examens

• examens

Hallo,

Mijn zoon gaat in september naar het middelbaar.Hij heeft altijd al moeilijkheden gehad met studeren.Ik help hem dan ook veel en samen lukt het ons dan wel.
    Nu kan ik een nieuwe job krijgen dat best goed verdiend,maar ik zal van maandag t.e.m. vrijdag pas om 18.30u thuis zijn dan.Dan zouden we nog moeten eten en leren..maar hij is heel snel moe.Toekomstgericht weet ik ook niet hoe ik dit moet oplossen met de examens.Hij wil graag tso doen,maar hij leert heel moeilijk zelfstandig,hij gaat ook al naar logo.

Nu zou ik langs de ene kant graag die job hebben,maar dan ga ik hem niet meer goed kunnen helpen en zou me daardoor heel slecht voelen.Ik denkdat hij heel de namiddag alleen zonder mij zou studeren,dat het dan heel moeilijk gaat worden voor hem.

Gaan jullie werken tijdens de examens,zijn jullie laat thuis?
    Pff wat een dilemma..hart of verstand volgen..?
  • Hij kan perfect op school blijven en daar studeren tijdens de studie.
    Ik ken weinig ouderz die ganse examenperiodes thuis zijn.
    Ofwel zijn het betrouwbare kinderen op vlak van studeren, ofwel gaan ze bij grootouders ofwel studie.

Ik ben thuis als de oudste examens hebben of sta vroeger op. Als dat niet had geweest, dan had oudste zoon ook op school moeten studeren van mij.
    Dochter niet. Haar moet soms zelfs afremmen en zien dat ze pauze neemt.

Een droomjob opgeven hiervoor is gewoon al te bizar!
    Tijdens de studie zal hij ook wel leren zelfstandig te werken, wat ook stilaan mag.
    Als mama es helpen of es uitleg geven is ok. Op deze leeftijd zou mama er wel niet meer bij mogen gaan zitten omdat het anders niet gebeurd.
  • kan je eventueel geen halve dagen verlof nemen tijdens de examen? Afwisselend met de papa eventueel?
    Ik hoor toch dat dat heel vaak gedaan wordt, zeker in een eerste middelbaar.
    Elke dag pas om18u30 thuis zou voor mij persoonlijk al geen droomjob kunnen zijn, voor mij is dat veel te weinig tijd met kind.
    Maar dat is persoonlijk he.
  • Ik zou hier ook niet over twijfelen ik zou nooit die job willen. Ik wil niet elke dag om dat uur pas thuis zijn, voor mijn kinderen, of ze nu goed of niet goed studeren maakt dan zelfs niet uit.

Op school in de studie zal dan voor je kind de enige optie zijn. Bij mijn kinderen op school is zelfs studie tot 17u. Handig denk je dan. Ik vind dat echt verschrikkelijk, dat een kind na een examen, dat soms al om 10.10 gedaan is, nog tot 17u op school moet zitten, dan in donker naar huis gaan omdat er thuis niemand is die zich kan en wil met hem bezighouden.
    Ik ken heel veel mensen die verlof nemen, opsplitsen met grootouders die voor bepaalde vakken komen helpen, ouders die van thuis uit werken om toch gewoon er te zijn, ook al hoeven die kinderen niet eens hulp.
  • Ik zie niet direct in wat deze werkuren te maken hebben met de examens in het middelbaar. Iedereen heeft toch recht op verlof, dus je kan toch gewoon (halve dagen) verlof nemen tijdens de examens? Hier nu met kerst ook eerste keer examens gehad in het middelbaar en ik heb halve dagen verlof genomen om er te zijn voor de kinderen (tweeling). Niet zozeer om mee te studeren, want dat hebben ze niet nodig, maar wel om er te zijn indien nodig, tips te geven, vragen te beantwoorden, eens iets af te vragen wanneer ze dat wilden, steun geven, zenuwkes de kop indrukken en gewoon in het algemeen in de watten leggen. Zowel de kinderen als mijn man en ikzelf waren heel blij met deze regeling, dus in juni doe ik sowieso hetzelfde. Onze kinderen hadden zelf medelijden met de medeleerlingen die in de studie moesten blijven en niet konden terugvallen op hun ouders.
    Ik werk trouwens zelf in de HR en één van de taken is het verlof goedkeuren van onze medewerkers. Ik merk toch dat héél veel mama's van middelbare scholieren halve dagen verlof opneemt tijdens de examenperiode, dus zo uitzonderlijk is dat niet.

Los daarvan zou ik persoonlijk nooit een job willen waarbij ik elke avond pas om 18.30u thuis zou zijn. Examens zijn één ding, maar die duren maar 1 à 2 weken per examenperiode. Er is nog een heel schooljaar buiten de examenperiode en ook dan hebben de kinderen mij nodig. Wij hebben, toen de kinderen kleiner waren, er bewust voor gekozen dat ik deeltijds zou gaan werken en daar zijn zowel de kinderen als wij als ouders nog altijd heel blij mee. Nu ze ouder zijn, zijn ze natuurlijk vaker en vaker alleen op stap in hun vrije tijd, maar ze appreciëren het toch nog altijd dat ik er ben voor hen wanneer het nodig is. Voor ons als gezin zorgt het voor meer rust in het huishouden en dat komt iedereen ten goede. Maar dat is iets wat jullie voor jullie zelf moeten uitmaken natuurlijk.
  • 18:30 elke avond thuis noem ik niet bepaald een droomjob, En kan dat ook nog uitlopen, omdat het druk is op de baan?
    maar tijdens de examens van de kinderen kunnen die al in school blijven in de studie, op andere dagen kan je een namiddag verlof nemen.
  • Een droomjob heeft daarom toch niet meteen te maken met 'mooie' uren??

In mijn sector werken de meeste vroeg, laat, nachten.. 1 op 2 weekends.
    Dat is verre van een 'droomjob' op vlak van werkuren.
    Toch blijven veel ouders in de job, net omdat het hun droomjob is!
    Ik ben donderdag vertrokken om 17h en was pas dag nadien thuis om 8h30.
    Dat is niet altijd ideaal te combineren met de kinderen, maar dat lukt ons wel! (de papa, grootouders, babysit)

In de studie blijven is misschien niet zo heel leuk, maar is wel de oplossing voor veel ouders.
    En halve dagen verlof nemen is heel makkelijk gezegd, maar voor veel mensen gaat dit wel ten koste van hun gewoon verlof én heel wat jobs laten ook niet toe om een halve dag verlof te nemen.
    Bij ons op het werk zullen ze dan mss eens een weekje proberen enkel vroege diensten te geven, maar zeker niet een hele examenperiode en het is niet dat je kan zeggen: om 12h ga ik door want mijn kind moet studeren.

Als je kind niet zelfstandig genoeg is om alleen te zijn, dan bekijk je de opties.
    Is verlof geen optie? grootouders gaat niet? papa kan niet? dan blijft studie over. Daar is niets ergs aan.

Als het dus je droomjob is, zijn er genoeg opties om die enkele weken op een haal jaar te overbruggen.
    Van die enkele weken gaat je kind niet dood, maar ben jij ook wel gelukkig in je werk voor de rest van het jaar.
    Je eigen geluk laten afhangen van enkel die examenperiode in het jaar, sorry ik blijf het absurd vinden.
    Als het nu wekelijk problemen geeft en je gezin er het hele jaar door zou onder lijden, dan mag je idd jezelf niet enkel voorop stellen, maar dat is niet zo in dit geval!

• Hey,
    Het is een goede job dat goed verdiend,maar een droomjob is het nu ook niet.
    Het gaat ook niet alleen over de examenperiode,ook over de andere dagen.
    Mijn kind heeft een leerprobleem waardoor hij niet zelfstandig genoeg kan zijn.Hij wilt het wel,maar hij heeft nu eenmaal bijsturing nodig enz..
    Logo zal hij ook moeten blijven volgen,misschien zelfs bijles .
    Op de grootouders kunnen we niet rekenen,die wonen helemaal niet dichtbij..niemand van onze familie.

Heb mijn ontslag gegeven bij mijn vorige werk om meer tijd te hebben voor mijn kinderen.Heb ook nog een zoontje van 6j in het 1ste leerjaar.
    Ik zal nooit echt een droomjob hebben,ik heb dan ook geen diploma middelbaar en avondschool enz. kost veel geld.
    Het is gewoon niet gemakkelijk om altijd keuzes te moeten maken
    Ik wil mijn kind dan ook steunen,dat hij tso wil volgen ondanks dit moeilijk zal worden.Ik hoop gewoon dat hij het laters een betere toekomst ga hebben dan mij.
    Spijtig dat je altijd keuze moet maken tussen geld en je gezin.
    Mijn gezin komt op de 1ste plaats,maar geldproblemen door te weinig inkomen hebben geeft ook heel veel stress..
  • Er is toch wel een verschil tussen shften en regelmatig weekends dan elke avond tussen half 7 en 7 thuis te komen. Als je dan elke avond je moet haasten, dan mag die job nog tof zijn. Ik ken er genoeg die omwille van de lange verplaatsingen toch vertrekken.
    Je bent ook niet alleen. Er zijn kinderen. Een droomjob is dan die job waarbij ik mijn werk graag doe, maar die ook combineerbaar is met mijn gezin. Elke avond pas tussen hzlf 7 en 7 thuis zijn is dat niet voor mij.
  • Ik volg jongensintwild hierin, in ploegen werken, weekends doen, is nog iets heel anders dan fulltime het hele jaar door pas om 18u30 thuis zijn.
  • Ben er vergeten bij te zetten dat je om de 2 weken een dinsdag hebt,maar dan werk je zaterdag.
    Ik ben nu ook met mijn zoon aan het studeren en ik merk dat als ik er niet bijzit om alles elke keer opnieuw uit te leggen,weet/snapt hij gewoon niet wat hij moet doen.
  • Aan een dinsdag heb je natuurlijk niet veel he.
    Ik werk op zaterdag ook vaak, van 6u tot 10u, maar dan is de papa thuis.
    Is er bij jullie nog een papa die hem op zaterdag kan opvangen? Eventueel in de examens ook eens een halve dag kan nemen?
    Zie je er zelf niet tegenaan om elke dag zo laat thuis te zijn? Eer je dan gegeten hebt, is de jongste mss al te moe om nog huiswerk te maken?
  • Ja,de papa is zaterdag thuis,dat is geen probleem.Maar hij studeert niet met mijn zoon..zeker niets met rekenen,daar kan hij niet aan uit zegt hij zelf.
    Ik zie er inderdaad ook wel een beetje tegenop om elke avond zo laat thuis te zijn,maar met dat loon zouden we wel beter kunnen sparen voor een huisje.
    Als ik part-time zou werken of part-time kuisen ben ik er meer voor hun,maar dan zit een eigen huisje er ook niet in.
    Tegenwoordig moet je al een huisje hebben laters als je met pensioen bent om goed rond te komen laters...
  • Dus als ik het goed begrijp moet je kiezen tussen
    - meer geld om te sparen voor een huisje, maar slechtere werkuren en dus minder tijd voor het gezin (en voor de zoon die hulp nodig heeft met zijn schoolwerk)
    - minder geld, dus in een huurhuisje/appartement blijven wonen, maar betere werkuren en dus meer tijd voor het gezin (en voor de zoon die hulp nodig heeft bij zijn schoolwerk)

Persoonlijk zou ik in dat geval kiezen voor het tweede. Een eigen huis is heel tof, maar niet onontbeerlijk en voor mij zou dat niet opwegen tegen de gezinstijd. Tenzij jullie financiële situatie/woonsituatie echt slecht is natuurlijk en dat het extra inkomen noodzakelijk is om comfortabel genoeg te kunnen leven, maar daarover kan alleen jij oordelen.
    Indien je comfortabel verder kan, weliswaar zonder een eigen huis te kunnen aankopen, dan zou ik de job niet nemen, maar wel rustig blijven verder uitkijken naar een andere job en wie weet wat komt er binnenkort nog op je pad.
  • als je er nu al wat tegenop ziet, dan zou ik het niet doen en iets dichterbij zoeken.
    Ik vermoed dat het vooral een lang traject is?
    1 collega doet dat nu wel, elke dag dat traject, maar die heeft grote volwassen kinderen die al niet meer thuis wonen.
    Een andere collega blijft dan als alleenstaande gewoon regelmatig in de jeugdherberg slapen.
    Die zitten dus al in hele andere leefsituaties.

Dit is niet je droomjob dan, het is alleen een job die meer betaalt. Daar moet je echt nadenken, want als je elke avond pas tegen 7 uur thuisbent, dan wordt dat op den duur heel zwaar en als je bijvoorbeeld dat extra hulp voor je zoon moet zoeken, dan kan het zijn dat je uiteindelijk niet meer overhoudt dan nu.
  • Dus de job wil je enkel voor het geld.. en rest van.het jaar zou je gezin er ook onder lijden..
    had je alles meteen wat duidelijker geschreven, dan had het antwoord duidelijker geweest. Dan ga je niet voor de job.

Een eigen huis vind ik vandaag wel heel belangrijk, maar niet op deze manier.

• Vanessa,

Ik vind het echt bewonderenswaardig dat je zelf geen diploma hebt maar voor je kind een betere toekomst wil en daar zoveel energie en tijd insteekt !
    Echt chapeau !!!!

Twee bedenkingen :
    1) als hij nu al elke dag hulp nodig heeft in het lager, zal TSO toch moeilijk worden ? of heeft hij een leerstoornis ? heb je al gepraat met de leerkrachten over de haalbaarheid ?
    2) in het middelbaar leren ze snel nieuwe dingen ! als je zelf geen middelbaar diploma hebt, zal het voor jou ook snel moeiljker worden om hem te helpen.... dus vraag ik me af hoe lang het zinvol zal zijn dat jij naast hem zit ?

• Hey Ilse,

Dank je wel!
    Hij is vroeger getest voor ADHD,maar daar is niets uitgekomen.Nu,via de logopedist heeft hij de diagnose dyscalculie gekregen.Hij heeft altijd al moeite gehad met automatiseren,begrijpend lezen,informatie moeilijk opnemen..veel herhalen,herhalen,herhalen.
    Desondanks had hij op zijn laatste rapport toch nog 74%..wat voor hem echt een goed resultaat is.Hij wil echt zelf heel graag tso doen.
    Ik heb ook altijd tso gedaan,altijd goede cijfers behaald.Ik heb een richting gedaan die een beetje moest van thuis en mocht niet veranderen.
    Ook werd ik de laatse schooljaren erg gepest,kreeg ik daardoor slechtere punten,ging ik spijbelen..tot ik 18 jaar was en ik school dan echt beu was.Het school bad nog naar mijn mama gebeld om te vragen of ik niet terug wou komen omdat ze het spijtig vonden ,maar ik wou echt niet meer.

Ik heb altijd gezegd dat ik mijn kinderen laat studeren wat ze echt graag willen en dat is in zijn geval tso.
    Hij weet dat het moeilijk zal worden,maar hij heeft zo een mooi doorzettingsvermogen..Ik zeg dan ook altijd tegen hem.."Als je echt iets wil,dzn lukt je het wel!"
    Samen komen we er wel..

Ik heb dus besloten om de job niet aan te nemen..wink.gif
  • ik ken genoeg mensen die hun kinderen nog helpen, ook in ASO. Voor mezelf vind ik het heel tof, dat ik niet moet ernaast gaan zitten, maar moest het nodig zijn en ze kunnen het zo wel, dan zou ik ook wel helpen. De maturiteit om alleen te leren, komt niet bij iedereen op hetzelfde moment en het is niet omdat het bij de ene of andere later komt, dat die dan geen aso of tso mogen gaan doen
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld