. Wacht ik doe even copy/paste van mijn mutualiteit:

Een meerling? Dan heb je als werknemer in loondienst of werkloze recht op maximaal negentien weken moederschapsverlof, betaald door het ziekenfonds.
    Het prenataal verlof of zwangerschapsverlof kan in dat geval maximaal acht weken duren en mag beginnen vanaf de achtste week vóór de vermoedelijke bevallingsdatum. Je kiest zelf vanaf wanneer je het prenataal verlof opneemt.
    De dagen die je niet opneemt en waarop je gewerkt hebt (of daarmee gelijkgestelde dagen), kan je overdragen naar het postnataal verlof. Dagen arbeidsongeschiktheid zijn niet overdraagbaar.
    Het prenataal verlof moet minstens één week voor je vermoedelijke bevallingsdatum starten. De dagen van de verplichte week die je niet hebt opgenomen (bv. doordat je te vroeg bent bevallen) ben je kwijt.

Dus ik ben terug gaan werken aan iets meer dan 9 weken. Mijn dochtertje is nog 2 weken op neonatale moeten blijven en die dagen heb ik er ook bijgekregen. Bij meer dan 8dgn na geboorte geloof ik, krijg je telkens die dag er nog bij.. BV je bevalt de 1e, en je baby mag maar de 30e naar huis dan heb je van dag 9 iedere dag 'verlenging' hier dus 21 dagen extra moederschapsrust.

Ouderschapsverlof heb je recht tot hun 12 jr. Geboren voor 2013 recht op 4mnd maar 3mnd betaald! Na 2013 recht op 4mnd betaald.

Ik neem nu telkens nog ieder jaar een maand op in het verlof om thuis te zijn, voor mijn oudste is dit afgelopen, die is 12 geworden in Juni. Heb al 1 maand opgenomen van tweelingdochter, nu nog 5mnd over. bigsmile.gif

Even navragen bij je werk zelf, ieder werk regelt dit soms anders, indien je niet full time werkt kan je geen 3/4 dienst werken, je moet een volledige maand na elkaar. Indien je fulltime werkt dan kan je bv X aantal maanden 1dag id week thuisblijven.. of iedere namiddag bv. Wel even navragen.
    Je hebt recht op een aanmoedigingspremie en X-aantal % van je loon.
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld