Eerste leerjaar, niet goed in zijn vel, alles en iedereen is stom.

• Eerste leerjaar, niet goed in zijn vel, alles en iedereen is stom.

Onze zoon gaat sinds dit jaar naar het eerste leerjaar, wordt in januari 7.
    Nu waren we blij dat hij naar het eerste kon, hij verveelde zich een beetje bij de kleuters en het is echt geen 'speler'. Hij wil alleen maar werken.
    Echter hebben we niet het gewenste resultaat.
    De juf bestempelde hem ook al met een zeer negatief persoon. Ook thuis kan hij nooit eens positief zijn. Hoe was het op school? Stom. Hoe was de Turnles? Saai...
    Niks, maar dan ook niks is eens leuk of fijn.
    Gisteren hadden ze ook een intérimjuf, was ook de bengel gaan uithalen, vragen we savonds hoe het was op school. Natuurlijk weer stom. Maar hij ging er verder in. Mama, ik vind de wereld stom. Ik wil alleen zijn...
    We dachten in het begin wel, dat gaat beteren, maar zien tot op heden niets van beterschap.... Iemand tips, ideeën?
  • Hebben jullie al contact opgenomen met het CLB? Of een kinderpsychologe? IQ laten testen?
    Hoe is hij thuis, in de vakantie? Heeft hij vriendjes in zijn eigen klas? Gaat hij liever om met oudere kinderen? Wat doet hij in zijn vrije tijd?
  • Het is ook al besproken met de klasjuf, maar daar stopt het.

Hij speelt wel eens met een vriendje. Maar vlindert nog heel veel.
    Wekelijks gaat hij 2 maal naar de zwemaccademie, voor de rest niets. Hij heeft in bitter weinig interesse. Thuis knutselt hij wel vaak, als je hem laat doen is het de hele dag iPad of TV. Maar het grootste plezier doe je hem met werkblaadjes of een handleiding om een lego werk in elkaar te zetten.
    Thuis is hij negatiever dan op school. Daar toont er weinig mis, maar dat komt er onmiddellijk uit als hij thuis komt. Hij lijkt ook heel vaak echt moe.
  • Ik zou een goede kinderpsychologe zoeken en zijn IQ laten testen.
  • Heb je een goeie zorgjuf op school? Indien je dit nog niet deed, loont het misschien wel om met haar ook eens te praten.

Er zijn al enkele raadgevingen om zijn IQ te laten testen. Zeker doen, lijkt mij ook, maar laat het wel doen door iemand met verstand van zaken. Mijn eigen zoon is vermoedelijk hoogbegaafd, maar het bleek niet uit de testen die door CLB werden uitgevoerd een paar jaar terug (2de kleuterklas toen). En met wat opzoekwerk bleek dat dat wel vaker voorkomt, zeker in het geval van onderpresteerders zoals mijn zoon. Want zijn juf van vorig jaar (1ste leerjaar) en de zorgcoördinator op school zijn ervan overtuigd dat hij eigenlijk wel hb is.
    Snuister eventueel ook eens rond op de website van Hoogbloeier, kijk of je veel van je kind herkent in al wat daar beschreven staat. Ik heb mijn zoon nu ook aangemeld bij een coach die ik daar gevonden heb, en voor het eerst begin ik te geloven dat er een oplossing kan gevonden worden voor zijn (slechte) gedrag op school.
  • en ook schermverslaving is een gemeen iets. Dat kan ook al vroeg voorkomen.

probeer dat ook al in te perken
  • Inderdaad, ik zie dat bij mijn zoon ook, die schermverslaving. Ik herken eigenlijk wel sommige dingen uit jouw verhaal: weinig interesse in andere dingen, zou wel de hele dag willen tv kijken of gamen (maar ik laat dat zeker niet dagelijks toe!), graag knutselen (op school dan, want ik wist eigenlijk zelf niet dat hij dat graag deed), lego bouwen.

Alleen is het bij ons omgekeerd: het slechte gedrag manifesteert zich grotendeels op school, thuis in veel mindere mate. Ik herken hem vaak niet in wat er me verteld wordt. Eerder kreeg ik het verwijt van gewoon niet te willen zien wat een etter hij wel is (niet op school hoor, elders waar ik mijn hart eens luchtte), maar nu blijkt dat er echt wel dingen spelen.
    De coach die hem nu onder haar vleugels gaat nemen, is hem gaan observeren. Zij zag vooral een kind dat zich in de klas stierlijk zat te vervelen, omdat alles te makkelijk is, en ook veel te traag vooruit gaat. Tegelijkertijd zit hij ook in een vrij pittige klas qua onderwijsnoden; nog minimaal 1 andere hoogbegaafde, een 2-tal met ass waarvan eentje met leermoeilijkheden, dan een paar sharels die de boel vaak op stelten zetten en waar heel veel aandacht naar uitgaat maar hij speelt daar dan ook op in, om aandacht te krijgen en om de saaiheid van de lessen te doorbreken.
    Bij een voorbeeld van iets wat ze aanhaalde, zag je duidelijk dat hij de antwoorden gaf die van hem verwacht werden, niet wat hij echt wilde antwoorden, omdat hij aanvoelt dat het zijne toch niet goed is. Het ging over een les zedenleer, ze waren iets eigenlijk heel onnozel aan 't doen en hij had er zelf veel meer bij verzonnen. De coach zei letterlijk dat hij geen lichtjes in zijn ogen had, op een gegeven moment ook met zijn hoofd op zijn armen op de bank zat. Ik kan je verzekeren dat dat me heel hard raakte. Want normaliter kan je hem wel degelijk zien glunderen en stralen.

Hoogbegaafdheid wil niet zeggen dat alles vanzelf gaat. Die zijn er, maar helaas zijn ze in de minderheid. Er zijn er daarnaast nog veel meer die het op school eigenlijk niet goed doen.
    Jouw zoon is duidelijk wel leergierig, want hij zou die werkblaadjes anders ook niet graag maken. Hij verveelt zich op school, dat is overduidelijk. En dat alleen willen zijn, nog geen 'vaste' vrienden hebben, dat zou wel kunnen komen doordat hij geen aansluiting vindt bij zijn klasgenoten, maar eigenlijk beter om kan met wat oudere kinderen (die als het ware meer ontwikkelingsgelijken van hem zijn).

Schakel de zorgjuf in (hopelijk hebben jullie een goeie), maar durf zeker ook verder te gaan naar een psychologe. Zorg wel dat het iemand is die ook ervaring heeft met hoogbegaafdheid, want helaas wordt dat vaak niet herkend.
    Ik ben 2 jaar 'verloren' omdat hij, op het ogenblik van de test, al in een routine van onderpresteren zat. 2 jaar waarin we eigenlijk al hadden kunnen werken aan een omkering hiervan, in plaats van dat het maar bleef aanslepen. Na die test zijn wij ook naar een psychiater geweest om te bekijken of er dan niet nog iets anders zoals ass of adhd of weetikveelwatnogmeer kon meespelen, maar ook deze persoon heeft de hoogbegaafdheid niet herkend.

Ik wil maar zeggen, wat het ook is waar jouw zoon mee worstelt... Hoe sneller je eraan kan werken met hem, hoe sneller hij zich wat beter in zijn vel zal kunnen voelen. En: jij kent jouw kind. Volg je gevoel. smile.gif
  • het kan wel samen voorkomen, want de uitbreiding zorgde wel voor terug weer schoolgoesting, maar de concentratie- en focusproblemen waren niet weg.
    Maar doordat die adhd had, had ook nooit iemand (willen zien?) gezien dat die ook hoogbegaafd was. Zijn punten waren normaal.

Op alle vlakken kijken, is belangrijk
  • Er zijn PAKKEN hoogbegaafde kinderen die het mega goed doen, alleen hoor je die nooit zagen op een forum. Elk kind, HB of niet, heeft jaren/ maanden/ weken waarin het moeilijker gaat, of waar dingen stroppen. Alleen wordt er dan altijd eerst naar HB gekeken. Een kind kan echt HB zijn en een etterje!!

Los daarvan, een kind van het 1e lj dat zich niet goed in zijn vel voelt, daar spreek je met de juf over, eventueel de kinderarts enz.
  • anomama, dat kan, maar in het eerste leerjaar er al vanuit gaan dat een kind een ettertje is omdat die alles saai vindt, is een beetje kort door de bocht.
    Misschien toch eerst kijken wat er aan de hand is voor er een zulke conclusie wordt getroffen?
    bovendien zijn er geen PAKKEN kinderen die HB zijn die het gewoon goed doen. De kans op schoolmoeheid, onderpresteren en zich slecht voelen is daar PAKKEN groter
  • Ik ken pakken hb-kinderen en die doen het allemaal goed op school, zonder een ettertje te zijn wink.gif
    Dingen die mislopen worden inderdaad nogal snel op hb gestoken, vind ik ook. Laatst nog op een ander forum, een hb-kind met een eetprobleem, was als pasgeboren baby al een flesweigeraar, en dat lag volgens de moeder aan het hb zijn. Ja, wellicht werd die baby van één dag oud te weinig uitgedaagd...
  • jongensintwild, wil je nu zeggen dat er meer hoogbegaafde kinderen zijn met problemen, dan zonder?
    Er zijn inderdaad kinderen met problemen, maar er zijn er toch een hoop meer die het wel goed doen op school?
    Ik spreek me niet uit over dit geval, maar vervelend kind? Kind doet anderen pijn? Kind is agressief, stout in de klas? Ja, het zal wel hoogbegaafd zijn ... Hier, en op andere fora wordt er nogal heel gauw in die richting gedacht terwijl er zoveel andere redenen kunnen zijn.
  • ik heb nergens gezegd dat het wel door de HB moet komen. Ik snap niet waarom je dit in mijn mond legt.
    Ik zeg dat men bij een kind van amper 6 of 7 niet direct moet aannemen dat een kind een ettertje is die het gewoon leuk vindt om stoute dingen te doen, en dat men verder moet kijken wat er gedaan kan worden om dat gedrag te voorkomen of te stoppen

Ja, er zijn meer Hb kinderen met problemen dan zonder, die problemen liggen niet altijd op de 'acting out' van kinderen.
    Er zijn al geen pakken hoogbegaafde kinderen, en dan nog pakken kinderen kennen die geen enkel probleem hebben, is gewoon niet correct.
    Onderzoeken hebben wel degelijk uitgewezen, dat meer kinderen met HB problemen ondervinden. Die kinderen die echt etterig worden, zijn de duidelijkste gevallen, die worden ook het snelste gezien. Daarnaast heb je ook kinderen die gewoon niet gezien of niet gehoord worden, omdat ze zich zo aanpassen dat mensen helemaal niet zien, dat die uitbreiding nodig hebben.
    Het percentage dat uiteindelijk geen diploma haalt bij HB is zelfs hoger dan bij normale begaafdheid, en die hadden als kind dan misschien geen problemen, maar uiteindelijk waren ze er wel.

ik lees trouwens ook nergens in het verhaal van Ellen dat haar kind andere kinderen pijn doet of hen pest
  • 3% van de bevolking is hb. Dwz dat er in elk leerjaar gemiddeld één hb kind zit (ervan uitgaande dat in de meeste scholen ongeveer tussen de 20 en de 50 leerlingen per leerjaar zitten). Heel veel van die kinderen hebben geen enkel probleem op school. Ik ken in mijn omgeving zeker 15 hb kinderen. Die doen het allemaal gewoon goed, zonder noemenswaardige problemen. Geen enkele van die kinderen is een 'ettertje'. Het enige kind dat wel een probleem heeft, is het kind met dubbeldiagnose ASS-HB.
    Natuurlijk hebben bijna alle hb-leerlingen wel eens te maken (gehad) met verveling, maar tegenwoordig weten scholen daar gelukkig beter en beter op in te spelen en zijn er ook buiten school meer en meer mogelijkheden. Maar hoeveel kinderen die normaal begaafd zijn hebben hun hele schoolcarrière lang nooit een probleem? Hb-kinderen zijn hierin geen uitzondering, alle kinderen hebben wel eens iets.
    Helaas blijven veel ouders het slechte gedrag van hun hb-kinderen op hb steken, terwijl er bij die kinderen vaak een onderliggend probleem is. Maar ja, een kind met enkel hb klinkt mooier dan een kind met dubbeldiagnose hb-ass, hb-adhd of nog iets anders zeker? En dus testen ze maar liever niet, maar zeggen ze 'ja maar, hij kan er niet aan doen, hij is hb!'.
    Dat er meer hb'ers zijn die geen diploma halen tov normaal begaafde leerlingen, dat is een feit, maar dat is niet hetzelfde dan ervan uit gaan dat elke hb'er een probleem heeft.
  • Ik treed ano bij. Ik zie ook veelal HB-kinderen zonder grote problematiek. Enkel verveling, die wordt opgevangen voor kangoeroe/plustaken/naschoolse uitdaging/springen, soms faalangst (al zie je dat evengoed bij niet-HB-kinderen, die daar evengoed moeten mee leren omgaan), maar bij geen van allen zwaar onderpresteren, consequent slecht gedrag, depressie etc.
  • dan moet je wel op een school zitten die daar oog voor heeft. Spijtig genoeg zitten nog heel veel kinderen op scholen die niets doen voor kinderen die meer nodig hebben en daar zie je wel pakken problemen
  • Ik denk toch ook dat hoogbegaafdheid op zich niet dat is wat voor echte problemen zorgt.
    Het is natuurlijk wel zo dat hoogbegaafdheid wel eens durft samen gaan met nog andere zaken.
    En net die zaken zorgen voor problemen.

En als ouder mag je ook constant naar school stappen tot ze wat doen natuurlijk.
    Bij ons zit nog 1 juf die wat ouder is en die doet ook geen moeite.
    In mijnen tijd was dat zo niet ze, nu hebben ze allemaal iets type.

• Onze school had er , behalve het springen, ook totaal geen oog voor.
    Dit resulteerde wel in een kind dat zich steendood verveelde en zich bij sommige leerkrachten storend ging gedragen (2e en 5e leerjaar), in die zin van de klas te storen als hij zich weer eens zelf moest bezig houden, maar echt problemen? Neen, toch niet hoor.
    Nu eerste middelbaar gaat hij veel liever, al heeft hij nog totaal geen werkhouding.
    Ik denk dus zoals nog iemand zei, dat er dan vaak onderliggende oorzaken zijn als er zich echt serieus probleemgedrag voordoet. Niet altijd natuurlijk, maar stellen dat de meeste hb kinderen problemen hebben vind ik er toch ook wat over.
    Wij komen ondertussen toch ook met meerdere "peers" zoals ze dat dan noemen, in contact en nergens noemenswaardige problemen.
  • 'In mijnen tijd' deden ze daar inderdaad niets mee. Waar mijn kinderen uitbreiding, verdieping, kangoeroe,... gekregen hebben (en nog krijgen in het middelbaar), werd er voor mij niets gedaan op school. Ik verveelde mij in de klas ja, en daardoor stond er op elk rapport dat ik te veel babbelde tijdens de les goofy.gif maar verder heb ik daar eigenlijk nooit last van ondervonden. Ik ging gewoon graag naar school. Net als de 3 andere hele slimme (misschien ook wel hb?) leerlingen in de klas.
    Aan de univ ben ik met mijn hoofd tegen de muur gelopen in het 1e jaar door een combinatie van niet weten hoe te studeren, faalangst en (vooral) veel te veel feesten. Maar ik heb mij herpakt en, met wat horten en stoten, wel mijn diploma gehaald.
    Voor onze kinderen werd wel veel gedaan in de lagere school en ook nu krijgen ze nog uitbreiding. Ik ben daar vooral blij mee naar de toekomst toe, zodat ze hopelijk leren leren. Maar verder, puur voor de lagere school, denk ik niet dat het veel verschil voor hen uitmaakte voor het 'graag naar school gaan'. Ook met de uitbreiding vonden ze het vaak saai in de les, maar buiten er eens over zeuren, stoorde hen dat eigenlijk niet. Ze legden (en leggen nog steeds) hun energie vooral in hun dagelijkse buitenschoolse activiteiten en bij hun vrienden.
    In de klas van één van onze kinderen waren ze met 4 hb'ers en bij hen zag ik net hetzelfde. De broer van één van die 4, die had wel veel agressie problemen en dergelijke, maar die had dan weer dubbeldiagnose hb-ass.
    Ik denk dat dat dus vooral afhangt van eventuele dubbeldiagnoses en de mate van hoe sociaal een kind is. Een hb-kind dat sociaal is, veel vrienden heeft, buitenschoolse activiteiten,... daar zullen over 't algemeen weinig problemen mee zijn. En mij lijkt het dat dat toch nog altijd de meerderheid van de hb-kinderen is.

• Dan heb je geluk gehad, want dit is zeker nog niet standaard. Wij zijn van school veranderd, omdat we te horen kregen dat ze niets wouden doen. Het is maar een luxeprobleem en ondertussen moest ik dagelijks een kind naar school sleuren
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld