slapen

• slapen

Goedemorgen

Onze dochters (tussen de 9 en de 13) slapen veel. Te veel denk ik soms. Tijdens de vakantie gaan ze slapen tussen 21u30 en 22u. Het is nu 9u30 en ik zit hier nog steeds alleen. Geen teken van leven en de eerste zal ten vroegste rond 10u naar beneden komen. De dagen zijn wel heel kort zo vind ik. Ben zelf een vroege vogel (sta op rond 6u) en dat verwacht ik van hen nu niet maar ze slapen meer dan toen ze baby waren. Is dat bij jullie (pre)tieners ook zo?

• Dochters van 11 en 13 jaar gaan in de vakantie slapen rond 23h en zijn 90% van de tijd wakker voor/rond 8h, met uitlopers tot 9h. Heel soms is het later dan 9h, maar ze zijn toch altijd wel voor 9.30h uit hun bed.
    Slapen je dochters direct wanneer ze naar hun bed gaan? Bij ons blijft de gsm bv. beneden, maar ik hoor vaak dat de vriendinnen wel rond dezelfde tijd in bed liggen, maar die zitten nog een paar uur op hun gsm nadat de ouders denken dat ze al slapen en liggen dus ook tot de middag in hun bed. Of misschien lezen ze nog wanneer jij denkt dat ze al slapen?
  • GSM blijft beneden (en enkel de oudste heeft er één); geen televisies of zo op de kamer. Ik denk dat ze altijd direct slapen, hoor nooit nog wat behalve als ze uitzonderlijk eens alledrie samen slapen...
    Als ze dan eindelijk opstaan duren het ontbijt en aankleden een eeuwigheid dus een dagactiviteit inplannen kan enkel als ik hen uit bed sleur....
  • Dan zal jij echt langslapers hebben waarschijnlijk wink.gif
    Gisteren was het bij ons 23.30h tegen dat ze in bed lag (één kind is op kamp, enkel oudste kind is thuis nu) en om 8.15h was ze beneden.

Dat trekken en sleuren herken ik ook wel, ook al slapen ze niet zo lang goofy.gif
  • Hier nog geen pre-tieners in huis. Herinner me wel dat ikzelf in mijn tienerjaren ook "lang in m'n nest" kon blijven liggen (volgens mij wel pas als echte tiener, nog niet op m'n 9 jaar).

Nu ben ik nog steeds geen vroege vogel (ben een rasechte avondmens bigsmile.gif), dus ik zou het nog wel handig vinden, kinderen die wakker worden tegen 9u30 smile.gif Uiteraard moet iedereen wel wat vroeger kunnen opstaan als er een daguitstap gepland wordt, maar als dat niet het geval is (en je bv. pas 's middags echt van huis weg gaat), dan zou het mij niet storen als ze langer blijven liggen.

Hier bevinden we ons nog in de tegenovergestelde fase: kleine kindjes die vroeg wakker zijn, en een mama die eigenlijk liever nog een uurtje langer zou blijven liggen wink.gif
  • Sommige mensen hebben nu eenmaal meer slaap nodig.
    Hier een bijna 9 en bijna 10 jarige en die slapen nog niet echt uit.
    De oudste blijft soms al eens langer liggen maar dat is 1 keer op 3 weken ofzo.
    Verder is het hier ambiance van 07u tot 22u.

Het doet me een beetje aan thuis denken vroeger.
    Allé kom, tis al laat genoeg, bed uit 😂🤣 of plots een boven die heel dringd moest gestofzuigd worden
    Ik snap het nog altijd niet goed.
    Zoveel deden wij niet tijdens de vakantie, dus waarom we op tijd moesten opstaan?
    Geen idee 😂🤣
    Al waren we dan wss al een tikkeltje ouder.

• Hier een 10-jarige en 12-jarige. Gaan nu in de vakantie slapen tussen 22 en 23u. Soms iets vroeger, maar ze lezen altijd nog. Ik denk eigenlijk niet dat ze voor 22u30 effectief slapen. Opstaan is ergens tussen 9 en 10u30. De jongste heeft altijd zo wel kunnen uitslapen (minder slaap nodig maar een avondmens - moeilijk in bed te krijgen). Bij de oudste merk ik dat hij nu pas begint langer te slapen - we vermoeden toch dat dit het begin is van het tienerbioritme... Ik heb er geen problemen mee. Als we een daguitstap doen of er om een andere reden vroeg uit moeten, gaan ze de avond voordien iets vroeger slapen. En 's ochtends is opstaan voor een leuke activiteit ook geen probleem. Overigens op kamp staan ze ook zonder probleem vroeg op. Maar nu gewoon die week vakantie thuis vind ik het wel leuk om zo langzaam op gang te komen.
  • 11 en 13 jaar hier. De eerste week waren ze beiden samen weg. De 2e week waren ze elke dag om 8u ten laatste beneden, of om 8.30u al aan het trainen. Vorig weekend zijn we allemaal 3 dagen lang om 5.30u moeten opstaan. Deze week zijn ze al 2x voor mij beneden en ik ben om 8u beneden...conclusie: het zijn geen langslapers:)) Ze moeten wel op dit moment nog altijd voor 22U gaan slapen. Na volgend weekend begint de vakantie echt, als het sportseizoen voor hun gedaan is. Ik voorspel latere avonden, maar geen latere ochtenden, alleen minder activiteit en dus even veel slaapbehoefte.

• euh het betert niet echt als ze nog ouder worden nervous.gif

Hier zijn de 2 oudste 16 en 17 jaar.
    Als ik ze laat doen, dan slapen ze tot de middag.
    Ze gaan in de vakantie slapen rond middernacht..
    Soms zelfs wat later, maar dat is meestal als ik de nacht heb wink.gif

Dochter heeft eens een artikel getoond waar in staat dat ze op die leeftijd weer meer slaapbehoefte vaak hebben.

Ik verplicht ze niet altijd om even vroeg op te staan.
    Dan zijn ze toch niet om aan te spreken en heeft niemand wat aan.
    Maar ik zeg het hun wel avond ervoor als ze dan wél es vroeg op moeten.
    Dat kan dan zijn dat ze eens met iets moeten helpen die dag of als we iets gepland hebben.
    Beide hebben nu ook wel vakantiewerk in augustus, dan is het langslapen in de week voorbij...
    Dus gun ik ze merendeels van deze maand ook wel een beetje de vrijheid en luxe van 'lui' te zijn.

Maar in de vakantieperiode verkies ik toch liever langslapers dan vroege vogels hoor.
    Zoon van 10 jaar is omgekeerde. Die staat klokvast om 6h beneden. In de vakantie gaat hij rond 21h slapen.

Ik vind het beetje rare manier van denken: jijzelf staat heel vroeg op.. dus kinderen moeten dit ook maar doen??
    Of plan je dan elke dag in de vakantie iets in om 6h?
    Hier zijn de voormiddagen ook gewoon super traag en relax.. vinden wij 1 van de fijne dingen aan verlof.. lang ontbijten, rustige douche nemen.. en voor we het weten is het makkelijk 10h30
    soms doen we wel iets, maar het is niet dat we in vakantieperiode elke week daguitstappen doen die vereisen dat je om 6h opstaat.
    Zelfs als je na de middag pas kan vertrekken is een vakantiedag nog zo lang genoeg!
    Hier staan de kinderen trouwens niet voor te springen om elke dag ingepland te hebben met 'activiteiten' met mama en papa..
    Wat me ook wel wat normaal lijkt..

• Het staat er letterlijk dat ik het van hen niet verwacht…
    Vind gewoon dat ze lang slapen voor hun leeftijd. Ze komen makkelijk aan 11 - 12u slaap. Als baby sliepen ze niet eens zoveel (altijd vreselijk slechte slapers geweest. De oudste was de eerste 18 maand steevast wakker om 4u).
    Ze gaan gelukkig nog wel graag op uitstap met ons maar ik vind het dus jammer dat ik er moet aan trekken en sleuren voor we vertrekken. Het lijkt me ook niet handig voor onze vakantie binnenkort. Je wil toch wel wat meer zien dan de binnenkant van je bungalow voor 12u?

• Leentje: aandachtig lezen is tegenwoordig heel moeilijk voor veel mensen, evenals genuanceerd reageren.

Er staat idd van in het begin dat je niet verwacht dat ze ook op 6u opstaan.

En idd tijdens je vakantie elke voormiddag laten passeren al slapend vind ik ook wel wat triest...

Dit gezegd zijnde, ik sliep vroeger ook dikwijls lang smile.gif veel tijd verprutst, achteraf gezien. Maar zal idd misschien eigen zijn aan tiener zijn?
  • Als je echt op reis bent, vind ik het inderdaad nog wel iets anders. Dan lijkt het me ook zonde als je geen enkele dag vóór de middag je bungalow uitgeraakt (hoewel ook dan af en toe eens een 'luie' voormiddag wel leuk kan zijn).

De periode dat je vakantie thuis hebt (bv. de dagen vóór of na je reis, of gewoon - doorheen het jaar - wanneer je in het weekend eens een dag hebt zonder verplichtingen of speciale activiteiten) kan ik net heel hard genieten van 's ochtends eens niets te moeten. Lang in je pyjama blijven zitten, lang ontbijten, … Dat voelt voor mij echt als rust, als vakantie aan. Maar ik denk dat dat voor iedereen anders is... Ieders bioritme is anders (voor mij voelt vroeg moeten gaan slapen dan bv. weer als 'een straf' aan). En ik moet er ook wel bij zeggen dat doorheen het jaar ons leven vrij hectisch kan zijn. Voormiddagen waarop niets moet, komen er eigenlijk veel te weinig van. Zalig wanneer het dan wel kan...

Ook de leeftijd van je kinderen speelt misschien wel een rol. Bij kleine kindjes heb je vaak zelf nog slaapgebrek, vragen de kindjes ook nog relatief veel aandacht, … rust wordt zo een wel heel gegeerd goed bigsmile.gif (bij ons toch) Ik kan me voorstellen dat als de kinderen ouder worden, je zelf ook terug meer energie krijgt. Maar dan zijn de kinderen ouder en gaan zij misschien weer minder zin hebben in vroege activiteiten smile.gif

Ik kan nog niet goed inschatten vanaf wanneer je je kinderen al eens alleen kan laten, maar zijn je kinderen al oud genoeg om 's ochtends even alleen te blijven? Als zij op vakantie dan eens een dagje willen uitslapen, lanterfanten, … kunnen je man en jij misschien samen een voormiddagactiviteit plannen? Even quality time met je hubby en dan 's middags met je kinderen erbij? Niet elke dag natuurlijk, maar af en toe... (misschien stel ik nu iets heel onrealistisch voor hoor; ik kan me niet meer herinneren vanaf welke leeftijd ik soms alleen thuisbleef)
  • Mss moeten ze niet zo vroeg met jou mee opstaan, maar vind het ergens beetje raar dat je om 9h30 alleen zit en het zo erg vind dat je precies zelfs wat eenzaam lijkt..
    Of het blijkbaar toch erg genoeg vindt om een topic te openen...
    Als je iets wilt doen, dan plan je het toch gewoon in en zeg je 's avonds dat je ze op een bepaald uur gaat wakker maken??

De 2 jongste hier zijn beide altijd voor 8h op.
    Geeft het voordeel dat je eens ongepland iets kan doen voor een hele dag. Maar mijn ervaring met 2 oudere kinderen, zegt me ook dat dit komende jaren zal keren.
    2 oudste is het al zo ver gekomen dat we begin van een maand samen zitten met onze agenda en we samen bekijken wat zij willen doen en wat wij (ouders) willen doen. En dat is niet zo abnormaal.. zijn ook niet echt meer beginnende pubers, maar gaan richting jong volwassenen.
    Als je dus al zo moeite hebt met feit dat je om 9h30 nog steeds alleen zit, denk ik dat je komende jaren mss wel es zal schrikken.

En tijdens vakantie... 1 van dé hoofdredenen dat wij geen hotel boeken, maar wel een eigen huisje, is dat wij 75% van onze vakantie niet voor de middag ergens naar toe gaan. Wie zien en doen nochtans héél veel op vakantie. Daarvoor hoef je echt niet meeste dagen van je vakantie op tijd opstaan of op tijd vertrekken.

en als ondertussen mini expert op vlak van slaap en nut er van..
    Gun ze grotendeels ook die slaap. Teken dat ze het nodig hebben. Liever voldoen aan die slaap, dan tegenwerken en slaaptekort laten opbouwen.
    Dan ga je niet enkel trage pré pubers hebben, maar ook nog eens heel lastige kinderen.
    Jongeren krijgen vandaag vaker te maken met slaaptekort en de grote gevolgen ervan (te danken aan tv op kamer, gamen, laptop en gsm)
    Dat is bij jou niet zo, dus het ook wat 'positief' bekijken.

• Helemaal mee eens, Maaike.
    Wij huren sinds enkele jaren elk jaar een vakantiehuis met privé-zwembad, net om die reden. 's Morgens geen stress en rustig opstaan wanneer we willen. In de praktijk is dat meestal tussen 9 en 10 uur. Alleen mijn man is een vroege vogel. Die zit al om 7 uur buiten met een koffie'tje terwijl wij nog slapen. Als iedereen wakker is op 't gemakske ontbijten en daarna rustig zwemmen, lezen/denkspelletjes naast het zwembad of een uitstapje doen. Dingen inplannen van 's morgens vroeg, dat doen we niet. Maar dat wil zeker niet zeggen dat we niks doen, alleen wel iets later op de dag, op het tempo van 3/4e van het gezin goofy.gif
    's Avonds blijven we meestal lang wakker, gezellig buiten op ons terras, samen met de kinderen.
    Als ik beelden zie van mega-hotels waar de mensen 's morgens om 6 uur aan het zwembad staan aan te schuiven om handdoekjes te gaan leggen, horror!!! horror.gif
    Geef mij dan maar het rustig wakker worden en altijd een stoeltje vrij naast mijn (kleinere) privé-zwembad, zonder het lawaai van andere vakantiegangers rond mij. Maar dat heeft weinig met dit topic te maken natuurlijk smile.gif
  • Ook of topic: je moet natuurlijk kunnen betalen ook: eigen vakantiehuis met zwembad. In het zuiden van Frankrijk is het bijna overal 1500 euro per week ...

Maar die overvolle hotels met jacht op zonnebedden aan het zwembad. Wij zitten sowieso geen uren aan een stuk aan het zwembad dus hebben er niet echt last van. Het is eerder het lawaai snachts en achterlijk gedrag van hotelgasten waar wij niet van houden. Veel gezinnen kunnen gewoon niet stil zijn of netjes. Zolang we aan schoolvakanties gebonden zijn waarschijnlijk geen zonnige bestemming met het vliegtuig voor ons ...
  • De laatste is hier vandaag om 12 uur uit zijn bed gekomen.
    2 anderen waren om 9u wakker want die gingen op daguitstap.
    Zolang wij niet weggaan, maakt het mij niet uit hoe laat ze opstaan.
    Toen de laatste opstond, lag ik al rustig een middagdutje te doen in de zetel
  • Hier vier tieners tussen de 12 en 16. Twee vroege vogels, een uitslaper en eentje er tussenin.
    De vroege vogels zijn nu ze ouder worden al van 6u richting 8u, uitzonderlijk 8.30u, aan het gaan. Degene ertussen wordt in de vakantie rond 8.30u wakker en met de uitslaper maken we afspraken hoe laat we hem uiterlijk beneden willen zien, meestal ergens rond 10.30u. Als we hem laten liggen redt hij 12u ook zonder moeite. Vindt hij heerlijk wink.gif
    Bedtijden tussen 21.30u en 23.30u.

Maar ook hier kunnen we heerlijk genieten van de ochtenden in pyjama, lang ontbijten, douchen en dan een plan maken. Als we een uitstap hebben gepland spreken we dat vantevoren door en is iedereen om de afgesproken tijd beneden.

Ik las het hierboven ook al, maar kinderen in deze leeftijd hebben idd juist een grotere slaapbehoefte. Hun hersenen maken weer een enorme ontwikkeling door, sociaal is er vanalles te verwerken en dat vreet nou eenmaal energie. Dus terug nachten van 10-12u slaap is helemaal niet zo gek.

• Hier twee jongens (8 en 10) die ook heel veel slaap nodig hebben.
    Tijdens school gaat de oudste rond 20u30 slapen en smorgens moet hij rond 7u15 opstaan, dus das ook al bijna 11u.
    Het opstaan is een ramp... Als hij later gaat slapen (elk schooljaar opnieuw verlaten we het slapengaan met een kwartiertje, maar moeten dit na een paar weken weer ongedaan maken), dan lukt het opstaan nog minder goed...
    In het weekend en in de vakanties merken we dat hij echt behoefte heeft aan slaap inhalen. Maakt dan ook nachten van 12u of meer. Helaas moeten wij wel vaak werken tijdens schoolvakanties en moeten ze dan toch opstaan om naar opvang te gaan.

De jongste heeft iets minder slaap nodig, gaat ongeveer op hetzelfde uur slapen als de oudste en is smorgens toch net iets fitter dan de oudste. In het weekend proberen wij er wel op te letten dat ze niet superlaat gaan slapen. Een uurtje langer kan wel, en is op zaterdag meer regel dan uitzondering, omdat ze op zaterdagavond nog zwemclub hebben tot 20u... Op zondag slapen ze dan meestal tot 9u, dus zo'n 11u30...

Voor mij is dit geen probleem. De oudste heeft dat al altijd gehad, van zodra hij geboren was (moesten hem effectief wekken voor zijn voedingen).
    En als hij niet aan zijn slaapuren komt, dan is hij niet te genieten, dus liever wat meer slapen dan.

Groetjes
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld