Huiswerk/studeren

• Huiswerk/studeren

Ik vraag me af hoeveel tyd jullie als ouder in het huiswerk van jullie kind steken? Mijn zoon is in alles traag. Vooral in rekenen dan. Ik steek hier gemiddeld 2u per dag in zyn huiswerk ter ondersteuning. Gisteren kwam hy thuis met een werkblad ter oefening op de toets van vandaag. Toen hy er aan begon werd het me al snel duidelijk dat hy bepaalde oefeneningen niet eens wist hoe hy ze moest maken. En dat de avond voor de toets. Het werkblad wordt in de klas ook niet meer verbeterd dat dient gewoon ter oefening. Maar als ik als ouder dat blad dus niet verbeter leert hy zichzelf dus alleen maar fouten. Hy had dus veel fouten begreep veel oefeningen niet en vandaag reeds toets. Ik heb samen met hem een 3u eraan bezig geweest. En dat naast myn fulltime job. Is dat normaal? Is dit niet de leerkracht haar job? Steek ik er niet te veel ryd in. Myn kind is een goede middelmaat op school maar moet er wel veel werk insteken. Ik heb gisteren nog gemaild naar de juf haar antwoord was dat het niet nodig was uren te oefenen... euh dat was het wel het was vandaag toets en myn kind kon er nog niets van. H
  • Hoi,

hoe oud is je kind.
    Bij mijn zoon van 10 denk ik per week in totaal zo'n 2u. Hij krijgt ook heel weinig huiswerk en oefent daarom wat zelfstandig op het online-platform. In aanloop van proeven krijgt hij dan wel oefenboekjes mee die we samen bekijken en verbeteren. Ik zit erbij als hij het maakt, zo zie ik onmiddellijk waar het misloopt. Dan leg ik het nog eens uit, en dan moet hij de oefeningen opnieuw maken.

Bij mijn jongste van 7 elke dag een kwartiertje. Hij moet nu zijn tafels instuderen, dus da's elke dag zo'n kwartiertje. Echt huiswerk daarbuiten krijgt hij ook niet...
  • Wat ik doe.
    Werkboeken bekijken (niet de dag voor de toets maar gewoon dagelijks).
    Kopieën nemen van de zaken die hij moeilijker vind (dat zie je aan het kriebelen en verbeteren).
    De zaken die hij echt niet kan en waarbij hij ook echt uit de lucht valt, vermeld ik in de agenda en die overloopt de juf nog eens extra met hem.
    De zaken die hij wel snapt maar nog te veel fouten maakt, doen we samen nog eens.
    Op papier, online, spelend,....

De dag voor de toets pas beginnen, is voor onze zoon te veel moment opname.
    Hij zou dus alles fout kunnen maken en ik zou dan willen dat hij nog wat extra oefent maar hij kan zich maar kort concentreren dus na 45 min à 1 uur is het over en uit en lukt het sowieso niet meer.
    Terwijl het niet wil zeggen dat hij het niet kan.

Als uw zoon zijn punten meevallen en gemiddeld zijn, kan het evengoed zijn dat die druk van nu moet je het kunnen te veel is..
    Zou de juf het niet vermelden als hij het totaal niet snapt?

Ohja nog een kleine bedenking.
    Kan een kind zo lang de focus houden ?
    2 keer aangepast. Laatste keer door Neuzeke op 26/03/2019 10:45
  • hoe komt dat hij in de klas het niet snapt?
    Is er een leerstoornis die ergens onderligt, maar die tot nu toe nog niet is opgevallen is op school?
    Net omdat je hem hier zo hard in begeleidt?
    Ik denk dat je best eens dit opneemt met de school. Weet de leerkracht wel hoe hard jij hem moet helpen? Vraagt hij eigenlijk hulp in de klas?
    help je tijdens het jaar ook zoveel, dat het daarom in de klas niet opvalt?

Nee, normaal is het niet, dat een leerling zo lang moet werken. Hij werkt echt keihard en dan zijn zijn punten gemiddeld? Dat is tegen niet echt evenredig met de hoeveelheid werk die hij erin steekt.
    Aangepast door jongensintwild op 26/03/2019 11:05
  • Myn zoon is 8 jaar.
  • zeker zo snel mogelijk een gesprek aangaan met de school en nagaan of er geen leerstoornis aan de basis ligt.
    Hij werkt keihard voor zijn punten en zeker als die niet slecht zijn, valt het de leerkrachten niet altijd op dat een kind nood heeft aan extra hulp.
    Het is niet normaal dat een kind een meer dan een paar uur bezig is voor een toets in het tweede of derde leerjaar.

Zo lang kan een kind zich niet concentreren.
    Probeer daarnaast ook al te werken naar 'meer dan 1 keer oefenen'. Beter drie keer op drie verschillende dagen een half uurtje dan 1 dag een paar uur
  • @jongensintwild: awel ja dat vind ik dus ook, we steken er kweet nie hoeveel werk in en hij is "maar" gemiddeld, de juf haar antwoordt hierop is: "het kunnen niet allemaal hoogvliegers zijn"

ik weet het niet, mssn maken ze teveel oefn klassikaal waardoor het niet opvalt, ik weet het niet.
    hier krijgen ze degelijk toch wel meer huiswerk ik heb ook nog een zoon van 7 tweede leerjaar en wij oefenen dagelijks nu 2 maaltafels van de 6, iedere dag 2 andere. hij moet er bij ook steeds lezen en op maandag,dinsdag en donderdag is er ook nog altijd een huiswerkblad die gemaakt moet worden.

ik oefen best onder het jaar door met de andere zoon, maar soms heb ik het zelf te druk dat ik er niet toe kom zoals dit weekend, ik werk in ploegen dit weekend heb ik zaterdag en zondag gewerkt, op zaterdag heeft hij de toets voor maandag geoefend, op zondag heeft hij de fouten uit zijn rekenboek hermaakt en heb ik die 's avonds pas kunnen verbeteren, toen zag ik de fouten al waar het gisterenavond mee fout liep maar het werd al tijd om te gaan slapen, dus ik dacht we doen die morgen wel. toen hij gisteren dan thuiskwam van de school na het vieruurtje aan begonnen en hij snapte er niks van. hoe komt dit geen idee....? resultaat ik heb van 16u tot 20u (1u pauze er tussen en avondmaal) oefeningen uitgelegd én verbeterd.

de juf zei dan na mijn mail dat het niet nodig was urenlang te oefenen, euh toch wel hoor want hij kon de oefeningen niet waar hij vandaag toets over kreeg.

ik snap ook niet dat de juf dit niet opgemerkt heeft eerder dat hij de oefeningen niet snapte.
    ik snap ook niet dat ze oefeningen meekrijgen naar huis die niet verbeterd worden door de juf die ik dan zelf moet verbeteren en dan met mijn kind zijn fouten moet overlopen.

• Probeer daarnaast ook al te werken naar 'meer dan 1 keer oefenen'. Beter drie keer op drie verschillende dagen een half uurtje dan 1 dag een paar uur

--) dat doe ik normaal gezien ook, maar na het huiswerk heeft mijn kind niet altijd zin om nog extra te oefenen.

als ik tijd heb gebeurt dit maar zoals ik al zei ik heb ook nog een leven, huishouden, fulltime job en nog een andere zoon die huiswerk heeft.
    ik ga allesinds straks eens tot bij de juf smile.gif
  • het kunnen niet allemaal hoogvliegers zijn?
    wat een dooddoener is me dat?
    En wat als het wel best een slim kind is met een leerstoornis zoals dyscalculie of dyslexie? Geen extra begeleiding, want het kunnen niet allemaal hoogvliegers zijn?
    Dat is een kind gewoon laten stikken.
    je kan ook zelf naar een logopediste stappen om eens te kijken hoe je hem beter kan begeleiden. Met zo een antwoorden vrees ik dat je van de juf niet veel hulp moet verwachten.
    Ze laat nu al het kind stikken
  • 2u per dag voor een kind van 8 is zeker niet normaal.
    Vindt de juf het wel normaal? Heb je al eens gezegd dat jij er zoveel tijd in steekt? Het moeten idd niet allemaal hoogvliegers zijn, maar 2u per dag werken voor school op die leeftijd moet nog veel minder. Hoe lang gaat hij bezig zijn in het 5e leerjaar, als er Frans bij komt? Hoelang in het middelbaar?
  • was dat in het tweede leerjaar ook al zo? of is het pas vanaf het derde dat het moeilijk wordt?
    Kan aan de verhoogde leerstof liggen, maar kan ook aan de juf liggen (mss horen juffen dat niet graag, maar echt sommige juffen zijn gewoon beter dan andere juffen om een hele klas mee te krijgen en niet gewoon de kindjes die geen enkele moeite moeten doen) of het kan een leerstoornis zijn.
    Ik vind dat jullie veel oefenen samen. Mijn zoon in tweede leerjaar, daar 'werk' ik nooit mee eigenlijk. Ik kijk alleen maar na of hij zijn huiswerk gemaakt heeft... ik verbeter zelfs vaak zijn oefenblaadjes niet (tenzij hij zelf vragen stelt over een oefening). Als hij fouten maakt, is het bijna altijd wegens onoplettendheid (zit constant te dromen, aan andere dingen te denken etc) maar dus niet omdat hij de leerstof niet kent. Alleen tafels, de moeilijke lukken wel als hij tijd genoeg krijgt, maar daar moet hij echt op rekenen en die krijgt hij precies niet vanbuiten geleerd (wat wel de bedoeling is natuurlijk)

mijn zoon zou ook twee uur per dag niet aankunnen om te leren... daar is zijn aandachtspanne veel te kort voor. Het is wel bemoedigend dat jouw zoon dat wel kan, dat wil toch zeggen dat hij zich kan concentreren en wil werken. Zelfs als hij maar middelmatig scoort, dat zijn ook skills die hem vooruit kunnen helpen.

wat mijn kinderen soms ook wel eens doen is 'doen of hun neus bloedt' daarmee bedoel ik, ze kennen het wel, maar doen alsof ze het niet kennen/weten, voor aandacht van mama, of om er vanaf te zijn, omdat ze dan denken dat ik hun huiswerk ga maken … of zo, ik weet het niet. Daarmee dat ik heel snel gestopt ben met veel samen te werken. Ze moeten dat alleen doen want als ik er naast blijf staan gaat het vaak moeizamer...
    Kan het zo iets zijn?
  • Als je met 2 à 3 uur per dag werken nog maar een middenmaat bent dan scheelt er toch wel wat ? Of het kind is gewoon echt niet zo slim ( is blijkbaar geen optie voor de dames hier? Niet iedereen heeft een leerstoornis of een slechte juf, er zijn gewoon ook echt kinderen die niet meekunnen, ja, ook in het 3e leerjaar), of het kind heeft idd een onderliggend probleem. Als dat al het hele jaar zo is, dan zijn er toch al minstens 2 oudercontacten gepasseerd waar je dit had moeten en kunnen melden?
    Ik snap niet dat jij dat al doet, elke dag 2 uur huiswerk maken? Wie fop je nu eigenlijk dan? Je kind, die denkt dat het best wel lukt? De juf, want ze denkt ook dat het wel lukt? jezelf, want zie, hij kan het wel als je er maar genoeg uren mee bezig bent? Deze situatie is op termijn toch onhoudbaar?
  • door zoveel uren hulp te bieden bij huiswerk geef je gewoon ook een totaal vertekend beeld! Dus neen, de fout ligt niet grotendeels bij de juf.

Op die leeftijd 15 tot max 30 min. Eerste 15 min alleen laten proberen, dan kan je nog 15 min meehelpen, lukt het dan nog niet, boeken toe en opschrijven voor de juf.

Ik (en meeste ouders die ik ken) hebben bijlange geen tijd om 3h te spenderen aan huiswerk van 1 kind.
    Ik begrijp zelfs ergens niet dat je zelf niet inziet hoe belachelijk het eigenlijk is. 3h aan huiswerk bezig zijn van een 8 jarige??

Mijn dochter kan 3 uur en langer bezig zijn aan taken, toetsen leren, maar die zit in het 4de middelbaar. Dat is al iets logischer en dan is dochter nog eentje dat de lat heel hoog legt en eigenlijk met de helft van de tijd zou kunnen toekomen.

Er kan onderliggend probleem zijn en er kan ook gewoon een achterstand zijn die enkel op te halen is door eens jaartje te dubbelen. Maar op deze manier haal je zelfs lagere school niet. Wat eigenlijk nog redelijk simpel moet zijn.
  • Het kan zijn dat het geen hoogvlieger is, maar denk je niet dat je toch eerst de plicht als ouder en school hebt om eerst uit te sluiten dat er niets onderliggend aan de hand is alvorens je een kind van 8 afschrijft als "geen hoogvlieger". En op 8 jaar al zo lang moeten werken, neigt eerder naar type 2. Als dat echt zo is, is het misschien de overweging naar bo opportuun. Maar als een ouder laat weten dat een kind zo hard moet werken, is een reactie als "het kunnen niet allemaal hoogvliegers zijn " best wel ongepast en totaal geen hulp voor de ouder.
    Ik kan snappen dat een juf het ook gewoon niet altijd weet wat een kind thuis effectief doet, maar de mama heeft dit wel laten weten. Dan moet er in school gekeken worden, hoe ze dan dit kind beste verder helpen in de school. Die moet er wel nog 3 jaar zitten. Is het dan niet onze verdomde plicht eerst alles uit te sluiten?
    Helpen doe je niet door "het kunnen niet allemaal hoogvliegers zijn"Aangepast door jongensintwild op 27/03/2019 06:43
  • Iris

Ik herken de situatie. Onze oudste zoon is inmiddels 11 en werkte vanaf het tweede leerjaar erg hard om matige (vaak eerder zwakke) resultaten te halen. Hij is pienter en heeft een hele vlotte babbel. Het heeft dus een hele tijd geduurd voor we door hadden dat er achterliggend iets scheelde.
    Hij bleek een niet verbale leerstoornis te hebben. Hij kan dus heel vaak de oplossing wel vertellen maar niet op papier krijgen. Schriftelijke opdrachten interpreteren zijn moeilijk (hoe begin ik eraan).
    Focus houden lukte niet tenzij je er inderdaad naast zat.
    De piste van een leerstoornis mag je volgens mij inderdaad niet uitsluiten. Y
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld