Ervaringen openluchtschool

• Ervaringen openluchtschool

Zijn er hier nog mensen met kids in een openluchtschool?
    Wat zijn jullie ervaringen?
  • Hier gaan de kinderen naar een openluchtschool.

Ze beschikken over een groot eigen bos en verschillende buitenklassen.
    Zowel de kleuters als lager.

Aantal jaren geleden hebben ze geïnvesteerd in nieuwe ramen, die naar boven schuiven, zodat ze in de klassen ook vaak met volledig open ramen lesgeven.

Opbouw van de buitenklassen is nog groeiende. Volgend jaar willen ze heel graag een romeins theater bijmaken. Dat is reeds grotendeels uitgegraven. Opbrengst van evenementen dit jaar gaan hier naar toe.

Ik vind dit enkel positief!!
    Bijna alle lessen worden doorgetrokken naar buiten toe. tenzij het hele dag regent, zullen ze elke dag buiten les krijgen.

De school is geen methodeschool, maar een vrij kleine dorpsschool.
    De juffen en directie staan zelf achter deze vorm van lesgeven. En de infrastructuur en omgeving laat het ook toe dat de school dit zelf kan vorm geven.
    Er is een heel actieve ouderraad die heel wat dingen organiseert. Bijna alle kinderen en ouders gaan hier ook naar toe, elke keer. En alle opbrengt gaat integraal naar de school. 2 jaar geleden hebben ze buitenkeuken gemaakt, schuilhutten in het bos, groententuin groter gemaakt, 4 kringen gemaakt voor de kleuters. Dit allemaal met de opbrengst van de ouderraad.

Aan elke klas zijn ook schoenenkasten voorzien en plek genoeg om dikke winterjassen of winterlaarzen weg te hangen.

Als je dus de kans hebt om je kind naar een buitenschool te laten gaan, zou ik niet twijfelen.

Ik denk dat mijn kinderen makkelijk 80% van hun schooltijd buiten vertoeven en niet op de klasbanken.

• Ik wou dat er zo een school in onze buurt was.
    Ik zou daar niet over twijfelen
  • wauw ik ook, klinkt echt fantastisch smile.gif

de school van mijn kinderen is geen buitenschool, maar heeft wel een zeer grote tuin die ze vaak gebruiken (voor activiteiten, voor lessen, bij mooi weer altijd voor de speelpauzes, er zijn kippen en andere diertjes, een insectenhotel, een moestuin,...). Ik vind dat wel een heel mooi voordeel, en zou dit gerust uitgebreid willen zien worden...
    Ik ben naar dezelfde school geweest als kinderen, alleen was tuin toen nog van het klooster en wij mochten daar alleen verlangend naar kijken en niet in spelen smile.gif was toch wel vervelend smile.gif
  • Wat ik me altijd afvraag als ik een reportage zie van een openluchtschool ... zouden de ouders van die kinderen graag in een openluchtbedrijf werken? Ik zou zelf doodongelukkig zijn van de koude in de winter smile.gif In een reportage die ik ooit zag, zat 1 meisje er verkleumd bij. Ik kon me echt identificeren met dat arme kind haha. Ik vind het een superconcept, maar niet als het heel koud is ...
  • wel een beetje rare opmerking: postbodes, vuilnismannen, bouwvakkers, mannen (en vrouwen) die straten leggen etc.. werken allemaal buiten

ik neem aan dat weersomstandigheden ook wel in acht genomen worden in zo'n school... regen, heel koude, onweer... dan zal dat wel niet gelden zeker?

en bovendien, ik heb het nu al ijskoud, maar mijn kinderen die schijnen nog altijd te denken dat het bijna zomer is (pulls zijn steevast uit elke avond als ik hen afhaal)
  • Ik vind dat geen rare opmerking van Lene. Al die beroepen die je opsomt, doen actief werk he. Die zitten niet stil op een stoel oefeningen maaltafels te maken. Ze doen wat springoefeningen in de koude zag ik ooit op het nieuws, als het heel koud is. Vond dat zo zielig toen, maar die kinderen weten niet beter natuurlijk ...
    Heel happy zijn ze toch niet allemaal in de koude goofy.gif www. vrt. be/vrtnws/nl/2018/02/26/hoe-gaan-ze-om-met-de-vriestemperaturen-in-een-openluchtschool-/ spaties weglaten tussen www en be
  • Hier toch geen verkleumde toestanden hoor.

De ramen van de klas zijn ook niet hele jaar open, zoals in het artikel. Tijdens de echte wintermaanden gaan die dicht.
    Kleuters gaan ze ook goed bij uitkijken dat die op tijd opwarmen en die zijn bij vriestemperaturen niet hele dagen buiten in de koude.

Ik denk zelfs, zet die hele school nu deze winter in goed verwarmde klassen en enkel nog buiten tijdens de speeltijd, de helft wordt binnen de x aantal weken ziek.

Alle ouders kennen ook de school en hun werking.
    De kinderen zijn dus aangepast aangekleed en veelal in lagen, zodat ze in de klas kunnen uitspelen.
    Maar in de winter zie je enkel kinderen met degelijke winterjassen, mutsen, sjaals, wanten, winterbotten.
    Elk jaar doen ze ook een oproep om te kleine spullen af te geven, zoals mutsen bv, als er dan es een kind het vergeten is, ze uit de leenbak iets kunnen halen.

ik denk dat je die verkleumde toestanden veel vaker tegenkomt in gewone scholen, waar jonge kinderen hele dagen in de warmte zitten en dan ineens in de koude verplicht een kwartier of langer moeten rondlopen.
    ik zag dit toch tijdens stageperiodes op scholen.

En als ik zeg dat 80% van de lessen in open lucht doorgaan, dan bedoel ik niet dat het dan grotendeels op de schoolbanken is en stilzitten. Die gaan echt buiten met de kinderen, lopen rond, doen spelletjes en verwerken daar hun lessen in.
    Er is enorm veel speelplaats aan en dat is continue vol van krijtsporen, omdat ze niet werken op het bord, maar dat ze bv maaltafels oefenen op de grond.
    Die zitten dus héél weinig stil in een koude klas met raam open als het vriest.

De juffen kijken er ook enorm op toe hoor.
    Als er dan es sneeuw valt en genoeg om in te spelen, dan doen ze dit ook! Maar ze gaan geen kinderen dan hele dag met natte kledij van de sneeuw in de koude laten lopen.
    Er wordt dus verstandig mee omgegaan.

Ik ben helemaal fan en voorstander. EN heel blij dat er hier zo dichtbij een school is.
    Zonder ook het fanatieke van sommige methodescholen. Wel het losse karakter ervan en de vrijheid dat ze er zelf mee kunnen spelen.
  • Tof concept bij Maaike, maar de meeste openluchtscholen in België zijn dus wel gewone scholen met een gewone speelplaats en gewone klassen waar de ramen heel de dag openstaan.
    De kinderen van mijn 2 bazen gaan naar zo'n school en de zoon van mijn nicht ook (2 verschillende scholen).

Eerlijk, ik zit ook niet graag heel de dag te bevriezen op het werk, dus ik wil ook niet dat mijn kinderen een hele dag zitten te bevriezen op de schoolbanken.
    Als ze een hele dag rondlopen zoals bij Maaike, is dat nog een ander verhaal, maar daar stel ik mij dan wel de vraag hoeveel les er gegeven kan worden als de kinderen heel de tijd moeten rondlopen om niet te bevriezen (in de zomer is dat een ander verhaal, dan kunnen ze wel stilzitten).

Onze kinderen gaan dus niet naar een openluchtschool, maar daar wordt ook uitgebreid de tijd genomen om in de sneeuw te spelen hoor. En nadien kunnen ze lekker terug opwarmen en drogen in de klas smile.gif
  • les wordt er sowieso gegeven hé, alleen kan dit ook buiten en op andere manieren dan enkel aan de schoolbanken zitten.
    Net zoals op elke andere scholen wordt er verwacht dat de kinderen na hun lager bepaalde basiscompetenties hebben om in het middelbaar te starten. En ik denk dat 95% van de 6de jaars start in moderne of latijnse en dat de meeste dit ook goed doen.
    Het vele buiten zijn, heeft niets te maken met feit dat ze de maaltafels niet leren of dat ze niets van nederlands oefenen.

Ik denk dat je kinderen ook niet kan vergelijken met ons volwassenen.
    Ikzelf ben ook gewoon van in mijn warme auto te stappen, 2 min in de koude en dan warm binnen in het gebouw..
    Als ik nu thuis lekker warm binnen zit, weet ik dat straks mijn 2 jongens thuis komen en ze meteen de tuin induiken. Hoewel ze evengoed lekker warm binnen kunnen zitten aangezien ze al hele dag buiten gezeten hebben.
    Wij volwassenen zijn ook al jaren niet meer gewoon om verplicht zoveel tijd buiten te gaan staan.
    Ik ben iemand die héél snel kou heeft. En daar echt over kan klagen.
    Hoewel ik als kind, zomer en winter altijd met de fiets ging, ik kan me ook niet herinneren dat ik doodging van de kou op de speelplaats, als puber deed ik ook alles met de fiets, weer en wind.. maar idd, nu zou ik dat niet meer doen. Maar als kind?? dan zat ik daar echt niets mee in.

Het is ook een volledig verkeerd beeld is dat die kinderen daar zitten te sterven van de koude.
    Juffen geven zelf aan dat de concentratie bij de kinderen véél hoger ligt als ze een een hele dag buiten les krijgen, ipv een hele dag binnen als het bv es volle dagen regent en ze niet buiten kunnen of héél beperkt.
    Een kind dat afziet van de kou gaat niet meer geconcentreerd zijn om les te volgen.
    Omdat het een kleine school is, met beperkt aantal plaatsen, zitten de meeste kinderen daar ook van 2.5 jaar. Eens lager, zijn er gewoon zelden nieuwe kinderen. Het zijn dus allemaal kinderen die gewoon zijn om ook veel buiten te zijn.

Een kind dat hele dagen in de warmte zit, zal bij koude gewoon sneller klagen, dan kinderen die van kleinsaf gewoon zijn van veel buiten te spelen.
    Laatste dagen is het opmerkelijk kouder en toch kom je daar vaak toe dat kinderen er rondlopen zonder jas. Ook de mijne. En als ik dan zeg dat het te kou is, laten ze mij voelen en die voelen echt warm aan.
    Ik weet niet of het wetenschappelijk allemaal klopt wat ik zeg, maar zou bij die kinderen ook niet gewoon beter temperatuur geregeld zijn of anders geregeld zijn?? Ik denk dat een lichaam zich daar gaat aan aanpassen hoor.

Met de juiste kledij, hebben kinderen gewoon niet snel kou.
    En dag kan je ook niet vergelijken met nacht hé. Zelfs als het vriest kan het overdag best aangenaam aanvoelen, zeker in de zon.
    Liever dat ze op die moment de gezonde lucht binnen hebben, dan allemaal snotterend en hoestend in een verwarmde klas zoveel uren per dag en om de haverklap elkaar ziek maken.

• Zelf heb ik m'n hele jeugd op een openluchtschool gezeten, er nadien ook even lesgegeven en ik kan je vertellen dat er helemaal niets aan is.
    Het is zoals elke andere school, behalve dat de ramen openstaan.
    In de winter doen ze de ramen wat verder dicht en er is vloerverwarming. Koud is het nooit in de klas hoor. Tijdens de pauze is het alles opengooien maar de kids hebben het dan warm van te spelen als ze binnenkomen na de pauze.

Staar je niet blind op dat openluchtgegeven, want ik ben als leerkracht een heeeeeleboel betere scholen tegengekomen.

Vanuit mijn ervaringen in het onderwijs kies ik als mama heeeeel bewust voor Freinet. Dat is pas echt de wereld van je kind in de klas halen.
    Maar ieder z'n keuze he.
  • Als er een freinetschool in de buurt had geweest, hadden we daar voor gekozen.
    Jammer genoeg is dat niet het geval.
    1 van mijn beste vriendinnen haar kinderen gaan ook naar een freinet en die is razend enthousiast. En klinkt ook allemaal super.

en heb het al geschreven, onze school is niet zoals de 'echte' openluchtscholen, waar veelal enkel de ramen gewoon openstaan.
    Het is een school met een eigen gezonde methode wink.gif
  • Ikzelf was aan het twijfelen tussen freinet en openlucht...
    Maar toen hoorde ik dat kinderen van freinet meestal niet klaar zijn om naar het gewone secundaire onderwijs te gaan als het zover is en in sommige gevallen het kind niet vooruit geraakt... maar dat is dan weer afhankelijk van het kind... sommige kinderen varen heel goed in freinet en anderen gaan erop achteruit...
  • @feli en wss afhankelijk van school tot school ook.
    Hier sloot de Freinet school in schooljaar 2013 en 2014.
    Dat was destijds echt een top school en echt heel veel leerlingen.
    Helaas was ze de laatste 2 jaren eerder een school geworden voor kindjes die het algemeen moeilijk hadden.
    Uiteindelijk trokken ze een beetje de verkeerde mensen aan en vertrokken heel wat leerlingen.
    Resultaat is dat de school staat te verloederen
  • Ja, ik heb ook een universitair onderzoek gelezen waaruit bleek dat kindjes in freinet vaak onderpresteren. De slaagcijfers in het middelbaar waren goed, maar als je in acht neemt dat er MEER kindjes van hooggeschoolde ouders naar freinet gingen, mochten er betere prestaties verwacht worden. De freinetschool in de buurt is ook een beetje aan het 'verloederen' ... allemaal super in de beginjaren, en nu gaan daar veel kinderen die het ergens anders te bont maken, die leerproblemen hebben,...
  • en zelfs freinet is niet zaligmakend, dat hangt echt af van school tot school. Bij ons in de buurt zou ik het nooit doen, in Leuven hoor ik hele goede verhalen.
  • Onze dochter gaat naar Freinetonderwijs en ik kan je zeggen dat het niveau op onze school best hoog ligt. Als ik zie naar waar de kinderen doorstromen en hoe goed ze het doen.
    Freinetonderwijs moet aan dezelfde leerdoelen voldoen als een gemeenschapsonderwijs en heeft dezelfde leerplannen (onze directrice gaat bv meevergaderen met de scholengroep van het gemeenschapsonderwijs in onze stad) Alles qua leerstof loopt synchroon met de andere scholen, alleen is de manier van leren anders.

Ik denk dat het is met elke school, afhankelijk van vele verschillende factoren en ook veel hangt af van de juffen en de directrice.
    Onze dochter scoort op taal en rekenen enorm goed, maar is sociaal gezien best onhandig. Dus wordt daar aan gewerkt, veel meer dan toen ze naar de "gewone" school ging (Gemeenschapsonderwijs)

Ik denk dat het een tunnelvisie is van mensen die het niet kennen om te zeggen "kinderen uit Freinet staan per definitie achter" . Hetzelfde met dat er gezegd wordt "kinderen uit het Katholiek onderwijs krijgen een hele goede start voor het middelbaar, omdat het katholiek onderwijs veel beter is dan het gemeenschapsonderwijs"

Alles is afhankelijk van zoveel factoren en perceptie van mensen.

Ik ben in ieder geval blij dat onze dochter is overgeschakeld en volledig is opengebloeid op de Freinetschool!
    Een openluchtschool zou ik zelfs ook overwegen, maar die zijn er niet in de buurt. Al krijgen onze kinderen bij goed weer ook buiten les smile.gif en staan de daken in de mate van het mogelijk ook open (de serre grenst aan hun klassen)

• Geen enkele school is per definitie goed of slecht omdat het bij een bepaald net hoort.
    Katholiek onderwijs is niet per definitie goed, gemeenschapsonderwijs is niet per definitie slecht, idem voor Steiner, Freinet, gemeentescholen,...
    Alles hangt af van directie, leerkrachten en het publiek van de school. In sommige scholen verbonden aan het gemeenschapsonderwijs zitten heel veel allochtonen, wat het niveau doet dalen, sommige methodescholen hebben aantrek van kinderen met leer- en andere problemen, wat ook het niveau naar beneden haalt, maar in andere gemeenschapsscholen en methodescholen is dat helemaal niet het geval.
    In katholieke scholen zaten vroeger, in tegenstelling tot in gemeenschapsscholen, geen allochtone leerlingen. Nu meer en meer. Het niveau van katholieke scholen is al lang niet meer standaard hoger dan het niveau in het gemeenschapsonderwijs.

@Maaike, de school van jouw kinderen klinkt geweldig. Maar ik denk niet dat het een standaardvoorbeeld van een openluchtschool is wink.gif
    In de meeste openluchtscholen zitten de leerlingen gewoon in een klaslokaal.
    Elk jaar opnieuw gaan ze wel eens filmen in zo'n openluchtschool in de winter en ik heb altijd medelijden met die kinderen. Over het algemeen zien die er altijd heel erg verkleumd uit, loopneus van de kou, bevroren vingers,...

Geef mij maar een gewone school zoals die van onze kinderen, waar in de zomer de ramen ook wagenwijd openstaan, maar in de winter niet. Tijdens de speeltijden worden in hun klassen de ramen trouwens wel helemaal open gezet, zodat er geregeld goed verlucht wordt. En tijdens de lessen zelf staan de deuren altijd open, ook weer voor de luchtkwaliteit.
  • Mijn zoon zat ook in openluchtschool, buitengewoon onderwijs in Schilde.
    De 6 jaar dat hij daar gezeten heeft, is hij nooit ziek geweest, buiten eens een verkoudheid.
    Ik heb die toch nooit horen klagen dat hij het koud had. En geloof me, zagen kan hij bigsmile.gif

• Zes jaar lang nooit ziek geweest ? Wow....
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld