Net zwanger van een tweeling

• hey

ik had graag wat meiden leren kennen die ook net zwanger zijn van een tweeling, heb het gevoel dat ik de enige ben... vind het toch wel beetje angstig zeker omdat ik voor de eerste keer mama word en het is toch beetje anders dan wanneer je zwanger bent van eentje vind ik...

ik heb hier en daar al gelezen maar dan zijn de meiden al bevallen of rond de 30 weken...

hoop dat ik hier wat ervaringen kan delen...

groetjes
  • Dikke proficiat!! Missschien moet je eens kijken bij de mama's die ook uitgerekend zijn voor juli 2012.
    Niet te veel zorgen maken, je kan dubbel zoveel liefde geven en krijgen en als je alles een beetje op je af laat komen, zal dat allemaal wel loslopen. Geniet er maar van!
  • Gefeliciteerd !!!
    wave.gif
  • Om te beginnen: dubbele proficiat!

Ik ben nu wel al een tijdje bevallen, maar ik kan je gevoel volledig begrijpen. Toen wij net wisten dat we een tweeling gingen krijgen waren compleet ondersteboven van dat nieuws.
    Ik kan je misschien al een beetje geruststellen door te zeggen dat ik op 39 weken ben ingeleid en datr ik al bij al een heel normale zwangerschap gehad heb. Alleen letterlijk veel zwaarder.

Een tip die ik je wil geven is om niet teveel verhalen op het internet te lezen, want daar staan meer slechte dan goede verhalen op. Ik had alle mogelijke horroverhalen gelezen en mijn gynaecoloog heeft echt veel moeite moeten doen om mij een beetje gerust te stellen.

Geniet zoveel mogelijk van je zwangerschap!
  • bedankt voor jullie reacties!

ik maak me behoorlijk zorgen en heb nog niet echt kunnen genieten, we hebben een lange weg afgelegd dus ik denk niet dat ik ooit onbezorgd zwanger zal kunnen zijn...

nu moeten we beslissen of we de triple test doen? ppfff geen idee...

voel me ook al gans de zwangerschap serieus misselijk en doodmoe, dus het huishouden blijft ook liggen, gelukkig zijn ze echt lief op het werk, dus das ook al iets...

nu nog kijken voor een grotere auto...

en voor de uitzet? geen idee... wel/geen twwelingpark? welke buggy? verzorgingstas? ik wist perfect hoe en wat voor moest ik ooit zwanger zijn, maar nu zijn het er twee en panikeer niet te doen...

vorige week echo gehad en alles prima, ze zijn beide even groot maar hartslag was tegen de 180??? niet te hoog?

amai zeg, hopelijk met een weekje thuis te zijn dat alles goed kan bezinken en dat ik kan beginnen genieten...

groetjes
  • ook hier was het behoorlijk schrikken toen we 2 hartjes zagen & hoorden kloppen. we hebben er een paar weekjes aan moeten wennen en zagen alleen maar het negatieve van alles. ondertussen zijn die gevoelens verdwenen en nu hopen we dat beide beebjes lekker lang in hun nestje blijven zitten & gezond zijn.

ik ben doodmoe en misselijk geweest tot een week of 13. daarna ging het beter maar ik merk wel dat nog steeds sneller moe dan ervoor. het huishouden gaat niet meer zo vlot dus doen we er gewoon wat langer over.
    we hebben wel een trippletest laten doen om dan te horen dat we eigenlijk niet echt op de uitslag konden rekenen omdat het een tweeling is. blijkbaar kunnen die waarden dan vertekenen. dus ja, daar kan ik je niet veel raad in geven.

kijk ook eens bij het topicje tweeling-meerlingen. daar kan je ook praktische info en zo vinden. wat ik daar al geleerd heb, is op tijd en stond te rusten om de zwangerschap zo lang mogelijk te rekken.
    @lien, ook jij mag je tips even geven om het tot 39w vol te houden. chapeau!

ik zou zeggen probeer toch te genieten van je zwangerschap. het is tweemaal een wonder!
    en zoek inderdaad niet te veel op internet want daar lees je meestal alleen de horrorverhalen en dat kan je nu zeker missen.
  • @ Julie: op het tweeling-deeltje van het forum staat heel veel info. ik heb er, zeker in het begin, veel aan gehad.
    Voor de uitzet is het zoeken, zoeken, zoeken. Er bestaat heel veel voor tweelingen, maar 't is altijd niet te vinden in de winkel. Om mijn lijstje te leggen had ik veel info gezocht op het internet en dat hebben ze in de winkel dan voor mij besteld omdat het niet standaard in het assortiment zat.
    Wat je zeker 'anders' nodig hebt is een grotere verzorginstas dan wanneer je er maar eentje hebt. Een tweelingpark hebben wij gehad, maar heel weinig gebruikt. Als he interesse hebt, het staat te koop onder 'aangeboden voor tweelingen'.
    Het kost ook allemaal dubbel zo veel, dus heb ik nu wel enkele dingen tweedehands gekocht. Zeker eens zoeken op marktplaats.nl.
    Als buggy hebben we de urban jungle (oud model). Superbugy, maar op die van ons kunnen geen maxicosi's op en dat vind ik een nadeel. Dan is een easywalker duo beter. Wij hebben ook een dubbele plooibuggy van maclaren (techno twin) en die vind ik geweldig!

Laat het nu een beetje bezinken en wen een beetje aan het idee want het is idd een 'schok' wanneer je het nieuws krijgt. Geniet van je zwangerschap want het is zo snel voorbij.

@ Greetje en Julie: Ik heb eigenlijk weinig tips om het zo lang uit te houden.
    - luister naar je gynaecoloog.
    - rust, rust, rust!!!
    - luister naar je lichaam. Je merkt zelf het beste wanneer het niet meer gaat. Maar dan ook echt rusten hé! Dat heb ik echt moeten leren (zeker met nog een actieve peuter in huis)
    - vraag hulp (man, (schoon)ouders, zussen/broers, buren, huishoudhulp,...) Nog iets dat ik heb moeten leren.

Veel succes nog. Hebben jullie het al verteld aan de toekomstige grootouders want dat vond ik ook wel een 'grappig' moment.

En als je nog vragen hebt mag je ze mij altijd stellen (eventueel via een berichtje). Misschien kan ik je helpen.

Groetjes,
    Lien
  • Julie, ik begrijp je perfect. Het is toch schrikken hè. En al de plannen die je had gemaakt moet je nu aanpassen. Maar het is echt leuk om er mee bezig te zijn.

Ik ben ook op vele fora info gaan lezen en er zijn ook leuke boeken te koop.
    Meerlingen forum is idd erg leuk en ook op Facebook zit er een pagina waar er heeeeel veel tweeling mama's zitten samen met recent zwangere vrouwen.

Na lang twijfelen hebben wij wel besloten tot een tweelingpark. Ook een donkey dubbele buggy v bugaboo.
    Een nieuwe auto moest hier ook want 1 plaatsje te kort
    Extra mc
    Grote verzorgingstas etc....

Ik hoop dat je je wat geruster zal voelen binnenkort maar echt onbezorgd zwanger zijn ben ik nooit geweest. Ook niet van de andere kindjes en dan was het maar 1.
    Vertrouw op je dokter !
    180 van hartslag is normaal als ze zo klein zijn trouwens . Hoe kleiner hoe hoger de hartslag.

De trippeltest wilden ze bij mij niet doen omdat die vaak een verstoord beeld geeft bij twee en meerlingen. Je weet ook niet welk kindje er dan een verhoogde waarde heeft etc
    Wij hebben een nekplooimeting laten doen en uitgebreide echo op 20w
    Zekerheid heb je niet maar ook niet na een trippel test dat is ook maar een kansberekening. Enkel zekerheid door vlokkentest of vruchtwaterpunctie en die gaan toch ook met de nodige risico's gepaard .

xmasblink.gif
  • Hey Julie,

Ik ben ook zwanger van een tweeling. OP 6w1d kreeg ik een echo en ben toen te weten gekomen dat we zwanger zijn van een 1-eiige tweeling. Ondertussen ben ik al een klein beetje bekomen van de schok, maar af en toe heb ik nog steeds hey gevoel dat ik droom. De 9de jan moet ik terug naar de gyn. Ik heb nog niet te veel stil gestaan bij de praktische kant van dit alles, omdat mijn vorige zwangerschap eingigde in een miskraam nog voor de 2de echo. Dus nu is mijn eerste mijlpaal de 9de jan en hopen dat ze er beiden nog zijn en beide goed groeien en nog steeds een mooie hartslag hebben, want nu ik ze gezien heb wil ik geen van beide meer kwijt.

Groetjes
    En ik wens je een gelukkig 2012 met 2 gezonde kindjes
  • Hey Julie, dat schrikken hoort er helemaal bij en het piekeren ook, toen wij te horen kregen dat het er 2 zijn, en wij dus ineens van 1 naar 3 gaan, hebben wij dit toch ook enkele weken moeten laten bezinken. Maar nu kijk ik uit naar iedere echo (en dat zijn er wel wat meer dan bij eentje, om ze te kunnen zien, beweging heb je ook meer dan genoeg in je buik, kortom ik geniet er nu echt van (en dat had ik in het begin helemaal niet gedacht), het zal zwaar zijn eens ze er zijn, maar daar slaan we ons wel door. Wij hebben recent een tweedehands tweelingbuggy (easywalker duo )gekocht, en nu proberen we toch stilaan alles klaar te zetten, zodat ik met een gerust gemoed kan aftellen nar de geboorte van die 2 kleintjes ;
    Veel succes nog ! En dikke (dubbele) proficiat
  • Hoi,

In ieder geval een dikke proficiat met de tweelingzwangerschap!!!

Voor ons was het ook schrikken om van 1 naar 3 te gaan maar dat loopt allemaal wel los.

Ik heb geen tweelingpark genomen. Ik heb gewoon het park van de zus staan en ze doen er in de voormiddag allebei nog een klein dutje in (naast elkaar, het gaat nog net) s'namiddags gaan ze gewoon naar hun bedje. Ik heb wel een grote speelmat liggen voor de jongens. De zus heeft een aparte.

Ik heb een 2dehands koelstra flexxo twin gekocht en ben er dik tevreden mee. We hebben ook nog een dubbele plooibuggy gekocht voor in de auto om boodschappen mee te doen.

Ik heb op 32 weken zwangerschap een weekje verplichte rust gehad wegens vroegtijdige weeën maar heb dan nog rustig mijn agenda afgewerkt (ik ben zelfstandig kapster) tot 37 weken. Toen ging het lichamelijk niet meer. Op 38 weken zwangerschap ben ik bevallen van een kerngezonde tweeling. Na 5 dagen waren we samen thuis van het ziekenhuis.

Het is niet altijd even gemakkelijk maar met een beetje organisatie is het te doen hoor. Ik zou ze voor geen geld van de wereld nog kunnen missen.

Ik wens hier iedereen nog heel veel succes met de zwangerschap!!
    wave.gif
  • Ik heb een tweeling van twee jaar en ben zwanger van mijn derde kindje. Een tweeling hebben vind ik zo heerlijk. Ze hebben zoveel aan elkaar. Ik had een goeie zwangerschap. Ben ingeleid op 37 weken en bevallen met epidurale. Dan een goeie drie maanden borstvoeding gegeven. Natuurlijk is het soms druk, maar dat heb je met 1 kindje ook. De kindjes nemen ook vaak de positieve dingen van elkaar over, maw ze stimuleren elkaar. Kattekwaad halen ze natuurlijk ook uit.
    Een minpuntje vind ik dat je alles dubbel nodig hebt: fietsen, grote stukken van speelgoed, autostoelen ... op hetzelfde moment.
  • Hallo,

Ik ben inmiddels 11 weken zwanger van een tweeling.
    ook hier was het even schrikken zeker omdat we voor een tweede kindje gingen en nu opeens hebben we er 3...
    Ik heb ook een hoop vragen, maar beetje bij beetje komen we er wel toch?
    de vorige bevalling liep al niet van een leien dakje (zwangerschapsvergiftiging en HELPP-syndroom) dus met een tweeling vast nog meer risico's. Ik hou ook al mijn hart vast... shocked.gif
    Maar we zullen zo blij zijn als we onze baby'tjes in onze armen zullen hebben!

groetjes
  • @mammie,

Jij bent ook van 1 naar 3 gegaan. Heb je nog tips wat ik zeker moet omruilen van de enkele uitzet naar de dubbele? Wat moet er zeker veel bijgekocht worden en zijn er zaken die je afraadt?
    Ik dacht inderdaad ook om het oude park te laten staan en niet onnodig een twinpark te halen...

Alvast bedankt!

Groetjes
  • -> verplaatst
  • Hey dames,

ja eerst en vooral niet naar het uur letten, ik heb enorm veel last van zuur, en kan niet slapen. drunk.gif

Ik ben ook zwanger van een tweeling.
    Ik heb dinsdag een echo gehad, dus vrij snel, op 6 weken al, omdat wij via IVF zwanger geworden zijn.

Ook hier is het onze eerste zwangerschap !
    Ik hoop nu al maar die 12 weken door te komen !!

Liefs xx
  • hoi

proficiat liefje!!

gister 20w echo: alles in orde! Moet wel al sinds 18e week rusten...

groetjes
  • hej dames,
    hier ook zwanger van een tweeling. Was ook hier een serieus schok, aangezien we er al 2 hebben en we altijd graag 3 kindjes gehad hadden... nummer 3 hadden we dus helemaal verwacht (al is 't nu heel snel gegaan na nummer 2), maar dat nummer 3 samen met nummer 4 zou komen, dat was wel het laatste waar ik aan gedacht had.
    Gevolg, nieuwe auto, nieuwe buggy, plots opvang nodig voor 3 kindjes (de 2 werden thuis opgevangen, maar nu met een tweeling en eentje van 1 jaar gaat dat niet lukken, vrees ik), en idd, alle grote dingen toch nog in 't dubbel gaan zoeken. En dat dan voor een laatste zwangerschap...
    Maar we kunnen rekenen op heel veel hulp van vrienden en van onze ouders, dinsdag mag ik naar een onthaalmoeder vlakbij die 4 dagen in de week de tweeling bij zou kunnen houden en 2 dagen ook nog ons zoontje. Vorig weekend ook een nieuwe auto gekocht, ... zo stilaan valt dus alles in zijn plooi... nu is 't enkel nog zien dat we van onze huidige wagen afraken (met pijn in het hart, want amper 3 jaar oud, maar ja, je krijgt nu eenmaal geen 4 kinderen in een break)

't Zal dus een hele aanpassing worden hier ,zelfs al kennen we de kneepjes al van de vorige 2 kindjes. Maar zo stilaan beginnen we wel aan 't idee te wennen en ze zijn er nog niet, maar ik zou ze al niet meer kunnen missen!!

Dames, nog veel zwangerschapsgenot en we volgen mekaar nog wel op voor de verdere verhalen!!
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld