hoe vaak gingen jullie op controle bij de gyn

• Dag dames,

ik ben 8w6d zwanger van een 1-eiige tweeling. In juni heb ik een miskraam gehad. Het was een missed abortion het vruchtje was 6w en op 9w heb ik een curettage gehad. Het ging mis omdat ik een partiele mola zwangerschap had. Nu ben ik dus zwanger van een tweeling. Ik heb een echo gehad op 6w1d en alles was ok. Ik moest na 2 weken terugkomen, dat was gisteren, ik was toen 8w5d en terug alles ok, de beebjes waren 2,12 en 2,21 cm en 8w5d en 8w6d en van beiden de hartslag gehoord, dus so far so good.

Nu heb ik ondertussen vernomen dat dit wel een risicozwangerschap en omdat het 1-eiig is nog iets meer risico dan 2-eiig en nu vroeg ik me af om de hoeveel weken jullie naar de gyn moesten op controle en of dit een 1-eiige of 2-eiige tweelingzwangerschap is/was. Want de gyn zei me dat ik nu pas over 4weken terug moest komen, wat ik lang vond en mocht dan toch na 3 weken al terug komen. Ik had echt gedacht dat ik om de twee weken ging mogen komen, daarmee dar ik me afvraag hoe dit bij jullie is/was.

Alvast bedankt voor jullie reacties.
    groetjes
    Sterretje
  • Hey Sterretje,

Bij ons was het ook 1-eiïg maar er is niets gezegd over meer risico's dan bij 2-eiïg.
    Ze zaten wel elk in een aparte vruchtzak.

Ik moest op controle op:
    6w
    9w
    12w
    16w
    19w
    25w
    29w
    32w en hier ben ik opgenomen, op 35w bevallen

Groetjes
  • Hoi,

Hier een 2eiïge tweeling.
    1ste echo op 8 weken, dan om de 3 weken echo gehad en vanaf 30 weken om de 2 weken. De gyne zei altijd dat als er iets was ik altijd mocht bellen (of langskomen).
  • Hoi

Hier een één-eiige tweeling die de placenta deelden. Ik liep bij mijn vaste gyn en bij een prof omdat het inderdaad een risico-zw was (kans op TTTS --> alleen bij tweelingen die de moederkoek delen)

Ik ging om en om, bij mijn gyn, twee weken later de prof, twee weken later gyn en op het einde ging ik zelfs bijna iedere week naar de gyn (34w; 35w, 36w en bevallen op 37+1)

Veel succes nog!
  • Ik heb ook een eeneiige tweeling die een moederkoek deelden. Ik moest 1 maal per maand naar Leuven (twinonderzoek) en om de twee weken naar mijn gynaecoloog, vanaf 6 maanden dacht ik.
  • Ik had ook een eeneiige tweeling die de placenta deelde, en ik moest maar om de vier weken op controle komen in het begin. Vanaf 24 weken om de drie weken. Uiteindelijk bevallen op 37+1 weken.
  • Hoi,

Hier ook een één-eiige tweeling die 1 placenta deelden en zeer lang gevreesd hebben dat er geen vliesje tussen hen zat. Geloof dat ik al een week of 15 ver was als ze eindelijk een zeer fijn vliesje zagen.
    Bij mij werd er inderdaad ook op benadrukt dat het een risico zwangerschap was. 1 op 5 gaat goet van één-eiige zwangerschappen, 4 op 5 van twee- eiige.

Hier is het wel jammer genoeg verkeerd gegaan tijdens de bevalling aan 32 weken.

Doordat ze geen vliesje vonden ben ik eigenlijk telkens om de twee weken op controle gemoeten. Normaal deed ze dat maar vanaf 20 weken bij tweelingen.

groetjes
    Julie
  • Bedankt voor jullie reacties.

Hier ook een 1-eiige tweeling die in 1 vruchtzak zit, de placenta is nog niet te zien, maar volgens de gyn gaan ze die hoogst waarschijnlijk delen (die zouden ze moeten zien bij 12w). Hij meent wel een vliesje gezien te hebben rond het voorste kindje, maar kan dit maar met zekerheid zeggen bij de volgende controle. Maar ik denk toch dat ik ook ga aandringen bij de volgende consuktatie dat ik om de twee weken mag komen, want na mijn miskraam ben ik er allemaal niet meer zo gerust in.
  • Hier 2-eiig en maar 1 keer in de maand op controle geweest. Ik heb de laatse maand wel niet meegemaakt want ben bevallen op 35 weken.
  • Hey sterretje,

Ook ik heb een missed abortion gehad op 8 weken (vruchtje was gestop met groeien op 6 weken). Dat was in april.
    Nu ook zwanger van tweeling, maar dan 2-eiig.
    Dinsdag 2de echo. Ben benieuwd of ze nog gezond zijn!
    (Vorige keer was op 6 weken en was er toch al één hartslagje te zien)
  • Hey mannytje,

Ik lees pas nu je berichtje, veel succes hé op je controle vandaag.
    Laat je weten hoe het gegaan is?

Ik heb op mijn eerste controle op 6w ook maar 1hartje gehoord, maar de gyn zei op de8w controle dat hij wel had gezien dat ze beiden hartslag hadden.

En op 8w heb ikze beide gehoord.

Ik mag terug de 30ste en ben echt al aan het aftellen hoor.

Iemand zei me dit weekend: je krijgt er twee omdat je al eentje hebt moeten afgeven...wie weet hé...bij jou is het blijkbaar ook van toepassing.

Had jij het verwacht dat het er twee zouden zijn? Ik niet, maar nu ik gewend ben aan het idee, wil ik ze echt alletwee gezond en wel in mijn armen houden in augustus. Ik kijk er al helemaal naar uit.

groetjes,
    Sterretje
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld