Mag speelpleinwerking dit doen

• Mag speelpleinwerking dit doen

Goedenavond,

Korte geschiedenis van mijn zoon bijna 7 jaar.

Hij gaat van 2de kleuterklas naar de logo. Voor articulatie probleem en klein
    Achterstand van taalontwikkeling.
    Hij is in 2017/2018 getest door mucla omdat na een jaar logo te weinig vooruitgang
    was.
    De uitslag daar was goed. Achterstand taalontwikkeling was duidelijk.
    Maar het was niet een groot probleem.
    Wat ook duidelijk was.
    Dat mijn zoon een disharmonisch profiel heeft in het voordeel van
    Performale IQ.

Wat nu het probleem geeft als we een bv een spel uitleggen tegen hem
    Dat hij het niet direct snapt.
    Wij moeten dit ofwel
    Kort en in stappen uitleggen.
    Bv pak een kaartje
    Kijk er naar
    Niet zeggen wat er op sta
    Beeld het uit

Of we doen het voor en dan snap hij direct wat we bedoelen.

Nu hebben we de mededeling gekregen dat hij op de speelplein naar het
    Groepje moet (3 tot 5 jarige) omdat de animatoren het niet leuk
    Vinden dat hij niet direct het spel snapt.
    En dat dit in de nadeel van de andere kindjes zijn.

En ik begrijp hun standpunt. Maar als hij de andere kindjes ziet spelen dan
    Snap hij best het spel. Het duurt alleen iets langer.
    En ik vind het erg dat mijn zoon weeral gestraft word voor iets waar
    Hij niet kan aan doen.
    Hij gaat ook tijdens de vakantie naar de logo, en oefend bij ons thuis
    elke dag zijn logo, het luisteren en begrijpen van opdrachten.

En ben van mening dat zijn eigen leeftijdgenoten hem meer kan
    stimuleren voor een spel te leren.

Ik dacht dat speelpleinwerking voor hem een paar uren ontspanning gingen
    zijn.
    Maar nu gaat hij niet graag meer. Want ze vinden hem dom. (zijn woorden)

Heeft speelplein het recht om dit te doen.

• Hebben jullie zijn probleem op voorhand besproken met de speelpleinwerking? Mij lijkt het dat dit iets is wat je op voorhand bespreekt, net om deze situaties te vermijden?
  • Hallo

Ja we hebben dit besproken.
    Ze weten alles.
  • Speelpleinwerking draait (net zoals jeugdbewegingen) op gedreven jongeren die er het beste van willen maken.
    De begeleiding zal daarom voor de oplossing gekozen hebben die bij zo weinig mogelijk kinderen en begeleiders voor frustraties zorgt. Uiteraard hebben ze dit recht, ze overtreden geen enkele regel.

Gulden regel: luisteren, praten, blijven luisteren en blijven praten. Luister naar hetgeen de begeleiding vertelt. Geef ook aan dat je zoon zich daar niet goed bij voelt, doe zelf suggesties zodat ze het anders kunnen aanpakken (bijvoorbeeld door je zoon even te laten kijken voor hij actief aan het spel meedoet). En werkt het echt niet, dan zoek je beter een andere oplossing (ik weet niet of dit voor jou opvang is of vooral zinvol tijdverdrijf voor je zoontje).
  • Als je de opvang echt nodig hebt, zou ik het opnieuw met hen bespreken en zeggen dat je kind hiervan ongelukkig wordt en oplossingen geven hoe ze gemakkelijker met hem om kunnen gaan.
    Als hij voor de rest wel op leeftijd zit en het enkel een taalachterstand is, kan ik wel begrijpen dat het voor hem niet leuk is om bij de kleintjes te moeten zitten, terwijl zijn vriendjes een groep hoger zitten. Op zich kan de beslissing misschien wel begrijpelijk zijn vanuit hun standpunt, maar ik vind niet dat ze deze beslissing zomaar kunnen nemen zonder dit te overleggen met jullie. Het kan nooit de bedoeling zijn dat zij eenzijdig een beslissing nemen waardoor jullie kind de rest van de zomer ongelukkig is in de opvang.
    Als je de opvang niet echt nodig hebt, kan je hem gewoon thuis houden, maar langs de andere kant vertrekt hij daar dan wel met een slecht gevoel en het idee dat hij 'dom' is, dus dat lijkt mij ook niet de juiste oplossing.
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld