Hoe vertel ik dat grootmoeder kanker heeft?

• Hoe vertel ik dat grootmoeder kanker heeft?

Hoi dames (en eventuele heren),
    ik kom even mijn hart luchten en tegelijk raad vragen.
    Onze dochter F. zit in het eerste leerjaar, wordt in november 6 jaar, en de laatste tijd hebben we heel wat te verwerken gekregen. 1 augustus kregen we to horen dat het hartje van ons 2e kindje al zo'n 3 weken gestopt was met kloppen. F. keek heel hard uit naar een brusje en was al van in het prille begin heel betrokken bij de zwangerschap. Het verdriet was dan ook groot, niet alleen bij mij en mijn vriend, maar ook bij haar. Er echt over praten deed ze niet, maar we merkten aan haar gedrag dat ze er mee worstelde. De ene moment was ze heel flauw, de andere moment deed ze dingen die niet mogen om aandacht te krijgen. 3 augustus heb ik dan een curretage gehad, maar dat hebben we verzwegen voor haar. We hebben er voor gezorgd dat alles verliep zoals als een normale dag waarop ik ga werken. Ik vind haar nog te jong om al te gaan uitleggen wat ze dan in het ziekenhuis juist zouden doen, en haar kennende zou ze toch blijven doorvragen.

5 augustus kregen we te horen dat mijn vriend zijn grootmoeder overleden was. Ze was al jaren dement en bedlegerig, maar woonde wel nog thuis en werd verzorgd door haar man. We gaan er wekelijks minstens 2 keer langs, ze wonen op nog geen 10min wandelen, en F. heeft nooit anders geweten dan dat haar overgrootmoeder in bed ligt en nauwelijks nog kon praten. Maar iedere keer klom ze op het bed om een kusje en knuffel te geven, en ze deed niets liever dan te helpen met de verzorging (haar kammen, verplegers van het wit-gele kruis helpen door spullen aan te geven). We hebben uitgelegd wat er gebeurd is, hebben haar gezegd dat de bomma een sterretje geworden is die over haar zal waken, maar we hebben haar niet meegenomen naar de begrafenis.

Nu heb ik vandaag te horen gekregen dat mijn mama borstkanker heeft. Er moeten nog bijkomende onderzoeken gedaan worden om te zien of er uitzaaiingen zijn, dus heel veel weten we nog niet.
    Maar ik vraag mij dus echt af hoe ik dit moet vertellen aan F. Zolang we niet weten wat de behandling zal inhouden kunnen we nog wel zwijgen, maar ze zal vroeg of laat er toch mee geconfonteerd worden, en ik wil haar daar een beetje op voorbereiden. Het een beetje kaderen waarom bonnie zo vaak naar het ziekenhuis moet, niet meer zo veel met haar kan spelen, misschien ineens kaal wordt, of waarom mama soms huilt als het even te veel wordt. Ik probeer dat huilen natuurlijk zo weinig mogelijk te doen waar ze bij is om haar niet van streek te maken! Maar ik ben ook maar een mens en soms is het gewoon allemaal even te veel.
    Sinds begin augustus slaapt F. niet meer door 's nachts. Vaak wil ze gewoon even een knuffel of kusje, waarna ze verder slaapt. Ze is volgens mij alles dus nog altijd wat aan het verwerken. Alle tips over hoe ik dit kan aanbrengen zonder haar al te veel overstuur te maken zijn dus welkom!

Sorry voor de lange tekst, ik moest het ook allemaal even kwijt

• Eerst en vooral, sterkte in deze tijd!
    Onze zoon zijn oma is nu 3 jaar aan het vechten tegen kanker. Hij was 7 toen ze het kreeg. Zij had in het ziekenhuis een boekje meegekregen om aan onze zoon te laten zien/lezen wat er aan de hand was. Ik weet niet zo goed meer hoe het er uit zag, maar ik weet nog dat het heel goed uitgelegd werd, op kinderniveau. Misschien kan uw mama eens vragen of ze dat daar ook hebben?
  • ik hoorde al vaak over het boek 'grote boom is ziek'

los daarvan: kinderen begrijpen meer dan we denken, en zaken die je nu wat afschermt, moet je vroeg of laat toch vertellen.
  • @Spookje ik weet wel dat we het vroeg of laat gaan moeten vertellen. Maar aangezien er nog bijkomende onderzoeken moeten gebeuren, weten we zelf nog niet goed waar we voor staan. En zolang we niet weten hoe erg het is of wat de behandeling zal zijn, probeer ik haar er nog niet mee te belasten.
  • Persoonlijk zou ik voorlopig nog niet te veel zeggen.
    Zoals je zegt, weet je zelf nog niet veel.
    Eens je de behandeling weet en de aanpak, kan je er over praten.

www.kanker.be/pati-ntenhulp/ka…
    Hier vind je een lijst met boekjes en tips.
    Veel succes
  • Voor nu nog niks zeggen. Tot je de behandeling kent.
    Het kan natuurlijk zijn dat je pas de behandeling kent na een operatie (was bij mij het geval).
    In die situatie kan je al zeggen dat jouw mama ziek is en naar het ziekenhuis moet. Dat jullie zelf nog niet weten wat er allemaal te gebeuren staat.

Als de behandeling dan gekend is kan je hieruit verder gaan. Afhankelijk of ze chemo krijgt of enkel radiotherapie, maakt al heel veel verschil uit.
    Ik zou eventueel durven overleggen met de arts hoe je dit het beste aanbrengt bij een kind.

En zoals hierboven al vermeld, bestaan er verschillende boekjes. Leen ze desnoods bij de bib, ik veronderstel dat ze die wel in voorraad zullen hebben. Het kan het een en ander wat duidelijker maken.

Heel veel sterkte en succes in deze moeilijke periode!
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld