Eerste leerjaar, niet goed in zijn vel, alles en iedereen is stom.

• Maar hadden jouw kinderen geen dubbeldiagnose of een vermoeden ervan?
    Zoals gezegd, bij mij werd er inderdaad ook niets gedaan door de school vroeger, ook niet voor de andere slimme/hb kinderen. Niemand van ons heeft daar ooit last van gehad.
    Ik zocht gewoon uitdaging buiten school.
  • op school had die geen problemen, hij wou alleen niet meer naar school. In de ogen van de school had hij dus geen problemen.
    Dat ik die dagelijks naar school moest sleuren, zagen ze niet.

Hij heeft wel ADHD, maar ook dat hadden ze niet door, alleen dat hij niet stil kon zitten en wiebelde op zijn stoel. De adhd vormde geen probleem en vormt nog steeds geen probleem, die is onder controle.
    In de nieuwe school ging hij elke dag graag naar school en hadden we thuis ook geen problemen meer.
    Het kind dat wel een dubbeldiagnose heeft, had op school ook weinig problemen, die zichtbaar waren. Maar dat neemt niet weg, dat er geen problemen waren.

het is dus niet omdat je het niet ziet aan de die kinderen door 'ettertjes' te worden, dat die dus zonder dubbeldiagnose ook wel eens problemen zouden kunnen hebben.
  • Maar als er een dubbeldiagnose is, of een vermoeden hiervan, hoe weet je dan zo zeker dat de moeilijkheden enkel en alleen aan de hb liggen? Dat maak ik toch op uit wat je schrijft, dat dat enkel en alleen daaraan zou liggen, want je zegt dat de ADHD onder controle is? Een kind dat hb is en zich verveelt in de klas, die kan dat misschien nog relativeren, maar een kind dat daarbovenop ook nog ADHD heeft, die moet naast de verveling ook nog eens heel de dag stilzitten terwijl het dat eigenlijk helemaal niet goed kan en niet graag doet. En dat moet er dan op een bepaalde manier toch uit of geuit worden, bv. door een ettertje te worden of door 's morgens naar school gesleurd te moeten worden.
    Dat een school dit negeert, dat kan natuurlijk niet. Als er op school niets aan de hand lijkt, maar ouders zeggen dat hun kind thuis ontploft na school of 's morgens naar school gesleurd moet worden, dan mag de school dat niet negeren en dan moeten ze kijken hoe ze het anders kunnen aanpakken, ongeacht of er al dan niet een diagnose is. Daar heeft de eerste school van jullie kind duidelijk gefaald!
  • alleen is die school op dat vlak geen uitzondering.
    Een etterig gedrag moet aangepakt worden en daarbij speelt soms de hb mee, maar niet altijd, het maakt eigenlijk ook niet uit: een school moet kijken hoe met dit gedrag kan aanpakken. Soms betekent dat door moeilijker werk te geven, soms ook door andere dingen te geven, zoals een wiebelkussen.

Waardoor ik denk dat de adhd geen probleem vormde, was dat in de andere school hij die problemen niet had, toen hij wel uitbreiding kreeg en naar de kangoeroeklas mocht gaan. Toen er rekening gehouden werd met zijn HB, waren de problemen daar ook weg, of werden ze ook beheersbaarder (faalangst en perfectionisme blijven wel aanwezig, maar niet problematisch).

gewoon een kind afdoen als een etter, daar heb ik problemen mee. Dat wil eigenlijk zeggen, dat je gelooft dat er niets aan gedaan kan worden, en dat die er maar mee moet leren leven, terwijl je in het geval van de TS heel veel komt oplossen door eens te kijken waarom hij het allemaal saai vindt en waarom hij zo negatief is. Kans is wel reëel dat een hoger IQ aan de basis ligt en dat hij zich mateloos verveelt in de klas. Als je op voorhand al zegt 'ja, maar je kan niet alles afdoen als gedrag van HB' of 'soms zijn kinderen gewoon etters' vind ik dit echt wel kort door de bocht.
  • Kind van TS gedraagt zich niet als een etter hè, hij vindt gewoon alles saai en stom.
    Daarom dat het testen van zijn iQ zeker een goeie eerste stap is!
  • Kind van TS gedraagt zich niet als een etter hè, hij vindt gewoon alles saai en stom.
    Daarom dat het testen van zijn iQ zeker een goeie eerste stap is!ano @ Vandaag 16:16

dat was ook net mijn punt:
    met een opmerking als 'een kind kan hb zijn en een etterje' slaat hier nergens op, omdat er geen sprake is dat het kind gezien wordt als een etter
  • Ik denk nu niet dat degene die dat geschreven heeft hiermee doelde op het zoontje van TS, maar gewoon in het algemeen dat sommige ouders van hb-kinderen de hb nogal gemakkelijk gebruiken als excuus voor slecht gedrag. Wat onzin is natuurlijk.
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld