Prijzen communiekleedjes en -outfits?

• Prijzen communiekleedjes en -outfits?

Onze dochter doet binnenkort haar eerste communie en ik heb via mail en post al wat reclame van communiekledij ontvangen, ook op het nieuws werd al gezegd dat de stormloop naar kledij al volop bezig is.
    Nu ben ik nieuwsgierig naar de prijzen van communiejurkjes (en jasjes, handtasjes, schoenen,...) van al die communiemerken. Kwestie van wat voorbereid te zijn voor ik eventueel zo'n winkel binnenstap, te zien welke de betaalbare en minder betaalbare merken zijn,...
    De voorbije weken kreeg ik ook verschillende reacties van familie en vrienden die me allemaal aanraden iets gewoonste kiezen wat achteraf nog draagbaar is, die communiejurkjes worden als 'overdreven', 'precies trouwkleedjes', 'ouderwets' en dergelijke bekeken. En toch verkopen die winkels blijkbaar heel goed. Nog iemand zoveel negatieve commentaar ervaren?

• Nog geen ervaring mee, we hebben in mei ene die zijn eerste communie doet.
    Wij zijn toch ook van plan om iets buiten de communiecollectie te kopen.
    Die kleedjes en blazertjes vind ik er vaak ook over.
    Vorig weekend was het op't nieuws, een winkel in Maasmechelen die al 120 kinderen van hun outfit heeft voorzien (op één weekend). Sommige kleedjes waren mooi, maar anderen inderdaad serieus overdreven vond ik. Ik heb gans hun catalogus eens gezien, niet normaal sommige dingen.
    Ik volg het wat op Facebook. Kleedjes van Miss Leod vind ik op't randje, sommigen zijn heel mooi, anderen meer een mini-trouwkleed. Bij eentje heeft iemand de prijs gevraagd en dat kost 165 euro. Kijk eens op de facebookpagina van Forstars, daar zie je al veel kledij staan.
    Trico Paul zet vanaf morgen zijn collectie online, kan je ook eens kijken.
    Wij moeten een jongen kleden, maar ik wacht toch nog even, ik vind het nu nog te vroeg om al iets te kopen.
  • Ik vind: een eerste communie is wit en een breed jurkje. En dat lag gerust een mini trouwjurkje zijn. Zo was het vroeger ook, en wij zijn nogal traditioneel. bigsmile.gif
    Het mag hier zeker iets speciaal zijn, voor onze jongen zal er ook zeker een blazer aan te pas komen.
    Uiteindelijk is dat net zoals bv trouwjurken: wat voor de ene een droomjurk is, is voor de ander een slagroomtaart. En wat voor die andere een knappe jurk is, is voor die ene dan weer iets om in te poetsen.
    Je moet gewoon je eigen zin doen, wij kopen wat wij mooi vinden, niet wat een ander zijn goesting is.
    Qua prijzen voor meisjes: een jurkje van bv Charlie draait rond de 130 euro, nog een golfje van een 60 euro, schoentjes van een 130 euro,... Maar, je hebt er die veel goedkoper zijn én die véél duurder zijn.

Succes!
  • Ik vind ook dat een communie speciaal mag zijn. Als je iets kan doordragen, is dat ideaal. Maar het mag ook niet te alledaags zijn.. Wat dat alledaagse is hangt natuurlijk af van wat het kind altijd draagt. Als het altijd een jeansbroek draagt, is een jurk speciaal. Als het kind hele dagen jurken draagt, mag het van mij wel eens een specialere jurk zijn. Uiteraard met bijpassende schoenen en accesoires. Soms zijn jurken van de c&a prachtig op een communie terwijl de echte communiejurken foeilelijk zijn, maar dat is natuurlijk kwestie van smaak.
  • Vorig jaar was oudste zoon zijn communie, dit jaar dochter en volgend jaar een eerste communie van ander zoontje.
    Alles hangt af van wat je wilt.
    Ik ben naar aantal kledingzaken geweest en voor een volledige outfit mag je op sommige plaatsen toch 400 tot 500 euro rekenen (schoenen bijgerekend) !

Ik heb uiteindelijk 75 euro betaald (zonder schoenen) aan een '2dehands-outfit'. Je hebt dan wel de mode van jaar ervoor, in hoeverre dat het dan al UIT de mode kan zijn wink.gif! Binnenkort smijten ze met outfits op het internet! Nieuw was de outfit van mijn zoon rond de 350 euro. 1 keer gedragen. niets aan te zien.

Dit jaar is dochter aan de beurt. Haar kennende gaat zij liever in de winkel samen gaan kiezen. Dat zal dus niet 2dehands zijn.
    Het mag zeker speciaal zijn, maar wel betaalbaar. Ik ga niet honderden euro's betalen voor 1 setje kleren.

Maar uiteindelijk maak je het zo duur of zo goedkoop als je wilt.
  • Ik wil kledij die ik kan blijven dragen. Mooie kleren horen niet in de kast te hangen, durf dus ook wel een feestkleedje naar het werk aan te doen. Ik koop dus niets dat ik daarna niet meer kan dragen wegens te overdreven, noch voor mij, noch voor de kinderen.
  • Hallo,

Wij hebben afgelopen vrijdag de communie-outfit gaan kopen voor ons meisje haar eerste communie dit jaar. Wij zochten iets dat inderdaad ook na de communie afgedragen kon worden maar we zijn uiteindelijk buiten gegaan met een wit kanten, in laagjes opgesneden, kleedje van het merk Charlie met daarop een modern 'jeans' blazertje met rode/roze sierseentjes. Dus een combinatie van chique afgetoucht met modern. Kostprijs voor kleedje, blazertje, handtasje en halsketting: 313 euro. De casual kledij is onze goesting niet. Ik vind het te riskant om te wachten op de lentecollectie (bv. van CKS e.d.) dat uitkomt in februari / maart. Nu nog schoenen maar de communieschoenen hebben zo te zien een soort rekkertje en daar is de dochter niet zot van, dus twijfelen we nu of we wachten op de lentecollectie ballerina's... Ik heb van sommigen gehoord dat rekkertjes in de schoenen niet echt aangenaam is (vallen ook steeds van de voet).

Groetjes

• De lentecollectie van cks is wel al in de winkels.
  • Een doopjurk, communiejurk en trouwjurk zijn voor mij zowat hetzelfde: 3-4 momenten waarin een meisje mag volop mag stralen en zich een dag een echte prinses voelen. Een communiejurk mag voor mij dus zeker wat specialer zijn, ik zal niet snel iets kiezen waarin je de week nadien ook naar de bakker kan. Maar ik was oprecht verbaasd dat mijn mening in mijn omgeving niet wordt gedeeld. Ik hoop ook wel iets te vinden dat speciaal en op mijn dochters lijf geschreven is, maar toch ook betaalbaar.

Wat ik ondertussen al heb ondervonden: alle communiejurkjes en -outfits die veelvuldig opduiken op websites en in advertenties van communiewinkels zijn al grotendeels uitverkocht. Begin januari al, dat vind ik dus echt heel erg overdreven.
    Wat ik ook al hoorde: communiecollecties beginnen meestal vanaf 6 jaar, maar veel van die winkels kopen pas in vanaf 8 jaar.
  • Sylvie, is dat in een regio waar ze de communie in het 2e leerjaar doen?
    Ga dan eens kijken naar waar de communie in het eerste wordt gedaan, misschien hebben ze daar de kleinere maatjes wel?
    Nu eerlijk gezegd (ik heb alleen voor jongens gekeken he), die outfits die je in elke folder weer terug tegenkomt, zou ik niet willen, iedereen kent die nu al en je gaat waarschijnlijk niet te enige zijn die dat aan heeft die dag (hier 79 communiekanten).
  • Heemaal mee eens Greet, ik ga zeker niet de outfits van de folders, die kom je wellicht in elke viering wel tegen. Hier ook een hele grote groep, weet niet precies hoeveel.
    Ik heb vorige week winkels gecontacteerd i.v.m enkele vestjes, entoen kreeg ik telkenste horen dat de ganse outfits al wegwaren en/of dat ze pas startten aan 8 jaar.
    Opzoeken welke regio's in het 1ste lj communie doen is een goed idee, maar ik heb dochter al jurkjes uit gewone lentecollecties laten passen (wat uitproberen welke modellen en maten haar staan) en heel vaak is 6 jaar zelfs nog te groot dus ik zal iets moeten vinden dat te versmallen valt. Een communiejurk moet toch mooi aanpassen,
  • Sylvie, ik weet niet van waar je bent, maar ik zag net dat Forstars vaak al vanaf 4 jaar begint. Die zijn nu al wel van 19 dec bezig met de verkoop, dus er is al veel weg daar, maar het moet dus wel te vinden zijn.
    Maar inderdaad, zelfs buiten de communiecollecties heb je zeer mooie kleedjes. Als je in een duurdere winkel gaat, kunnen ze vaak wel innemen zou ik denken?
  • Bedankt voor de tips, Greet!
    Probleem is dat ze van lengte wel een 5 of 6 jaar nodig heeft (zeker met de mode die ultrakort is, zelfs de communiemode), maar qua breedte komt ze op 3-4 jaar. Voor de meeste dagdagelijkse kleedjes valt het nog te verdoezelen: in de winter met een longsleeve eronder en truitje erover, in de zomer een iets te kort jurkje op een legging, ik probeer ook soms zelf iets te maken met aangepaste maten... Maar we zullen wel iets vinden, en dan eventueel laten aanpassen door naaister.
  • ik laat telkens een kleedje op maat maken...
    nooit kans dat er een ander kindje hetzelfde aanheeft
    echt betaalbaar
    ik betaal tussen de 80 en 100 euro voor een kleedje op maat!
    ik zoek een modelletje die ik mooi vind, ga op zoek naar een stofke
    en laat het maken!
    al altijd heel positieve feedback gekregen

• Ik naai ook wel wat, maar man ziet het niet zitten dat ik zelf een communiekleedje zou maken.
    De prijs die jij betaald voor een kleedje op maat ligt vrij laag. Zijn dan vermoedelijk niet zo erg ingewikkelde jurkjes met weinig werkuren? Ik wilde aanvankelijk ook iets laten maken, maar mijn smaak qua stoffen en afwerking zou een heel stuk duurder uitkomen. Daarbij geteld dat de prijs vooraf heel moeilijk in te schatten is (benodigde stof juist inschatten, hoeveel werkuren nodig zijn, of het meteen past of nog aanpassingen vraagt,...) was dit voor ons niet de beste optie. Het heeft nochtans wel iets hè, zo'n exclusief jurkje op maat...
  • Heb niet alles gelezen, maar hier ook een meid die haar 1ste communie doet (en volgend jaar de zus).
    Onze mening: ze mag op die dag dragen waar zij zin in heeft (zolang het deftig blijft natuurlijk smile.gif )
    Normaal is het een halve jongen, dus ik had me aan iets stoers verwacht, maar ze ging regelrecht voor een op en top 'typisch' communiekleedje: wit met kraaltjes, dat van JBC, want aan iets wat ze waarschijnlijk maar 1 x aan kan geef ik écht geen bergen geld uit. Moest ze nu iets uitgekozen hebben wat ze mee af kon dragen, had ik wél naar een duurdere winkel geweest.

Vorige week kwam haar vriendinnetje spelen en ze liet trots haar kleedje zien, waarop dat vriendinnetje helemaal verliefd werd op dat kleedje en ik een paar dagen later de mama aan de lijn had of ik het erg zou vinden dat haar dochtertje in hetzelfde kleedje zou verschijnen.
    En nee, waarom zou ik? Je ziet mekaar 1 uurtje in de kerk en daarna gaat iedereen naar zijn eigen feestje.
  • En ik heb dan weer zoiets van: waarom mag het niet wat specialer zijn, voor dat ene enkele keertje?
    Trouwen doen er al niet veel meer, bij een plechtige communie heeft zo'n prepuber vaak al een heel eigen stijl en mening die vaak niet strookt met die van de mama en bij een doop beseffen ze het nog niet.
    Dus ik grijp nu mijn kans om haar haar prinsessenmoment te gunnen. Ze is zelf gek van jurkjes hoor, en het moet uiteraard iets zijn dat zezelf ook helemaal geweldig vindt.
    Ondertussen is er een kleedje gekocht dat ze zelf koos (online, niet kunnen passen), maatje 5 jaar, perfect van lengte maar gigantischte groot verder. De naaister zal er haar werk mee hebben.
  • Hier voor 300 euro: kleedje van Alice Pi + bolero van Diamant Blu (of zoiets), schoenen en haarspeldjes. Super mooi smile.gif
  • Onze dochter heeft vorig jaar haar 1e communie gedaan en we zijn dan naar een boetiek gereden om eens wat ideetjes op te doen.
    Nu is ze meer een halve jongen en wou ze echt geen kleedje aan doen.
    We zijn dan voor een broek gegaan met felle kleuren (wit, geel, groen, oranje en rood), een wit t-shirt waar Like Love Like Life opstaat in dezelfde kleuren als haar broek, een groen leren jasje, een geel sjaaltje, een geel fijn riempje en ballerina's in het wit met vooraan geel en oranje.
    Alles was van het merk Terre Bleue en heeft in totaal iets meer dan 400 euro gekost.
    Ze heeft de kleren nadien wel afgedragen, want zoveel geld uitgeven aan iets dat je dan maar één keer aan doet, dat kan ik niet.

• Wij zijn vorig weekend gaan schoppen voor de communieoutfit van mijn zoon, en ik was 330 euro kwijt. Zonder schoenen en riem.
    Maar iedereen heeft daar aan uit wat hij zelf wilt vind ik. Je kan ook voor veel minder een mooie outfit vinden. Het is jullie feest en niet van een ander.

Een beetje een off-topic vraagje maar vinden jullie dat bruine riem bruine schoenen moeten of blauwe riem blauwe schoenen. Of kan je ook een
    blauwe schoen met een bruine schoen combineren. Ik geraak er maar niet aan uit! 😳😃
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld