Helpen met studeren

  • Helpen met studeren

    Hallo,

    Mijn zoon is 12 jaar en gaat sinds dit schooljaar naar het middelbaar.Hij heeft altijd al hard moeten studeren met mij en volgt ook logopedie.Ik ben altijd heel fier en trots geweest op hem.
    Sinds het middelbaar herken ik hem volledig niet meer.
    Hij is agressief,brutaal,woedeaanvallen,Wil niet meer studeren,komt met allemaal onvoldoendes naar huis
    Ik mag hem ook niet meer helpen,want hij wil alles zelf beslissen omdat het zijn toekomst is.
    Akkoord..maar hoort daar dan niets doen,en onvoldoendes bij?
    Hij volgt TSO richting stem-engineering en voor dat vak haalt hij goede cijfers,maar voor de rest niet.Die heb ik niet nodig zegt hij dan.
    Ik leg hem dan uit dat hij zonder die andere vakken zo geen diploma gaat krijgen,maar daar wil hij niets van weten. Naar BSO wil hij ook niet.Gewoonlijk als zijn bui over is,ga ik hem toch terug helpen met studeren.
    Soms heb ik het gewoon gehad en geen energie niet meer,na zo een agressieve bui.Ik weet dan ook niet goed wat ik moet doen..doorbijten en niet opgeven of hem echt eens tegen de lamp laten lopen?
    De sfeer in huis is hier dan ook niet ideaal meer en we gaan elke avond huilend slapen en negeren elkaar soms dagen.
    Ook gaan we een psycholoog inschakelen voor hem en voor ons (gezinstherapie).
    Ik heb het gevoel dat dit dieper zit bij hem en voor ons,wil ik weten hoe we met heel de situatie beter kunnen omgaan.Een playstation/gsm verslaving heeft hij ook denk ik..hij denkt aan niets anders en wordt er super agressief van.Die hebben we dan momenteel ook volledig even weggedaan.
    Het is altijd een lieve/brave jongen geweest,gevoelig ook..maar nu?

    Wat zouden jullie als raad geven?
    Toch blijven doorzetten en hem zoveel mogelijk helpen ondanks de vele ruzie's of hem echt een tegen de lamp laten lopen en zijn plan laten trekken?

    Groetjes Wolleke
  • In het 1e jaar bestaat TSO niet. Hij zit in de A-stroom, en heeft als project " stem en engineering waarschijnlijk? Net zoals een ander kind een pakket Latijn heeft of sport...

    Hij zal toch die 1e graad door moeten voor hij zijn echte interesse kan volgen en TSO doen. Zijn kerstexamens zullen hem misschien de ogen openen?
  • in dit geval: tegen welke lamp?
    Er is nu alleen BSO waar je naar toe kan gaan en als zijn punten voor stem-engineering goed zijn, dan is dat zonde, want blijven zitten mag ook niet meer.
    Kan het helpen dat iemand anders die taak van jou overpakt en hem begeleidt in het leren leren en zelf manieren zoeken om te leren?
    Want hij kan nu pas in het derde middelbaar ook echt tso doen, waarbij een deel van de vakken die hij nu echt niet graag doet pas gaan vallen.
    Hij is nog te jong om zelf te beseffen dat je zonder diploma echt wel weinig tot geen kansen op werk hebt
  • Is dat er al door, dat je niet kan blijven zitten in het 1e jaar?
    In het Franstalig onderwijs is dit zo en in het Nederlandstalig onderwijs is dit een voorstel, maar dat is toch nog niet goedgekeurd?
    Ziet hij het op rustige momenten wel in dat hij verkeerd bezig is of totaal niet? Eventueel de titularis of leerlingbegeleiding inschakelen?
  • Omdat zijn gedrag vrij plots en vrij radicaal veranderd lijkt te zijn, lijkt er inderdaad meer te spelen...

    Denk je dat hij zich goed voelt in zijn nieuwe school/nieuwe klas?
  • Hey,

    Vandaag weer zo een dag.
    Ik kom thuis om 13u,had vanmorgen zijn gsm mee gegeven.
    Tot 14u was hij al met zijn gsm spelletjes aan het spelen.
    Als ik hem er op aanspreek om te studeren,dan wordt hij direct heel boos/agressief en vertikt het heel de dag om nog iets te doen,maar als ik niets zeg ,doet hij ook niets!
    Op rustige momenten denk ik wel dat hij het beseft.
    Hij laat toch weten,dat hij de slechte punten erg vindt.
    Op het moment is hij al gebuisd voor wiskunde,geschiedenis,natuurwetenschappen.Met Nederlands,Frans, Engels zit hij ook maar net op de helft.

    In het schoolreglement staat dat ze ofwel een A-attest ofwel een C-attest kunnen krijgen.
    Hij vindt het wel erg als hij het jaar zou moeten overdoen,maar als hij dan moet studeren boeit het hem precies niet.Hij zegt dat hij niet graag studeert.
    Voor de rest gaat hij toch wel graag naar school.

    Pff , Ik steek er zoveel tijd/energie en geld(logopedie.psycholoog) en voor wat nog ,denk ik dan?
    De relatie met mijn zoon is echt kapot aan het gaan.
    Dreigt met zelfmoord,liegt om medelijden te krijgen(heeft hij zelf toe gegeven!)
    Er zijn al zoveel leugens geweest,dat ik hem met niets meer geloof.

    Pff..
  • Bij ons werd op de info toch ook gesproken over A en C attest, dus jaar overdoen kan volgens mij nog steeds?
    TSO doen nu zou normaal inderdaad niet kunnen, iedereen van de A-stroom heeft hetzelfde 27u lessenpakket, hier op school toch, enkel de 5u kan je naar keuze aanvullen. Er werd wel gezegd dat bij Stem wetenschappen de wiskunde abstracter zal zijn dan bij Stem techniek, maar de basisleerstof, dus waar ze op beoordeeld worden, is hetzelfde.
  • scholen worden ook geëvalueerd op het aantal zittenblijvers, vandaar dat ze dit quasi niet meer doen.
    En dan krijg je soms drama's. De dochter van een kennis heeft in het vierde een moeilijk jaar gehad door de scheiding van de ouders en werd aan eht einde van het jaar verzocht om te stoppen met latijn-wiskunde en naar technische te gaan. Ze mocht haar jaar niet overdoen.
    Scholen hebben schrik voor negatieve evaluaties...

    heeft hij iemand om mee te praten, wat er aan de hand is?
    En heb je ook al eens in school hiermee gesproken.
    En verder, ook wat regels opstellen over gsm-gebruik en gamen...
  • Hey,

    Na de examens hebben we een gesprek met een psycholoog.
    Ik heb al wel laten weten aan zijn klastitularis,dat hij niets moeite wil doen,verder nog niet.
    Regels over gsm en gamen zijn hier.
    Elke keer hij stopt (en zijn potje mag afmaken) wordt hij agressief.
    Dan gaat de gsm/playstation ook voor een tijd weg.
    Maar elke keer opnieuw gebeurt het weer.

    Ik wil hem wel motiveren,maar ik weet zelf niet meer hoe..
  • Hoe gaan de examens nu?
  • Hey,

    Bwa,
    Sommige vakken heeft hij zich wat ingezet,andere vakken niet.
    Als ik niet naast hem ga zitten en heel de dag mee studeer,doet hij niks.
    Hij vertelde me,dat hij faalangst heeft..
    Misschien heeft het veel daarmee te maken?
    Donderdag heeft hij rapport,maar ik verwacht er niet veel van..
  • Ik lees heel wat herkenbare zaken...

    oudste zoon is bijna 18 jaar, dochter 16 jaar.
    Oudste zoon is een eeuwige strijd op vlak van school en motiveren voor dingen.
    Ik wou dat ik je gouden tip kon geven, maar zelf na al die jaren niet gevonden.

    1 jaar is prima gegaan en dat is het jaar dat hij is blijven zitten. Dat was het 4de middelbaar.
    Keuze was beroeps of jaartje dubbelen in technische.
    Ik heb me erbij neergelegd dat het gewoon middelbaar doorsleuren zal worden en dat hij dan zal gaan werken.
    hij geeft zelf ook aan dat school niets voor hem is.
    Hij doet weekendwerk en vakantiewerk en gaat regelmatig mee met zijn vader (zelfstandige).
    Dus gelukkig zien we wel dat hij effectief een werker is.
    Shiften van 10h hele vakanties , dat vind hij allemaal niet erg! 2h studeren tijdens de examens, per dag, dat is een immense opdracht...

    Wat ik van belang vind, in wat je schrijft, dat is dat jullie relatie slechter begint te gaan..
    Heel belangrijk dat je die band blijft behouden en de communicatie blijft aangaan. Het motiveren, duidelijk maken, regels opstellen..
    Hier gaat dit allemaal al veel beter omwille van de ouderdom.
    De hormonen die opspelen in de pubertijd zijn stilaan aan het verdwijnen en maken plaats voor een startende jongvolwassene, die vaker dingen beter begrijpt en niet zo impulsief erop zal reageren.
    Niet om je schrik aan te jagen... die fase waar jij in zit nu, is wss start en kan best aantal jaren duren. Hier toch ook best 4 jaar hoor!
    Dus jezelf motiveren om hem te stimuleren.. dat zal soms héél moeilijk zijn.
    Hier ook momenten gehad dat ik naar hem riep dat hij zijn plan maar moest trekken.
    Maar dat gaat dan weer over.
    Het is vaak ook een zoektocht geweest van: wanneer motiveren en wanneer straffen..
    Wanneer boze toon en wanneer proberen moed in te praten.

    Alvast dikke knuffel en veel steun!


  • Mama, als je toch weet dat hij na het middelbaar gaat stoppen, had je hem dan niet beter naar beroeps laten gaan ipv te dubbelen? Op dat jaar dat hij nu achter staat, had hij een 7e jaar kunnen doen en iets in handen hebben, met een technisch diploma middelbaar ben je niks.
  • Ik vermoed dat je binnenkort een oudercontact hebt. Bespreek dit zeker en vraag eventueel om leerlingbegeleiding in te schakelen. Ik vermoed dat hij moeite heeft met de verandering, het beetje vrijheid dat hij extra kreeg, maar de bijhorende verantwoordelijkheid die hij niet kan of wil opnemen. Het plaatsje dat hij moet zoeken in de nieuwe school, de steeds wisselende leerkrachten, met elk hun eigen methodes/aanpak en de verleidingen van alles wat leuk is maar niets met school te maken heeft. Tegelijk ook goed dat je nu reeds de stap hebt gezet naar externe hulp, maar zij zullen vaak ook de school bevragen.

    In het nieuwe systeem kan je nog geen uitspraken doen over 2e en 3e graad, en helaas ook nog niet over een eventueel zevende jaar (wat nu op tafel ligt, is nog niet goedgekeurd). Maar alleszins zullen er wel voldoende mogelijkheden open blijven om een degelijke opleiding te krijgen, ook bij een parcours met hindernissen.

    Je kan altijd dubbelen in het huidige onderwijssysteem, zelfs met een B-attest. Doet hier ook niets terzake. (zucht)
  • @greet,
    Bij onze beslissing ook over nagedacht.
    Blijven zitten was in samenspraak met zoon.
    Wat vooral ons toen stoorde, hij bleef maar zakken, niet omwille van niet aankunnen, maar het lui zijn..
    1ste middelbaar was de raad aso en mits nodige inzit had hij zelfs Latijnse mogen starten.
    Slim genoeg dus, maar gewoon geen inzet.

    Hij volgt nu technische jeugd en gehandicaptenzorg. Na zijn technische heeft hij dus direct werkzekerheid.
    Hij moet gewoon dat anderhalf jaar nog doorspartelen en wij erbij.
    Als we toen gekozen hadden voor beroeps, had hij een 7de moeten doen, na zijn 18de verjaardag. De schrik was ook wel dat hij gewoon had gestopt dan, zonder zelfs diploma.
    Nu gaat hij ook naar 6de technische als 18 jarige, maar voelt voor hem anders aan. Uitkomst zou zelfde zijn geweest, maar gevoel bij hem dat hij 7de had moeten doen.. dat had anders geweest (als je me begrijpt 😏)
  • @ Wolleke, hoe was het rapport? Heb je een oudercontact gehad?
  • Hey Els,

    Van examen Frans had hij 72% (Ik had hem wel goed meegeholpen met studeren) Met de andere 3 vakken was hij er juist door.
    Algemeen van de 1ste trimester en examens had hij 63%.

    Nu was ik wel meer teleurgesteld door de commentaren van de leerkrachten.
    Hij is te speels,praat en lacht te veel,wordt daardoor soms op de gang gezet,hij moet zijn studie's ernstiger nemen,verstoord de klas.
    Ze weten wel dat hij het kan,want er stond bij dat hij in september niet zo was.

    Hij zegt dat hij ook bij de populaire wilt horen en als hij dat niet doet wordt hij buiten gesloten zegt hij..
    ...
  • Groepsdruk, vervelend beestje onder tieners...
    Gelukkig was hij er nog op alles door, dat is toch al iets. Maar hij zal wel een tandje moeten bijsteken nu dan!
    Wat zegt hij zelf over zijn punten?
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld