uitbreidingsoefeningen vijfde leerjaar

• uitbreidingsoefeningen vijfde leerjaar

Waar vind ik uitbreidingsoefeningen voor het vijfde leerjaar?
    Onze dochter verveelt zich regelmatig want ze is veel sneller klaar met de oefeningen. Ze moeten zich dan in stilte bezighouden. Voor twee leerlingen gaf de juf een uitbreidingsbundel maar zij beslist wie die krijgt en is hier nogal 'autoritair' in . Deze twee kinderen gaan jammer genoeg opscheppen bij de anderen dat zij wel slim genoeg ziin om er één te krijgen.
    Zou het probleem van vervelen willen oplossen maar zonder naar de juf te moeten gaan.. Zou gewoon een bundel willen meegeven die ik dan zelf wel bijhou / verbeter.
    Onze dochter is getest toen ze in de kleuterklas zat (bovengemiddeld begaafd, iq van 128) maar eigenlijk wil ik dat liever niet op tafel gooien op school.
  • Kijk eens op de site van kangoeroe naar de wedstrijden van de voorbije jaren. Die hebben wij vorig schooljaar, ook 5e leerjaar, regelmatig meegegeven. Daar zitten wel leuke dingen tussen.
    Wel jammer dat de juf zo doet zeg! Bij ons worden extra bundeltjes aan alle kinderen gegeven (nu niet zozeer uitdagend werk, wel een woordzoeker, rebus...) voor de kinderen die klaar zijn, dan mogen ze daar even in werken.
    Ook het feit dat die 2 kinderen gaan opscheppen is niet ok. Ik zou dit toch wel eens durven aankaarten?
  • dank je voor de web site. Zijn inderdaag leuke oefeningen. smile.gif
    Heb niet zo goede ervaringen met het aankaarten van dit soort problemen eigenlijk. Vrees dat ze het als een vorm van jaloezie gaat zien...Wil ook niet dat de dochter zelf gaat opscheppen eigenlijk. Dat zou ik erg vinden.
  • Als uw dochter 128 scoorde, verdient ze ook de nodige uitdaging he.
    Ik begrijp uw gevoel wel hoor, maar vind het wel jammer van de leerkracht om enkel die 2 uitbreiding te geven.
    Weten ze op school van haar IQ? Denk je dat het verkeerd gaat overkomen als je zegt dat ze zich soms verveelt en sterker werk wil?
    Ze kunnen het haar toch laten proberen? Als het enkel uit jaloezie zou zijn, zou ze toch snel door de mand vallen.
  • Nee op school weten ze dat niet. Ze heeft wel zo goed als overal 9 of 10 dus ze zit bij de besten van de klas en veel betere punten dan zij heeft kunnen die twee anderen ook niet hebben.
    Ik denk/ vrees dus inderdaad dat dat verkeerd gaat overkomen, dat die juf gaat zeggen dat zij toch wel weet wie de uitdaging nodig heeft. Maar ik heb het natuurlijk niet geprobeerd..
    Heb hier wat van die oefeningen afgeprint en de dochter is helemaal enthousiast. Het 'bundeltje' zit in de boekentas. Denk dat het haar vooral stoorde dat zijj moest kleuren terwijl iemand anders wel iets interessant deed. Dit houdt haar nu wel even bezig. Als de juf ziet dat dit soort dingen haar interesseert krijgt ze misschien vanzelf de bundel...
  • Ik zou nu toch wel een berichtje durven sturen naar de juf waarin je uitlegt waarom je dat bundeltje meegeeft?
    En eventueel ook wel zeggen dat ze getest is. Vele juffen zullen wel weten wie extra uitdaging nodig heeft, maar niet elke juf hoor en ook niet elk kind durft het te tonen in de klas.
  • Als ze het nu nog nuey doorheeft, zal ze het nooit door hebben, ook niet als je het iq meegeeft. Dat is dan eerder niet willen. Heb je al een zicht op volgend jaar, hoe het dan met de leerkracht zit?
  • Juf van volgend jaar is net begonnen in de school dus heb Echt geen idee wat dat gaat geven.
    Berichtje sturen is niet zo makkelijker op onze school Heb geen GSM nummer van de juf. Ik loop die af en toe wel tegen het lijf Maar meestal met de kinderen erbij... Ouder contact is ook niet meer voor dit jaar...
    Ik begrijp niet dat verbreding op die manier wordt aangebracht. Die twee kindjes zegden dus Echt tegen de anderen dat ze slimmer waren. Ze maken zich daar niet bepaalde geliefd mee ook niet...
  • Is er geen zorgjuf of directie waar je terecht kan met je vraag/probleem??

De juf gaat ook wel vrij snel zien dat je dochter extra oefeningen mee heeft en voor je het weet kan je dochter helemaal geviseerd worden door haar??
    (daar zou ik beetje schrik van hebben)
    Ik zou dus gewoon open kaart spelen.

Hier krijgt zoon extra taken, maar daarom niet zozeer gericht op de leerstof van dat moment.
    Dat kan gaan van werken aan een eigen onderwerp of opzoeken van bepaalde dingen tot het helpen van andere kinderen.

Wat die andere kinderen betreft, daar zou ik niet mee inzitten. Het is jouw kind niet en zo heb je er altijd hé.
  • Hebben jullie in de agenda geen contactgegevens meegekregen? Jullie moeten toch contact kunnen krijgen als er iets scheelt?
    Hier is dat wel heel gemakkelijk met Smartschool, maar voor dat er was kregen we altijd een emaiiladres of telefoonnummer mee.

• een afspraak in de agenda vragen, maar ik denk dat het parels voor de zwijnen zijn.
    In een nieuwe school hadden ze direct door welk vlees ze in de kuip hadden, de juf kende hem nochtans niet, kende zijn voorgeschiedenis is en direct kreeg hij uitdaging en oefeningen op een ander niveau;
    in de vorige school had de leerkracht het nog niet door na een jaar, ondanks de gesprekken met de juf,de zorgleerkracht, de directeur, de kinderpsychiater die belde...
    Nu moet ik niet meer eens naar school gaan, hij krijgt wat hij nodig heeft, ik hoef niets meer te vragen of de resultaten van zijn testen af te geven.

Het is ook gewoon een kwestie van 'willen' en 'luisteren naar de ouders'
  • De opstarter had nog geen gesprek met de juf.
    Mij lijkt dat sowieso stap 1.
    Net zoals Maaike zou ikzelf niet willen dat mijn kind geviseerd word dus sowieso open kaart spelen.

• Dat zal wel, maar ik ben nu hier heel sceptisch geworden als ik zo een verhalen hoor. Als je als ouder al hier achter moet vragen, dan heb ik mijn bedenkingen. We zitten al drie maanden op school en dan zou de juf nog helemaal niets hebben gezien en kunnen doen? Ik heb dus wel mijn twijfels dat het gesprek ook iets gaat helpen, maar je mpet wel proberen. Dat zeker
  • De juf merkt het volgens mij niet eens. Als ze klaar zijn moeten ze zich in stilte bezighouden. Ze mogen dus wel wat meebrengen hiervoor. Voorlopig heeft ze de oefeningen in de klas niet nodig gehad (wegens geen tijd over). Ze heeft de afgeprinte bladen wel thuis gemaakt. Ik merk wel dat ze dit soort oefeningen graag doet en ook onze jongste (derde studiejaar) is er helemaal weg van. Ze beschouwen dit eigenlijk niet als werken, maar meer als soort puzzel.
    In mijn zoektocht naar uitbreiding, kwam ik 'sterk rekenwerk' en 'Krak' tegen als oefenboekjes. Iemand die dat al heeft gebruikt? Sterk rekenwerk kan enkel per 5 worden aangekocht dus dat is wel nogal duur.
    Ik ga het dus wel aanbrengen met de juf maar wil hiervoor geen afspraak maken. Wil het eerder 'terloops' ter sprake brengen...Heb wat schrik dat het anders als vorm van jaloezie wordt gezien. Jammer genoeg ook niet altijd goede ervaringen met zulke gesprekken. Misschien zijn die twee kinderen ook getest hoogbegaafd he, dat weet ik niet.
    Ik wil eigenlijk liever ook niet dat onze dochter zich zo gaat gedragen als die andere kinderen. Als ik de verveling kan wegnemen en haar nuttig kan bezighouden tijdens de 'dode momenten' op school, is het voor mij prima.

• de kleinste had in het vijfde sterk rekenwerk, nu rekentijger in het zesde.
    Ze zijn met een aantal die sterk rekenwerk krijgen en een aantal rekentijgers.
    Geen een van die kinderen komt af naar de andere kinderen van 'wij zijn slimmer'.
    Nu weet ik ook niet wat de kinderen ook effectief zeggen, maar ik weet wel uit ervaring dat mensen snel jaloers zijn en heel snel alles opvatten als 'gij voelt u zelf beter". Zo had de kleinste de dag nadat hij brons had gehaald op een BK zijn medaille meegenomen en ze vonden dat hij stoefte over zichzelf, terwijl hij supertros was en hij er ook keihard had voor gewerkt. Ik heb dus wel geleerd dat je toch altijd twee kanten moet kennen. Misschien zeggen die kinderen dat helemaal niet, maar worden ze afgerekend op het feit dat ze ook ander werk krijgen.

Anyway: sterk rekenwerk en rekentijgers of taalkanjers... zijn eigenlijk niet bedoeld als 'om je in stilte bezig te houden als je klaar bent'. Voor mijn kleinste is dat ook zijn werk en moet hij dit maken. Hij moet maar een aantal oefenningen in zijn gewoon boek maken als een soort van pretest, om te weten hoe ver ze staan, daarna beginnen ze in hun ander werk. Vroeger moest hij alle oefeningen in het boek maken (zelfs meer dan kinderen kinderen met moeilijkheden), maar het was dan allemaal van hetzelfde en dat was ook de reden waarom hij niet meer naar school wou, hij moest meer doen dan de rest, een pak meer en het was dan allemaal bandwerk.
  • Ik stond er natuurlijk niet bij, maar volgens de dochter zegden ze dit vrij letterlijk. Een van de kindjes was ook beste vriendin van de dochter en ik vind het vrij sneu dat dit nu een beetje tussen hen instaat. Denk dat het ook wat aan de manier van aanbrengen van de juf ligt. Ook op andere vlakken trekt ze bepaalde kinderen voor (niet noodzakelijk de 'slimme' kindjes hoor, meer die waar ze goed mee overeen komt). Onze oudste dochter was één van de lievelingetjes paar jaar geleden en heb dus de andere kant ook al meegemaakt…
    Denk dat de uitbreiding zoals jij ze beschrijft bij ons nietbestaat. Die twee kinderen moeten ook gewoon alle oefeningen maken en pas als ze klaar zijn mogen ze hun boek met extra oefeningen nemen. Differentiëren naar boven toe is bij ons op school zeker niet vaak het geval. Zitten al 5 jaar op deze school en is de eerste keer dat ik een vorm van differentiëren zie.

Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld