Een tweeling!!!

• Hallo allemaal,

Ik ben 7 weken zwanger en heb gisteren een eerste echo gehad en daar waren 2 kloppende hartjes te zien. We wisten wel dat de kans er in zat (IVF) maar het was toch wel effe schrikken.
    Nu gaan er allerlei vragen door ons hoofd. Kunnen we dat aan? Gaat ons dochtertje voldoende aandacht krijgen? Wat als ze beide eten moeten hebben?
    Hoe verloopt de zwangerschap? Kan je gewoon doorwerken tot het einde?

Ik zit met heel veel vragen, hopelijk kunnen jullie mij een beetje op weg helpen. wink.gif
  • Alvast een dubbele dikke proficiat!

Zwanger zijn van een tweeling is voor iedereen verschillend, ikzelf ben niet zo gemaakt om tweelingen te dragen waardoor ik al 2 zware zwangerschappen achter de rug heb, met verplichte platte rust als gevolg. Maar je hebt evengoed vrouwen die probleemloos blijven rondlopen tot het einde. Werken tot het einde, daar vrees ik wel een beetje voor ... mijn gyn zet vrouwen die zwanger zijn van een tweeling meestal rond 20 weken thuis. Misschien ga je het nog wat langer kunnen rekken, maar tot het einde ... dat betwijfel ik.

Tweelingzwangerschappen worden heel nauwkeurig opgevolgd, daar zou ik me alvast geen zorgen in maken. Houdt een beetje meer risico in, maar dat hoeft niet zorgwekkend te zijn.

De eerste maanden met een tweeling in huis zijn zwaar, daar hoeft niemand over te liegen. Ikzelf heb de eerste weken heeeeel veeel hulp ingeschakeld ... kraamhulp, vroedvrouw ... de eerste 2 weken kwam er ook telkens een derde persoon mee inslapen (tante, oma, nicht) zodat wij als ouder eens een voeding konden schrikkelen en beetje langer konden slapen. Mijn boys moesten in 't begin om de 3h voeding hebben, verplicht, wakker of niet. Mijn kinderarts raadde me aan hen eenzelfde patroon aan te kweken ... werd de ene wakker om te eten, maak de andere dan ook wakker, zodat ze dezelfde tijdstippen voeding krijgen. Anders blijf je een hele dag bezig. En met de volgende 2 op komst doe ik dit zeker opnieuw. Geloof me, je wordt creatief om hen tegelijkertijd eten te geven. Ik zat meestal in de zetel en links en rechts lag er een baby op m'n benen en zo gaf ik die eten. En heel vaak in hun relaxen, oké, minder gezellig, maar wel tegelijkertijd gedaan.

Goh, 'k zou duizend en één dingen kunnen vertellen, maar weet niet goed waar eerst te beginnen. 'k Zou zeggen ... vraag maar raak ... ik probeer te antwoorden.

Het lukt jullie wel!
  • inderdaad, iedere tweelingzwangerschap is verschillend. Ik heb gewerkt tot drie weken voordat ik moest bevallen. Ik heb nauwelijks last gehad van mijn zwangerschap.
    De bevalling is ook vlot verlopen.
    Toen ik zwanger was, ging iedereen helpen, bij wijze van spreken. Ik heb niemand gezien. Mijn man en ik hebben alles alleen gedaan. Mensen zijn dan verwonderd dat bijvoorbeeld de kinderkamer nog niet af is.
    Mensen denken ook dat je van allerlei voordelen kan genieten. Maar je hebt niets van voordelen. Je krijgt maar vier weken extra zwangerschapsverlof. Vaderschapsverlof blijft maar 10 dagen.
    Nu ja, ik zou mijn twee schatten niet meer kunnen missen. Ik heb zelf geen ouderschapsverlof genomen omdat ik echt weer aan het werk wilde. Ik vind gaan werken minder vermoeiend dan hele dagen voor mijn twee kindjes te zorgen.
    Ik wens je veel succes en laat je geen schrik aanjagen want mensen zijn daar goed in.
  • Ik had ook de pech om met de zwangerschap redelijk wat problemen te hebben. Maar ik hoor ook mensen die absoluut nergens last van hebben en tot het einde kunnen gaan werken. Ik denk dat dat afhangt van zwangerschap tot zwangerschap.

Wat na de bevalling betreft moet je zien wat voor jou het gemakkelijkste is. Wij hebben de kindjes van bij het begin altijd op tijdstippen tegelijkertijd eten gegeven. (dus niet wachten tot ze honger hebben maar gewoon vaste uren om papflesjes te geven)

Eerlijk gezegd vond ik het toen ze net geboren waren niet zo zwaar dan nu. (nu zijn ze net geen 10maand oud) Na de bevalling was ik wel moe omdat je 's nachts nog voedingen geeft en weinig slaap hebt maar ik kreeg precies toch maar "de klop" achteraf toen ik net meer tijd had om te slapen. En nu zijn ze natuurlijk ook druk in de weer, hè. Ze kruipen en staan en doen allerlei dingen die niet mogen smile.gif In het begin moet je ze wel verzorgen (eten, wassen etc) maar eens je ze terug in hun park of bedje legt kan je doen wat je moet doen. (huishouden) Nu ze actief zijn is het al moeilijker om ze in het oog te houden EN nog eens het huishouden te doen als je alleen thuis bent.

Ik zou zeggen, maak je niet meteen zorgen over later. Neem de tijd gewoon zoals hij komt.
    Ik dacht ook meteen van "gaan we dat wel aankunnen?" maar zoals je ziet gaat alles wel vanzelf en moet je er gewoon door. Natuurlijk zal het veel gemakkelijker zijn als ze al een jaar of 2 zijn en wat zelfstandiger kunnen zijn. Maar probeer ook te genieten van in het begin wink.gif

Alvast proficat met de zwangerschap!
  • Hallo,

Ik kan ook alleen maar bijtreden dat elke tweelingzwangerschap anders is. Ik ben de hele zwangerschap ongerust geweest, maar eigenlijk is het allemaal wel goed verlopen. In het begin van de zwangerschap kon ik niet gelukkig zijn omdat we zoveel teleurstellingen hadden moeten verwerken. En toen het moment daar was waar vrouwen met een eenlingzwangerschap terug een energieboost krijgen, was ik wel wat meer gerustgesteld, maar begon ik last te krijgen van de ongemakken (had zo ie zo zwakke rug). Ik ben moeten stoppen op 25 weken omdat ons zoontje al ingedaald zat. Maar ik mocht nog wel licht huishoudelijk werk doen. En dan heb ik nog 10 weken rustig kunnen toeleven naar de geboorte.

Eén raad zou ik je zeker willen geven. Regel een kraamhulp. Ik was daar supercontent van! Goed afspreken wat je van haar verwacht en dan is het echt een hulp. Jij kan je volledig met je kindjes bezig houden, terwijl zij kan zorgen voor vers eten, je was en wat poetswerk. En toen zij hier was, kon ik ook onverstoord genieten van een bad of gewoon eens een uurtje weg om boodschappen te doen.

Ik heb onze kindjes nooit samen eten gegeven, maar wel op hetzelfde tijdstip. Ik vond het belangrijk dat ze apart aandacht kregen van ons. De ene voeding kreeg de ene eerst eten, de volgende voeding de andere. Toch voor zover ze al niet wakker waren. Wij hadden van die automatische schommeltjes en legde daar de ene is als de andere aan het eten was. Echte huilpartijen konden we zo wel vermijden. Ik heb me ook strikt aan de voedingsuren van neonatologie gehouden en dat ging super. Ook de overgang van 8 naar 7 voedingen en zo verder naar 6..., ging zo gemakkelijk. Na 10 weken sliepen onze kindjes al door.

Als ik nu terugdenk aan dat eerste jaar, kijk ik toch met heimwee terug. Ik ga niet ontkennen dat het niet ontzettend druk was, maar ik heb echt genoten van die kleine prutskes. Ik heb het gevoel dat onze kindjes heel lang baby zijn geweest en het peuter-zijn een beetje hebben overgeslagen. Nu zijn ze al bijna kleuter en het is echt veel te snel gegaan disappointed.gif .

En ook ik heb last gehad van schuldgevoel omdat ik dacht de ene of de andere te kort aan aandacht te kunnen geven. Ook ik heb soms met de handen in het haar gezeten of tranen laten rollen van ontreddering. Maar het is zó speciaal. Als ik zie hoe zorgzaam ze voor elkaar zijn, hoe sociaal ze zijn, niet flauw, geduldig, ... dan denk ik dat het toch allemaal eigenschappen zijn die een tweeling gewoon vlugger meekrijgen omdat je als ouder niet altijd direct er kan staan als er eentje valt en je de andere aan het verzorgen bent, je de ene eten aan het geven bent...

Dus ik zou zeggen, veel succes met je zwangerschap en probeer er van dag 1 van te genieten!

Groetjes,

Magalie
  • Bedankt voor jullie reacties. Ik wil gewoon alles zo snel mogelijk in orde brengen maar durf nu nog niet te beginnen omdat er misschien nog vanalles kan mislopen en de mensen mij misschien raar gaan aankijken.
    Wij hebben al een kindje en momenteel nogal een druk leventje. Ook ben ik bang dat ik snal ga moeten rusten. bij de eerste (een eenling) moest ik op 30 weken plat liggen vanwege een hoge bloeddruk.

Wanneer zijn jullie beginnen te kijken naar ene kinderwagen, box,... We willen proberen om het tweedehands te doen?
  • Wij zijn beginnen rondkijken rond 16 weken, buggy gekocht via e-bay (Urban Jungle, nieuw van een winkel die ermee stopte), dubbele box stond op de lijst. Wij hebben ook veel van familie en vrienden in bruikleen gekregen en ik heb ook veel tweedehands gekocht.

Magalie
  • Ik ben ook al vrij vroeg alles beginnen regelen. Ook tweedehands gekocht, via internet besteld, lijst besteld, doopsuiker en geboortekaartjes gekozen. Ik was daarmee al bezig vanaf 4maand zwangerschap. En achteraf gezien een geluk want vanaf 28weken ben ik in het ziekenhuis beland en moest ik plat liggen. Ik was blij dat ik alles zelf heb kunnen kiezen op voorhand.
  • hoi hoi...
    in eerste instantie een dikke proficiat..
    ik heb in 2009 een flinke tweeling op de wereld gezet!!!
    twee jongens...
    al bij al heb ik een vlotte zwangerschap gehad...
    ben bevallen op 38 weken. Ik heb gewerkt tot 6 maand.. vanaf dan mogen we sowieso stoppen met werken...
    op het einde kon ik niet goed meer uit de auto enz.. heb heel veel last van het zuur gehad.. maar echt niets speciaals aan de hand...
    ik had er in het begin schrik voor.. je hoort meer van vroeggeboortes dan normaal..

ik hoop dat ik je alvast een beetje kan geruststellen..
    alle zwangerschappen zijn verschillend, dat is bij eenlingen maar ook bij tweelingen..

Probeer alvast niet te veel zorgen te maken op voorhand...
    stress is niet goed voor je...
  • Hoi,
    Ik ben 29 weken zwanger van een tweeling. Ben op aanraden van de dokter rond 22 weken gestopt met werken omdat rust heel belangrijk is. Tot nu toe verloopt alles redelijk goed, ze groeien beide goed,

Wij hebben rond 24 weken de geboortelijst in orde gedaan, buggy hebben we rond 18 weken tweedehands kunnen kopen (urban jungle), de box zal hier staan rond 34 weken.

Voor ons zijn het de eerste 2 kindjes wink.gif .

Veel succes met de zwangerschap en probeer er vooral van te genieten.
    (heb me de eerste maanden ook meer ongerust gemaakt dan echt genoten)

Greetz
  • hey ik ben ook zwanger van een identieke tweeling met alle nodige kwaaltjes erbij drunk.gif
    ik heb ook al een enorme buik, precies 3 à 4 maanden zwanger...
    en ik ben dubbel ziek waardoor ik mijn zoontje en man echt wat verwaarloos (voel me ook mega schuldig, maar voel me dan ook van 's morgens tot 's avonds zo misselijk)

tis allemaal nieuw en freaky en ik weet bijgod niet aan wat ik me moet verwachten, velen zeggen dat het een zware zwangerschap is, de eerste maanden ook heel zwaar zijn als je geen hulp hebt van anderen (wat in mijn geval zo zal zijn)

alle tips zijn welkom...

ik ben ook wat ongerust voor de complicaties die kunnen optreden en voor mijn eigen gezondheid, kan een lichaam dat wel aan zo een gigantische buik etc? de vroeggeboortes enz. ..
  • hoi snowy, ik herken mij volledig in jou verhaal! ik ben ook dubbel zo ziek en ik heb ook het gevoel dat ik mijn dochtertje en man verwaarloos hierdoor. ik ben zelfs soms niet in staat om op mijn vrije dag mijn dochter naar school te doen of te gaan halen.
    mijn buik steekt ook al vooruit zodat mijn broek nog maar amper dichtgaat. maar ik trek mij op aan het idee dat het binnen een paar weekjes betert en dat ik mij dan beter ga voelen. ook ben ik van plan om een angelsound te kopen om mijn dochtertje wat meer bij de zwangerschap te betrekken. (nu hebben we tegen haar nog niets verteld maar volgende week mag ze mee voor de 12 weken echo).
    ik heb tranen met tuiten gehuild toen de gyne zei dat het een tweeling werd maar nu ben ik er aan gewend en we gaan er volledig voor. qua organisatie en zo komt dat allemaal wel in orde. ik heb ook niet veel hulp want onze ouders gaan ook nog werken enkel mijn vader is op brugpensioen en die ziet het superhard zitten om te komen helpen.
    hopelijk vind je ook iemand die een beetje kan bijspringen!

groetjes s
  • ik heb de echo van 3 maanden net achter de rug, voorlopig was alles ok, moet enkel nog op de bloedresultaten wachten!

wij moeten nog steeds bekomen van een 'tweeling'

we hebben al zo een beetje rondgekeken, je hebt zoveeel nodig!!!

en zo een dubbele buggy ziet er ook echt niet handig uit....

naar het schijnt zou het wel een zware zwangerschap zijn, vanaf 5 a 6 maanden al stoppen met werken sad.gif
  • Mij hebben ze thuis gezet op 13 wk. Ik kon me niet wakker houden. dat duurde tot 16 wk. Dan voelde ik me beter en nu vanaf 22 wk ben ik weer meer moe en begint het zwaar te worden. Vanaf 20 wk staat je buik ook steeds 4-5 wk voor en heb je die kwalen dus ook. Ik heb nu brandend maagzuur dat had ik niet zo vroeg bij Dante en Sienna. Buik begint ook in de weg te zitten. Maar veel rust doet wel goed.

Tis zeker anders nu vind ik maar je moet erdoor. OOk als onze 2 boys er zijn moeten we erdoor met 4 ! Zal druk zijn en weinig slapen maar het moet denk ik dan en binnen een dik jaar hebben ze een goed ritme allemaal, hoop ik. want 4 op 4 jaar tijd tis toch veel. Twas niet men droom maar ja tis nu zo.

succes !
  • kop op meiden...
    laat je vooral niet ontmoedigen door al de negatieve verhalen die je over tweelingen vind op internet en hoort...
    het kan allemaal ook best meevallen...
    de eerste maanden had ik het er ook echt moeilijk mee...
    een tweeling...
    extra spullen
    vroeg geboorte
    extra werk
    vroeger stoppen met werk...
    allemaal dingen waar ik met zorgen om maakte...

Nu zijn we ondertussen terug zwanger... en onze boys zijn 17 maand..
    alles is eigenlijk goed meegevallen...

een tweeling heeft ook wel voordelen hoor..
    ( jammer genoeg nog niet tijdens de zwangerschap)

we thumbup.gif voor jullie op een vlotte zwangerschap!!! met niet te veel zorgen...

groetjes en dikke hug.gif
  • Hoi zwangere dames wink.gif ,

Ik sluit me aan bij Camieke, ik kan me voorstellen dat je allemaal problemen ziet,maar het is toch ook vooral erg leuk en nog steeds erg bijzonder om een tweeling te krijgen.

Ik ben moeder van 2 tweelingen, de jongsten zijn net 3 en de oudsten inmiddels 11. De zwangerschappen vielen 2 x erg mee, natuurlijk baal je af en toe van die mega-buik, zitten de kinderen constant in je blaas of ribben te schoppen, ben je het zwanger zijn even moe, maar dat is denk ik alleen maar normaal. Zwanger zijn is niet altijd even leuk, en soms is het geweldig.

In het begin, na de geboorte moet je even zoeken naar jouw manier van verzorgen, dat hangt af van de kinderen en ook zeker van de hulp die je aangeboden wordt. (Neem die aan!!! af en toe werd ik gek van de hulpvaardige mensen in huis, maar het is ook fijn dat een ander even je huishouden bijwerkt of even met een kindje bezig is zodat jij je handen vrij hebt. Of wat denk je van even alleen weg kunnen, even geen baby's, maar heerlijk alleen even de deur uit.)

De spullen die je nodig hebt voor 2 vallen wel mee hoor,ik heb ze ook altijd snel in huis gehaald, ik wilde graag zelf de babykamer inrichten en dat gaat gemakkelijker met een 6 maanden buik dan wanneer je hoogzwanger bent. Een ander vindt het trouwens misschien wel fijner om het als laatste te doen.. Kan ook.

Hoe dan ook, ik wens jullie een hele goede zwnagerschap en 2 prachtige baby's toe.

groetjes,
    Marina
  • Bedankt voor jullie lieve reacties!

We zijn ondertussen over de schok heen en hebben de eerste bodiekes gekocht en tutjes. <3
    Het erge is dat ik niet van de zwangerschap kan genieten. Bij de voirge had ik dat ook en toen wou ik nog eens zwanger worden om het mooi af te sluiten en proberen te genieten. Maar het lukt niet, ik ben nog steeds dag en nacht misselijk, waardoor slapen moielijk is met als gevolg heel moe. Ik hoop dat het snel beter gaat gaan, maar hoop er niet op want bij mijn dochtertje heeft het 9 maanden geduurd upset.gif
    2 weken geleden bij de gyn geweest en nog steeds 2 kloppende hartjes, ze waren 2,1 cm en 2,3 cm groot. Grappi om te zien, de ene lag zo gebogen op de zij en de andere lag op zjn buik. hug.gif
  • ik ben ook content met mijn tweeling. Ik had geen lastige zwangerschap, bevalling ging ook vlot en ja, we krijgen dan niet zoveel voordelen, ik heb veel gekregen van vrienden en familie omdat ik een tweeling heb. Zo had ik alles in bruikleen: maxi cosi's, parken, wiegen. Enkel de buggy heb ik zelf gekocht.
    Kleertjes heb ik tot nu toe nog niet moeten kopen. Ik krijg er voldoende. Schoentjes zal ik wel moeten kopen, maar dat moeten ouders met 1 kindje ook doen.
    Wat speelgoed betreft: ze zijn met twee, dus het is ook veel leuker om te spelen.
  • @ bibber dat met twee zijn om te spelen dat is echt wel waar he...
    ze hebben elkaar gewoon.. en hebben mama of papa niet nodig om met te spelen...

ik vond het echt speciaal een tweeling... ben er best wel fier op... op mijn twee flinke ventekes!!!
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld