Mijn kind van 9 wordt gepest op school

• "Is het leed van de dader dan erger dan dat van het slachtoffer? Dat is wat je hier eigenlijk zegt."

wie zegt dat? Hier is niemand die dat zegt. En een kind zou ik ook nooit vragen om begrip te hebben voor de pester, maar de ouders kunnen dit mss wel beter plaatsen 'als er een reden voor is', zowel de ouders van de pester als de ouders van de gepeste. Want een kind dat met zijn gat in de boter gevallen is en toch pest... dat is een rot kind (en die zullen er ook wel zijn natuurlijk). Het is moeilijk om een rot kind te hebben en het is moeilijk om slachtoffer te zijn van een rot kind, want daar kan je echt bijna niks aan doen. Zelfs straffen zal vaak niet helpen bij zo'n kinderen. Die zijn zo narcistisch dat ze daarvan enorm verongelijkt zijn en echt niet zullen inzien dat ze fout bezig zijn.
    Maar als je dat dan weet als ouder, dan kan je op dat moment wel beslissen: hier wil ik mijn kind niet meer aan blootstellen en van school veranderen want dat is dan effectief de enige oplossing. Als het een 'moeilijke situatie' kind is of een 'ouders wisten nog van niets' situatie, dan kan je met straffen en heropvoeden EN praten... misschien wel ergens geraken.ano @ Vandaag 14:54

ik heb het niet op u specifiek, wel op mensen die dit aan de slachtoffers aanraden.
    Als ouder of als volwassene kun je dan nog wel snappen vanwaar het gedrag komt, maar geloof me als ik zeg dat er hier nog te vaak het begrip enkel van de kant van het slachtoffer moet komen. Op die manier wordt er dus ook niet echt iets tegen het pesten gedaan, omdat men nits durft te doen, want het kind heeft het al zo moeilijk
    Aangepast door jongensintwild op 28/03/2019 17:23
  • Het feit dat ik de moeilijke thuissituatie van de pester ken, maakt dat ik het beter kan plaatsen.
    Er begrip voor hebben is dan weer een brug te ver.
    Wie zegt dat de pesterijen een gevolg zijn van de moeilijke thuissituatie?
    Voor hetzelfde geld is deze jongen gewoon een rotkind die absoluut geen problemen heeft met de thuissituatie en gewoon een pestend rotkind is.
    En aan de andere kant kan het ook een jongen zijn die het wel heel moeilijk heeft met de thuissituatie, en daarom anderen pest.
    Wat absoluut niet kan.
    Ik zou dan ook NOOIT zeggen tegen mijn zoon dat hij moet begrip hebben voor de pester zijn gedrag. NOOIT!
    Er zijn geen excuses om te pesten, er zijn geen excuses om pestgedrag goed te praten.
  • Afhankelijk van de manier waarop school zal tussen komen zullen zij al dan niet de ouders op de hoogte brengen. Bij ons was en is het de no blame methode, hier doet men dat dus niet. Persoonlijk vind ik dit niet correct, als het blijft escaleren dan acht ik de school in dit geval zelfs voor een deel mee verantwoordelijk.
    Wij probeerden het gesprek met de ouders van de pester aan te gaan. Zij wouden het probleem idd niet zien, 'mijn kind schoon kind, ons kind doet zoiets niet en het is schandalig dat UW kind dit in ons kind zijn schoenen tracht te schuiven, enz... '. De ouders zeiden toen ook letterlijk ; 'mocht het allemaal zo erg zijn als jullie nu komen vertellen dan had de school ons toch al lang op de hoogte gebracht?'. Op alle andere vlakken hadden ze ongelijk maar hier dus niet.... Mocht mijn kind dergelijk gedrag stellen dan zou ik dit inderdaad ook willen weten. Het is dus zeer belangrijk hoe de school de zaken aanpakt. In ons geval hadden we ook nooit verwacht dat de pester ooit dergelijk gedrag zou stellen... veel goede moed!
  • Saar82, hoe gaat het nu?
  • We zijn een week ver in de paasvakantie en we hebben opnieuw onze lieve, meegaande, beleefde zoon terug.
    Vorige week zijn we er een weekje op uit geweest met ons viertjes. Even alles loslaten, alleen aandacht voor elkaar.
    En het heeft deugd gedaan. Waar we vorig weekend nog een zoon hadden die op alles nee zei, waar we alles 5 keer moesten aan vragen om het dan nog niet gedaan te krijgen, waar alles wat we zeiden mis was en hij voor het minste boos werd (kortom een zoon waarvan wij echt dachten dat hij nu al serieus aan het puberen was), hebben we nu terug onze "oude" zoon terug.

Hij blijft erbij dat er sinds hij bij de juf geroepen geweest is, niets meer gebeurd is.
    Ook zijn punten op zijn paasrapport zijn weer iets beter. Met kerst waren zijn punten minder, nog altijd goed, maar niet meer zo supergoed. We hebben er toen niets van gemaakt, omdat ze nog steeds wel goed waren. Nu achteraf bedenk je je dan natuurlijk dat de pesterijen er waarschijnlijk ook iets mee te maken hadden. Maar nu zijn ze dus weer iets beter.

Maar ja, het is vakantie... Dus veel kunnen we er weer niet over zeggen. Afwachten wat het na de vakantie wordt...

Heel erg bedankt voor jullie steun en nog een prettige vakantie gewenst!
  • Ik begrijp jullie reactie. Ik wil zeker ook de pester niet goedpraten. Maar nu ik weet wie het is, tjah...
    Het is ook niet van wie ik het verwacht had. Ik had een paar namen in mijn hoofd van pesters en een paar van meelopers, hij hoorde bij de meelopers in mijn hoofd...

Het kind zijn ouders zijn een drietal jaar geleden uit elkaar gegaan. Ok, zo zijn er veel...
    Maar... Korte tijd daarna is bij zijn grote zus de diagnose leukemie gesteld. Zij is nog steeds onder zware behandeling.
    En nu sinds een tijdje heeft de mama ook een nieuwe baby.
    Op zich allemaal geen redenen om te gaan pesten. Integendeel, maar misschien is dit wel een reden waarom de school zo lang wacht om hen in te lichten. Zo van : die mensen hebben al genoeg aan hun hoofd. Een begrijpelijke reactie.
    Volgens mij geen correcte, dit is duidelijk een kind dat zich aan het afzetten is, dat hulp nodig heeft. Dan nog de vraag of die er ook zal komen eens de ouders zijn ingelicht.

Pesters zijn in heel veel gevallen kinderen met issues ... Wat je hier vertelt over zijn gezinssituatie maakt veel duidelijk vind ik. Hij zou echt begeleid moeten worden. pesters komen vaak heel stoer over en hebben een grote mond om te verdoezelen dat ze zelf een zelfbeeld onder nul hebben.
    Pesten wil ik niet goed praten hé ! Absoluut niet maar mij lijkt het dat het kind echt psychologische begeleiding nodig heeft. Hij lijkt me "gebroken" door heel de situatie thuis. En als je daar niet terecht kan (aandacht naar nieuwe baby en zieke zus) dan uiten ze dat elders en vaak op een heel foute manier.

@saar82 overweeg je om met je zoon ook begeleiding aan te gaan ?
  • @saar82
    Geniet nog van jullie paasvakantie en fingers crossed dat de aanpak op school ook blijft resultaat geven na de vakantie ! Blij te horen dat je zoon zich beter voelt !
  • @Asil: met professionele begeleiding willen we nog heel even wachten.
    Pas sinds januari gaat hij niet meer naar de psychologe voor andere problemen waar hij heeft leren mee omgaan. Maar als we zouden merken dat het na de vakantie opnieuw bergafwaarts zou gaan, dan zullen we toch opnieuw haar hulp inschakelen.

We genieten verder van de vakantie en duimen ook dat het nu verder goed blijft gaan thumbup.gif
  • met die ouders niet in te lichten, omdat ze het al zo zwaar hebben, is dat kind natuurlijk ook niet geholpen.
    Hij is degene die psychologische hulp nodig heeft en het nu niet krijgt, omdat iedereen medelijden heeft met de moeilijke thuissituatie. En op die manier blijft de pester in de kou staan en blijft hij rustig zijn gangetje gaan, want hij zoekt dan wel een ander slachtofferAangepast door jongensintwild op 18/04/2019 08:30
  • @jongensintwild ik ben ook van mening dat de pester begeleiding moet krijgen.
    Waarmee ik het pestgedrag uiteraard NIET wil goedpraten. Maar idd om te vermijden dat er nog andere kinderen slachtoffer worden.
    Zorgjuffen en CLB kunnen daar toch al een eerste stap in zetten ?
  • het is de algemene mentaliteit om te stellen dat het slachtoffer maar hulp moet zoeken, om hiermee te leren omgaan, en daar is op zich geen probleem mee, maar dat lost niet het probleem op. Als de pesterijen blijven voortdoen en hier niets aan gedaan wordt, dan helpt die therapie niet of zoekt de dader gewoon een ander slachtoffer op.
    Het is natuurlijk voor de scholen wel gemakkelijker om te zeggen 'die moet dringend therapie volgen, want je kan niet zo op pesterijen reageren'... Dan moeten ze verder niets tegen het pesten doen.
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld