Zoon van 10 jaar begint te puberen

• Zoon van 10 jaar begint te puberen

Ik heb een zoontje van 10 jaar (bijna 11). De laatste tijd loopt hij er een beetje vervelend bij.
    Een paar weken geleden kwam hij bij mij omdat hij regelmatig last heeft van een natte ondebroek. Ik dacht eerst dat het nadruppelen was bij het plassen. Toe ik toch eens in zijn onderbroek keek zag ik een fijn slijmerige plek. Toen viel mijn frank. Het was nog te weinig om zaad te zijn. Ik vermoed dat het gaat om voorvocht gaat. Gisterenochtend kwam hij bij mij in paniek. Zijn ondergoed was terug nat maar er was heel wat meer.
    Op zich vermoed ik wel dat hij op een dag zijn eerste natte droom krijgt maar zo vroeg had ik het niet verwacht. Hoe ga ik daarmee om?
  • Gewoon uitleggen wat er gebeurt, net zoals je bij een meisje uitlegt wat maandstonden zijn? Die laat je toch ook niet in het ongewisse, maar bereidt je toch ook voor op wat er gaat gebeuren? Ik blijf het raar vinden dat mama's niet met hun zoontjes durven bespreken wat natte dromen zijn...
    En leg ook zakdoekjes naast zijn bed zodat hij zich kan afkuisen wanneer het weer gebeurt.
  • Bedankt Els

Ja ik begrijp je wel Els. Het is nu ook niet dat ik niets uitgelegd heb. Hij weet wel wat een piemel en een scrotum is. Hij zie mij ook soms naakt in de badkamer, dus hij weet ook wel hoe het er bij een vrouw eruit ziet. Over natte dromen heb ik nog niks uitgelegd maar hij is ook maar 10 jaar oud.
    De vraag is hoever je daarin gaat op seksueel vlak. Hij is nog niet aan zijn pubertijd.
  • Hoever je daarin gaat op die leeftijd? Op 10 (bijna 11) jaar had ik al alles uitgelegd over natte dromen en maandstonden aan zowel de zoon als de dochter. We praten daar hier thuis heel open over. Dat lijkt mij logisch, want als ze weten wat er gebeurt, is het veel minder angstaanjagend. De rest van de seksuele opvoeding is vanzelf gevolgd.
  • geen idee wanneer ze hun natte dromen hebben gehad eerlijk gezegd, ze wisten wel al heel vroeg dat dit er ging aankomen. De kleinste al vanaf een jaar of 7 omdat ik het aan zijn broers heb uitgelegd
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld