Eerste menstruatie

• Eerste menstruatie

Mijn dochter heeft vandaag voor het eerst haar menstruatie gehad, bij mezelf is dit uiteraard al een tijdje geleden en ik krijg mijn maandstonden niet meer, dus ik ben niet meer vertrouwd met het huidige gamma. Iemand tips? Ik had hier nog een verdwaald pak always liggen maar is voor haar uiteraard veeeeeel te groot, ze is amper 12 jaar.
    Bedankt voor de reacties
  • Wij zitten in dezelfde situatie. Ik heb ook geen maandstonden meer, dus ik moest ook op zoek toen dl haar maandstonden kreeg smile.gif
    In het Kruidvat hebben ze een gamma (dag/nacht) speciaal voor tieners. Deze zijn redelijk dun en met een vrolijk pakje eromheen. Ze absorberen wel goed. Het huismerk van Delhaize is wel nog beter dan die van Kruidvat, dus die koop ik nu meestal. Deze absorberen net iets meer dan die van Kruidvat. Maar alles hangt af van hoeveel bloedverlies je dochter heeft natuurlijk. Misschien zijn die van Kruidvat wel voldoende.
    Hier wel vrij snel, na een paar maanden al, overgestapt op Tampax Compak. Eerst de Mini's, maar die verkopen ze niet overal. In de Delhaize en de kleinere Carrefour Market hier verkopen ze ze niet, maar wel in de grotere Carrefour Market een beetje verder. Het was dus even zoeken daarvoor. Ze worden ook online verkocht. Nu koop ik meestal de Normal.
    Dl was eerst wat weigerachtig tegenover tampons, maar is nu wel heel blij dat ze het toch aangedurfd heeft.
  • Nog een extra tip: welk merk je ook koopt, sowieso maandverband met vleugeltjes kopen, dat geeft minder kans op lekjes.
    Om te voorkomen dat de andere leerlingen het maandverband zien bij de turnles: (zwarte) onderbroek met maandverband in en dan daarover een (zwarte) boxershort. Zo zijn de vleugeltjes ten eerste niet zichtbaar en ten tweede wordt alles mooi op z'n plaats gehouden.
  • Ok bedankt, we gaan beginnen met die van kruidvat, had online al gevonden dat die een uitgebreid gamma voor de jeugd heeft.
    En binnenkort sowieso op zoek naar tampax, want zij turnt en onder wedstrijdpak mag geen onderbroek ... thumbdown.gif
  • Ik ben zelf héél tevreden over de verbanden van kruidvat en die van aldi. Ik gebruik zelf de grotere, maar als kind gebruikte ik de kleinere versies (de groene wink.gif )

Ik kan zelf niet tegen Always en ik heb een hekel aan al die geurtjes die ze erin steken! Ik denk dan altijd dat anderen dat ruiken en dan weten "oh ze heeft een maandverband in" haha.

Tampons kan ik helaas niet mee helpen, die vind ik zelf vreselijk!
  • Oei, Jessie, dat is wel vervelend dat er geen onderbroek mag onder het turnpakje van je dochter. Niet echt zo "beginnend-vrouw-vriendelijk".

Niet elk kind dat net beginnen menstrueren is, kan al meteen tampons gebruiken. Vaak komt dit pas wat later (zo herinner ik het me toch van mijn eigen jeugd en mijn vriendinnetjes toen).

Eens het wel lukt, is het natuurlijk wel het meest handige tijdens het sporten. Sowieso vind ik tampons voor overdag wel een meerwaarde. 's Nachts zou ik mijn dochter wel aanraden om gewoon maandverband te gebruiken (toch altijd wat schrik voor TSS).
  • Mss een kleine tip.
    Het ondergoed mag niet zichtbaar zijn of je krijgt puntenaftrek.
    Maar tijdens de maandstonden droegen in mijn tijd, de meesten wel een slip en dat mocht toen ook niet volgens de club.
    Wel eentje die geschikt is voor onder het turnpak (hoog uitgesneden en naadloos en in de juiste kleur).
    Kan je kopen in heel wat sportwinkels.
    En dan het pakje een beetje vastlijmen aan de billen en de slip zal niey te zien zijn.
    2 keer aangepast. Laatste keer door Neuzeke op 15/07/2019 14:44
  • Dat zijn dingen die je weet als je aan de sport begint natuurlijk. Zowel bij turn- als danswedstrijden en -optredens mag er vaak geen onderbroekje gedragen worden onder het turn- of balletpak.
    Gelukkig zijn de tampons van nu niet meer dezelfde als die van vroeger! Bij mij lukte dat ook pas op 15 jaar, maar toen waren dat nog van die dikkere tampons met kartonnen inbrenghuls en zonder afgeronde kop. Nu zijn de tampons dunner en is de inbrenghuls van plastic en met afgeronde kop. Die zijn veel gemakkelijker in te brengen.
    Zonder inbrenghuls heb ik nooit gedaan. Ik vond het vies om met mijn vinger daar in te moeten duwen met al dat bloed.
    De Tampax Compac vinden wij ideaal, enerzijds voor de inbrenghuls, anderzijds omdat die inbrenghuls in elkaar geschoven is waardoor de verpakking veel kleiner is en dus makkelijker weg te steken.

PS Blijkbaar zijn er nu ineens twee Els'en. Ik ben de eerste smile.gif
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld